LED Pijnbank
Vandaag heb ik uit pure nieuwsgierigheid eens een "led-pijnbank" in elkaar gezet, waarbij ik het voltage naar de flitsende led traploos kan opvoeren van 4 tot 23 volt. Ik gebruik daarbij geen voorschakelweerstand, dus de led krijgt per seconde 3 pulsen van 25 milliseconden van het volle voltage voor z'n kiezen. Als schakeltransistor gebruik ik een BC547.
Tot mijn verbazing bleef de 3W powerled gewoon doorflitsen. Die begint vanaf een volt of 7 een heel klein beetje licht te geven, is op 12 volt goed op sterkte, maar gaf op 23 volt geen krimp. Wel een enorme flits.
Vervolgens een 1 watt powerled aangesloten, in de stellige overtuiging dat die zou gaan sneuvelen. Die flists al flink vanaf 4 volt. Tot mijn stomme verbazing echter ligt hij nu naast mij te flitsen op 23 volt ! Zonder voorschakelweerstand. Ik sta paf.
Een standaard 5mm witte led gaf al binnen één seconde de geest bij een volt of 5.
Ik denk dat door de korte flitstijd, de powerleds gewoon geen gelegenheid krijgen om zodanig op te warmen, dat ze doorbranden. Ze worden ook hooguit een heel klein beetje lauw.
Tijd om dit eens om te zetten in een vliegende pijnbank om te kijken of dit geflits wel goed zichtbaar is bij zonlicht.