Afgeronde en naar "dunner"lopende einden van vleugeltips bespannen.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door C.N.H., 7 okt 2023.

1. C.N.H.

C.N.H.

Lid geworden:
    8 aug 2023
    Voor het eerst begonnen met het bespannen van een vleugeldeel ( eerst onder ) met Oracover bespanfolie.
    Leek in het begin NERGENS op , maar dat kwam omdat de "srtijk"bout niet warm genoeg bleek te zijn.
    Ziet er nu fatsoenlijker uit.
    Maar de vleugeltips zijn van massief balsahout. Lopen van "de voorlijst naar de achterlijst "rond " en van het laatste vleugelspant naar de eindtip ban "dik" naar redelijk dun. ( vleugel ban een CURTIS P 40 ).
    Wie kan mij adviseren hoe ik dat deel fatsoenlijk met de Oracover bekleed krijg ?
    Goed weekend.

Stoompomp vindt dit leuk.
  2. ked

ked

Lid geworden:
    25 dec 2009
    Je kan perfect bespannen vleugeltips krijgen, door verwarmen en trekken.
    Flink stuk overmaat aan de folie, dan trekken en ondertussen verwarmen stukje voor stukje.

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    je moet niet denken in 1 heel groot vel, wat in 1 keer rond de volledige vleugel gaat :D
    meestal doe ik zo'n eindpuntje met 1 stukje folie, midden van het vel ff los hechten aan het midden van het balsa
    en dan langzaamaan rond werken. eigenlijk hetzelfde als hierboven

niet al te overmaats folie pakken, tussendoor een keer afknippen snijden, tot je netjes het vervelende deel erin hebt zitten.
    daarna overlap van de folie over de vleugel, zeg 0,5 a 1 cm.

4. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    vaak helpt het ook om je strijkbout een klein beetje warmer te zetten, de folie wordt dan soepeler en met flink trekken kan je om moeilijke hoeken heen komen. Ook krimpt de folie met iets meer warmte wat beter.

5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het helpt ook om het nog naakte balsa even met blanke lak te spuiten en glad te schuren. Betere hechting, en dus ook beter strak te trekken. (Er is ook speciaal voorstrijkmiddel van Oracover voor, maar duur en lastig te krijgen, een spuitbusje blanke lak bevalt mij goed).

6. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Wat voor blanke lak? Welk merkā€¦. Geen reclame maar deel een linkje :)

7. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Maakt niet uit, het gaat er om dat je een glad oppervlak krijgt voor de aanhechting van de oracover, inplaats van het vezelige balsahout. Ik gebruik een goedkope spuitbuslak van de Action of zo, na droging opschuren met fijn schuurpapier.
    En er is dat spul van Oracover zelf, weet niet meer hoe het heet, ik weet ook niet of dat beter werkt, zit in een busje dus dat moet je kwasten.

blaauwen vindt dit leuk.
  8. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
  9. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    volgens mij heb ik die ook gehad, op kunststof werkte dat toen wel aardig
    heb toen mijn motorkap ook in de folie gezet, geen gezeur met lak die net niet aansluit qua kleur

10. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Misschien gaat het beter op kunststof, op balsahout vond ik het tegenvallen. Helaas is Stix-it van Sig niet meer te koop in nederland want die was wel heel erg goed. Wat ik nog wel tegenkwam via RC groups is cover grip.

Deel Deze Pagina