AUTOBIOGRAFIE...EEN HALVE EEUW BLÉRIOT AVONTUREN

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 16 nov 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Hier start vanaf december 2024 het bijna ongelofelijke verhaal over de 50 jaar Blériot avonturen die ik mee mocht maken als Nederlands enige post period Blériot Aviateur.

    De bouw van...en het vliegen met diverse Blériot modellen en de spin off...het bouwen van en vechten met de full size Blériot PH-BLE.





    Tot binnenkort in dit theater!!
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    De proloog

    In het voorjaar van 1974 voltrok er zich een kleine ramp op het modelvliegveld van de Noord Veluwse Luchtvaart Club ..op het waterwingebied bij Wezep..de beroemde Wezepsche Heide.

    GV te H..zoals dat dan in de krantenkoppen staat..had de hele winter gebouwd aan maar liefst 2 kisten..de Proctor Monoplane en de Bi Plane.

    Man man..groen en geel van jaloezie waren we allemaal bij het aanschouwen van zoveel moois.


    30626397637_cae1f4ed24_b.jpg


    1_cc710ec082e30c934e868cc845d4a3aa.jpg


    Na de nodige bewondering van een ieder aanwezig was de Monoplane het eerst aan de beurt..niets mis mee..vloog als een scheermes maar ja..op een gegeven moment moet er toch geland worden want de tank kon best al eens in de reserve zitten. Dus zoals te doen gebruikelijk riep hij "Landin.." Maar nog voor hij aan de g toe was draaide de kist een halve rol..gevolgd door een halve looping en pats..boem...
    We stonden allemaal beteuterd te kijken..Storing?? Moest haast wel.

    GV te H stond het huilen nader dan het lachen en ...ik doe niet meer zei hij resoluut. Dit kan ik niet repareren en met de Bi Plane durf ik nu niet meer te vliegen.

    Ik kwam die dag thuis met de auto meer dan vol..2 kisten rijker.

    Nu had ik al eens de plaatjes gezien van de Vickers 22 een Blériot achtig Engels toestel en..ik besloot het zoveel mogelijk in die richting te repareren..


    6580L.jpg



    Het was een hele metamorfose en ik heb er vele jaren mee gevlogen en in 1978 was het deze kist die me op het idee bracht een groot schaalmodel van de Blériot te bouwen..

    Maar dat zien we in de volgende aflevering.
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Oh ja..klets er gerust op los..gezellig!!! Het topic is open en de koffie staat klaar...gaan we lekker oude koeien..uh vliegtuigen..uit de sloot halen....
     
  4. Chris van Gaalen

    Chris van Gaalen PH-SAM

    Lid geworden:
    3 sep 2021
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Ferwerd
    20240907_114052.jpg 20240907_114101.jpg
    Hier ook nog een Antic 1,5 maal groter.
    Spanwijdte 3,15m.
    46 jaar oud, en afgelopen winter gerestaureerd met nieuwe ingewanden en Roto 85fs.
     
    Bruno van Hoek en jkoeter vinden dit leuk.
  5. Chris van Gaalen

    Chris van Gaalen PH-SAM

    Lid geworden:
    3 sep 2021
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Ferwerd
    Oh ja, zitten nu ook nieuwe vintage wielen onder,,want deze waren stuk.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Ik voel een Antice Blériot club aankomen..

    Wat een prachtkist Chris..je bent meters in mijn achting gestegen..wat zeg ik..kilometers!!
     
    Chris van Gaalen vindt dit leuk.
  7. Chris van Gaalen

    Chris van Gaalen PH-SAM

    Lid geworden:
    3 sep 2021
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Ferwerd
    Deze kist heeft mijn vader gebouwd in 1978.
    Nu mag ik er mee vliegen, en de Antic vliegt beter dan ooit, en prachtig geluid van de Roto 85fs.:thumbsup:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    1978..daar gaan we het in de volgende aflevering over hebben..toeval..nee toeval bestaat niet..toch??
     
    Bruno van Hoek en Chris van Gaalen vinden dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee.
    1978, ach gut... ;)
    LB-09103.JPG
    LB-09104.JPG
     
    MicropropSport, fbk, jkoeter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Ja, dat is uhm, zelfde brilletje
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Geen snors verandert in al die jaren..:p
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :rofl::rofl:
    Voel je vrij om te vegen, ik kon het niet laten...:D
    LB-0902.JPG
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe meer oude koeien..hoe leuker..

    Ik ga zo ongeveer 1 verhaal per week doen..en die op de jl einde jaar meeting waren weten het...we kunnen ff vooruit..
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 1: Ich bin Brand...Wolfgang Brand..

    De 1e model Blériot ontstond in de winter van 1977 op 1978... Nog nauwelijks begrijpend welke typen er allemaal waren en zonder al te veel documentatie in bezit ontstond het plan om een testcase te maken...hoe zit dat met die gewelfde profielen..vreemde zwp ligging en hoe aan een motor te komen..want het moest ver voorbij de norm van 5 kg maximaal. Tja..en transport..want 3,6 meter spanwijdte zou echt niet in de auto gaan..nee dat was een probleem voor later.


    Na alle beschikbare tijdschriften en boeken door geworsteld te hebben kwam ik een 3 zijden aanzicht tegen pff..wat een details...veel te complex...ik wilde iets wat in een paar maanden gereed zou zijn..want vliegen..nee dat zou wel eens een grote teleurstelling kunnen worden...


    Afbeelding1.jpg

    De bouw verliep voorspoedig..niet moeilijk doen..KISS...en op enig moment was toch de aankoop van een motor aan de orde..Tja..een 10 cc glow (het zwaarste wat we toen kenden)..kon natuurlijk niet..het moest een bromfiets motor of zo worden.

    De verkoper Nederland van het bedrijf waar ik werkte kwam met de oplossing..een klant in Dieren gespecialiseerd in bladblazers waar wij gietstukken voor produceerden...Yes!! Wanneer die een oud motortje voor mij zou hebben..

    Een weekje later kwam Seizo de Vries..de verkoper op mijn kantoor..met een teleurgesteld gezicht en een doos onder de arm.. Helaas..ze hadden geen oude motortjes....MAAR..wel een gratis nieuwe JLO 38 cc tweetakt...

    Toen die nog maar koud in de romp zat en het lg er nog niet onder..de vers gesneden giga prop van 75 cm diameter lonkte..moest het gebeuren..op zolder een paar druppels benzine in het inlaatgat..de carb zat er nog niet op..en what could possebly go wrong....zonder carb zou het mogelijk alleen een klein plofje geven.


    Nou..dat verliep anders..na 1 klap aan die grote prop liep de motor en..ging voor 2 seconden gelijk maar naar vol toeren..De hele handel knalde over de zolder vloer en kwam tot stilstand tegen het traphekje..auw..traphekje beschadigd..who cares..maar de mooie prop aan diggelen..:oops::oops:




    De testvluchten verliepen moeizaam...met een Volkswagen bus van de zaak naar ons kleine veldje op het Waterwin gebied bij Wezep..en een paar meter taxiën was wat daar maximaal kon. Dus toestemming gevraagd om op Deelen te vliegen. De 1e vlucht was kort..na het loskomen veel te steil naar boven..down geven werkte niet..gas dicht..plof en een breukje in het lg.

    Waarom werkte het pendelend stabilo als hoogteroer niet..static zonder de motor aan ging het toch prima..wat bleek..zodra de motor liep en volgas ging kon ik niet terug sturen..iets up resulteerde gelijk in spontaan vol up...iets met drukpunt en scharnierpunt ligging.


    Na een paar kleine aanpassingen vloog de kist rustig en statig en het was tijd geworden voor PR..dus de Hobby Bulletin redactie gebeld...Mijn vaste werknemer mocht natuurlijk niet op de voorplaat ontbreken..Richard..hou jij de prop vast zodat de fotograaf een mooi plaatje kan schieten..Tuurlijk pa!!



    d9b95be1c9.jpg




    1.jpg




    2.jpg




    3.jpg







    In het voorjaar van 1979 lag er een uitnodiging op de deurmat..Modellflugverein Ikarus,Harsewinkel..of ik op de Pinkstershow wilde komen vliegen met de Blériot. De brief was ondertekend door Walter Claas en Fritz Bosch. Die laatste kende ik van naam..de wereldkampioen kunstvlucht maar wie die Claas was??

    Hij bleek bijna heel Harsewinkel te bezitten..althans iedereen werkte bij hem ..de bekende landbouw machines..


    Afbeelding2.jpg



    Afbeelding3.jpg






    De zaterdag voorafgaande aan de show kon ik ff proefvliegen..rustig weertje en de kist bereikte een hoogte van maar liefst 10 meter..meer zat er niet in met de 38 cc JLO bladblazer motor..maar het vloog heel realistisch. De fotograven verdrongen zich om de kist en ..oh oh..ik zou in de Flug und Modell Technik (FMT) gaan komen..!!

    fa80c8de7c.jpg




    Na de vlucht kwamen er 2 dikke Duitser aan..Walter en Fritz...ja..ook aangenaam kennis te maken maar.. "Das geht so nicht". Mijn 27 Mc setje was te eenvoudig en ik kreeg het nieuwste van het nieuwste..of ik deze 35 Mc set er maar ff in wilde zetten...

    Afbeelding4.jpg



    De show op zondag..de 1e Pinksterdag... was fabileus..bv vader en zoon Sippel met de donderpijpen pulso delta...de grote Castrol kist met maar liefst 6 stuks 10 cc glows er op en hondenhokken.. grasmaaiers en ander bijzonder vliegspul ging de lucht in..

    De Blériot vloog weer perfect..low en slow






    Na de vlucht kwam er een jongeman aan..of ik de apparatuur maar terug wilde geven..natuurlijk..de missie was geslaagd!! Nog een dikke Duitser kwam er bij.."Was war da loss?.. Tja..easy come..easy go..

    Weet je wie ik ben vroeg hij..nee....keine idee.. Ich bin Brand..Wolfgang Brand..eigenaar van Brand Electronic..Microprop apparatuur en over een week ligt er bij onze Nederlandse onderhoudsdienst een Microprop Professional met 2 ontvangers en 8 servo's gratis voor je klaar..en we hoeven het niet terug!! Viel Erfolg!! Oh ja..volgende keer wanneer er weer fotografen komen..ff de zender bij de kist zetten.."Ab versprochen" stamelde ik....nog helemaal onderste boven ven het feit dat ik nu gesponsord werd..


    Ik heb nadien nog een jaartje op de vrijdag avond in de spiksplinternieuwe winkel van Ad de Bie en Wim? van Heel gestaan om te helpen.. Bi-Heel..en Microprop...het prijkte full span op meerdere van mijn kisten..En de 1e Blériot?? Die kreeg weer een gratis bladblazer motor maar nu van 58 cc en heeft nog vele jaren dienst gedaan..Waar die is gebleven..ergens in Nederland verkocht en nooit meer iets van vernomen....had ondertussen wel wing warping ipv rolroeren en veel ervaring mee opgedaan.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 2: Tot meer dan 10 kunnen tellen.


    Met het succes van de 1e Blériot werd het tijd me eens dieper in de materie te verdiepen voor dat er een volgend model moest komen. In de tijd dat er nog geen internet was een hele opgave..op jacht naar boeken en magazines maar het was een hele puzzel....hoe meer ik zag..hoe meer vragen er ontstonden.

    Langzaam maar zeer kwam de vlieggeschiedenis van Louis Blériot boven tafel..De rijke automobiel koplampen fabrikant was vliegfanaat...geen tijd voor zelf bouwen..en de grootste brokkenpiloot van zijn tijd.

    De samenwerking met de gebr Voisin bracht enkele interessante vliegsels voort ..bv deze Voisin/Bériot nr 2.

    Op de Seine achter een boot..meer een grote vlieger dan een vliegtuig..

    blriot-voisin-float-glider-shortly-after-launch-on-the-seine-on-18-july-1905-2M977F4.jpg




    We gaan ze niet allemaal behandelen de contrapties van 1 t/m tig...maar deze wil ik wel ff aanstippen..de Nr VIII..de eerste stad naar stad retourvlucht in 1908... we komen het later uitgebreid nog tegen..

    3.9. Bleriot VIII-ter.jpg



    De Nr 11 (XI) was een raadsel..zo veel verschillen en allemaal waren het Nr XI..langzaam maar zeker kwam er orde in de chaos...van de 1e Nr XI zowel in proto versies als tot de uiteindelijke vorm van de beroemde Kanaal vlucht..tot de serie productie..de diverse Nr XI met zwaardere motoren..en de div soorten 2- zitters ook allemaal Nr XI betiteld.

    Het proto type van de XI was een relatief kleine machine..slechts 7 meter spanwijdte... hier in aanbouw..

    1.jpg




    Het kwam niet van de grond af dus als zo vaak in die tijd....corrigeren en aanpassen en de ene na de andere aanpassing werd in luttele dagen doorgevoerd...

    2.jpg


    Nu 8,5 meter span en..ja..genoeg draagkracht...

    blerpeg_XIrep_no08apr09_500.jpg




    Na enkele maanden was dit het resultaat..de 1e XI die ook werkelijk vloog...maar wel de nodige noodlandingen heeft gemaakt..Bij aanvang van 1909 had deze kist vele vluchten gemaakt maar nog nooit meer dan hooguit 10 minuten zonder weer eens aan de grond te moeten zetten wegens ontstekings problemen..

    20.jpg



    De race was on..wie vliegt er het eerst over Het Kanaal..er was al met de bouw van een opvolger gestart maar..geen tijd te verliezen en snel naar Le Baraque..het latere Blériot Plage..met de oude rammelbak want de concurrentie was er ook al..



    upload_2024-12-15_11-27-59.png



    Natuurlijk was er geen hangaar..maar een hooiberg..wat ladders en een stuk zeildoek deden de job..

    gettyimages-548166341-2048x2048.jpg




    Het was een wonder dat Louis de overkant haalde ..maar hij kreeg het voor elkaar en was de ongetwijfeld betere machines zoals de Antoinette van Leon Levavaseur en piloot Hubert Latham te slim af...




    Na deze enige echte Kanaal vlieger kwam de serie productie..700 stuks Blériot XI La Manche..

    gettyimages-612583312-2048x2048.jpg



    En ik werd getriggerd door deze afbeelding in 1 van de boeken... er moest en zou een volgende Blériot gebouwd worden..groter..zwaardere motor..meer schaaldetails...

    bleriot_XI_profile_500.jpg
     
    E.hof, ko v d heuvel, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Zijn er vragen..wil je meekletsen..vooral doen!!
     
  17. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Gewoon een opmerking..
    Zo mooi dit !!!
    Genieten!!
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klinkt als brandstof voor een fraai uitgewerkt boekwerktje!
    En dan dat verhaal 'von der Herr Brand, Wolfgang Brand'...
    knietjes shaken... not stirred!
    Leut tot en met!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2024
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.428
    Locatie:
    Boskoop
    Zou dat prototype van de XI niet expres met te kleine vleugels uitgerust zijn om op een relatief veilige manier te leren besturen?
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Zwolle
    Lijkt me sterk..de kist er voor...de nr VIII vloog uit de kunst. 10 meter kist (9 en 10 waren gestrande projecten)...had hij al de nodige vlieguren op gemaakt.

    Waarom dan zo'n kleine vleugel..wel sterke wisselingen bij het ontwerp en bouwteam..
    Ik hou het op een verkeerde inschatting..
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina