Hallo, Ik heb mijn eerste vliegtuig gekocht en geinstalleerd. Nu heb ik er nog niet mee gevlogen, omdat hij op de grond zwaar naar links afwijkt. Zelfs wanneer ik naar rechts stuur blijft hij naar links gaan. Iemand enig idee wat het kan zijn? View My Video
Staat de motor een beetje naar onder en rechts gericht? Dit hoort zo te zijn. Zoek maar eens op "zijwaarststelling" en "domp"
Kijk eens naar de stand van je wielen en volgens mij staat je hoofdonderstel er achterstevoren onder?
Let ook even op of beide wielen even soepel lopen. Iets te vast en het toestel trekt al weg naar één kant.
Bij een grote prop kan het ook torque zijn. Dit zijn krachten die komen op de romp door het draaien van de prop.
Er zijn twee oorzaken waardoor een vliegtuig naar links trekt. Allereerst de propwind draait als een soort tornado om de romp heen en draait zoals de prop draait, dus doorgaans rechtomsom (als je achter het vliegtuig staat). Stel je nu die rechtsom draaiende lucht voor, die komt op een gegeven moment tegen de linkerkant van het roer en drukt dat naar rechts waardoor het vliegtuig naar links gaat. Dan is er nog iets, door het rechtsom draaien van de prop krijg je een torsiekracht naar links waardoor het linkerwiel op de baan een grotere druk en dus meer weerstand krijgt .....ook dit laat het vliegtuig naar links gaan tijdens de start. Dat een propellervliegtuig met de motor in de neus naar links wil is dus volkomen normaal maar het moet wel zodanig zijn dat het ruim te corrigeren valt. Grtz, Jan
wat gebeurt er als je op een glad stuk (asphalt/straat) het model een zetje geeft, zonder dat de motor draait? rijdt het model dan wel rechtdoor? Zo niet, dan is je landingstel ergens krom of staat je neus/staartwiel niet recht. Zorg eerst dat je model zonder motor gewoon rechtuit rolt, dan zal daarna het starten met motor aan ook makkelijker gaan.