Gisterochtend had ik m'n eerste vlucht met m'n TBS Discovery met voor het eerst m'n EzUHF receiver in gebruik. De vlucht begon met wat simpel vliegwerk een paar meter boven de grond. Om te kijken of hij overal goed op reageerde. Dus in alle richtingen gevlogen, gekeken hoe hij op snelle responses reageerde. Nou dat ging allemaal wel goed. Dus langzamer wat hoger gaan vliegen en ook dat leek goed te gaan. In ene na een minuutje of 5, schiet de quad een kant op waar ik hem niet heen stuurde. Ik was totaal de controle kwijt. Zette hem op dat moment in RTL, maar daar reageerde hij ook niet op. Ik denk zelf dat er òf iets hardwarematig niet goed gewerkt heeft, zoals een motor ofzo die niet of juist 'over' gewerkt heeft, òf dat iets anders mijn signaal (tx>rx) verstoord heeft maar ik weet niet of dit überhaupt kan. Het nare van het hele verhaal is, dat de quad eindigde in het water. Een snoekduik joh! Was bij een strandje dus hij lag op zo'n 80cm diep, helder water. Ik heb hem eruit gevist en de lipo lag er naast. Een kleinere lipo voor m'n FPV hing er nog aan en de ledjes op de aangesloten apparatuur branden ook gewoon nog, onder water! Eenmaal thuis heb ik hem in het zonnetje gelegd en vervolgens helemaal uit elkaar gehaald om alle componenten te drogen. Lipo's doorgemeten en die lijken nog gewoon te werken, waren amper leeg. Ben benieuwd wat dat op termijn gaat doen. Schade tot dusver: 1 graupner prop, 3D geprinte gimbal onderdelen, 4 Esc's (2 doorgebrand; vervang ze allemaal), FPV camera geeft geen goed beeld en FPV-tx hapert soms en kan kanaal niet veranderen. Motoren werkten allemaal nog, heb ze op een andere Esc van andere quad kunnen testen. APM werkte ook nog, ik kon zelfs de log van de vlucht downloaden. Dat heb ik dan ook gedaan, want ik heb dus geen flauw idee wat de oorzaak is. Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen. Wat ik inmiddels wel weet, is dat er een Battery Failsafe is ontstaan ongeveer daar waar ik de controle verloor. Ik zou dan verwachten dat hij naar RTL gaat aangezien hij daarop ingesteld staat. Sowieso niet crashen! Ik ben de controle ongeveer op 10:57:43 kwijt geraakt. Het bestand is hier te vinden. Wat specs: TBS Discovery APM 2.5 met fw 3.1.5 RCtimer 1000kv motor met 10x45 props RCtimer 30A Esc's EzUHF 8ch Long Range receiver 4000mah Turnigy 3s lipo Turnigy 9x met EzUHF JR module (standaard antenna) Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Als ik zo kijk is hij igg nooit uit manual mode gegaan en had je pas ergens op de helft een GPS fix. Weet je zeker dat dit de juiste log is ?
Vreemd dan, hij heeft niet gereageerd op je schakelaars....het log laat zien dat hij alleen op manual stond. Werkte alles wel toen je vloog of heb je de switches niet getest ?
Ik heb alles getest, ook de switches. Ik denk echter dat de oorzaak simpeler is dan gedacht, de accu lijkt leeg gegaan te zijn. Vreemd genoeg zag ik nog 11,5volt staan nadat ik hem uit het water plukte, maar de logs zeggen dat hij op het moment dat ik hem verloor zelfs onder de 10 volt dook. Wel vreemd dat hij al zo snel leeg was, had ik toch maar die goggles op gezet dan had ik het gezien. Wat ik ook vreemd vind is dat FS_BATT_ENABLE ingeschakeld staat op RTL en ondanks dat de ingestelde waarde (10.5V) een aantal keer is doorbroken, is de failsafe pas de laatste keer ingetreden. Hoe is dat nou mogelijk vraag ik mij af.
De failsafe gaat pas in als de spanning 10 seconden onder de ingestelde waarde is. Dat is maar goed ook, anders zou ieder dipje bij bv een volgas pitch up en een redelijk lege accu een RTL geven.
Een slechte GPS-fix of een te laag ingestelde FS spanning kan het gedrag verklaren. Stel je GPS-fix is er niet of nauwelijks, dan is bij het inzetten van de FS de quad op weg naar een onbekende of op z'n best ruim gedefineerde locatie. In dit geval ergens boven het water. Als nu ook je spanning te laag ingesteld staat waardoor er onvoldoende reserves zijn om de RTL af te maken heb je de werkelijk enorme pech die jij hebt gehad. Ik gebruik zelf de FS alleen op ontvangersignaal verlies en heb de akku FS uit staan. Dat manage ik zelf wel door dit via de OSD in de gaten te houden. Dit nadat die van mij op basis van de akku-FS ook eens op reis ging. Gelukkig met veel minder pech dan in jouw geval. Succes met opnieuw opbouwen.