A-26 Invader

jef

PH-SAM
Samen met mijn vliegmakker waren we van plan om een twin engine toestel te bouwen , de keuze viel op de A-26 dus , met profielromp en profiel motorgondels voor 2x OS.10
Aangezien de "voorlijst" van de vleugel uit één grote blok balsa moet geschuurd worden en we daar allebei tegen opkeken , heb ik deze aangepast naar een ribben vleugel (kan ik met het lasertje snijden :cool:) vooraan en centraal ingedekt met 1,5 mm , capstrips en achterlijst ook onder en boven 1,5 x 20 mm , tussen de ribben komt nog webbing .

Plan Outerzone oz4673
00.jpg


Tekening nieuwe vleugel in progress
02.jpg

01.jpg

Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
De 2 mm triplex stukken voor de vleugel en stabilo , alsook de balsa ribben zijn gelaserd , het middendeel van de vleugel eens droog gepast , daarbij komt een fout(tje) aan het licht :oops:
tussen rib 2 en 3 zit nog een slot , dit moest tussen 3 en 4 zijn , daar komt nog een 2 mm triplex rib ter hoogte waar de motorgondel moet komen .

Triplex 2 mm
05.JPG


Balsa 2 mm (gele kleur komt door de verlichting in't werkhok denk ik)
06.JPG


Opbouw middenstuk , voor en achter 2 mm triplex met 5 mm balsa kern
07.JPG


Tussen de triplex komen dan de hardhouten liggers
08.JPG


Samenstelling , dry fit , en toen kwam het foutje boven :rolleyes:
09.JPG


Groeten Jef
 
Wow die laser snijd wel heel mooi, welke heb je.
Leuk verslag en dat diagonaal snijden is heel slim opgelost.
Leuk model en blijf je natuurlijk volgen :wave
 
Wow die laser snijd wel heel mooi, welke heb je.
Leuk verslag en dat diagonaal snijden is heel slim opgelost.
Leuk model en blijf je natuurlijk volgen :wave

Bedankt Ton , de laser is een Ortur master pro 2 , vermogen 5,5 w , eigenlijk een hobby machientje maar werkt goed , onlangs heb ik er air assist op gemonteerd , geeft een fijnere snede en het vermogen kan lager of de snijsnelheid hoger
 
Motorgondels uitgetekend , het was (voor mij toch niet) niet zo eenvoudig omdat de vleugel taps loopt in de breedte en hoogte/lengte en dan nog dihidral heeft ook , terwijl de motorgondels evenwijdig aan de romp en haaks op de hartlijn zouden moeten zijn, maar ik denk dat het oké is nu :confused:

4582EBB6-51E8-45F1-BCFE-E368DC64C69B.jpeg
 
Nu eerst de pootjes plooien voor het hoofdlandingsgestel , deze worden mee verlijmd in de motorgondels , gleuf van 3 mm uitgefreesd waarin de poot past in de motorgondel , dit wordt met epoxy verlijmd samen met de triplex versterking van de motorgondels , ook nog enkele messing busjes gedraaid en op de poten gesoldeerd , staaldraad is 3 en het gat in de wielen 4 mm , achteraf pers ik een sluiting op de wielas en wordt het overtollige afgeslepen.

239074AA-13BB-4B74-9DE3-E65AA48C7613.jpeg


7A975B48-1E73-4E97-AA4C-BFEA9437B318.jpeg


546E14F2-CFD6-4C67-B4E4-298A9BB29261.jpeg


457A5C7F-B0D7-4548-9DB9-3679F1AB296A.jpeg

7DEA5AD5-68A8-4497-8EF4-0555DA614C5B.jpeg


FAE4EC20-35AC-458D-A608-AA61A352F6CE.jpeg


10F4B9E1-7324-4489-B26A-424BE15A1A2F.jpeg


B137C501-F382-4774-B83C-016673147F25.jpeg
 
Handig systeem , stukjes triplex laseren met de scharniergleuven in , komen perfect overeen en de balsa uitsteken is poepsimpel , dat samen met scharnieren met losse pen , geen zorgen meer dat er lijm tussenkomt , achteraf steek ik er wel een lange staaldraad in door de drie scharnieren ipv de losse pennen .

81540AC5-F593-451E-B215-C4B1282D5579.jpeg
 
Back
Top