Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
De laatste tijd vraag ik me af of Tamiya zelf nog weet waar ze met de F1 klasse heen willen.

Duidelijk is dat de 200mm beter rijdt dan de 180mm versie, en van het F103 chassis lijken ze toch echt afscheid genomen te hebben en gaan nu verder met de F104 met de accu in de lengte richting.
De laatste versie van de smalle F104 de X1 met tube demper is nu discontinued, en er staat voor begin 2012 een brede F104 versie aangekondigd met X1 achterkant en F103 voorkant. Een F103 voorkant betekent 200mm, maar ook dat er met de bredere 45mm banden gereden gaat worden ipv de 35mm versie van de 180mm versie. Hiermee geeft Tamiya aan weer terug te gaan naar de klassieke F1's van voor het Schumi tijdperk.

Komt dat doordat de markt vraagt naar klassieke F1's, of kan Tamiya de licentie gelden van de moderne F1's niet meer opbrengen, of zijn de meest moderne F1 body's niet meer goed te reproduceren?

de f104x1 was een limited edition, de volgende is weer een variatie (zoals je ook de f104w al had) en zo zal er ieder kwartaal wel wat volgen. Hoe meer keuze hoe beter volgens hun marketing afdeling ;-)

Volgende F1 chassis is de F104WGP.
Een F104X1 met F103 voorzijde en geen draaibare componenten houders maar een iets bredere chassis plaat.
Release date somewhere februari 2012

mvg Roy

Komt dat doordat de markt vraagt naar klassieke F1's, of kan Tamiya de licentie gelden van de moderne F1's niet meer opbrengen, of zijn de meest moderne F1 body's niet meer goed te reproduceren?
Zou zomaar het licentieverhaal kunnen zijn. Oplage van RC modellen staat waarschijnlijk niet in verhouding tot de licentiekosten.

zaterdag voor het eerst met de F1 gereden, indoor in Haarlem. Erg leuk, en erg wennen met alleen maar onroad tc-ervaring. Met de standaard tamiya rubbers pas grip kunnen krijgen na ze te smeren en dan is het fun! Volgende keren eens beginnen met afstellen en eens kijken wat setupveranderingen voor invloed hebben. Auto kan best wat klappen hebben merkte ik, valt me 100% mee ;-)

De regels voor de ETS Formula klasse zijn bekend.

Hieronder geknipt en geplakt ;)

Formula Class
The ETS Formula class will start in 2012 with following rules : :
Chassis alloweds:
Tamiya F 104 ( PRO, X1, etc.) , HPI Formula Ten chassis
Tuningparts allowed :
For Tamiya F 104 chassis, all original Tamiya tuningparts are allowed.
For HPI Formula Ten chassis, all original HPI tuningparts are allowed.
Other chassis and tuningparts for these two allowed chassis are forbidden !!!
Maximum wide : 180 mm
Bodies:
Original Tamiya and HPI bodysets.
Design must be a race-design like a real formula car!!

Motor:
Speedpassion Ultra Sportsman 21.5 V 3.0 brushless. No modifications allowed.

Rental of Speedpassion formula motor:
The Speedpassion formula motor can be rented for €10 per race from ETS officials.
Speed Control for Hobby:
Only Speedpassion Cirtix Stock Club race no. 12280 allowed. No modifications allowed.
If you use speedo without coolingfan, you are not allowed to start. If you race without fan, your heat/final will not be counted!! Cirtix speedos can be bought for a special ETS-price of €49 per season.

Rental of Speed Control:
The Cirtix speedo can be rented for €10 per race from ETS officials.
Battery :
ETS will have it´s own 4200 / 45C LIPO battery with a length of 96 x 46 x 25mm !!! So you can place receiver and speedo in front of the battery! ETS expect these batteries in the first week of january. So it´s early enough for Round 1 in italy.
For the first race in Scandiano / italy, we will hand out these batteries for free and you give back the Lipos Sunday after the race !!
TONISPORT will sell these batteries in italy, if you want to have your own. Because of price, we will give you info soon.

Tires / wheels :
Only RIDE tires and wheels are allowed:
FRONT : 24005 medium tyre with original inserts on 25009 black wheels
REAR : 24007 medium tyre with original inserts on 25010 black wheels

Additive:
Only non smelling additive is allowed.
Entry fee formula:
55,- Euro incl. 1 set of tires

Important info for first race in Scandiano – italy :
ETS Orga will call this race Formula PILOT race!!
This means, that in Scandiano we allow also foreign chassis, because it´s to late for many italian racers, to change to a Tamiya- or HPI chassis. Please let´s have fun at the first event and from Round 3 on, we will only allow the chassis mentioned in these rules!!

nou ben ik alleen benieuwd of het nou ook verplicht is om met die accu te rijden. Zit er niet op te wachten om special voor de ETS op apeldoorn zo'n lipo te moeten kopen. Samen met inschrijfgeld, motorhuur en bandjes wordt het dan een dure bedoening om deze klasse er 'leuk' bij te doen naast de TC stock.

Motorhuur ok,bandjes krijg je 1 set bij inschrijving,lipo is een shorty 2S lipo denk CRC die je eigenlijk altijd wel in de F1 klasse kunt gebruiken.
Toch denk ik wel dat er genoeg mensen zijn die hier aan mee doen die een F104 of een HPI hebben.
Alleen de bandenkeuze van medium rondom begrijp ik niet helemaal.

mvg Roy

Keuzes in het reglement klinken allemaal wel goed. Zou wellicht aardig zijn als de DTC en de clubs in Nederland dit ook zouden gaan hanteren, dan krijg je uniformiteit en dan groeit de klasse wellicht verder door.

Nog even een vraag: snap ik het nou goed dat die lipo zo kort is dat regelaar en ontvanger tussen de voorwielophanging en de lipo passen? Heb je dan die draaiende delen waar nu bij de F104 de regelaar en ontvanger komen niet meer nodig? Is dat het idee?

Groet,
Marcel

Klopt helemaal Footy ivm de lipo e.d.
Onderste foto's laten zien hoe hij zit bij een F103 en bij een F104.
Bij de F104 hebben ze eerst de electronica geplaatst en dan de accu.

mvg Roy

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik haak mooi af, en blijf lekker zo rijden met wat ik nu heb. En hopelijk hier bij RC-Hotwheels in Deventer, gaan ze gewoon het oude reglement hanteren, anders denk ik dat er weinig ,,wedstrijdrijders,, over blijven.

Voor mij de enige aanpassing in de DTC zou zijn idd de F1 klasse met een simpele niet vertimebare brushless regelaar rijden met bv een 17.5.
Ik denk dat dit goed te vergelijken is met de carson cup machine en minder onderhouds en storings gevoelig.
Afgelopen jaar hebben wij bij meerdere mensen gezien dat de Carson in eens een stuk langzamer ging door een klein beetje warmte.
Dit zijn just my 2 cents en geen aanleiding om ook maar iets te verplichten:cool:

mvg Roy

nou ben ik alleen benieuwd of het nou ook verplicht is om met die accu te rijden. Zit er niet op te wachten om special voor de ETS op apeldoorn zo'n lipo te moeten kopen. Samen met inschrijfgeld, motorhuur en bandjes wordt het dan een dure bedoening om deze klasse er 'leuk' bij te doen naast de TC stock.

Dat is ook precies mijn gedachte. F1 is vooral een fun klasse, ik begrijp dat ze het reglement strak willen houden, maar met vrijwel apparatuur, banden en chassis vastgelegd zullen de meeste rijders toch aardig moeten investeren.

Laatst bewerkt:
Precies de reden waarom ik ook niet naar de Eurocup finale ben gegaan. Leuk alles vastgelegd, maar kost een kapitaal om 1 wedstrijdje te rijden. Gaat 'm niet worden denk ik.

Voor mij de enige aanpassing in de DTC zou zijn idd de F1 klasse met een simpele niet vertimebare brushless regelaar rijden met bv een 17.5.
Ik denk dat dit goed te vergelijken is met de carson cup machine en minder onderhouds en storings gevoelig.
Afgelopen jaar hebben wij bij meerdere mensen gezien dat de Carson in eens een stuk langzamer ging door een klein beetje warmte.
Dit zijn just my 2 cents en geen aanleiding om ook maar iets te verplichten:cool:

mvg Roy

De Carson motor vind ik in de Mini goed gaan, wordt daar ook nauwelijks warm, maar in de F1 heb ik ook zo mijn twijfels. Afgelopen week heb ik op het circuit van de eerste Belgische race geoefend, en samen met mij hadden alle F1 rijders hun twijfels over de Carson motor. Je merkt dat als de temperatuur boven de 60C komt de rondetijden direct oplopen. Alleen op een overbrenging kleiner dan 43mm bleef de temperatuur onder de 60C.
In België heb je in 2012 de keuze tussen de Carson en de Tamiya F1 motor. De Tamiya F1 motoren werden nauwelijks warm.
Wellicht een optie om komend jaar ook in Nederland naast de Carson motor de Tamiya F1 toe te staan?

Back