Alles op maat zagen. HOE?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door CC, 28 nov 2008.

1. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006
    Hoi!

ik heb houten latjes die ik op maat wil zagen, hoe doe ik dat het best, of bij wie? (bedrijf? Opgelet: België!). Ze moeten exact dezelfde lengte hebben, gaat tot 1000 houten latjes en meer.

2. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Wat versta je onder exact dezelfde lengte? Gelijk op een millimeter, halve / tiende / hondertste / duizendste millimeter?

In de eerste twee gevallen; gewoon met een afkortzaag en aanslag. In alle overige gevallen; bespaar je de moeite, heeft bij hout weinig nut.

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat voor hout? Lengte? Dikte? Zagen, schaven, schuren?

4. Pieter Jan van Woerkom

Pieter Jan van Woerkom

Lid geworden:
    8 sep 2002
    Frezen?

Ik frees mijn 'tapse' liggers met de cnc machine.

5. 3w4Ever

3w4Ever

Lid geworden:
    28 dec 2006
    Bij eender welke houthandel of schrijnwerkerij in uw buurt zullen ze u vast verder kunnen helpen. Ook al een paar keer gedaan, zij het dan wel niet voor 1000 stuks :)

6. hezik

hezik Guest

Topicstarter heeft te weinig gegevens gegeven voor een zinnig antwoord. Als het om grote latten gaat, idd een afkortzaag, maar voor bv. hele dunne latjes is dat weer te bruut.

Dus..
    Daar zou ik nog aan toe willen voegen: welke lengte/dikte moet het worden, wat zijn de toleranties en wat is het toepassingsgebied?

7. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006
    De lengte gaat van 30 mm tot 150 mm. Dikte gaat van 2x2mm tot 2x10mm etc... Kleine korte latjes dus! Grondstof: DENNEN.

Op een halve millimeter nauwkeurig gezaagd.

Kan je verder? :)

8. hezik

hezik Guest

In dat geval.. zou ik niet de moeite nemen om het te gaan uitbesteden. Die tolerantie haal je met een handzaag ook. Je kunt dan de latjes per gewenste lengtemaat bundelen en als bundel zagen.

Ik bedoel dan bv. zo'n zaag:

Wil je het netter, voor 100 euro koop je zoiets:

(hand)zaag je ze iets ruimer en schuur je ze naar gewenste lengte.

Zou je beiden moeten aanschaffen, als je overal de 'cheap-ass bouwmarkt'versie van neemt, zou je voor 140 euro en 1 uur werk klaar zijn.. en gereedschap overhouden :)

Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2008
  9. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006

Interessant!!.... Weet iemand welk een zéér goed merk is voor zo'n verstekzaag... ? Wil zo weinig mogelijk speling, en meestal betekend dat kwaliteit :D...

10. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Die dunne latjes gaan niet goed op die verstekzaag .

Ik heb dezelfde , gekocht voor laminaat en de plinten uit mdf te zagen .

Voor hard spul zoals mdf gaat hij goed maar niet bij het zachtere hout .

Ik zou eerder kijken op marktplaats of andere site's voor een kleine lintzaag .

Ik heb een iets grotere gekocht op marktplaats en dat ding zaagt alles perfekt . ;)

Mvg Johan

11. hezik

hezik Guest

Lintzaag zou ook werken, maar ik heb vaak genoeg bundels dunne latjes op zo'n zaag gezaagd, en dat gaat prima. Zolang je maar niet een zaag met een te grofe tand neemt.

Qua toleranties.. de nauwkeurigheid haal je met het schuren..

12. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Die op de foto is te grof .

En op mijn lintzaag kan je makkelijk op maat zagen .

Korte houtjes worden allemaal gelijk en je kan wel op een 1/10 mm zagen door de aanslag .

Ik zaag bv ook alle balsa leisten zelf uit plankjes .

Mvg Johan

13. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    "De" (hand)verstekzaag is die van "Ulmia" Ulmia Qualitätswerkzeuge: Gehrungssägen ....

14. hezik

hezik Guest

Die op de foto zal te grof zijn, was ook slechts foto ter voorbeeld :)

Lintzaag werkt ook hoor, dat spreek ik niet tegen, maar is fors duurder.

Ik bedoelde het als alternatief voor uitbesteden.. dan zijn een verstekzaag en een schuurtool samen ongeveer even duur, mits je cheap-ass spul neemt.

Een lintzaag wordt dan al weer duurder.. maar is wel een mooiere oplossing, dat ben ik met je eens hoor ;)

Het is niet zo dat ik een verstekzaag als 'het ideaal' zie hiervoor, maar ik wilde een goedkoop alternatief bieden.

Als je dan toch een electrische zaag gaat kopen, koop dan een afkortzaag.. die doet het, mits je het juiste blad gebruikt, weer mooier dan een lintzaag.

15. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Die zal vast wel beter dunnes zagen als mijn bouwmarkt verstekzaag .:D

Maar goedkoop zal hij ook niet zijn .

Mvg Johan

16. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006
    Dus een lintzaag is niet perfect ? ... Een afkortzaag lijkt me niet zo ideaal voor m'n vingers, aangezien er stukjes bijzijn van 30 mm lang.. ;-)...

Dus.... Met een lintzaag kan je stukjes zagen van 140 mm, en ... allemaal netjes? Moet er dan nog geveild/geschuurd worden? Of zijn ze zonder randjes ed... ?

17. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
  18. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006
    Bestaan er ook andere zagen voor een verstekzaag? Zoals die blauwe op de foto. Standaard is de zaag redelijk grof, zijn er ook fijnere?

Thanks!

19. hezik

hezik Guest

Ja hoor, ze zijn er in vele soorten en maten. Ik postte deze foto alleen maar als voorbeeld.

Maar.. 75 euro voor die lintzaag is idd echt niet duur, een goede kwaliteit verstekzaag kan zomaar in die buurt komen.. en een lintzaag is dan wel een universeler stuk gereedschap, gewoon een handig ding..

20. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006
    Hier bij ons in de Brico (in België) staat er eentje voor 125 Euro... Kan je me ook even vertellen waar ik op internet andere vervangzagen vindt voor de verstekzaag? Heb er een gekocht (kan hem nog altijd teruggeven! ;-)), maar is inderdaad wat grof om te zagen... In de winkel zijn er geen andere buiten originele vervangzagen van hetzelfde type...
    Groetjes

Deel Deze Pagina