Ooit heb ik dit kitje besteld: https://manzanolaser.com/Nieuport-1...ch-WW1-Fighter-Model-Airplane-Kit_p_3206.html 84 cm. Dat lijkt me wel een aardig ding om af en toe (vaak? Want: pensioen! ) bij de vriendin aan te bouwen. Beetje schuurpapier, spelden, wat lijm: kom je een heel eind ( . . .) Maar het is wel handig om voordat je begin te weten hoe de motorisering moet worden. Hij is getekend met een Speed 400 met Mini Olympus vertraging. Die heb ik liggen, compleet met regelaar en alles (iemand interesse?) Wat is nou een goede vervanging, die ook nog een beetje een flinke prop rond krijgt? Schaal propellor is 11"; da's misschien wel een beetje veel van het goede . . . Ik hoor het graag. jan.
https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...D=17142&indexName=hbk_live_products_analytics Kan 11x6 slowfly apc propeller aan. Op 2 cellen. En het is nog in de eu op voorraad ook. Daar kijk ik altijd wel effe naar tegenwoordig
Okay, dank je. Ik kan het niet beoordelen; ga ervan uit dat dat kan. Maar, laat deze zich nou ook 'aan de achterkant' monteren? Moet natuurlijk wel . . . Wat is voor, wat is achter? jan.
Dat ding in de rode cirkel moet 180 graden gedraaid. En komt aan de voorkant. Groene cirkel is het montagekruis. Die monteer je aan de motor en je schroeft de boel zo tegen het motorschot. Links is de vliegrichting. Waar het zwarte kruis tegenaan zit heb je niet nodig.
Sorry, Arnold Maar beide tekeningen zijn fout. Je monteert in beide gevallen het kruis aan het deel dat juist rond gaat draaien. Als je dat vast gaat monteren met het kruis, dan wil het deel waar de kabels aan vast zitten gaan draaien. Dat gaat niet goed komen. Het kruis moet links van het zijaanzicht en de prop-meenemer in het midden moet rechts van de motor. De prop meenemer rechtsonder, die is ervoor als je de motor tegen een motorspant schroeft (dus zonder kruis). Dan kan je die op de as monteren aan de linkse zijde Je kan de motor dus zo in elkaar schroeven, dat de propeller direct aan het mee draaiende deel wordt geschroefd. Maar je kan de motor ook omdraaien en dan op de uitstekende as monteren. De keuze die je maakt bepaald welke prop meenemer nodig is. Het kruis zit altijd op dezelfde plek
Je hebt gelijk, ik zag het later ook. Geen tijd gehad om het te herstellen. Bedankt voor je oplettendheid. Ik zal zo even een foto maken van het geheel. Ik heb een vergelijkbaar motortje liggen.
Hoeby heeft inderdaad gelijk. Toen ik het las herkende ik het, herinnerde ik het me weer: zo moet het! Bedankt! jan.
Manier 1: Het motorschot zit nu achter het kruis. De motor hangt helemaal voor de romp, alleen de uitstekende(t.o.v. de motor dan) as zit in de romp. Manier 2(die had ik net niet genoemt): Op de plek van de boor zit nu het motorschot. De motor valt dus in de romp.
Even een toelichting hoe ik aan mijn keuze van motor kom Ik krijg een vlieggewicht. Dat is ongeveer 510 gram. Volggens de standaard vuistregel is 10% voor motorgewicht van het totaal een beetje de norm. Rond de 51 gram dus. Nu het aantal toeren: Dit kistje moet een beetje kalm vliegen. 7000 toeren maximaal? Op 2s. 7000÷0.8(verlies motor)=8750÷7.4 (2s accu)= kv1180. Wattage is 300watt /kg is meer dan voldoende. 150 gram dus. Dit stop ik in ecalc motorzoeker. En ik geeft iets marge om de zoekwaarden heen. Daar rollen dan verschillende motoren uit. Soms moet je een beetje rommelen met de input, teveel of te weinig keuze is soms lastig.
Kun je dat eenvoudig laten zien? Ben wel benieuwd. Overigens: wat je hierboven schreef lijkt me realistisch. jan.
Ecalc komt 7.99 USD per jaar. Dat abonnement heb je wel nodig voor deze optie. Nu heb je ook beperkt motorkeuze om in te voeren om door te rekenen.