Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Zie ik dit nu goed???? Mijn HPI Formula Ten wordt weer geld waard, rubber en 180mm width, haha.

@Roy, ik weet niet wat voor LiPo jij in gedachten heb, maar het is in ieder geval geen “Block-type” aangezien deze niet in een HPI Formula Ten past, hier past enkel een “stickpack” formaat in, of men moet een keuze menu hebben??? Tenzij men het Exotek FX10 Formula 10 Pro Option Chassis for HPI Formula 10 toestaat, in dit carbon chassis is dit wel mogelijk. ::HPI RACING:: News - Exotek FX10 Formula 10 Pro Option Chassis for HPI Formula 10

Brusless 17,5t in een formule 1 is best heftig, heel veel trekkracht, dus heel veel wheelspin, en aangezien de Citrix regelaar geen menu heeft om dit te temperen :( ……ga er maar vanuit dat je dit niet hetzelfde ervaart gelijk aan de Carson motor, deze is nl heel erg tam…..:sleeping:

Brusless 17,5t in een formule 1 is best heftig........

Ach dat valt wel mee hoor! Ik heb hier nog mijn F101 staan met de originele ActoPower 17 dubbel er in. Daar reden we 18 jaar geleden allemaal mee rond met 1400 accutjes tijdens de Tamiya Cup races. Was vooral in Pijnacker best heftig!
En afgelopen zomer heb ik in Rucphen gereden met een 10dubbel in de F103, dan wordt het zelfs daar best heftig. :)

@Erikjan, Ohh ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat de vergelijking niet opgaat met de Carson, daarnaast hebben de meeste rijders enkel ervaring met foam, en niet met ballonerende rubber tires, dat is toch iets anders, met foam is het iets minder spannend zeg maar, als je op 1 band een beetje grip verliest.

Ik heb mijn HPI hele vreemde capriolen zien doen op de rechte lijn, haaks rechtsaf meestal, ik wijdt dit toch echt aan de rubbere banden, die in een klein moment hun grip verliezen, ondanks een tam motortje.

Zowel de 17,5 turns brushless en de 16 turns van carson ( tamiya-cup 2011 ) uitgeprobeert. ( F104 PRO )
De 16T is aardig overkiltt op een technische baan. De 17,5t is de beste vergelijking met de standaard silvercan.

@Ericjan, de blauwe actopower formule motor was een 17 triple motor.
Heb daar ook mee rond gereden in de eerste Tamica cup wedstrijden en ook op Rucphen ivm de toenmalige Benelux race.
Veel lol gehad en bij de eerste 5 geeindigd.
De "block" lipo's passen zeker wel in de F104.
Het ligt er helemaal aan welke MAH je hebt.
Zippy's passen zeer zeker want daar heb ik zelf al mee gereden in de F104.
De "shorty" lipo past idd erg mooi in het chassis van de F103 zodat je de nieuwere bodies zou kunnen gebruiken.
In de F104 zal de "shorty" lipo een gunstigere gewichtsverdeling geven waardoor de F104 het zeker tegen de F103 kan opnemen.
Marten heeft tijdens de race in Deventer ffies met mijn F104W gereden en zei zelfs dat deze licht onderstuurt was(wauw) en dit was met een lange accu;)
Zo zie je maar dat je met wat "vogelen" ook een F104 goed rond kan krijgen.
Ook met de tegenwoordige rubber banden is dit zeer zeker mogelijk.
Het is een kwestie van zoeken naar de juiste combinatie.
Het is idd wel jammer dat alles weer perse, (bij de ETS dan) volgens de regels moet terwijl het een "nieuwe klasse" is daar.
Als het aan mij had gelegen dan had ik de regelaars vrij gegeven zolang ze "blinkie" mode hadden en dan idd met een 21.5 of 17.5 motor met een goede combinatie banden.
This is again my 2 cents.
De drempel die de ETS nu schept is dat toch een hoop mensen niet aan de Formula klasse mee doen ivm de verplichte aanschaffingen.
Ik zelf ga zeker de "shorty" lipo's proberen in de F1 tijdens de DTC.
Kijken of de F1tjes een nog betere balans kunnen krijgen:cool:
Btw zij er of is er al iets bekent ivm de DTC?

mvg Roy

@drift-junkie, ook de HPI kun je op foam krijgen en daardoor een stabielere auto krijgen.
Je zal alleen een paar velgen vlak moeten slijpen om de foams te monteren.

mvg Roy

Klopt helemaal Footy ivm de lipo e.d.
Onderste foto's laten zien hoe hij zit bij een F103 en bij een F104.
Bij de F104 hebben ze eerst de electronica geplaatst en dan de accu.

mvg Roy

full

Ja, maar in dat ETS-reglement is er net sprake van regelaar VOOR de batterij + verplicht te starten met ventilator op de esc, onder die demper lukt dat waarschijnlijk niet...dus esc vooraan, en weg voordeel betreffende de zelf te kiezen gewichtsbalans....

Laatst bewerkt door een moderator:
Of toch rijden met de lipo naar achteren en dan weer de electronica aan de zijkant:)
Ik weet dat de nieuwe F104 geen omklap delen heeft voor de elctronica maar een iets bredere bodemplaat waar normaal de electronica nu zit.
Dus "shorty" lipo er in,elctronica naast de accu op de chassisplaat en voila genoeg gewicht op de achteras om voldoende grip te creeren.

mvg Roy

Laatst bewerkt:
Is al bekend wanneer de nieuwe F104 komt?
Zijn er al afbeeldingen op het net gesignaleerd?

Overigens opteert de ETS voor een 21.5 motor, redelijk vergelijkbaar met de silvercan naar het schijnt, lijkt mij ook een goede keuze.

Marcel

@Footy....Release date ergens februari en tja alleen nog een cad tekening.

mvg Roy

The standard F104W chassis is equipped with F103 front suspension arms to allow it to accurately replicate the dimensions of classic F1 race cars of the 1980�s and early 1990�s. This limited edition F104W GP Edition chassis features many additional race-spec parts to enhance the performance of this variant even further.

Included NEW parts:
Carbon Fiber lower deck (3.2 mm)
Carbon fiber rear upper deck (2.0 mm)
Aluminum gear case bridge (front)
Aluminum/steel uprights
Carbon fiber front upper deck (2.0 mm)
FRP T-Bar (1.5 mm)
Aluminum gear case bridge (rear)

Included Option Parts:
Item 54153 F103 Carbon Reinforced Front Suspension Arm
Item 53901 TRF Special Damper (F103GT)
Item 84114 F104 Aluminum Diff Housing Set (Black)
Item 84115 F104 Aluminum Motor Mount (Right & Left / Black)
Item 84196 F104 Clamp Type Wheel Hub (Black)
Body Parts Set (T) from Item 84031
Item 50657 Tyrrell Yamaha 023 Bumper Wing Set
Item 50502 Lotus 107B Rear Wing Set
Note: Tires, wheels and motor not included. Requires two-channel radio, ESC, 7.2 volt battery and charger and polycarbonate paint to complete assembly.

full

@Footy....Release date ergens februari en tja alleen nog een cad tekening.

mvg Roy

The standard F104W chassis is equipped with F103 front suspension arms to allow it to accurately replicate the dimensions of classic F1 race cars of the 1980�s and early 1990�s. This limited edition F104W GP Edition chassis features many additional race-spec parts to enhance the performance of this variant even further.

Included NEW parts:
Carbon Fiber lower deck (3.2 mm)
Carbon fiber rear upper deck (2.0 mm)
Aluminum gear case bridge (front)
Aluminum/steel uprights
Carbon fiber front upper deck (2.0 mm)
FRP T-Bar (1.5 mm)
Aluminum gear case bridge (rear)

Included Option Parts:
Item 54153 F103 Carbon Reinforced Front Suspension Arm
Item 53901 TRF Special Damper (F103GT)
Item 84114 F104 Aluminum Diff Housing Set (Black)
Item 84115 F104 Aluminum Motor Mount (Right & Left / Black)
Item 84196 F104 Clamp Type Wheel Hub (Black)
Body Parts Set (T) from Item 84031
Item 50657 Tyrrell Yamaha 023 Bumper Wing Set
Item 50502 Lotus 107B Rear Wing Set
Note: Tires, wheels and motor not included. Requires two-channel radio, ESC, 7.2 volt battery and charger and polycarbonate paint to complete assembly.

full
volgens mij is de 103 ophanging ook nog eens de betere voorophanging in vergelijk met de 104 die nog wel twieken wil. dit nieuwe model is meer meer een racer denk ik :cool:

Ja, maar in dat ETS-reglement is er net sprake van regelaar VOOR de batterij + verplicht te starten met ventilator op de esc, onder die demper lukt dat waarschijnlijk niet...dus esc vooraan, en weg voordeel betreffende de zelf te kiezen gewichtsbalans....

Even een gedachte: Als ik naar de ruimte onder de body kijk in een F104 op de standaard plaats van de regelaar, dan gaat een Citrix met ventilator daar niet passen.
Waarschijnlijk heeft de ETS organisatie dat ook gezien, wil perse met die regelaar rijden, dus was de enige manier om dat passend te krijgen een korte lipo gebruiken.
Zomaar mijn vermoeden.

In het verleden heb ik in de F104 op de normale plek wel een Ezrun met ventilator gehad, dat paste net, de Cirtix is toch niet veel groter?

Groet,
Marcel

zo op het oog gaat dat bij mijn f104x1 met een f60 body (incl. de te monteren smallere sidepods) niet passen. Rij met de R10 Orion zonder ventilator en dat past aan de onderkant wel, maar niet heel ruim. Naar de bovenkant toe is er wel meer ruimte.

De Citrix heeft minimaal deze ruimte nodig.

Hoogte incl. ventilator:..30,5mm
breedte korte zijde:..28mm
Diepte incl. bedrading:..40,5mm

Ik heb het nieuwe model, waarbij stekkers gebruikt worden voor de censorcable enz, dus het verwijderen van de ventilator om hem te verlagen, heeft daardoor geen enkele zin, de hoogte blijft daardoor nogsteeds 30,5mm

Laatst bewerkt:
Back