Oke ik kan dit wel mailen naar diverse mensen voor antwoord maar het is misschien handig voor andere. Ik ben begonnen met de bouw van een raptor 30v2 en kom toch in de wat beperkte handleiding een aantal vragen tegen. Oke op http://www.raptortechnique.com/ staan veel tips, maar het is misschien wel handig dat het in gewoon Nederlands wordt uitgelegd en dat we mekaar interactive tips kunnen geven :wink: . Afbeelding 2 de clutch bell Bij het indraaien van onderdeel 4 in de bell 3 in het beter om wat blauwe locktite te doen. Oke hij draait alleen maar vaster maar toch. Afbeelding 4 Drive gear Wat mij opvalt is dat dit niet mooi soepel draait door die snapring (2) dit is misschien met een beetje (naaimachine)olie opgelost? Afbeelding 4 Washout Klein druppeltje dikke ca lijm op de bouten (2) en de schroefjes (1) hiermee voorkom je dat ze er uit lopen. Let ook op bij het monteren van de linkage ball (6) op de richting, platte kant naar de lever. Wat ik mij wel afvraag is of de pin (5) wel blijft zitten. Nou tips welkom en wordt vervolgd gr Remco
Nou het is slecht weer dus vervolg een afbeelding 6 moeten de elevator lever (18.) haaks op de nick brug zitten of onder een hoek want dat is niet duidelijk op de tekening. haaks zou ik wel normaal vinden. Ook kreeg ik een tip van gerard over het verlijmen van de pennen (12) op de nickbrug. Alleen moet ik daar nog een goede manier voor vinden zonder de elevator link (14) niet per ongeluk vast te lijmen. Wordt vervolgd gr Remco
komt ie aan, -clutchbell en tandwiel NOOIT locktite erop, je krijgt hem never ever meer los en het is niet nodig, die trekt zichzeld steeds weer aan. -drive gear, NIET smeren, komt mooi los na een paar vluchtjes. -de wasoutpins, ik ken verhalen waar de eruit gekomen zijn, maar ikzelf heb hier geenenkel probleem mee, zaak is wel, dat het een aandachtspunt moet zijn bij de controle van je heli voor je gaar vliegen. ikzelf heb buiten op de zijkant van de pin een druppel dikke ca gelegd en die hard gemaakt met actvator, just to be sure. -elevator lever, haaks idd, en gelijk met de voorste lever. -als je de methode gebruikt om die pen in de pitchbrug te lijmen, dan komt je arm niet vastgelijmd te zitten, niet te dunne ca gebruiken, geen zap roze dus !!!!
Waarom komt hij los dan, die snapring gaat toch niet los van een beetje naaimachine olie. Maar nu schuren die snapringen tegen de onder en bovenkant van de one way clutch housing (3), ik denk dat dit schuren minder slijtage aan die snapringen veroorzaakt als er een beetje olie opzit. Maar als er een goed argumend is om het niet te doen sta ik er open voor. Ook zeg je dat ik de Pinion (4) niet in de clutchbell moet lijmen maar mij is altijd verteld lijm alles wat metaal op metaal is. en met die blauwe locktite krijg je hem wel weer los.
geloof me, je krijgt hem niet meer los, en het is niet nodig, bij iedere keer aandrijven trek je hem weer verder aan bij wijze van spreken. GEEN locktite daarop. over de snapringen, ik zat even bij het verkeerde deel, ik dacht dat je de vijloop bedoelde die op de 30-er geeneens opzat, ik was met mijn gedachten bij de 50-er. je bedoelt de snapringen die boven en onder van je tandwielen op die as zitten zeg maar ? ook niet smeren, is ook niet nodig, als je allesgoed monteerd zit er tussen die snapringen en dat bronzen busje een paar tiende speling en raken die elkaar niet. zelfs al zouden ze raken, die snapring is van 12.9 staal en jou heli is eerder een keer de grond ingevlogen dan dat je zie ring doorschuurt denk ik die is niet zo 1,2,3 door :wink: maar als je alles goed doet raakt ie hem niet. bovenalles draait die snapring alleen niet mee met starten of een evt autorotatie (geen gedreven staart) in alle ander situaties zullen allebei de snapringen evenhard meedraaien als de rest op en aan de hoofdas.
Nou eindelijk weer tijd om verder te gaan. Afbeelding 6 de pitch brug. Niet erg veel problemen alleen moet je eerst de brug monteren en een klein drupje ca op de schoeven om te voorkomen dat ze er uitlopen. Ook moet je de nick brug pas plaatsen als de pitchbrug vast zit. Wat ik alleen nog niet snap is de plaats van de ball voor de pitch servo. Voor de beginner op de buitenste en voor de rest op de binnenste maar wat is beginner en wat is de rest?? Afbeelding 7 de hoofdas. Geen probleem let alleen op dat je de twee links precies gelijk maakt. gr Remco
remco, zoals ik je al ge msn'ed had gaat de ball link in de pitchbrug in het achterste gat en de servo met de as naar achter, dat is de beste manier om een mooie rechtlijnige aansturing te maken met een symetrische pitch range