Accucraft Ruby

waa01

PH-SAM
Beste mensen,
Na de RH Billy en Riverdale Katie nu een bouw draadje van een Accucraft Ruby.
Eerst in elkaar om te zien hoe dat zit en daarna gaan "kit bashen", weer uit elkaar om er wat anders van te maken!
Het is een "basic" machine, goed om mee te beginnen........
Toch ben ik wat bijzonderheden tegen gekomen.
Maar goed, bij Remco van "Exclusivemodels" een Ruby kit (2002) besteld en netjes gekregen
Pakketje 1.jpg Pakketje 2.jpg
Eerst even de spulletjes bekijken, alles netje verpakt in aparte zakjes, die overeenkomen met "Sections" in de meegeleverde.........onderdelen catalogus.
Meer is het niet, geen beschrijving.
Maar in de media kun je genoeg info krijgen voor het samenstellen.
Waar ik veel naar heb gekeken hoe Maxitrack Mess dat in elkaar zet hier:


Ben benieuwd
Groetjes, Kees
 
Hier gaan we verder.
Wat me eerst opvalt is dat er veel meer kleinere "hardware" gebruikt wordt.
Standaard maat is M2 met af en toe M1.6, dit is tot tegenstelling van RH(Round House) kleinere maatjes en ook meer.
Dus dit wordt meer priegelwerk....mooi.
De hardware zit in "Aster" zakjes en de specifieke onderdelen in de zakjes met de onderdeel nummers die overeenkomen in de illustraties.
Kan niet verkeert gaan en de meeste hardware zakjes hebben nog een extra schroefje, ringetje, imbusje, etc.
Achter in de catalogus staat de lijst met welke schroefjes in welke sectie gebruikt worden, stuklijst.
werkplek 1.jpg


Maar voordat ik zover was.........
Er waren twee certificaten meegeleverd, een voor de ketel en een voor de gastank.
Gastank: Serie nummer #184
Gastank nummer.jpg


Maar de Ketel......:
Ketel certificaat.jpg

Het zou #136 moeten zijn.....
En dit staat op de ketel!
Ketel nummer.jpg

Volgens mij staat daar #166.....toch?
Hopelijk heb ik dit niet nodig.......als er wat verkeert gaat.....dan :oops:
We gaan verder en beginnen met sectie # 1

Groetjes,
Kees
 
Sectie #1
We beginnen met de buffer beams en de ketel zadel.
buffers 1.jpg

Op letten dat de bovenste rij schroeven korter zijn(M2x6) dan de onderste(M2x8), dus de moeren moeten dieper verzonken zitten in het hout.
buffers 2.jpg

Dit omdat dit gedeelte tegen het frame aan komt, moest ze wel met een boortje dieper uithalen ;)
Het zadel geen opmerkingen
Ketel zadel.jpg
Dit wordt heerlijk friemelen, dat ik bij RH niet nodig had :yes:
Dus kritisch en vooruit kijken is hier wel geadviseerd.
Volgende bladzijde

Groetjes,
Kees
 
Sectie #2,
Heeft weer 2 onderdelen, de ganghandel (ze noemen dat de "reverser! lever") en de cilinders.
Section 2.jpgSection 2 cilinders.jpg

Bij de ganghandel gaan we weer friemelen, pas op het E-ringetje van 1,5mm (je hebt nog 1 reserve!)
Maar met een klein punttangetje gaat het goed.
Gang hendel.jpg


PS: Alles wat draait en beweegt smeer ik een beetje met ordinaire motorolie :offtopic:

Met de cilinders komt het serieuze werk.
cilinders 1.jpg
Hier gebruik ik stoomolie (Van Round House, omdat ik daar een liter van heb staan) voor de O-ringen, etc.
Let op, ze zijn links en rechts handig.........................done it............:frustie:
Je kunt ze eenzijdig maken met de deksels verkeerdom te monteren, kom je vanzelf achter.
Maar de lange stoom slot moet aan de achterkant zitten
Cilinder 2.jpg

De zuigerstang gaat soepel in en uit, anders nog een extra drupje stoomolie door de poortjes naar binnen laten zuigen.
Verder geen problemen

Groetjes,
Kees
 
Sectie #3,
Hier gaat het frame in elkaar.
De gaten voor de wiellagerbussen de verf uithalen met een boortje/schuurpapiertje.
Bij RH was er niks geschilderd! Daar moet je zelf de spullen in de hecht primer en 2K lak zetten.
Dat hoeft bij Accucraft niet!
Het is goede (harde!) lak die ze gebruiken, dus denk dat het later alleen maar lichtjes opschuren wordt.
Maar als er gesoldeerd moet gaan worden, dan zal ik het toch moeten paintstrippen :oops:
De slipexcentrieken zitten al op de assen en de wielen zitten er ook al op gekrompen.
Het is wel wat dunner staal dan die van RH, maar eenmaal in elkaar voelt het voldoende aan, ik denk ook door die grote vierkante plaat voorin, die de boel haaks houdt :thumbsup:
Frame 1.jpg


Maar.......................
Hier kun je al rekening houden met de "valve timing", afstelling van de stoompoorten.
Het is een simpele voldruk machine, dus geen ingewikkelde vooropeningen/overlappingen en dergelijke.
Hieronder de basispositie van de excentrieken die met een imbusje te verstellen zijn.
Eerste timing excentrics.jpg

Dus de excentriek zo zetten dat het gaffeltje haaks staat op de aslijn, heeft bij mij gewerkt :yes:
Het drijfwerk nu loopt soepel in 1 keer (zo uit de doos ;))
Bij RH staat geschreven dat je de gaten van de koppelstangen ovaal mag vijlen(!) als er een hard punt in zou zitten.
Dat is hier niet nodig, heel goed Accucraft.

De beugeltjes waar later de watertanks op komen, heb ik niet gemonteerd, want die ga ik later er toch weer afhalen en hebben nu even geen functie. Misschien later om er RC in te stoppen :rolleyes: of een loopplank op te zetten, zie wel.
Verder geen problemen

Groetjes,
Kees
 
Laatst bewerkt:
Sectie #4,
Het wordt steeds spannender :offtopic:
In deze sectie komen de cilinders op het frame, de stoomschuiven en kan er op lucht getest gaan worden.......:yes:
Ohoh....... op deze tekening staat iets wat niet klopt :confused:
Zo niet.jpg

Hier laten ze zien hoe de (linker in rijrichting)excentriekstang zit ten opzichte van de gaffel door het frame
Ook zie je hier dat de binnengaffel ten opzichte van de buitenkant, haaks op elkaar zou staan......:mad:
Dit is niet zo, de twee gaffels staan precies in lijn, kan niet anders, omdat Accucraft er vlakke kanten op de assen heeft gemaakt voor de imbusschroefjes op vast te zetten :thumbsup:
De andere kant (rechter in rijrichting) excentriek zit wel goed, de excentriekstangen gaan alleen heen en weer, en niet op en neer!
Hieronder zoals het moet zitten:
Excentrieken.jpg

Foutje, ach wie let daar nu op ;)
Eerst de cilinderblokken aan het frame met (maar) 3 messing M2 schroefjes
cilinderblokken met 3 x m2.jpg
En daarop komt dan de schuifblokken, is 1 unit, cilinderschuiven en richtingsschuif.
Op de schuiven staat een streepje, die in de voorste positie op-lijnt met het huis.
Dus de richtingsschuif in de voorstand en de cilinderschuiven in de voorste openstand naar binnen.
Deze afstelling in combinatie van de excentrieken, bepalen de vulling/timing van de stoompoorten.
Frame 2.jpg

In het groene cirkeltje zie nog het borgmoertje los
Hieronder zie zo'n streepje dat gelijk met het blok moet komen in de verst-mogelijke positie naar binnen, dit geldt voor alle drie de schuiven. In dit plaatje hieronder zie je de schuif van de ganghandel in de achterste stand zoals boven.
het streepje.jpg

Hieronder nog een plaatje voor de linker cilinderschuif in de middenstand met de wielkrukpin bijna in de voorste stand
Timing voor buiten lading.jpg

Ohoh............... dit is niet volgens de instructies (niet meegeleverd met de kit, maar te downloaden van de Accucraft web site)
1749478922346.png

En hier zijn we dus al aan het afwijken.
In de literatuur is het bekend dat Accucraft machines beter vooruit dan achterwaarts lopen....
Dat komt omdat als er wat speling op het mechanisme komt door normale slijtages of het inlopen, als de druk toevoer aan kopse kant van de cilinderschuif, de schuif constant naar achteren drukt de timing verandert, maar ook ongewilde belasting op de draaipunten.
Als de druk toevoer vanaf de binnenkant van de cilinderschuif komt zal er geen druk zijn die de cilinderschuif telkens naar buiten wilt drukken. En de uitlaatdruk is veel minder, dus door de excentrieken 180graden anders te zetten, zal de ingaande druk door het midden gaan van de schuif en de uitlaatdruk langs de voor en achterkant van de schuif
Hier wordt dat verder uitgelegd:
Dus.....gelijk maar gedaan......onderdelen blijven hetzelfde, hoef je niet te modificeren. Kun je altijd weer terug naar origineel als het niet werkt.
Hier een linkje naar hoe het op lucht gaat....heel goed, niks meer aan doen
Volgende keer begin ik aan de ketel
Groetjes,
Kees
 

Bijlagen

Sectie #5,
In dit deel komt de ketel aan de beurt.
Het is een stevig stuk koper, kan wel een drukje hebben.
Omdat ik er ook gelijke een manometer bij besteld heb (zit niet standaard in de kit) komt die er ook op, staat dus niet in de catalogus
Ik moet zeggen dat de RH manometer een duidelijke schaalverdeling heeft en een langere wijzer, leest net wat fijner af
Links de Accucraft en rechts de RH
Manometer 1.jpg
Manometer 2.jpg

De veiligheid gaat bij de Ruby bij 4bar(!) indicatie helemaal open.
Ik heb bij de Billy van RH de veiligheid op 40 PSI (2,8 bar) gezet
En als je weet dat de Ruby al bij 1 bar goed rond draait, dan is dat moeilijk af te lezen.
Maar ik weet niet hoe nauwkeurig ze zijn :weetnie:

Als tweede onderdeel van deze sectie is ook de vuurdeur, maar wordt op dit moment niet in de ketel geschroefd vanwege de toegankelijkheid van de schroefjes om de ketel op het zadel vast te zetten
Rookkastdeur met isolatie.jpg
Het plaatje dat het magneetje op z'n plek houd is iets te lang, en zal wat afgevijld moeten worden, zodat het deurtje netjes dicht valt :thumbsup:
Rookkastdeur op maat vijlen.jpg


De brander heeft een stelring om het lucht/gasmengsel te kunnen afstellen.
Nu kan ik nergens in de literatuur/media vinden wat de uitgangspositie moet zijn.
Dus "sound engineering" in het midden, half gesloten/open. Kan het twee kanten op.
lucht halverwege.jpg

We zullen gaan zien
Verder wordt er aangegeven om die verschrikkelijke Amerikaanse "domes" erop te zetten, ziet er niet uit, en nu niet nodig.
PS: Het model is gemaakt naar het Amerikaanse voorbeeld, de Porter Locomotives modellen.
Verder geen problemen.
Groetjes,
Kees
 
Sectie #6,
Oeps, hier komt de ketel met het frame samen en erbij dan de gastank en het verdringingssmeertoestel(Lubricator).
Hier kom ik weer dingetjes tegen die bij RH niet zouden voorkomen :rolleyes:
Voordat de ketel erop gaat het smeertoestel monteren, omdat de stoomleiding onder de ketel doorgaat.
Maar....... de pijpaansluitingen is niet over nagedacht.
Die van het Gas zijn perfect, waarom heeft Accucraft dat systeem ook niet op de stoomleidingen dan toegepast :mad:
De stoomleiding heeft een buitenmaat van 3mm en het gat in de aansluiting is 2mm! Terwijl de stoomleiding een drukstukje heeft met een conus, dat in het schuine stuk zou moeten drukken van de aansluitnippel, gaat zo dus niet werken.
De stoomleiding komt "koud" tegen de aansluitnippel te zitten. Het is zacht koper, maar toch....... als je het maar hard genoeg aanzet zal het wel niet lekken.
Eerst de verf er weer afhalen

Verf op nipples.jpg
Geen verf meer.jpg


En dit is dan het probleem:
Verder gaat hij niet.jpg

Verder erin gaat niet!!

Goed aangezet, en dan wordt dit het resultaat:
Afdichting 1.jpg

Hier zie je de afdruk van de pijp in de aansluiting, waar het dan op zal afdichten.
Een beetje Engineer zal weten dat de afdichting op de conus zal moeten gebeuren.
Ik kan het pijpje ook niet dunner maken, de binnenmaat is 2mm!
Jammer Accucraft, hier laat je de bal even vallen.
Aansluiting aan de ketel hetzelfde verhaal.
Na het smeertoestel de ketel erop, verder geen probleem, behalve die M2 schroefjes aan de binnenkant van de rookkast, maar is wel leuk gepriegel:yes:

De gastank......
Omdat je hier alles moet assembleren, dus ook de vulnippel, heb je een "special tool" nodig.
Van een koper buisje een gereedschapje gemaakt en dat dan ook bewaren :thumbsup:
Gasvulklep geinstallerd.jpg

Hopelijk gaat het niet lekken

Omdat de ronde knop buiten het machinistenhuis zal steken, zal er later nog gekeken worden om wat te verschuiven.
De gasleiding tussen de tank en de brander..... perfect...geen issue. Gewoon los leidingtje, drukstukje en nippeltje.
Net als in het grote voorbeeld met de CV en waterleidingen
Verder geen issues

Groetjes,
Kees
 
Sectie #7,
Van dit gedeelte gebruik ik alleen de installatie van de rookkast
De schoorsteen geen probleem
Voordat de rookkastdeur erin gaat, eerst wat isolatie aan de binnenkant aanbrengen:
Rookkast isolatie.jpg

Dit is een afdruk van het gat van de schoorsteen, netjes uitsnijden
Rookkast klaar zonder deur.jpg

Dan zal het er zo uitzien met de uitlaatpijp erin
(let op dat kleine ondertse gaatje!)
Om de Rookkastdeur erin te zetten moet je het voorste frame er weer uit halen, om dat onderste M1.6 schroefje erin te kunnen zetten.
Laatste schroefje.jpg

Dit was het laatste schroefje zover van dit project..........
Dan kunnen de buffers erop.....later, nu niet nodig
Sectie #8 in de catalogus is de laatste, voor het aanbrengen van de ombouw, sidetanks en machinistenhuis.
Het volgende berichtje zal onder stoom zijn :yes:
Groetjes,
Kees
 
De Ruby is zover voor een test, eerst op rollen
Water in de ketel, via de Goodall valve eruit te draaien, gevuld tot aan de nok en dan eerst 30ml er weer uit.
Gas in de tank en laten stabiliseren. Hier ook een design dingetje; in berichtje #8 kun je zien dat de gastank vulnippel hoger zit dan de afsluiter! Dus als de tank helemaal vol zit, wilt er waarschijnlijk vloeibaar gas uit komen naar de brander en hierdoor kan bij het aansteken het gewelddadig klinken in de vuurgang :oops: Als ze de vulnippel lager in de tank hadden zitten, had je altijd gas op de afsluiter staan.
Ondertussen alles aan de buiten kant gesmeerd en het smeertoestel gevuld met stoomolie.
De gaskraan klein beetje open en....voila....plop en een mooie brander in de vlambuis.
Even wat lopen spelen met de luchtafstellingen en de beste positie gevonden om zowel veel gas en weinig gas een mooie vlam te hebben.
Hieronder het resultaat met zelfs de brander roodgloeiend :thumbsup:
brander roodgloeiend.jpg

Het is daar gloeiend heet :offtopic:
In de media zie je dat mensen problemen hebben met het vuur en dan zie die luchtafsluiter helemaal open staan of er niet eens meer op, weg!! En om dan de vlam aan te houden, moet er veel gas bij en komt de vlam totin de rookkast! :rolleyes: Tja, dan klagen dat hij niet te regelen is.
Op druk laten komen, met een klein vuurtje eerst. En bij 1 bar de regelaar wat open, en daar ging het machientje al.
Zoiets geeft een glimlach
Je ziet hier ook hoe de luchtregeling staat
De druk liep niet verder op en de veiligheid hoefde niet te werken.........
Maar..........het water was eerder op dan het gas!!
Dus de volgende keer gewoon meer gas bij het opwarmen en voor een hogere druk te rijden met last :thumbsup:
Na deze sessie kun je hier zien hoeveel condens er zich gevormd heeft......voor de eerste keer!!
Condens van eerste keer.jpg

Dat valt mee :thumbsup:
Bij de RH was dat wel meer de eerste keren.
Dus geen lekkages, zover
Goed, de tweede keer, nu wat meer vuur en de druk op laten lopen tot de veiligheid open gaat.. bij 4 bar op de manometer, hoger komt het niet en vol afblazen, dat is goed, Vuur weer wat minderen.
Ik heb nu ook maar 20ml uit een volle ketel gehaald, blijft er meer zitten,
veiligheid blaast af bij 4bar indicatie.jpg
Nu ging het gelijk op, gas op, water op :rolleyes:
Dus voor de volgende ronde gaan we naar buiten
De tijden die nu worden gereden zijn 10 minuten :worship:
Tot nu toe heb ik er veel plezier en voldoening aan, leuke hobby
Nu eens kijken wat ik ermee ga doen, smashen of bashen :koud:
Ben benieuwd naar jullie reacties, jammer dat hier op het MBF niet zo actief is in de Garden Railways
Groetjes,
Kees
 
Hier nog wat plaatjes van de Ruby in vergelijking van de RH Billy
Nog wel even de buffers erop geschroefd en het machinisten huis erop gezet ;)
Ruby en Billy.jpg

Ruby en Billy 2.jpg Ruby en Billy 3.jpg
De volgende keer zal het weer gedeeltelijk uit elkaar worden gehaald om er wat aan te gaan veranderen.

To be continued :bye:

Graag reacties en veel commentaar, leren we allemaal van.
Groetjes
Kees
 
Back
Top