Afstelling roeren

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door C.N.H., 9 jan 2024.

  1. C.N.H.

    C.N.H.

    Lid geworden:
    8 aug 2023
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Mijdrecht
    Afstellen van hoogte-en-richting roer uitslag LINKS--->RECHTS.

    Mijn zender is de FlySky -i6 en ontvanger FlySky-i6A.
    In de gebruiker handleiding wordt aangegeven dat er in de zender 2 hoofd-programma's zijn.
    1: de FUNCTIES ( symbooltje v.e. Uiltje)
    2: de Settings
    De eerste geeft voor zover ik het begrijp de diverse FUNCTIE ( bewegingen) weer.
    De tweede ( waarin het "schroevendraaier" symbooltje is getoond) dient voor zover ik het begrijp om de FUNCTIES af te stellen.
    BEN IK ABUIS, DAN VERNEEM IK DAT GRAAG.

    Van alle beschikbare kanalen (totaal 6) gebruik ik er slechts 3. Het hoogteroer ( Elevator), het richtingroer en het motortoerental omdat ik electrisch wil "vliegen".
    De "uitslag" ( range) links/rechts moet af te stellen zijn. Ook de "midden-positie" van de roeren moet af te stellen en "vast" te zetten zijn. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen? De gebruikershandleiding zegt hier ongetwijfeld wel over, maar het lukt mij totaal niet.
    De "servo's" werken goed en staan ( i.v.m. hun fijne vertanding met het hefboompje ) zo zuiver mogelijk.
    Voor alle eerlijkheid...de uitslag van het hoogteroer is naar boven en naar onder nagenoeg even groot, maar een zuivere Middenstand heb ik niet. De ene keer ietsje omhoog, de andere keer ietsje naar beneden.
    Graag reacties waarvoor dank.
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Boskoop
    Het "Uiltje" is een poging om een zender af te beelden :) Als je dat kiest verschijnt de tekst "System setup" Daar vind je allerlei instellingen die algemeen zijn voor de zender. Kies je de moersleutel verschijnt er "Functions setup", daar vind je alle instellingen die alléén voor het op dat moment gekozen model gelden. Als je van model wilt wisselen ga je eerst naar de System setup, en kies je in het menu de optie "Model select". Als je dan met de op/neer knoppen naar een ander model gaat zul je zien dat alle instellingen in het Model setup menu weer de standaardinstellingen heeft ( of zoals je ze eerder gewijzigd hebt).

    De servo-uitslagen worden in het menu "End points" ingesteld, de middenstand in "Sub trim".
    Je kunt deze ( en andere) instellingen opslaan door de "CANCEL" knop lang in te drukken totdat je de bevestigingspiep hoort. Dat staat in sommige handleidingen niet (duidelijk) vermeld inderdaad.

    Scherm­afbeelding 2024-01-09 om 19.09.00.png Scherm­afbeelding 2024-01-09 om 19.09.40.png
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2024
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.955
    Locatie:
    Velserbroek
    als je geen zuivere middenstand hebt, dan ligt dat meestal aan de aansturing van je roeren.

    haal eerst de stuurstang los van je servo en kijk of:

    - je servo zonder belasting wel goed in het midden terug komt
    - je zonder al te veel kracht je roer kan bewegen door aan die stuurstang te trekken en te duwen, dit moet echt met nagenoeg geen kracht gaan.
    - hou daarna je roer met je ene hand vast en beweeg met je andere hand wederom die stuurstang? voel je spelling? kan je de stang heen en weer bewegen zonder dat het het roer voelt bewegen?

    Enne... wat al eerder geopperd is: een bezoekje aan een club kan wonderen doen, leer je in 1 avond/middag meer (en de juiste dingen) dan dat je zelf het wiel aan het uitvinden bent en mogelijk hele verkeerde aannames doet van wat 'goed' is
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Boskoop
    Dat ligt aan eventuele speling in de aansturing, zwaar lopen van de aansturing of een slechte kwaliteit servo die niet goed elke keer op dezelfde middenstand terugkeert. Aan de zender zal het over het algemeen niet liggen, dan moet er echt iets aan de electronica of het knuppelmechaniek haperen.
     
  5. C.N.H.

    C.N.H.

    Lid geworden:
    8 aug 2023
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Mijdrecht
    Hallo Max.
    Dank voor de informatie , maar om de subtrim uit te voeren zal er best een bepaalde handeling ( of handelingen) moeten worden uitgevoerd. Waar staat die of staan die handelingen dan in de gebruikershandleiding?
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Boskoop
    Laatst bewerkt: 9 jan 2024
  7. C.N.H.

    C.N.H.

    Lid geworden:
    8 aug 2023
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Mijdrecht
    Goedemorgen WVR.
    Ja, U hebt volkomen gelijk met uw opmerkingen dat een bezoekje aan een club veel duidelijkheid zal opleveren, maar de dichtstbijzijnde modelvliegclub is in Woerden. (15 km) en ik ( bijna 84) heb alleen een fiets die ik vanwege evenwichtsstoornissen niet meer gebruik. Bus is er wel , maar dan moet ik eerst 1½km lopen naar busstation.
    Helaas.
    Met vriendelijke groeten.
     
  8. C.N.H.

    C.N.H.

    Lid geworden:
    8 aug 2023
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Mijdrecht
    Beste mensen.
    Zo zoetjesaan begin ik na het"opblazen" van mijn toerentegelaar ( A30) te twijfelen aan het juist op elkaar afgestemd zijn van de motor, de toerentegelaar,de accu en de propeller van mijn vliegtuig in aanbouw.
    Heb ik "te hoog" of juist "te laag" gegrepen met het oog op het vlieggewicht van het model en mijn doel om niet echt een "snelle jongen" te bouwen ? Wie het weet mag het zeggen..
    Alle componenten op de weegschaal gelegd hebbende kom ik op een totaalgewicht van 1,3kg.
    De motor (met 3 draden) is 2200KV , 10 v.
    De Toerentegelaar is de A30. ( Die is dus verbrand).
    De accu is een Lipo 3s , 25c , 11,1 volt
    De prop ( oranje) ca.16 cm lang, spoed ?
    Buiten de accu waren de andere componenten als "kit" gekocht.
    Zoals eerder in een andere topic gemeld dat de spanwijdte 84 cm is en de vleugels een iets grotere "V" vorm gekregen hebben als wat de tekening aangaf. Dit laatste op advies van een expert.
    Graag reacties.
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    REO
    Geen vervoer, fietsen geen optie, hoe en waar gaat dan straks het vliegen gebeuren?

    groet,
    Erik
     
  10. C.N.H.

    C.N.H.

    Lid geworden:
    8 aug 2023
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Mijdrecht
    Hi Erik.
    Gelukkig zijn wij gezegend met een woonplaats tussen de weilanden. Ruimte genoeg dus.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.283
    Locatie:
    Rotterdam
    In theorie zou de regelaar helemaal niet af moeten fikken...

    qua motor, op 3s (12,6 volt) 2200 mah is een 2200 kV motor helemaal niet gek.
    Heb ik zelf best vaak gebruikt, zonder problemen.
    Volgas draait die motor dan rond de 20.000 toeren.

    Ik had dit in de regel gecombineerd met een prop van 6x4.
    Dit is in inch, als eerste lengte, als tweede spoed.
    Jij zegt 16 cm lang, dat zit in de buurt van 6 inch.
    dus tenzij het een 6x5 was of meer spoed, zit alles rekentechnisch goed.

    Dit kun je nakijken op ecalc.ch.
    ik heb een abonnement, dan kun je makkelijker motoren kiezen etc.
    in de gratis versie moet je nog wel eens lang zoeken voor je een passende motor hebt.
    upload_2024-1-12_10-26-19.png

    Niet teveel op de vliegtuiggegevens letten, die maken niet zoveel uit voor het totaalplaatje.

    Al moet ik er bij zeggen dat het motorisch gezien niet veel over zal hebben.
    1,3 kilo is best pittig voor die motor/prop combinatie.
    Het zal best vliegen, maar zoek dagen met niet al te veel wind...
    de vleugellengte van 85 cm in combinatie met 1,3 kilo is ook best pittig.
    nu weet ik niet welk toestel dit om gaat..

    waarschijnlijk heb je pech gehad met de regelaar..
    ff kijken of je een verse regelaar kunt bestellen, je kunt die beter wat te groot hebben dan te klein.
    Zorgen dat er geen sluiting in de stekkers zit.

    Kun je trouwens de uitgefikte regelaar eens op de foto zetten?
    liefst zonder krimpkous..
    Iemand met meer technische kennis van zo'n ding kan dan waarschijnlijk vlot zeggen of het de regelaar zelf was, of het BEC gedeelte wat was uitgefikt.
    Die kan ook met een goede vlam uitfikken, maar dan zit je probleem niet bij de motor, maar in de ontvanger / servo's die teveel stroom trekken.
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Boskoop
    Wees je ervan bewust dat je daar dan illegaal aan het vliegen bent. Voor een toestel dat zwaarder is dan 250 gram heb je tegenwoordig een registratie bij de RDW nodig, en een certificaat dat je een theorie examen (online) met succes afgelegd hebt.
    Nog afgezien of het verstandig is als je daar in je eentje (?) voor het eerst gaat vliegen....
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.955
    Locatie:
    Velserbroek
    zelfs zonder alle regelgeving is de kans op succesvolle vlucht heel klein, als je geen vlieg ervaring hebt...
     
  14. C.N.H.

    C.N.H.

    Lid geworden:
    8 aug 2023
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Mijdrecht
    Eerst even reageren op "Student" ( moderator).
    Dank voor de uitgebreide antwoorden.
    De regelaar heb ik helaas niet meer. Ligt nu ergens op een grote belt bij een of andere verbrandingsoven , denk ik.
    U zegt dat een "verse" ( nieuwe) regelaar beter iets te groot dan te klein ( net aan..) zou kunnen zijn .
    Ik had een A30. Is een A40 ( als die bestaat) dan oké?
    Ook zegt U iets over servo's die "teveel" stroom zouden kunnen trekken... Ik heb totaal 2 kleine (G90) servo's.
    Éen voor de elevator en een voor het richting roer.
    Dezen bewegen hartstikke licht en worden nergens "belemmerd" in hun beweging-gebied.
    Nu even een antwoord naar Max Z.
    Oké. Regels zijn regels en daar hebben we ons aan te houden. Zal dat zeker gaan doen,. maar laat ik eerst zien of ik mijn model zo wie zo de lucht in krijg.
    Maar...ik kom redelijk vaak op de hei bij Hilversum en het zal niet de eerste keer zijn dat ik daar een vader met kinderen zie die met een RC modelletje zie vliegen. Kinderen van een jaar of 13-14..
    Zouden die dan allemaal een "vergunning" hebben? Er wordt ook door jongelui met drones gevlogen....
    WVR meldt terecht dat zelfs zonder alle regelgeving de kans op een succesvolle vlucht heel klein is als je geen ervaring hebt. Oké, dat denk ik ook. Mijn EERSTE stappen zullen zijn om ( op een betonbaan) recht te leren taxiën en eventueel zoveel vaart te maken dat het stabilo van de grond komt en het model de neigingen vertoont om "los" te komen.

    Maar.....vooralsnog eerst de zaak zó repareren dat ook de motor netjes naar de zender luistert.
    Allen vriendelijk gegroet.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.283
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de regels:
    https://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/

    klik op de kaart, dan zie je van alles gebeuren.
    in het kort komt het er op neer dat alles met een kleurtje iets aan de hand is, waardoor er in feite niet gevlogen mag worden.
    Of dit nu een vliegveld is, of natura 2000.

    en vlak ook de trauma heli of politie heli niet uit.
    in een CTR (vliegveld gebied) vliegen die gasten laag.. heel laag.
    er mag verder toch niemand vliegen of in de lucht aanwezig zijn, dus nemen ze de moeite niet hoog te vliegen :D
    maar die gasten zijn stil.. en ze zitten zo bij je.

    dat je wel mensen ziet vliegen, wil niet zeggen dat het mag...
    pak een app zoals easyvfr 4, even opletten dat je doorgaat zonder aanmelden (blijft hij gratis), en je kunt zo zien wat je waar mag


    Over het toestel:
    kort en alles heel klein makend, komt het op het volgende neer:
    - accu: deze levert stroom.
    net als een leiding in een benzinetank, gaat dit op een bepaald punt teveel worden.
    de accu kan dan gewoon niet meer leveren, ook al zit er nog wel stroom in.
    Hang je een erg zware motor in een toestel, kan het zijn dat deze zich niet lekker voelt, omdat de accu de stroom niet kan leveren.

    bij lipo's kun je hierin de C waarde als belangrijk aanhouden.
    heb je een 3s (3cel) 2200 mah van 10C, mag je 10x2200 m(ili)a(ampere) doen, of 10x 2,2 ampere, die accu mag dus 22 Ampere leveren.

    Door de tijd, of bij misbruik, gaat de C waarde achteruit.
    Dan kan het zijn dat de accu halverwege een vlucht opeens stopt.

    - Regelaar: deze maakt alles klaar voor de motor.
    Dit is een doorgeefluik.
    MAAR: gaat er teveel stroom doorheen, fakkelt hij af.

    in de regelaar zit meestal ook een BEC (Battery eliminating Circuit), deze brengt de spanning van de accu terug naar 5 of 6 volt voor de ontvanger.
    Deze bec heeft ook een capaciteit, wordt er teveel gevraagd vlamt deze ook op.

    - motor: verbruiker.
    Vraag je teveel van een motor (te grote prop) wordt een motor heet.
    Dat gaat een periode goed, tot het stopt.
    de magneten worden slecht, op een punt stopt het gewoon.
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Boskoop

Deel Deze Pagina