(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Koos, leuk dat je ook weer van de partij bent:). Ik kijk altijd weer uit naar je updates en de subtiele humor in je teksten....:thumbsup:

Een fijne vakantie gehad??
Dank je Peter, en we hebben een heel fijne vakantie gehad in ons eigen landje, veel gefietst en vooral die dingen gedaan die je het vakantie gevoel geven.
Gelukkig is het nog niet helemaal voorbij, de caravan staat nog op de camping voor het naseizoen om lekker nog wat uit te drijven....
Maar de bouw word zo langzamerhand weer opgepakt, heb nog wel wat andere klussen liggen, maar wil toch weer regelmatig bouwen.......
Bedankt voor je support;);)

Laatst bewerkt:
Fijn je terug te mogen te begroeten na je zomer slaapje :)
Opnieuw veel bouwplezier, en dan kunnen wij weer mee genieten van de update in je verslag.

Kijk eens aan, en op de camping kun je ook touwtjes knopen, :D:D
Nee hoor Peter, daar doe ik op regenachtige dagen wel prullen, ook wel historisch maar dan helemaal wat anders:cool::cool:
Ben momenteel bezig met de King Of The Mississippi van artesania latina, ook wel een aardig verzetje hoor.....
385EFDC1-8728-4E49-9E4C-9A8F8AA12F6D.jpeg

Zover istie alweer, na zo’n kleine vijf maanden prullen, dus kun je nagaan weinig regen gehad;);)

Gelukkig zit er geen “niet leuk” knop op ons forum, anders had onze Admiraal die al tig keer ingedrukt........
Och ja nog een prettige vakantie *Hans*:D:D:D

En ja, voor de opletters onder ons op de achterzijde staat de Zuiderzee botter, daar moet nog steeds het laatste zeiltje aan gehangen worden... wacht nog op het naaiwerk van mijn directie.

Tot zover onze afdwaling, we gaan vanaf hier weer verder met de Batavia..... (hoppa vind weer een bepaald iemand veel leuker)

Gr Koos

mooie boot die Mississippi ik heb nog een bouw paket van de ROBERT. E . LEE leggen om te bouwen .
Yep Timber, die van constructo, heb ik laatst van de kids cadeau gekregen dus die wacht hierna op regenachtige dagen tijdens de komende kampeer seizoenen, ja *Hans* weer een Gr.....;);)

Koos, het is dan wel geen historisch zeilschip, maar je mag de vooruitgang met die radarsloep gerust wat vaker laten zien.:):)

Koos, het is dan wel geen historisch zeilschip, maar je mag de vooruitgang met die radarsloep gerust wat vaker laten zien.:):)
Ben allang blij dat ik af en toe aan het bouwen toe kan komen Peter, maar wie weet in de toekomst????;);)

Welkom terug van de vakantie, nu weer het serieuze werk :)
Dank Stephan (en uiteraard alle anderen voor de leuke reactie's), gelijk heb je dus maar weer verder met de Batavia..........

De bezaanstag was aan de beurt............

Zoals de handleiding beschrijft heb ik van twee touwen 0,8 mm een touw van 1,4 mm in elkaar weten te prutsen, hier zijn helaas geen foto's van maar wel van het oog en de muis onder de mars van deze bezaanmast:
IMG_6107.JPG

Het dikte verschil in het touw is hier goed te zien, de wanttouwen zijn 0,8 mm en de stag is dus dubbel.

Aan het einde moest een gelaserde blok van 10 mm komen:
IMG_6113.jpg
Deze werd met een vijltje rondom wat ingekerfd, en later wat donkerder gekleurd:
IMG_6114.jpg
Nu kon deze aan het andere einde bevestigd worden:
IMG_6111.JPG

Aansluitend moest er een lus voor aan de mastvoet gemaakt worden met het tweede blok, dus eerst maar een oogje gemaakt:
IMG_6112.JPG
Het tweede blok eraan:
IMG_6116.JPG
En op lengte met een oog door het eerste oog, alles met de bijbehorende bindsels:
IMG_6117.JPG
Nu kon deze om de grote mast geslagen worden en middels een talie vastgezet:
IMG_6118.JPG

Een avondje prullen maar het resultaat valt mij niet tegen.....

En zo ziet het totaalbeeld er dan uit:
IMG_6119.JPG

De Grote mast staat nog los in de romp, hier dienen nog wat blokken aangemaakt te worden, waarna deze in de romp gelijmd word en dan kan de stag verder afgewerkt worden.

Genoeg te doen weer maar dat is voor de volgende keer......................

Gr Koos.

Mooi werk Koos. Omdat het maken van 1,4 mm dik touw best een lastig dingetje is zit er tegenwoordig in de dozen een stuk touw van ca. 1,4 mm dikte.
Maar deze info komt voor jou te laat.....

Back