Arduino Nano Vin ?

Ik wil mogelijk een DYI verlichtingsysteem voor mijn quadcopter maken.

Nu heb ik begrepen dat de Vin pin van de Arduino Nano hogere voltages aankan.
Kan deze ook veilig op 14.8V draaien, of kan ik beter een BEC kopen en de regeluriere Volt input gebruiken?
 
Excuses, dat had ik zelf ook kunnen vinden.

Kan ik hieruit concluderen dat een 4S niet aan te bevelen is?
Heeft hier iemand ervaring in?
 
Akkoord, dat bedoelde ik ook met "Kan ik hieruit concluderen dat een 4S niet aan te bevelen is?"

Goed, ik zal kijken naar een BEC oplossing.
 
Het is denk ik afhankelijk wat je er nog meer uit die 5v gaat trekken. Er zit een lineaire regulator op die bij een hogere spanning ook meer vermogen in warmte omzet. Zolang je de LED's niet over die 5v laat lopen zal het wel kunnen gezien de maximum rating van 20v. 4S is volgeladen 16.8 volt en 14.8v nominaal
 
Het plan was om de leds rechtstreeks op de 4S aan te sluiten, met een weerstand er tussen om het voltage naar beneden te trekken.
Het 'stroben' wil ik aansturen middels een arduino en een transistor.

Eigenlijk bedient de arduino alleen de transistor.

Maar ik heb er geen zin in, dat na een kwartier vliegen de arduino vlam vat en m'n dure quad in vlammen naar beneden haalt :D
 
Maar ik heb er geen zin in, dat na een kwartier vliegen de arduino vlam vat en m'n dure quad in vlammen naar beneden haalt :D
Hoi Bjorn. Kijk anders ook even naar het schema wat ik gemaakt heb voor de Poor Mans Strobelight. Daar is een polyswitch resetable fuse in opgenomen, om in geval van wat voor onvoorziene kortsluiting dan ook, de zaak te beveiligen. Zo'n verlichtingssysteem kun je voeden direct vanuit je ontvanger.
 
Fraaie diy verlichting, maar net iets te complex voor mij vrees ik.
Bovendien heb ik niet de kennis en middelen om die chips te programmeren.

Intussen heb ik een paar 3w leds en een arduino nano besteld, volgens een handleiding van fpvcentral.
Ik ga nog wel een Bec erbij bestellen om de arduino te voeden, en misschien ook wel om de 4s lipo al wat af te zwakken naar 5v om met een lagere weerstand de leds aan te sturen.
 
LED Pijnbank

Vandaag heb ik uit pure nieuwsgierigheid eens een "led-pijnbank" in elkaar gezet, waarbij ik het voltage naar de flitsende led traploos kan opvoeren van 4 tot 23 volt. Ik gebruik daarbij geen voorschakelweerstand, dus de led krijgt per seconde 3 pulsen van 25 milliseconden van het volle voltage voor z'n kiezen. Als schakeltransistor gebruik ik een BC547.
Tot mijn verbazing bleef de 3W powerled gewoon doorflitsen. Die begint vanaf een volt of 7 een heel klein beetje licht te geven, is op 12 volt goed op sterkte, maar gaf op 23 volt geen krimp. Wel een enorme flits.
Vervolgens een 1 watt powerled aangesloten, in de stellige overtuiging dat die zou gaan sneuvelen. Die flists al flink vanaf 4 volt. Tot mijn stomme verbazing echter ligt hij nu naast mij te flitsen op 23 volt ! Zonder voorschakelweerstand. Ik sta paf.
Een standaard 5mm witte led gaf al binnen één seconde de geest bij een volt of 5.

Ik denk dat door de korte flitstijd, de powerleds gewoon geen gelegenheid krijgen om zodanig op te warmen, dat ze doorbranden. Ze worden ook hooguit een heel klein beetje lauw.

Tijd om dit eens om te zetten in een vliegende pijnbank om te kijken of dit geflits wel goed zichtbaar is bij zonlicht.
 
Bijzondere ontwikkeling dus :)

Maar ik geloof dat ik het toch bij een weerstand houd.
Mogelijk mbv een ubec eerst nar 5V brengen, zodat de weerstand niet veel werk hoeft te verrichten.
 
Ik heb ook een dergelijke schakeling gebouwd, ook mbv een ATMEGA chip (Arduino) en 3W leds. Met goede resultaten vind ik. Zichtbaarheid bij zonlicht blijft moeilijk, maar dat is bij gewone vliegtuigen eigenlijk ook het geval.
Ik heb een printje gemaakt met een eigen 5V voeding waar ik 3-4 S op aansluit. De leds worden direct gevoed vanuit de lipo en aangestuurd door FET's welke weer door de ATMEGA worden aangestuurd. Voor continu brandende leds gebruik wordt een PWM signaal gebruikt.
De voorschakelweerstanden heb ik experimenteel bepaald zodat de led's niet meer dan handwarm worden, om te voorkomen dat ze het model "insmelten" of stuk gaan. Met een transistor kun je deze inderdaad achterwege laten, dit heeft met de karakteristiek van een tor te maken; deze neemt de functie van een weerstand enigszins over. Een FET kan veel hogere stromen schakelen en een voorschakelweerstand is dan absoluut noodzakelijk. Je wilt ook niet dat je led na 1000 keer flitsen op is.
 
Ik heb mijn setup intussen gereed.
Heb een 12V Bec op mijn arduino gezet, en gebruik deze ook voor 4 stuks 3W led.
Gemiddeld kom ik daarmee dus op 12V.

Misschien een stomme vraag, maar kan ik de arduino ook met mijn Frsky aansturen, zodat ik de frequentie van knipperen kan aanpassen met een poti of switch?
 
Back
Top