Hoewel de bouw van mijn Outlaw gestart is en ik veel andere boten in onderhoud heb ben ik altijd met meerdere boten bezig als er bijvoorbeeld gewacht moet worden op onderdelen enz .....mijn hobby/vrije tijd is vooral 's,avonds en kan dan niet dremelen of boren als mijn kids slapen en vandaar is er met meerdere projecten op de plank altijd wel iets te hobbyen Nu liep ik deze classic spontaan tegen het lijf; Schaal rc model van een Wellcraft excalibur 40 hawk uit als ik het goed heb uit 88' Man wat een mooi ding, brushed met een vetragingskast zo te zien en v drive/vaste as aandrijving met de prop onder de romp wat voor mij een volledig nieuw platform is. Het plan was om hem weer varend te krijgen zo origineel mogelijk maar toch wat gemoderniseerd en met een beetje meer power. De 12turns titan kwam deze week binnen samen met een mooie Traxxas nautica esc vond ik het wel een mooie combo nieuwe servo erin. Vertragingskast wou ik weg laten en direct drive opbouwen maar misschien is dat al teveel van het goede qua rpm voor de onderwaterprop....... Eerst alles maar uit elkaar to start with !!!
Hoi Alexander, ik heb werkelijk geen idee de motor is even dik als de originele maar is wel iets langer zie ik nu. Liggen er 2 van in een Summit lol
Mooi om te zien hoe zoiets in elkaar zit, de vertragingskast zelf is best oke stevig geen speling ergens,heb er wel een klont hard rood vet uitgehaald en ik vraag me af of dit schip ooit het water gezien heeft .....?? Ook maar even schoonmaken mocht ik de vertragingskast toch willen gaan gebruiken. Mabushi 540rs motor is als nieuw en zou ook gewoon dienst kunnen doen dus opties genoeg
De nodige onderdelen voor dit projectje komen zo langzamerhand binnen. Nieuwe setup, accu zijn binnen servo had ik nog. Nieuwe gelagerde as met m4 propeind en roer moeten nog komen. Met het naar voren schuiven van de motor los ik het probleem van de ruimte tussen as en motor op, hier zat een los stuk as (bone) tussen. Ik wil het zo pas maken dat de nieuwe kruiskoppeling 4maal 3,17mm er mooi in 1 keer tussen past. Voor de motor maak ik een nieuwe ophanging met een carbon motorplaat deze komt dan mooi vrij te hangen zodat er eventueel nog een koelingspiraal om de motor aangebracht kan worden.
Dankjewel Dirk Jan..... Even wat anders he; heb je geen zin om in April van het nieuwe jaar naar het Henschotermeer te komen om te varen?
Hoi Gerjan, zeker heb ik daar wel zin in / interesse in. Laat het maar weten wanneer het georganiseerd wordt, dan probeer ik erbij te zijn.
Orde van de dag als ik zin heb om.te bouwen, Eerst de slordige stickers maar eens verwijderd, alles eruit wat niet meer nodig is. Roer is krom en as zit er beroerd ingerommeld met kit lijkt het wel. De kale romp voelt dun aan maar blijkt in foto 2 te zien dubbel te zitten en om meer stijfheid te creƫren heb ik het idee om die ruimte vol te gieten met dunne epoxi al dan niet aangevuld met vezels of microbaloons om gewicht te besparen.
Het oude roer was krom en opzoek naar wat nieuws en beters kwam ik bij de welbekende ali keten terecht en tot mijn verbazing hebben ze daar zo goed als alles voor de FSR-V klasse speedboten Het nieuwe roer is wel een goedkopere versie en ook met een iets kleiner roerblad als een origineel fsr-v roer. De mooie stevige alu behuizing ziet er nu al een stuk sjieker en uit, nog wel pas maken en iets slims bedenken ter borging van de stuurasglijlager Samen met een nieuwe servo is de stuurinrichting ook compleet en een dikke upgrade te noemen
Morgen de nieuwe as en koppeling ophalen dus vanavond wat mallen gemaakt, 1 voor de motorplaat die ik op 2 posities wil kunnen bevestigen. 1 positie met en 1 zonder vertragingskast aan de motor mocht het nodig zijn...... Accu plaat ook definitief. Wat me verder opvalt is de 2 grote openingen/luchtgaten die enorme hoeveelheden water binnen kunnen laten en dat is toch vragen om problemen zou je zeggen, maar weer even iets op verzinnen om dicht te maken. De oude rommel die er in gesmeerd zat er uit gehaald en weer origineel gemaakt en dat ziet er al veel beter uit zo. Het oog wil ook wat.
Wederom zijn er onderdelen binnen, nieuwe gelagerde as met buis. 2 keuze,s aan koppelingen kruis en rechte. Koelspiraal voor de motor past misschien niet en waarschijnlijk niet hoog nodig. Alu servo houder
Nieuwe carbon of epoxiplaat onderdelen compleet en klaar om uit te dremelen. De nieuwe as past als een bus en hoef ik in principe niks meer aan te doen. Het is toch dogdrive 4mm geworden, wat propjes er al bij en een hoop andere in bestelling.
Niet de mooiste klusjes maar wel lekker opgeschoten. Best secuur werk om die rare openingen op het dek dicht te krijgen, mooi dik carbon 4mm in gemaakt waardoor de kap ook veel beter aansluit en meer steun heeft. Toen een klein luikje gemaakt om daar de epoxi in te gieten LOL 180gr epoxi en door het gebruik toevoegen van microbaloons heb ik het volume tot 250ml weten te vergroten. Door dit te doen denk ik daar 3 voordelen uit te halen; de veel te lichte en slappe romp word hierdoor sterker en stijver. De 60cm romp was zo licht, die 160gr extra zal hem juist goed doen in combinatie met die vrij grote motor. Tevens word ook alles beter rondom het roer, de bevestiging en stijfheid van de romp zal helpen voor meer stabiliteit.
Weer een stukje verder, de kap sluit perfect aan op de stukjes carbon. De lay-out ben ik erg blij mee maar er zijn nog wel wat vraagtekens, 1 accu in het midden is misschien niet handig en aangezien de accu maar 3300mah is is het misschien een beter idee om naar 2 accu,s over te stappen 1 links en 1 rechts. Het middelste gedeelte voor het roer komt dan vrij om de servo daar te kunnen plaatsen Tijdens een projectje onstaan er altijd ideeen, hoe gaaf zou het zijn om de klep waar de motoren in het echt onder zitten te kunnen openen en eventueel daar 2 schaal v8 motoren in te maken. Ook een mooi stukje hout gevonden om het zwemplateau te bekleden ipv de sticker die erop zat. 1e 'submerched' prop 48mm is ook binnen, ziet er wel heel anders uit als ik gewend ben lol