Achterlicht led

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Evolution, 19 jul 2024.

1. Evolution

Evolution

Lid geworden:
    15 mei 2017
    Ik heb niet veel verstand van elektronica.
    Ben bezig met een low boy dieplader trailer.
    Nu heb ik 3 ledjes oranje, wit en rood.
    Allen aangestuurd door de beijer module alles werkt behalve de remlichten.
    Kan ik via de beijer module de rode led twee functies laten uitvoeren op één led nl. Rode achterverlichting en de remlicht functie wanneer de achterverlichting brand ook de remlichten gaan branden met een hogere spanning waardoor deze feller gaat verlichten?
    Of moet dit echt via 2 apparte rode leds?

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ledjes zijn geen gloeilampjes! Hoeveel licht een led uitstraalt hangt af van de stroom welke door die led loopt.
    Een led kan al licht uitstralen als er 1mA (dat is 0,001A) door die led loopt. Het probleem is alleen dat het een heel klein beetje licht is. In het donker kan je dat zien maar bij daglicht zal je dat waarschijnlijk niet zien.
    Als je de stroom tien keer zo hoog maakt, dus 10mA, dan zal de hoeveelheid licht enorm veel groter worden. Zo groot dat het zelfs bij daglicht zichtbaar zal zijn. Wanneer je dat dan nog een keer verdubbeld tot 20mA zal de led inderdaad meer licht uitstralen maar het verschil zal je nauwelijks kunnen zien.
    De maximale stroom die door een "normale" led mag lopen zal in veruit de meeste gevallen ongeveer 20mA zijn. Natuurlijk zijn er "powerled's" die veel meer stroom kunnen en willen verwerken en ook veel meer licht uitstralen. Er zijn led's die zo veel licht uitstralen dat je er niet direct in moet kijken want dat kan je ogen beschadigen.

Wat heeft dat met jouw vraag te maken?
    Jij hebt vrijwel zeker "gewone" ledjes die door die module worden aangestuurd. De maximale toelaatbare stroom door die ledjes zal dus 20mA zijn.
    Deze ledjes als normale verlichting gebruiken door er 10mA door te laten lopen zal werken, de ledjes geven dan iets minder licht maar zijn wel zichtbaar. Wanneer je remt moet je een andere weerstand bij schakelen om de stroom te verdubbelen tot 20mA. De ledjes zullen iets meer licht geven maar dat zal minder goed zichtbaar zijn, zeker overdag.
    Nog meer stroom door die ledjes sturen kan je proberen maar dan zullen ze nog steeds nauwelijks zichtbaar meer licht geven. De levensduur van die ledjes zal drastisch minder worden en de kans is echt groot dat je de ledjes zelfs opblaast. Sommige ledjes geven de geest al bij 40mA.
    Daarom denk ik dat het beter is, zeker wat zichtbaarheid aangaat, om voor de normale verlichting en de remlichten aparte ledjes te gebruiken. Wanneer je voor de remlichten zogenaamde "high brightness" ledjes gebruikt zullen die duidelijk meer licht geven bij dezelfde stroom dan normale ledjes en dus veel beter zichtbaar zijn.

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Eigenlijk is dit een vraag die je beter in het Beierforum kunt stellen. Het zou me niet verbazen dat die functie in de Beiermodule zit, maar wel op de juiste manier moet worden aangestuurd, c.q. geprogrammeerd. Gebruik zelf een Beiermodule in mijn sleepboot en vond het programmeren wel een zoekplaatje. Uiteindelijk wel gelukt. Even gezocht (Beier + kombiniertes Bremslicht) en het volgende gevonden. Hoop dat je geen problemen met de Duitse taal hebt. Gr. Klaas.
    https://www.beier-electronic.de/modellbau/forum/viewtopic.php?t=2541

MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Evolution

Evolution

Lid geworden:
    15 mei 2017
    Hartelijk dank voor deze tip.
    De Duitse taal is geen probleem.

5. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Geen dank hoor Hans. Was maar een kleine moeite. Succes ermee! Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina