(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Mooi werk Koos. Omdat het maken van 1,4 mm dik touw best een lastig dingetje is zit er tegenwoordig in de dozen een stuk touw van ca. 1,4 mm dikte.
Maar deze info komt voor jou te laat.....
Joh, had dat eerder gezegd, een ritje naar Dordrecht was sneller geweest;)
Maarruh, het hoort bij het modelbouwen, ik ben weer een ervaring rijker :D

Nee, ik heb inmiddels enkele leveranciers van touw gevonden die een goede kwaliteit leveren. Wel klopt de kleur niet altijd en ben ik vaak aan het knoeien met het verven van touw....

Ik vind touw zo erg duur als je verschillende diktes nodig hebt. Was me aan het verdiepen in een ropewalk. Misschien probeer ik het eens uit. Je kan dan met een klos katoen van een halve kilometer veel.

We gaan weer bouwen, het is niet veel maar tussen wat andere huis tuin en keuken klussen door toch weer wat kunnen doen.

Ik ben nl begonnen met de weeflijnen van de bezaan mast:
6CE54BF9-10C3-4452-AE25-D9E102D9460F.jpeg

Andere bouwers knopen met twee pincetten of zo maar ik gebruik een naald met een groter oog die lichtjes krom gebogen is, werkt voor mij perfect en na wat oefening gaat dit best wel snel.....

Ook heb ik de tekening gekopieerd en verknipt om achter de wanten te plaatsen voor de afstanden, maar of dit het gaat worden weet ik nog niet.... heb dit in het verleden altijd op het oog en met behulp van de liniaal gedaan, dus we zien nog wel......

Weer wat verder met de weeflijnen:
CD632B93-88F4-4222-AFF1-731574491A8D.jpeg

En zo ziet het eruit nadat de lijnen zijn ingekort:
E23A339C-4FC3-419A-AA83-00563193BA4E.jpeg
Is altijd weer spannend om dit zo kort mogelijk langs de wanttouwen voor elkaar te krijgen, maar het is weer gelukt.

Ik gebruik wel voor de buitenste knoopjes een drupje secondenlijm wat middels een saté prikker aangebracht word, niet te veel dus.

Voorlopig weer effe druk met andere zaken maar wanhoop niet, er komt nog meer ook al duurt het wat langer.
Gr Koos

Op schaal is dit zo goed als onmogelijk te doen. om dit te simuleren heb ik bij het tuigen van mijn HMS Victory telkens de mastworp aan de eerste en de laatste stag van achter naar voor gelegd, waardoor het "kruisje" van de mastworp aan de binnenzijde van de stag zit, en aan de buitenzijde 2 evenwijdige lijntjes te zien zijn. Bij alle andere stagen is de mastworp van voor naar achter gelegd waarbij je dus het kruisje van de worp ziet, zoals ook op je foto's te zien is.
Een aardig detail, vind ik
Herby, ik ben met jou voorstel aan de gang gegaan maar dat zag er niet uit (zal wel onkunde van mij geweest zijn) dus vandaar dat ik het zo gedaan heb, en dat valt op deze schaal nog niet zo tegen vind ik;);)
Gr Koos.

Koos, oppassen dat je de weeflijntjes niet te strak aanspant want dan trek je de buitenste hoofdtouwen een beetje naar binnen, is op je laatste foto al wat zichtbaar bij het rechtse hoofdtouw:rolleyes:. Dit is iets wat er ongemerkt insluipt. Buiten dit ziet het er weer gelikt uit:thumbsup:

Laatst bewerkt:
oppassen dat je de weeflijntjes niet te strak aanspant want dan trek je de buitenste hoofdtouwen een beetje naar binnen, is op je laatste foto al wat zichtbaar bij het rechtse hoofdtouw:rolleyes:
Dat klopt Piet, had ik al gezien en is inmiddels hersteld, dat is het voordeel als je alleen de buitenste knoopjes fixeert, kun je met wat trekken zulks nog wat bijsturen;);)

Mooi werk he Koos... met een beetje geduld kom je best ver. Elke keer je draad door je kromme naald halen lijkt me ook wel weer een dingetje. Ik ben aan hetzelfde bezig maar dat had je al gezien natuurlijk;)

Oefening baart kunst. En jou schip geeft ruimte aan een massa oefening. Ook ik gebruik een krom gebogen naald. Ik knoop het touwtje van om en bij de 75 cm met een dubbele platte knoop aan de naald vast zodat hij er niet telkens uit schuift bij het aantrekken. Na het laatste knoopje fixeren met een zuchtje secondenlijm en zo kort mogelijk afknippen. Ook Vlamingen kunnen zuinig zijn. :) (of is dat de boekhouder in mij?)

Tjeempie, dat wordt mooi zeg.
En dit is nu precies waarom ik mij verre houd van historische zeilschepen.
Ik houd best van gepriegel, maar dit is gepriegel 2.0 en dat ook nog eens 100.000 keer.
Dit uit respect zeggende, laat dat duidelijk zijn.

Oefening baart kunst. Ook ik gebruik een krom gebogen naald. Ik knoop het touwtje van om en bij de 75 cm met een dubbele platte knoop aan de naald vast zodat hij er niet telkens uit schuift bij het aantrekken
Kijk zo gaat dat, behoudens de knoop op het eind, gewoon tijdig het touw(tje) verlengen, maar ieder heeft zijn eigen makkelijke of aangeleerde manier van werken:):) En dat is nou het leuke van onze hobby, allemaal anders op weg naar een mooi eindresultaat....

Tjeempie, dat wordt mooi zeg.
En dit is nu precies waarom ik mij verre houd van historische zeilschepen.
Ik houd best van gepriegel, maar dit is gepriegel 2.0 en dat ook nog eens 100.000 keer.
Dit uit respect zeggende, laat dat duidelijk zijn.
Dank voor de complimenten Bootje bouwer, we doen ons best,:koud: maar af en toe zie ik hier op dit forum staaltjes voorbij komen waar ik nog lang niet aan kan tippen.

Dit is niet alleen op dit sub forum maar door heel dit fora heen, tjonge er zijn mensen bij die kunnen er wat van zeg...

Maar goed als je niet begint, volhoud en wat doet met alle welgemeende adviezen hier dan kom je nooit tot een aanvaardbaar eindproduct;);)

Dus ook hier wint de aanhouder......

Back