Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Wat ik heb begrepen veranderd er niet veel.
Je mag zowel de Carson cup machine motor gebruiken als de Formula tuned 32T.
De 32T word alleen geen handout motor en er word gecontroleerd of de Tamiya borsteld worden gebruikt.
De motor draait minder toeren maar heeft veel meer koppel en van wat ik heb begrepen kun je hem veel zwaarder vertanden.

mvg Roy

We hebben voor de F1 op AMCA de Carson Cup en Tamiya 32T als standaard motoren; lijkt weinig concreet verschil tussen te zitten vooralsnog. De Tamiya is een echte koppelmotor, en moet je enorm verplaatsen (69-70mm).

We hadden 8 F1's de laatste clubwebstrijd, 2 Corallies (1e generatie), 2 F1-09 en 4 stuks F104. De F104s reden geen finale (want reden ook TC). De ETS control banden waar deze mee reden waren matig, met Pit kwam het in de buurt van de overige auto's, die op schuim reden.

-Regelementen, schaal, enz

Volgens mij volg je dezelfde discussies als ik (techrc?) :D. De argumenten zijn soms tenenkrommend; sommigen zijn zelfs van mening dat het kleurschema authentiek dient te zijn... en bewijzen dat de realiteit bonter is dan ze willen wordt uiteraard genegeerd.

Fraaie F1SL. Diezou je daar eens in de strijd moeten gooien. :D

Kunnen we wel testen of de corally inderdaad beter is of dat het meer psychologisch is. Ik heb veel verhalen gehoord dat een corally beter is dan een gepimpte f103 maar ook verhalen dat het niet uitmaakt.

Dan is er ook nog de vraag of je een eventueel verschil er uithaalt. Ik kan me zo voorstellen dat een paar kleine marges met een silvercan niet gaan uitmaken, maar met een snelle brushless wel.

Destijds reden we op AMCA met deze auto's door elkaar, en ik heb de Corally toen niet als dominant ervaren. In de NK's streed (ik meen) Paul Seyn toen ook mee voor de titel, met iets wat in basis een F103 was.

We zien nu dat de Corally het iets beter lijkt te doen dan de F1-09, maar dan vergelijk je eenvrijwel stock budget auto met een toch behoorlijk high-end model. Verder zijn schuimbanden voor de Tamiya velgen een wat grotere uitdaging dan voor de Pro10 gebaseerde modellen; ik voermoed dat daar momenteel het meeste te halen zou zijn. Ik hoop in dat opzicht dat als de Serpent F110 een Tamiya steek levert, ze ook een bandenboer hebben gestrikt voor goed rubber. (of een conversieas leveren voor een Pro10 steek :D).

klopt, ik volg het F1 gebeuren op rc tech en het is inderdaad tenenkrommend. Het liefst rijden ze nog met een 25.5t op 1s lipo rond en dat vinden ze dan al snel. Veel van de circuits daar zijn ook zo klein dat de MACH indoor nog medium tot groot is. De ervaring die je op rctech leest moet je ook met een korrel zout nemen is mijn mening in ieder geval:D

De discussie die er 3-4 jaar geleden was tussen 1s lipo en 2s lipo in de 1/10 pancars is ook zo'n mooi voorbeeld. 2s lipo zou veel te snel zijn voor een 200mm pancar. Als je 2s lipo wilde rijden in een pancar moest je maar pro10 rijden en PRO10 IS TOO FAST!!!! Als je dan met een argument aankomt dat je niet perse met een 4.5t hoeft rond te rijden en een 10.5t of 13.5t op een outdoor circuit of voor binnen 17.5t ook leuk rijd met 2s lipo is het argument PRO10 IS TOO FAST! als je 2s wilt rijden ga pro10 rijden met een 4.5t of sneller en rij je auto dan maar kapot tegen de boarding:confused:. En nog veel meer argumenten waar je echt van denkt die gasten sporen echt niet.

Je dringt daar gewoon niet door die dikke olifanten huid heen. En waar rijd de Formule 1 klasse nu mee wat ook gewoon een pancar is? Juist met 2s lipo LOL!!! Snap jij het nog...... nou ik niet.:D

Ontopic, voor de tamiya stijl velgen zijn ook goede foam donuts te krijgen die we ook in de pro10 gebruiken. Alleen zijn ze dan voor tamiya stijl velgen maatvoering natuurlijk. Je zou zelfs 1/12 donuts kunnen monteren. Er is keuze genoeg. Veel verschil zal het dan niet maken. Het gaat vooral om de balans tussen grip achter en grip voor. Wat wel verschil in zit is de instelbaarheid en de symmetrie van de auto en dat is bij een tamiya minder als bij een corally of de nieuwe serpent, top of andere merken die er nu wellicht aankomen.

Ik heb Paul op de indoorbaan met een eigenbouw pancar zien rijden wat niet meer was dan een op maat gezaagd aluminium U-profiel van de praxis als motormount waar een as doorheen zat en de motor gemonteerd en dat geheel op een streepje carbon van ca, 5-6cm breed in de lengte richting en een streepje carbon aan de voorzijde waar de stuurhevel op zat. Ging er erg goed mee rond :D.

Laatst bewerkt:
Ik was afgelopen zondag één van de F104s op rubber en het was echt om te janken....

Sowieso ben ik van mening dat er in wedstrijdverband gewoon gekozen moet worden tussen foam of rubber, aangezien rubber echt niet meekomt, allemaal op hetzelfde rubber en 180mm is alweer anders (zoals op Gran Canaria zat de top 5 binnen een paar tienden).

Ik heb nu een 104W besteld, omdat ik a. de auto's uit de 80er en 90er jaren gewoon mooier vind en b. omdat deze auto voor foam is uitgerust. Hopelijk is dit wat stabieler te rijden!! We gaan morgen bouwen en misschien dit weekend wel even testen....

En de opmerkingen dat het er niet realistisch uit ziet(corally).. met die snelheden maakt dat allemaal niet uit.
Als deze klasse wat meer open staat voor dingen gaat het denk ik heel populair worden

@Ericjoo....Waarom een F104W kopen als je met wat kleine ingrepen je F104 om kan bouwen naar een W???

mvg Roy

@Ericjoo....Waarom een F104W kopen als je met wat kleine ingrepen je F104 om kan bouwen naar een W???

mvg Roy

Nou, aangezien ik nu én een nieuwe body met vleugels krijg, foamwielen en banden, plus alle W-ombouwspullen in Duitsland voor 139 Euro (alleen body, vleugels en wielen en banden kosten hier los al bijna 100 Euro) én heb ik mijn 180mm nog intact voor de ETS (ook qua training). De W is dus alleen voor de clubraces...

Aha me understand;)
Ik heb een F103 en heb voor een klein bedrag een F104Pro gekocht en deze omgebouwd naar 200MM
Moet zeggen dat hij met zijn lange wielbasis best lekker rijd:cool:

mvg Roy

Laatst bewerkt:
Is amca met het openbaar vervoer makkelijk te bereiken? Heb geen auto oid om er te komen.. wil dan wel een keer met de F1 daar buiten rijden:)

Mvg

Jurre kemna

Ontopic, voor de tamiya stijl velgen zijn ook goede foam donuts te krijgen die we ook in de pro10 gebruiken. Alleen zijn ze dan voor tamiya stijl velgen maatvoering natuurlijk. Je zou zelfs 1/12 donuts kunnen monteren.
Welke merken heb je het dan over? (ben er even uitgeweest, schuimlandschap is "iets" gewijzigd sindsdien :P)
Is amca met het openbaar vervoer makkelijk te bereiken? Heb geen auto oid om er te komen.. wil dan wel een keer met de F1 daar buiten rijden:)

20 mei is er een electro open club op AMCA.

Marchantstraat is de meest voor de hand liggende halte, met iets van 2 bussen per uur vanaf station Apeldoorn. Totale afstand vanaf het station is iets van 2.5 km. Let op dat het circuit langs de onverharde weg langs het kanaal ligt; je moet het spoor over bij de Marchantstraat. (zie AMCA - Google Maps)

@ijdod....GP-speedtires zijn goed voor de Tamiya style velgen maar je kunt ook 1:12 foams gebruiken als je de F103 velgen gebruikt.

mvg Roy

Ik heb nu een 104W besteld, omdat ik a. de auto's uit de 80er en 90er jaren gewoon mooier vind en b. omdat deze auto voor foam is uitgerust. Hopelijk is dit wat stabieler te rijden!! We gaan morgen bouwen en misschien dit weekend wel even testen....

Met de foambanden die meegeleverd worden in een bouwkit moet je geluk hebben als ze op een circuit werken. Verwacht er niet te veel van dan valt het altijd mee.
De rubbere banden die in de doos van mijn ta-05 zaten waren goed om de auto op de plank te zetten maar op het circuit was het ook niet veel in vergelijking met de "echte" racebanden.

De foambanden van GP of Exceed zullen een dag en nacht verschil geven tov de rubbere banden en waarschijnlijk ook met de foambanden die in de doos meegeleverd worden..

Ok, merci. GP ken ik, dat heb ik onder mijn F1-09 zitten. Ben er nog niet wild ethousiast over tov de Corally (Jaco?) banden op de Corally F1. 1/12 donuts had ik niet aan gedacht idd.

Met de foambanden die meegeleverd worden in een bouwkit moet je geluk hebben als ze op een circuit werken. Verwacht er niet te veel van dan valt het altijd mee.
De bij de F104W meegeleverde foams bleken bij de laatste indoorrace van de Belgische Tamiya cup een uitstekende band. Buiten vind ik ze tot nu redelijk goed gaan. Valt niet tegen.

De foambanden van GP of Exceed zullen een dag en nacht verschil geven tov de rubbere banden en waarschijnlijk ook met de foambanden die in de doos meegeleverd worden
Foam en rubber vind ik geen goed vergelijk, ik snap ook niet waarom je behalve bij ERCE met rubber banden op je F1 zou willen rijden. Xceed/GP geven iets betere grip, maar dag en nacht vind ik een beetje overdreven. Vorig jaar heb ik in tijdens de Benelux finale de snelste F1 rondetijd gezet met 4 standaard Tamiya banden uit een oude 103 kit.

Alles is relatief met een 21.5t of cupmachine :D.

De foams die bij de f109 zitten blijken op een tapijtbaan ook heel goed te doen. Als ze buiten voor jou ook goed gaan is het prima, ik geef alleen maar aan dat het niet automatisch voor alle circuits goed hoeft te gaan.

Heb je ook de snelste tijd met de standaard rubber op bijvoorbeeld den haag? Ben ik dan wel nieuwschierig naar. Heb je gewonnen op de Benelux race?

Voor de ETS-liefhebbers: vanaf heden is ook het WRC F-ONE 180mm chassis toegelaten!!

Hebben hier al mensen ervaring mee? Ziet er wel mooi uit namelijk: (en voor rond de 200 Euro te koop!!)

19.jpg

WRC-Racing - F-ONE

Hoi

Ik wil binnenkort een Tamiya F104W aanschaffen. MAar ik ben nog op zoek naar een geschikte stuurservo daarvoor. Naar welke specificaties moet ik kijken? Dus welke kracht en welke snelheid.
En hebben jullie misschien een voorkeur voor een bepaalde servo?
Mijn budget is ongerveer 60 tot 70 euro.( mag natuurlijk altijd minder ;))

Savox SC1257TG is een perfecte servo hiervoor.
Snel en niet al te duur(rond e 65 euro)
Ik rij zelf met een team Orion servo rond met de zelfde spec's
Deze is alleen een stuk duurder.

Mvg Roy

Hoi

Ik wil binnenkort een Tamiya F104W aanschaffen. MAar ik ben nog op zoek naar een geschikte stuurservo daarvoor. Naar welke specificaties moet ik kijken? Dus welke kracht en welke snelheid.
En hebben jullie misschien een voorkeur voor een bepaalde servo?
Mijn budget is ongerveer 60 tot 70 euro.( mag natuurlijk altijd minder ;))

ik rij zelf met de lowprofile Orion servo, deze: TEAM ORION VORTEX DIGITAL SERVO VDS-1009 ORI68003 :: Servo's + Speed Controllers :: Team Orion :: The Border Online RC Shop werkt perfect, geeft mooi ruimte in je auto. Samen met deze F104W een mooie combo ;-) TAMIYA F104W Chassis GP Edition 84262 :: TAMIYA F104-F103-F201 Parts :: Tamiya :: The Border Online RC Shop

Dank voor jullie antwoorden. De Orion ziet er goed uit, hij is alleen wat boven mijn budget. Ik heb daarom zojuist de savox besteld. Hopelijk is alles voor het einde van de week binnen. Kan er weer lekker geknutseld worden aankomend weekend.

Back