Once again, I'm posting a free copy of my Al's Models Disk 4 DVD. It is a very large large file including 190,000 words, 1600 photos and about 25 minutes of video. Anyone can download this DVD by simply entering Google and typing in "Al Rabe Disk 4". Once you are in the site there are 24 more 2 hour video topics for an additional 48 hours of video. Once again it is all available and free just for typing Al Rabe Disk 4 .You don' need the "s". Personally, at the moment, I'm disappointed that every time we enter this DVD we also find youtube offering hundreds of airplane related videos which distract from the presentation of my modeling videos. I'm trying to find a way to offer the Al's Models video without the youtube distraction. In any case, it's free, extremely informative and well intentioned. Al Rabe Disk 4 EDIT: Something to read while you're at home. The Information below contains a virtual encyclopedia of how to and what to in the process of designing and competing model airplanes, including 190k words across 1600 pages with images . Book 1 https://drive.google.com/file/d/1ndIOuq5vWQZqUZivKTcR9Wopg_DHg3IF/view Book 2 https://drive.google.com/file/d/1gdOxXrvmnEsEOk-r99ZNzITDGeF8UMtU/view Book 3 https://drive.google.com/file/d/1d6AgXlAvOAta7vyr9HUn2MdPgA8mwwvC/view Al
Dat ging niet helemaal goed, van Stunt Hanger afgehaald, van de man zelf. Opa vertelt; In 1980, ja ik weet het 40 jaar geleden, heb ik hem zien vliegen op de WK in Woodvale. In mijn herinnering stond er over het hele veld, veel, water echte alle dagen regen. Was ik daar met de kampeerbus, Ed Meijer en Bruno?? MVG Max
Het was 1978: Maar we hadden ook zonnige momenten, zoals je ziet. Ik herinner me nog dat je, wijzend op al die tentjes iets zei als: 'het water mag voor ons nog 25 cm stijgen, eerder hoeven wij niet weg'..... Wat ik nog weet is hoe ik, uitrollend na een landing, midden in een grote plas tot stilstand kwam. Gelukkig had ik toen laarzen aan, dus no problemo.... Hoewel Bob Hunt (de latere kampioen) en Les McDonald (kampioen 1976, Utrecht) echt wel iets beter vlogen had ik het Al wel erg gegund. Want qua zien ging er niks boven die Mustang.... Daarna zijn we nog met de hele stuntploeg naar Wales gegaan om daar op de Clwyd range te gaan hellingzweven. Ben daar 20 jaar later nog eens geweest ( vliegen tegen de wolkenbasis):
Ik had die vletters wel wat strakker op die bus kunnen plakken. Was Rolf Edel er ook bij, er staat mij iets bij van de Mendip Hills, met hellingzweven met Peter van Does..........
Was in 1978! ('80 was Polen). Mijn meest verbazingwekkende herinnering was dat de Japanse deelnemer, meneer Hara, een vlucht met de Mustang van Al Rabe mocht maken. Nu moet je je voorstellen dat dit op dat moment het meest speciale en doorontwikkelde modelvliegtuig ter wereld was. Dus dat Rabe er een ander mee liet vliegen, is op zich al verbluffend. Wat doet meneer Hara? Ieder ander zou na het opstijgen een beetje voelen hoe de kist reageert, misschien eens een looping proberen, maar meneer Hara vliegt z'n 5 rondjes horizontaal en gooit de Mustang zo in de wingover.... en vangt hem benedenwinds netjes op anderhalve meter op de rug af en vliegt een compleet programma!
Ja, en die zijn daar naderhand nog naar toe gegaan. Ed, jij en ik zijn daarentegen meteen teruggereden naar Sheerness. Met daarin opgenomen een puzzelrit dwars door London, om op Hyde Park Corner, bij een of andere Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging Ed zijn paspoort te laten ophalen. Geslaagd voor deze rallyproef. De volgende dag stonden we weer in Vlissingen op de kade....
Als ik op zijn leeftijd (in deze video loopt hij tegen de 80 of er net overheen) nog zo netjes vlieg, mag ik mijn handen dichtknijpen. Bovendien was dit een trimvlucht, dus het model was nog niet eens optimaal, zo te zien iets te fel op down.. Dit is een grotere versie van zijn WK '78 model, nu met een .76 motor en een 15" prop Dat geluid, op de grond, zo viertaktend met af en toe en snerpje... Je zou bijna weer brandstof gaan vliegen. Wat dat betreft jammer dat elektro een veel betere power afgifte heeft, zelfs in een wat primitieve vorm. Met een intelligente regelaar zoals Erik die heeft - de beste die ik ooit heb gezien, ook beter dan die van Igor Burger- is het helemaal een gelopen race.... Maar ja, ik kan de accu's waarvoor mijn huidige kist is ontworpen of vervanging daarvan niet meer krijgen, dus dat is voorlopig ook even on hold....
Zeg Bruno; als je weer menselijk bent geworden, ga glow vliegen, ikzelf ben een jaartje weg geweest en kan niets meer kopen van elektrische aandrijving, allemaal kleine dingetjes dat het net niet meer werkt.
Afgelopen week mijn wankelmotor weer eens laten draaien, wat een herrie, rook en smurrie komt daar uit. Terug naar oliestook, echt niet. Kwestie van je kennis op niveau krijgen, ik kan dit boek aanbevelen.
Nee, geen familie..... Voor een wedstrijdklasse als F2B is brandstof echt passé, maar dat compenseren we natuurljk vrolijk met onze vintage kunsten. Uiteraard heeft Max helemaal gelijk wat betreft die voortdurende, hinderlijke verandering van spullen. De turnaroud time van een artikel is zo ridicuul kort -hooguit een paar jaar- geworden, dat als je je eigen ideale setup hebt uitgevogeld, je bij het volgende ontwerp weer overnieuw kan beginnen. Ik kan nergens meer LiPo's kopen van 3200 mAh, 4 cellen en 275 gram gewicht. Tegenwoordig begint het bij 325/330 gram. Daaag zwaartepunt.....
Ha! mooi! Elektro is ook niet ideaal. Onderhand zijn er steeds minder (glow) motoren te koop en zeker niet wat ik gebruik. Dus ik ga verslijten wat ik nog heb. Wat ik wel zou kopen, zolang die er nog is; de ASP .21 glow, heel licht en hetzelfde vermogen als de ASP .25, Just engines, maar daar is de lucht ook al uit. %^^*&*((##$!!! MVG Max