Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Zo als het nu is, is het idd van hmmmmmmm ik heb nog voldoende voorwiel ophangingen van de 1:12 of WGT.
Laat ik een smal chassis maken en er een F1 kap op plaatsen en tada wij hebben ook een F1 model.

mvg Roy

Si si si:-) :-) :-) , precies wat ik ook van plan ben hahaha;-)

Halewijn

Jongens dit ziet er toch echt niet uit met zo'n voorwielophanging!

Dit is gewoon een 1/12 met een f1 kapje . net zoals die lelijke Corally F1.
Ik heb ook al zo de pest aan foambanden, dat heeft toch niets meer te maken
met een schaalmodel!

Maarja ik sta weer de roepen in de woestijn.

+1 f1 is bedoeld als schaalklasse. Allerlei fabrikanten zien de toegenomen belangstelling (dankzij de f1 modellen van tamiya) en proberen nu weer een graantje mee te pikken met dit soort creaties. Blijf dan lekker met een pancar rijden ;-)

Ehh... Niet om het een of het ander hoor maar een F1 zoals de F103/F104 en bijna alle andere die hierop gebaseerd zijn, zijn allemaal pancars...

Ik ben het ermee eens dat deze voorophanging en die van Corally er niet echt elegant uitzien maar of je nu met foam rijd of met rubber, dat zie je toch niet als hij over de baan vliegt...

Matthijs NED 469;2496635 f1 i Blijf dan lekker met een pancar rijden ;-)[/QUOTE zei:
Waarschijnlijk bedoelde Matthijs gewoon een wgt, maar daar past zo moeilijk een F1 body op....;-)

Het gaat toch om lekker gezamelijk (F1) rijden, dan maakt het toch niet uit of je met een Corally, tamiya f103, f104x1, f104w, etc., etc., 3 racing, top, of selfmade rijdt....
Idem over foam en rubber... Lekker b. foam heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook nadelen. En als we gaan praten over schaalklasse, hebben we het over het uitsluiten van enthousiaste F1 rijders omdat hun auto niet genoeg lijkt op een echte F1....

Laat me niet lachen jongens, haal je body eens van je chassis af en kijk eens goed....

Halewijn

Ps stilstaan is achteruitgang. Ik denk dat dit juist de populair iteit van de f1 klasse ten goede komt. Het wordt namelijk toegankelijk er voor mensen om niet weer een nwe chassis te moeten kopen. En hoe meer f1 zielen op de baan hoe leuker toch?

oh jazeker, hoe meer f1 rijders hoe beter, dat absoluut. Het zal alleen gaan wringen op het moment dat je er een 'wedstrijdserie' van gaat maken. Een f104 180mm op rubber zal wat andere rondetijden halen als een Top racing op 205mm met foam ;-) Door het uitbrengen van al die nieuwe modellen op nieuwe principes/basis wordt het niet makkelijker om een soort 'standaard' te bepalen. Iedere club, land en/of serie zal wat anders kiezen zodat je volgens mij niet meer een soort 'standaard' hebt in deze klasse. Maar voor op een lekkere warme woensdagavond op de MACH maakt het niet uit welk chassis eronder zit, als ze maar op de baan komen ;-)

Tuurlijk zijn er regels gebonden aan een wedstrijd. Je spreekt van tevoren de klasse af qua banden, motoren, etc. zodat er niet als te grootte verschillen ontstaan. Want dat is ook niet leuk... Aan de andere kant, laat je het vrij zoals bv bij de pro10, kom je uiteindelijk toch ook weer bij elkaar:-) .

Maargoed, dit is een eeuwig durende discussie waar ik niet nog een keertje mijn vingers aan ga branden... Maar ik moet wel nu als zeggen dat als er een ZAC op de mach komt ik met mijn wgt F1 graag meewil doen. Desnoods met een aanpassing.
En laten we de strenge regels over aan de nomac en ets.

Halewijn

Zeker!

Maar als je met een groepje rijd is een beetje competitie erg leuk, behalve aks de onderlinge verschillen te grootte zijn, waardoor het geen gelijkwaardige "strijd" meer is.

Maar met alle verschillende smaken die er momenteel te koop zijn, voorkom je dat bijna niet. Behalve als je wat afspraken onderling maakt om de auto.s wat dichterbij elkaar te brengen.

Net als bij de echte f1;-)

Halewijn

Enkele problemen die de Formule 1 klasse heeft:
-FIA wijzigt elk jaar de regelementen en sommige willen dus met de huidige lookalikes rijden.

Wordt de strijd met al die FIA regelements wijzigingen gelijkwaardiger op? Kijk even naar de eindstand van 1:1 F1 in 2011 en je ziet welke auto de beste en snelste is... gelijkwaardigheid is ver te zoeken zelfs met al die FIA regel veranderingen. Ik zie alleen maar dat de auto's lelijker worden.

-Tamiya die "schaal" modellen produceert om de verkoop cijfers te stimuleren. Eerst f103, dan f104 dan f104W. Blijkbaar is er een markt voor f104W anders hadden ze die niet gemaakt. demper disc, demper tubes, smal of breed noem maar op.

-Regelement rubber, foam, langzaam of toch iets sneller. Schaal of een tussengebied tussen schaal en toch meer rijdbaar (foam?). Als FIA de regelementen veranderd dan zit je weer met een regelement die niet klopt voor de puristen (200mm vs 180?)

-regelement die veranderd naar de willekeur van de rijders. Vroeger f103 of 200mm. Nu 180mm en dan opeens wordt het hele regelement overboord gegooid omdat 3racing met een ander model op de proppen komt en wordt het 190mm met independent suspension waar je je geld in een put gooit met alle soorten upgrades om de auto enigzins rijdbaar te maken met aftermarket chassis, verstevigingen etc etc. (buitenland)

Voor de 180mm modellen wordt een simpel aftermarket verbredingssetje uitgebracht om naar 190 of 200mm te gaan en wordt dan gezien als cheater setje maar de nieuwe 3racing vindt men volkomen normaal om dan tussen de 180mm te rijden?:confused:

Dan vinden velen dat 180mm breed nu "schaal" is terwijl de andere maten zoals wielbasis etc totaal niet klopt met de 1:1 formule 1. (tevens is de vraag wanneer dat weer wordt veranderd door de FIA) en wordt de 200mm gezien als cheater chassis. Blijkbaar is die na 17 jaar opeens niet meer op schaal? Het blijft een pancar met de vraag hoe op schaal een pancar is?

Wat ze in andere landen of gesponsorde race series doen kan mij persoonlijk niet veel interesseren. In engeland rijden ze 200mm en foam en is de 180mm en rubber dood. In amerika rijden ze alles door elkaar met de 3racing 190mm IRS erbij. Lekker boeiend allemaal. Naast het feit om leuke races te organiseren hebben de race gesponsorde series ook het doel om hun producten te promoten. Betekend dus tamiya of HPI plastieke f1 auto's. Niets mis mee maar het is wat het is. Daar hoef je naar mijn mening geen clubklasse op te baseren.

Wat ik tot nu toe gezien heb heeft rubber op bijna alle banen nog steeds een stuk minder weggedrag dan foam. Dat is ook mijn ervaring toen ik nog met f103 met rubber rondreed. En ja, toen reed niemand met f1 omdat de klasse dood was. (ik heb nog 4 formule 1's in de kast staan, heel of in onderdelen :D)

Met foam kom je op 95% van de circuits beter en makkelijker rond dan met rubber. Met foam heb je tenminste auto's waar nog mee te racen valt.

Als een auto goed en makkelijk rijd en enigzins lijkt op een f1 (de corally en top is een discussie punt maar is met wat huisvlijt wel wat aan te doen, zie onderstaande foto) dan zou het voor mij persoonlijk voldoende zijn. Op het circuit zie je het toch niet. Belangrijkste is dat die goed op de weg ligt. Iets wat beginners dan ook makkelijker kunnen oppakken.

Trouwens, vergeet niet dat een F1 (pancar) alles behalve een beginners auto is. Zeker op buitencircuits vergt het enige moeite, kennis en rijvaardigheid om niet na elke bocht te spinnen. Iets waar veel rijders vandaag de dag nauwelijks in willen investeren en dan wil men rubber gaan rijder wat nog lastiger is? Met ca. 40,00 euro rondom voor rubbere banden is de vraag wat beter is. Je hebt duurdere banden die minder goed rijden? :confused:

Over schaal of breedtes kan er getwist worden tot lengte van dagen.

Kijk eens naar onderstaande foto en zeg eens eerlijk waar je oog naar getrokken wordt. de 180mm of de 200mm "old skool"
Photo0843.jpg

en dat zelfs een corally er mooi uit kan zien bewijst onderstaande foto
F1SL20inline20shorty20004.jpg

Ik heb in ieder geval mijn F1 auto al klaar voor seizoen 2012 incl de zoveelste FIA regelement aanpassingen :p

2706117.jpg

:worship: @Alex
Ze willen de F1(1:1) goedkoper maken maar met de huidige regelementswijzigingen die ieder jaar of bijna ieder jaar door gevoerd worden is het alleen maar duurder geworden.
Dit geld ook met de model auto's in de F1 klasse.
De F101,F102,F103,F104W net als de Corally en nu de Top zijn allemaal 200MM en een pancar.
Ga je naar de 3racing FGX kijken, dan kun je en mag je dit niet meer onder een pancar scharen daar deze onafhankelijke wielophanging heeft voor en achter plus een vage tussenmaat van 190MM.
Om deze betrouwbaar en snel genoeg te maken ben je idd een bak geld kwijt en kun je beter meteen voor een uit de doos goed model gaan.
De F103 is vrij makkelijk terug te bouwen naar 180MM net als dat de F104 is of de F104 is erg makkelijk om te bouwen naar 200MM.
Het feit is wel en dit is niet om een ander merk aan te vallen, dat de Corally en de Top door ontwikkelde versies zijn ten opzichte van wat Tamiya nu maakt.
Al komt de F104WGP al een stukje dichterbij als je daar de F109 voorkant op zou zetten.
Schaal of geen schaal, de Tamiya modellen blinken vaak wel uit in de details die er op zitten(kijk maar naar de JPS hieronder) en alles past netje onder de kap(uitzonderingen daar gelaten) wat bij de Corally en Top dus niet is(voorwiel ophanging).
Ook is de banden keuze voor de laatst genoemde auto's veel groter en de grip beter door de bredere banden en grotere velgen.
Je kunt natuurlijk voor Pro10 adaptors gaan zodat je deze kan gaan gebruiken maar dan word hij wel behoorlijk uit zijn verband gerukt;)
Rubber banden onder een model F1 is leuk voor de regen:cool:
Voor de rest zou je gewoon op foam moeten blijven rijden daar dit toch een beter en vooral goedkoper kosten plaatje is ten opzichte van rubber banden.
This is just my 2 cents;)

mvg Roy

Het feit is wel en dit is niet om een ander merk aan te vallen, dat de Corally en de Top door ontwikkelde versies zijn ten opzichte van wat Tamiya nu maakt.

...en dat is niks nieuws aangezien zowel HPI als Corally (en wat anderen) in de jaren 90 ook 'verbeterde' F1's hebben gemaakt. Die toen ook Pro10 wielen gebruikten en instelbaar camber etc. hadden.

De HPI kon ook de voortrein van de Tamiya F103 gebruiken en andersom.

??? De Tamiya F201 is waarschijnlijk het enige 1:10 F1 schaal-model, met een realistische “look”, en qua techniek wbt de ophanging die realistisch te noemen is, ook de motor in de lengterichting bv, alleen het 4wd concept is niet realistisch. De rest van de F1 modellen hebben totaal niet realistisch wbt de techniek, dus is elke “look” eigenlijk geoorloofd zo lijkt het wel….qua look vind ik de modellen zoals bv de f103 eigenlijk het mooist….en heeft een goede “F1” uitstraling…..maar daar houd dan ook meteen de gelijkenis met het grote broertje (schaal 1:1) mee op....

Schaal of geen schaal, de Tamiya modellen blinken vaak wel uit in de details die er op zitten(kijk maar naar de JPS hieronder) en alles past netje onder de kap(uitzonderingen daar gelaten) wat bij de Corally en Top dus niet is(voorwiel ophanging).
Ook is de banden keuze voor de laatst genoemde auto's veel groter en de grip beter door de bredere banden en grotere velgen.
Je kunt natuurlijk voor Pro10 adaptors gaan zodat je deze kan gaan gebruiken maar dan word hij wel behoorlijk uit zijn verband gerukt;)
Rubber banden onder een model F1 is leuk voor de regen:cool:
Voor de rest zou je gewoon op foam moeten blijven rijden daar dit toch een beter en vooral goedkoper kosten plaatje is ten opzichte van rubber banden.
This is just my 2 cents;)

mvg Roy

Kunnen we wel testen of de corally inderdaad beter is of dat het meer psychologisch is. Ik heb veel verhalen gehoord dat een corally beter is dan een gepimpte f103 maar ook verhalen dat het niet uitmaakt. Ik heb gehoord dat de kleinere banden van de f103 juist beter gaan binnen dan de bredere grotere banden van de wgt. Of dit zo is zal getest moeten worden maar zo zie je maar dat er vanalles rondzweeft kwa ervaringen.

Neem een keer jou gepimpte tamiya f103/f104W met alles erop en eraan kwa dempertubes etc maar op mee en neem ik mijn oude corally f1 mee met oldskool demperdisc potje. Beide op foam. En als je het niet erg vind met een brushed motor want een brushless past (nog) niet echt goed in de oude corally :D. Dan kunnen we het met eigen ogen testen en ervaren of dat inderdaad zo is.

Dat er auto's uit worden uitgebracht die beter of meer uitontwikkeld zijn dan een tamiya f103/f104w lijkt me opzich niets mis mee. De bevestiging van de nieuwe Serpent f1 voorophanging zit onder de kap maar verder is het identiek aan de voorophanging van de serpent WGT en in de basis dus ook aan de Corally, namelijk een dynamische strut ophanging waarbij je de belangrijkste parameters kan instellen. Met huisvlijt kun je dit trouwens ook doen met een corally ophanging. Gewoon plaatje carbon in A vorm onderarm met pivotball waar de kingpin in zit. Boven turnbuckles aan de kingpin die bevestigd zijn tot onder de kap. Voila, volledig instelbaar. Krijg je het Trinity of Speedmerchant concept.

Of je haalt de serpent f1 voorophanging en plaats 'em op je chassis. Uiteindelijk maakt het in weze niet uit, het blijft een beter ontwerp dan datgene wat tamiya nu leverd. Het enige is dat de serpent en trinity/speedmerchant ophanging inderdaad wat leuker uit ziet.

Idem met de tamiya achterophanging. Ik kan voor mijzelf een betere ophanging verzinnen dan de t-bar constructie wat Tamiya nu heeft. Andere fabrikanten zien dat ook en maken een auto wat wellicht meer/beter instelbaar is. Lijkt me niets mis mee. In andere klassen gebeurd niets anders.

Om de formule 1 wat te onderscheiden zou men met de formule f103 bandenmaat kunnen rijden zoals de serpent en volgens mij de TOP nu ook mee komen. (op de top foto lijkt het meer een f103 band dan een wgt band maar kan me vergissen edit: lijkt na nader inzien toch meer op WGT banden). Niet dat een pro10 band zoveel beter kan/zal gaan (eerst even met eigen ogen ervaren) maar puur om iets verschillends of unieks te hebben aan de klasse. Met wat huisvlijt is daar ook wel iets op te verzinnen voor de andere auto's. Is een punt om over na te denken in ieder geval.

Laatst bewerkt:
@Alex

+1

Mooi verwoord, je vat de spreekwoordelijke koe bij zijn hoorns:-) .

En euh.... Wat heb jij mooie dingen in je kast staan en wat zal die kast groooooot zijn zeg;-)

Halewijn

Hmm even kijken. Heb in de kast de volgende modellen staan:

-F103RX
-F103RS Met audi r8r kap (de auto waar ik mijn eerste RC lemans wedstrijd mee wilde rijden met tamiya 23t brushed en rubbere banden tussen de modified pro10 met brushed modified motoren op de HFCC LOL!!! was helaas verregend maar ik denk dat ik wel een goede kans had om te winnen :p)

-F103 LM TRF
-Corally F1 epoxy (oude)
-Corally F1 carbon (oude)
-Corally C10
-Associated based eigenbouw auto met zilver carbon chassis (door groepje van mathijs in velp)
-PANTOURA Wide edition van Powel RC (CRC Pantoura 235mm aftermarket chassis, de crc onderdelen nu geplunderd voor de zilver carbon auto)
-Associated RC10LS
-2x Associated RC10L2 waarvan 1 omgebouwd naar RC10L2.5
-BMI DB10RR
-KSG Extreme Gen2

Meeste 2de hands gekocht op ebay of marktplaats voor relatief lage bedragen over een periode van een jaar of 5. Alleen de BMI heb ik nieuw gekocht.

Volg deze topics ook altijd met veel plezier....:p....
En ik ben ook nog steeds verliefd op die oude F103 chassis...

Maar ben zeker de fan van de L-M modellen.... Deze heb ik als laatste op gebouwd...En wordt mijn runner voor de zomer...:D
En ik zie ook liever rubber.....Maar voor de grip en prijs....toch foam:oops:
Foto-XWO8HGYY.jpg

Foto-IJKZMYGQ.jpg

Groet Dennis

Ik zou zeggen voor een club-klasse: Gooi het regelement maar net zo open als in de Pro10. Vaste turns motor en verder niet veel behalve dat het een pancar chassis moet zijn met een starre achteras. Foam én rubber toestaan. Dan gaan de rijders vanzelf de band rijden die het beste gaat.

Ik denk namelijk niet dat er heel veel verschil zit in de verschillende chassis qua snelheid. Een F103 of een Corally/TOP met dezelfde rollout zal niet veel aan elkaar verschillen. Er zal wel verschil komen tussen rubber en foam maar aangezien beide banden toegestaan zijn hebben de rijders dat dan zelf in de hand.

Zou toch gaaf zijn als er een vol veld Pro10's rijd én daarnaast ook een vol veld F1 pancars???

??? De Tamiya F201 is waarschijnlijk het enige 1:10 F1 schaal-model, met een realistische “look”, en qua techniek wbt de ophanging die realistisch te noemen is, ook de motor in de lengterichting bv, alleen het 4wd concept is niet realistisch. De rest van de F1 modellen hebben totaal niet realistisch wbt de techniek, dus is elke “look” eigenlijk geoorloofd zo lijkt het wel….qua look vind ik de modellen zoals bv de f103 eigenlijk het mooist….en heeft een goede “F1” uitstraling…..maar daar houd dan ook meteen de gelijkenis met het grote broertje (schaal 1:1) mee op....

De allermooiste electro Formule 1 blijft naar mijn mening deze Kyosho:

Vintage Tamiya Radio Control Cars through to Modern Tamiya R/C - Showroom Page

Inboard-schokdempers, onafhankelijke & realistische ophanging, realistisch chassis, etc. Helaas 1/8 en zeer, zeer zeldzaam (en dus peperduur).
Z'n kleine 1/18 broertje is ook niet slecht - vergelijkbaar met een vintage 1980s Tamtech kwa electronica, maar met realistische ophanging, in-board vering, instelbare rijhoogte, vlak chassis en diffuser, en mooie body.

Alex-F. zei:
Neem een keer jou gepimpte tamiya f103/f104W met alles erop en eraan kwa dempertubes etc maar op mee en neem ik mijn oude corally f1 mee met oldskool demperdisc potje. Beide op foam. En als je het niet erg vind met een brushed motor want een brushless past (nog) niet echt goed in de oude corally . Dan kunnen we het met eigen ogen testen en ervaren of dat inderdaad zo is.

Hmm...misschien toch eens mijn F103 afmaken en van elektronica voorzien... Dan kan ik ook eens de grote hoeveelheid F-1 banden die ik heb uitzoeken...tenminste, als we op foam mogen rijden.:D

Ik zou zeggen voor een club-klasse: Gooi het regelement maar net zo open als in de Pro10. Vaste turns motor en verder niet veel behalve dat het een pancar chassis moet zijn met een starre achteras. Foam én rubber toestaan. Dan gaan de rijders vanzelf de band rijden die het beste gaat.

Ik denk namelijk niet dat er heel veel verschil zit in de verschillende chassis qua snelheid. Een F103 of een Corally/TOP met dezelfde rollout zal niet veel aan elkaar verschillen. Er zal wel verschil komen tussen rubber en foam maar aangezien beide banden toegestaan zijn hebben de rijders dat dan zelf in de hand.

Zou toch gaaf zijn als er een vol veld Pro10's rijd én daarnaast ook een vol veld F1 pancars???

+1

Behalve dat ik van mening ben dat het rijden met een vertimebare regelaar waarschijnlijk te snel gaat voor deze klasse. Dus ben ik een voorstander van de cirtix of justock regelaar met bv 13.5 t en lage rollout of anders een 17.5t...

Halewijn

Back