Beste allen. Graag stel ik de volgende vraag over de "beheersing" van het motor toerental van de electrische motor van mijn model. Voor de goede orde, mijn zender is de FlySky. i-6. en de ontvanger is de FlySky i-6A. HET.. , nee., MIJN probleem is dat de motor nagenoeg op volle kracht gaat draaien als ik de joystick, die het toerental bedient, ook maar een paar millimeter uit de " NUL" stand verplaats. Volgens mij moet er een modus zijn ( afstelling ?) om het toerental beheersbaar over het hele traject van de joystick te verdelen. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat moeite met de "instructies" van de soms onlogisch vertaalde ( Chinees ,----> Engels) tekst. Wie kan mij duidelijk vertellen hoe ik moet handelen? Alvast bedankt voor de reacties. Bert .
Het zal waarschijnlijk een instelling van de regelaar zijn. Wat en hoe? Helaas dat kan ik je niet vertellen zonder meer informatie. Wat voor motor en wat voor regelaar heb je? En ja dat Chengels is vaak niet te begrijpen.
Je kunt de regelaar inleren door hem volgas aan te sluiten, dan geeft hij een piep en vervolgens gooi je het gas dicht. Bij de meeste regelaars werkt dat.
Hi Rhelie. Denk dat je het idee hebt dat het in mijn geval om een brandstof motor gaat. Dat is het dus niet. Het gaat om een Electro motor. Met vriendelijke groet. Bert
Ik denk dat @Rhelie niet ver genoeg in detail is getreden. Koppel de accu los van de regelaar. Schakel de zender in, zet de gasstick op maximaal. Koppel de accu weer aan de regelaar. De regelaar zal waarschijnlijk (via de motor) enkele of een piepje laten klinken. Zet vervolgens op de zender de gasstick naar minimaal. De regelaar zal waarschijnlijk (via de motor) enkele of een piepje laten klinken. Hiermee is de inleer procedure gasstick regelaar beëindigd. Mocht dit niet helpen, controlleer dan of de gasstick het hele regelbereik uitstuurt. Doe dit m.b.v. een servo, dan zie je wat er gebeurd. En herhaal alle vorige stappen nog een keer. Mocht dit ook niet helpen, en over wel merk en type regelaar gaat het.
juist bij een electro motor.... Propellor eraf gas knuppel volgas spanning op regelaar wachten op piep gas terug naar uit wachten op piep dan meestal nog even wachten en dan zou de regelaar netjes de knuppel moeten volgen
Dag Ernst. Een hele poos geleden hadden wij al eerder contact over de bouw van mijn eerste RC bestuurde vliegtuig, een model P 40. Nu heb ik een RC zwever gemaakt met een spanwijdte van 125 cm. Ontwerp van de Duitse Modelbouw winkel Kessler. Heb ALLES gebouwd volgens zijn bouwtekeningen en bouwbeschrijving. Geen bouwpakket, hoewel hij die ook verkoopt. Tijdens de bouw diverse keren contact met hem gehad als iets niet helemaal de duidelijk was. Resultaat mag er zijn . Alles functioneert behalve dus de controle over het toerental van de motor. Dacht dat dit via de "sub trim" van de zender moest gaan en daarom vroeg ik advies aan het Modelbouw forum.. Ga later ook een vraag stellen over de airrons (mits goed geschreven) van de hoofd vleugel. Deze hebben ieder een servo motor om als "rolroer" te functioneren, maar ze moeten ook gelijktijdig in de "op" stand kunnen om als "lucht-rem" te functioneren. En dát is mij nog niet gelukt... Misschien kunnen we het daar op een andere tijd over hebben. Ik wens je fijne feestdagen. Bert.
Wat je wilt is allemaal mogelijk en met de meeste moderne zenders ook geen probleem. De FrSky I6 ken ik niet. Natuurlijk weet ik dat hij bestaat en ik ken mensen die er één hebben maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Maar met de gebruiksaanwijzing en veel proberen moet het mogelijk zijn het op te lossen. Oké de Chengels gebruiksaanwijzing is niet bepaald een fijn iets. Toch zou er met wat moeite en kennis van zaken uit te komen moeten zijn. Misschien moet ik eens een keer bij je langs komen, je woont nog geen half uurtje bij mij vandaan.
Dat zou normaal gesproken moeten werken. Oké er bestaan ook regelaars die niet zo werken maar dat zal deze niet zijn denk ik. Verder heb ik begrepen dat Bert met de sub-trims heeft "geknoeid". Als je dat niet helemaal goed doet kunnen er vreemde dingen gebeuren. Wie weet is de range van het "gas signaal" aangepast en herkent de regelaar het signaal niet. Zo maar een idee hoor.
[steekt hand in eigen boezem] Hij zal niet de eerste zijn die door een trim te verzetten ervoor zorgt dat de regelaar het nulpunt niet ziet. Om van het onnodig reversen van het kanaal maar niet te spreken.
Dat is inderdaad 1 van de lastige dingen bij electrisch.. en tegenwoordig heeft iedere regelaar een andere manier van instellen, en de instellingen zijn vaak lastig te vinden Meestal is inderdaad calibreren een groot deel van de oplossing (wat men hierboven al beschreef) in je zender zal ook ergens een menu zitten, waarin je kunt zien wat de kanalen op de zender uitgestuurd zijn (dus wat de zender wegstuurt) als het kanaal al 100% staat bij een kleine stickbeweging, weet je dat je in de zender moet kijken, niet op de regelaar
Hallo Hobbyist. Dank voor het uitgebreide advies. Heb exact gedaan wat je schreef. Piepjes bij joystick "vol vooruit" en piepjes bij joystick in stand " nul"... Tóch blijft de stick meteen nagenoeg vol reageren als ik uit 0-stand ( stick helemaal naar beneden) ook maar een paar mm richting midden verplaats. Het moet toch zo kunnen zijn dat het motortoerental vanuit "laag toerental" langzaam op te voeren is en zo de snelheid van het model geregeld kan worden? Aan het einde van je stukje vroeg je om informatie over de regelaar. Heb er een foto van gemaakt. Misschien kan je er wat mee.
Ter aanvulling op mijn zojuist verzonden bericht met foto van de regelaar hier nog een foto van mijn FLY SKY i.6 zender
Sluit eens een servo aan op het "gas" kanaal. Als die wel normaal meebeweegt met je knuppel is het een instellingsprobleem van de regelaar. Gaat die servo ook van de ene stand naar de andere stand bij een kleine knuppel beweging dan is het een instellingsprobleem van de zender.
Goedenavond Ernst. Dank voor de aanwijzing. Heb de servo van de regelaar tijdelijk aangesloten op de plek op de ontvanger van het richting roer. Toen de zender aangezet en met de joystick van de toerenregelaar van 0 (nul) naar "vol" bewogen. Iedere beweging van de joystick werd netjes gevolgd door het roer. Conclusie? Wat jij opperde...? Probleem bij instellingen regelaar? Wat is daar dan aan te doen en....hoe ? Fijne avond verder. Bert.
Dat hangt af van de regelaar. Die zal op de juiste manier ingesteld moeten worden. Lukt het niet met de al eerder opgegeven methode dan zal het op een andere manier gedaan moeten worden. Hoe? Dat zal staat in de gebruiksaanwijzing, dat kan ik dus hier niet zo uitleggen. Wat gaat er fout? Zoals ik al eerder aangaf zou het kunnen zijn dat de pulsen van de zender niet juist zijn zodat de regelaar ze kan herkennen. Bij de meeste regelaars zal een breedte van minder dan 1,2ms (dat is 0,0012 seconden) herkent worden als minimum. Een breedte van meer dan 1,8ms zal als maximaal herkent worden. Als één of beide waardes niet kloppen zal de regelaar ze niet als zodanig herkennen. De servo zal wel op de pulsen reageren. De test die je gedaan hebt geeft alleen aan dat de puls wel op de juist manier reageert op de knuppel maar niet of de "breedte" van de puls klopt. Het is mogelijk dat de regelaar (ook) bedoeld is voor een helikopter en een "governor" heeft. Dat is een stukje software dat het toerental van de motor binnen bepaalde grenzen constant houdt. Vrijwel altijd kan je die governor uitschakelen. Hoe? Dat staat in de gebruiksaanwijzing.