hallo, op dit moment bouw ik de Muimoto van Corel, een stevige sleepboot met 2 schroeven. ik wil hem uiteindelijk ook radiografisch laten varen en zoek de volgende adviezen: welke motoren zijn ideaal? wat heb ik allemaal nodig? waar kan ik een en ander het beste vandaan halen? ik woon in Zwammerdam bij Alphen aan den Rijn en stel jullie hulp bijzonder op prijs. Gerard
Hallo Gerard, Misschien handig om wat meer informatie te geven over de boot, bijvoorbeeld de maat van de schroeven, lengte van de romp, misschien het gewicht. Dat maakt het voor ons makkelijker om je goede adviezen te geven. Bart
U woont niet zover van Woubrugge,het clubhuis van m.v.woubrugge is iedere woensdagavond open misschien is dat iets voor U,voor info te krijgen.Er is altijd wel een vaarder aanwezig die U verder op weg kan helpen. vr.gr.adrie
hallo. bedankt voor je reactie. hierbij wat gegevens: Muimota Maat Lengte : 1200mm Hoogte : 660 mm Schaal : 1 : 25 schroefdiameter: 5 cm Beschrijving : De Corel Muimota houten schip model is een nauwkeurige reproductie van de echte diepzee sleep boot van de jaren vijftig. Geschikt voor stoom of elektrische voortstuwing & radio controle. ik hoop dat dit helpt, Gerard
Dit is ze: Qua motoren zou je kunnen denken aan de Robbe 755/40. Goede, rustig lopende motoren die niet te duur zijn. Rechtstreeks op de assen te plaatsen, dus geen vertraging nodig. Lopen prima op 6 volt, maar 12V kunnen ze ook hebben. Maar op 12V zal deze sleper té hard gaan. Wat je verder nodig hebt zijn goede schroefaskokers, schroefassen en schroeven. De firma Raboesch Raboesch Catalogue 2 heeft wat dat aangaat een prima naam. Kijk maar eens in hun digitale catalogus. Qua RC-apparatuur is een en ander afhankelijk wat je met je model wilt. Als je alleen maar wilt varen, is een 2 kanaals installatie prima geschikt. Eén kanaal voor je roer, één kanaal voor je motoren. Wil je beide motoren onafhankelijk laten draaien om beter te manoeuvreren, heb je een 4 kanaalszender nodig (3 kanaals bestaan nauwelijks meer) Wil je ook nog verlichting, een scheepshoorn, werkende sleephaak of andere "bewegende" dingen, heb je een 6 of 8 kanaals zender nodig. Welke? Pffffft.... Iedereen is fan van z'n "eigen" merk. De Robbe F14 is een prima zender om mee te beginnen. 8 kanaals, "van huis uit" een 4 kanaals zender, maar goed uit te breiden voor allerlei functies. En dat tegen een beschaafde prijs. Let er wel op dat je een zender koopt op de 40 megahertz. Met 35 megahertz mag je niet varen of rijden. Die frequentieband is gereserveerd voor alleen vliegend spul! Verder heb je een of twee regelaars voor je motoren nodig, een servo voor je roer en uiteraard stroomvoorziening in de vorm van accu's. Bij welke winkel? Ga ik geen advies over geven. Informeer eens bij Woubrugge bij winkel de leden hun spullen kopen. Wellicht online? wellicht bij een plaatselijke winkel? Belangrijk is het advies wat je in de winkel krijgt. Als er alleen maar "dozenschuivers" staan, heb je er weinig aan. Als er mensen in de winkel staan die weten waar ze over praten, is dat de eventuele meerprijs best waard.
Hallo Gerard, Inderdaad wat Roel al zegt, de Robbe Power 755/40. En anders zou je ook nog naar de Graupner Speed 720 BB kunnen kijken, dit zijn ook mooie motoren voor werkschepen van dit formaat. Al is Graupner de laatste tijd helaas wel wat langzaam met de levering van hun producten. Gr, Bart
super!!! hallo mannen, wat geweldig hoe jullie hebben gereageerd. hier kan ik wat mee. ik ga zeker eens bij de MV Woubrugge langs en laat me daar verrassen. momenteel ben ik nog bezig de beplanking van de romp af te werken, nadat ik eerst het dek goed heb afgewerkt. voorlopig ben ik dus nog wel even bezig. als ik nog vragen heb, meld ik me graag. tot zover, geweldig bedankt en veel plezier met je eigen modelwerk. Gerard
muimota hallo modelbouwers, ik ben ook bezig met de muimota en test gevaren ,totaal verkeerde keuze gemaakt met de motoren!!! terug vertraagd en nog totaal overpowered, zou graag wat foto's meesturen maar weet nog niet hoe dit mooet? peter.
Dag Peter. Welkom op het forum. Hieronder een instructiefimpje hoe je foto's moet plaatsen. Succes ermee. Groet, Ad Bakker
Gaat nog niet goed Peter. Om te kijken of het gelukt is kan je ook de knop "Voorbeeld van bericht" rechts onderaan aanklikken. Dan krijg je het bericht te zien zoals het geplaatst wordt als je "Reactie versturen" aanklikt. Ik zie nu niets wat erop lijkt dat er een foto zou moeten staan. Zoals ik het nu zie staan er al wel een achttal foto's in je fotoalbum. Dan moet het plaatsen in een bericht geen probleem meer zijn. Het kan alleen wel eens per computer verschillen. Bij mij op een Apple iMac werkt het niet helemaal zoals op het filmpje. Als dat het probleem is laat het even weten. Groet, Ad Bakker
muimota hallo modelbouwers, ik heb één vraag over de reling van de muimota , op sommige foto's zie je deze prachtig rond lopend van mooi gelakt hardhout, ik heb nu van alles geprobeerd ook stomen maar het lijkt wel of deze dan compleet rond , met name het achterschip uitgezaagd wordt? ik voeg een foto van mijn ontwikkeld stoombakje mee maar met latjes en rondbuigen voor de achtersteven gaat het echt niet! peter
Ik heb ontdekt dat stomen niet het wonder middel is. Wat mij wel opviel is dat wanneer je het hout 3 weken in het water laat liggen, stomen niet eens zoveel meer uitmaakt, het is dan soepel genoeg. Dit ging om grenen latten. ( [102294] zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol-6 ) Gewoon proberen en eerst wat anders gaan doen.
Ja, maar het houdt een keer op, Harm. Stomen is een wat snellere manier om het vocht erin te krijgen. Echt langdurig weken is volgens mij altijd nog het beste. @Peter Bouw je de kit van Corel, of van scratch. Als je de kit bouwt, wat zat er dan oorspronkelijk bij? Ik heb ook wel kits gebouwd waarbij de sterk gekromde relingen gelaserd waren, en dus niet kromgezet hoefden te worden. Kromzetten blijft natuurlijk wel mooier, omdat de nerf dan met de kromming meeloopt. Het zal ook wel van de houtsoort afhangen. Harde soorten zijn veel "compacter" (hebben ook een hoger soortelijk gewicht) en nemen minder water op. Grenen, wat Harm noemde is veel zachter en neemt meer water op. Groet, Ad
Gebruik zelf altijd fineer 0.6 mm om bochten te maken, dat gaat het mooiste op een mal een aantal lagen op elkaar leggen tot je de gewenste dikte hebt. Zijn de hoeken zeer scherp , straal 10 mm B.V. kun je deze bevochtigen en rond een warme soldeerbout plooien
Sinds begin dit jaar weer begonnen na 12 jaar absent geweest . Een aantal schepen gekocht die allemaal wel wat mankeren Ben nu ook bezig met de Muimota . Heb ik gekocht als zijnde een restauratie project . .