Baitliner voerboot met de robbe power 755/40

Dag,

Ik heb een Baitliner voerboot voorzien van een Robbe Power 755/40 naast wat andere snuisterijen. Ik heb de schroef vervangen door een Raboesch 60mm 4-blads (er zat origineel een 45mm 3-blads op) en de koppeling is vervangen door de Power koppeling van Robbe. Het loopt allemaal geruisloos.

Maar als ik de boot vaar dan gaat het achteruit sneller dan vooruit. Ik heb de polen aan de motor al verwisseld (omdat het vermogen uit de regelaar wellicht anders is bij vooruit dan bij achteruit) maar dat biedt geen soelaas. Ik heb het idee dat de schroef wat lucht staat te happen omdat ik wat gekolk hoor bij vooruit varen terwijl ik dat niet hoor als ik achteruit vaar. Ook reageert de boot minimaal op het roer.

Ik heb geen kennis van scheepsaandrijving en hoop de oplossing (net zo snel vooruit als achteruit en goede reactie op roeruitslag) hier te vinden. Iemand een suggestie? Foto's kan ik natuurlijk maken maar dan moet ik wel weten wat ik specifiek moet fotograferen. Alvast bedankt!

Leg de boot eens op zijn kop en maak dan eens foto's vanaf de voor en achterzijde van schroef+roer. Dan kunnen we eens zien hoe het water langs het een en ander stroomt. Gr. Klaas.

Als ik het zo lees is het vrij simpel....

Schroef verkeerd om gemonteerd ;)
Het "gekolk" hoor je normaal juist bij achteruit varen te hebben omdat de bladen dan op de verkeerde manier het water in gaan.

Draai voor de gein de schroef eens om en dan de motorpolen correct aansluiten.

Van een 45mm 3-blads naar een 60mm 4-blads is wel een behoorlijke stap , hou de spullen bij een correct geplaatste schroef goed in de gaten er zal waarschijnlijk een flinke hap meer stroom verbruikt worden.

Hmmm... @savage: de meeste Raboesch schroeven kun je niet "verkeerd om" monteren, omdat ze voorzien zijn van een naafdop.
@Pasbalf: waarschijnlijk zit e schroef in een soort "tunnel" tussen de romp in? Dan heb je met deze schroef te weinig "aanstroming" van water als je vooruit vaart. Dan staat hij dus " lucht te happen", zoals Klaas al zegt.
De originele schroef heeft meer ruimte om water aan te zuigen, doet dat met kleinere hoeveelheden en zuigt dus alleen water aan en geen lucht.
Dat verklaart ook de slechtere werking van je roer; da's niet zo effectief in lucht...
En let ook op het verbruik met de nieuwe schroef gemonteerd: dat zal een behoorlijk stuk hoger zijn in mille-amperes dan met je originele schroef.
Is je regelaar daar wel tegen bestand? Zo niet, dan heb je binnen korte tijd een voerboot midden op het watert liggen met een doorgefikte regelaar.
En die vissen waar je naar op zoek was, liggen dan met de vinnen op hun buik van het lachen om je boot heen feest te vieren....

IMG_20150715_104620.jpg
IMG_20150715_104610.jpg
IMG_20150715_104544.jpg
IMG_20150715_104535.jpg

Allereerst bedankt voor de reacties. De foto's staan hierboven. Het vreemde is dat de gang er met de oude schroef ook niet in zat. Het verschil lijkt in de motor te zitten. In de boot zat eerst een standaard motor en na plaatsing van de 755/40 vaart ie traag. De motor is de Robbe Power 755/40 stationair toerental van Conrad. Nr. 4491 van Robbe. De regelaar wordt niet warm, de motor daarentegen wel.

Veel borstel motoren hebben een voorkeur draairichting. Die kant op draait de motor het snelst en gebruikt het minste stroom. Dat komt door de plaatsing van de koolborstels.
Helaas kan je het achter schild met de koolborstels niet verdraaien dus kan je de voorkeurdraairichting ook niet veranderen.
De enige andere oplossing is dan een schroef nemen die de andere kant op moet draaien en de motor ompolen. Zorg dan wel voor een goede borging van de schroef anders zou hij van de schroefas af kunnen komen. ;)
Pas inderdaad op dat de motor niet te warm wordt door die (veel) grotere belasting. Als deze motor warmer wordt dan ongeveer 60°C kunnen de magneten hun kracht verliezen en dan is het afgelopen met die motor.

Om te beginnen: Ik denk dat het toerental dat die 755/40 draait, veel lager is dan wat je standaard motortje deed. Dat was waarschijnlijk wat meer een toerenmonstertje... dus zal je nu een beetje meer spanning moeten gebruiken om fatsoenlijke toerentallen te bekomen.
Verder vind ik die "skeg" waar je schroefas in zit, wel érg dik, hij dekt bijkans een kwart van je schroef-oppervlakte af! Wat zeg ik, het is bijna de helft.... Daarnaast zit je schroef er pal tegenaan, dus heb je daar totaal geen aanstroming.
Je zou eens kunnen proberen de schroef wat verder naar achteren te krijgen, zeg maar stijf tegen je roer aan (een kleine mm speling houden...) dan heb je al iets meer aanstroomruimte vóór de schroef.

Als ik zo naar de schroef kijk dan zitten voor een duwende schroef de bladen verkeerd om aan de naaf gesoldeerd. Daarbij ga ik ervan uit dat het een schroef is met een vast conisch gedeelte zoals Roel schrijft. Als het conisch gedeelte los achter de schroef zit dan de schroef omdraaien en dan moet het beter zijn. In principe zijn de bladen (in de vaarrichting gezien) aan de voorkant bol en aan de achterkant hol. De schroef snijdt het water aan met de kromme kant van het blad en laat het aan de rechte kant los. En dat gebeurt in jouw geval bij het achteruit draaien. Zoals Diede schrijft is de scheg dik en heeft een storend effect in de aanstroming van het water. Je zou dit iets kunnen verbeteren door de as iets naar achteren te schuiven, of een extra moer voor de schroef te zetten. Moet er natuurlijk wel genoeg draad op de schroefas zitten. Als de bladen verkeerd om op de naaf zitten dan zou het een trekschroef voor een azipod kunnen zijn. Hopelijk is het een beetje duidelijk omschreven. Zo niet laat dan maar even weten. Groeten, Klaas.

...Het vreemde is dat de gang er met de oude schroef ook niet in zat. Het verschil lijkt in de motor te zitten. In de boot zat eerst een standaard motor en na plaatsing van de 755/40 vaart ie traag. De motor is de Robbe Power 755/40 stationair toerental van Conrad. Nr. 4491 van Robbe. De regelaar wordt niet warm, de motor daarentegen wel.
De originele motor zal een stukker sneller hebben gedraaid. De 755/40 is een zg "langzaamloper". Meer kracht, minder toeren. Maar... Met deze schroef krijgt ook hij het behoorlijk voor de kiezen. Alsof je een Fiat Panda uitrust met hele grote velgen en dan in de 5e versnelling weg laat rijden. Vuistregel voor borstelmotoren is dat de diameter van de schroef kleiner moet zijn dan de diameter van de motor. Hou je dat niet in de gaten gaat de motor zoveel amperes trekken dat of je regelaar de geest geeft, of de motor. (Welke ook maar de zwakste is)

En by the way: dit soort rompen zijn niet gemaakt om snel te varen. Het ziet er wellicht "snel" uit, zo'n catamaran-romp, maar het blijft een vierkante tupperware-doos met de hydrodynamische eigenschappen van een 40 x 60cm betontegel.

Als ik zo naar de schroef kijk dan zitten voor een duwende schroef de bladen verkeerd om aan de naaf gesoldeerd. Daarbij ga ik ervan uit dat het een schroef is met een vast conisch gedeelte zoals Roel schrijft. Als het conisch gedeelte los achter de schroef zit dan de schroef omdraaien en dan moet het beter zijn. In principe zijn de bladen (in de vaarrichting gezien) aan de voorkant bol en aan de achterkant hol. De schroef snijdt het water aan met de kromme kant van het blad en laat het aan de rechte kant los. En dat gebeurt in jouw geval bij het achteruit draaien. Zoals Diede schrijft is de scheg dik en heeft een storend effect in de aanstroming van het water. Je zou dit iets kunnen verbeteren door de as iets naar achteren te schuiven, of een extra moer voor de schroef te zetten. Moet er natuurlijk wel genoeg draad op de schroefas zitten. Als de bladen verkeerd om op de naaf zitten dan zou het een trekschroef voor een azipod kunnen zijn. Hopelijk is het een beetje duidelijk omschreven. Zo niet laat dan maar even weten. Groeten, Klaas.

Dit is inderdaad geen duwende schroef....... En die zou je wel moeten hebben !
En dan kom je dus op praktisch hetzelfde verhaal als wat ik al aangaf in mn reactie , hij zit alleen niet verkeerd om gemonteerd maar de gehele schroef is "verkeerd om" gebouwd (voor deze toepassing dan).

Je schroef zou er grofweg zo uit moeten zien :
g2317.jpg

6-2317.42-x-Graupner-2317-42-Schiffsschraube-Race42-0mm-DD-6-2317_CarbHydropr_K-Serie_2.jpg

Je ziet dan gelijk dat de stand van de bladen anders is dan die van de prop die je nu hebt.

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist het advies van Klaas en Setsunakaede opgevolgd en de schroef gedraaid en de schroef 6mm naar achter geplaatst. Ik ga morgen uitproberen wat daarvan het effect is.

Is het roer groot genoeg?

Is het inderdaad zo dat de Robbe Power 755/40 een 'favoriete' draairichting heeft zoals Ernst beweert? Ik kan er in de specs niets over terug vinden.

Yups....... ELKE borstel motor heeft dat , dat komt uit de verdraaing van de koolborstels ten opzichte van de magneten die nodig is om een motor uit zichzelf op te kunnen laten starten.

Je vind er niet zo snel iets over terug omdat het standaard is dat een motor rechtsom draait , hooguit als het een links draaiende (ccw) motor is wordt het apart vermeld zoals bijvoorbeeld bij motoren voor co-ax heli's.

Het roer is groot zat, alleen jammer dat er geen balansdeel voor het draaipunt zit. Je zou er boven en onder het conische deel van de schroef een paar strookjes plaat aan kunnen solderen. Dan "pakt" het roer wat meer schroefwater en draait lichter. Maar probeer eerst de schroef eens uit. En rustig het toerental opvoeren, zowel voor als achteruit. Naarmate de boot vaart maakt meer "gas" geven. Succes verder! Gr. Klaas.

Ik hoop dat die 6mm wat verschil uit gaat maken, maar erg veel speelruimte heb je ook niet echt... alle kleine beetjes helpen. Je zou nog een stukje van de punt van de prop af kunnen vijlen - of zelfs helemaal er af.

Voor het écht mooi zou je eigenlijk ook die skeg aan moeten pakken en vooral dichter bij de romp flink moeten versmallen, het is nu wel echt een onwijze dikke knots. Maar ik kan me zo voorstellen dat dát net wat te ver gaat...

Maar eerst maar eens zo proberen, laat ons de vorderingen weten ;)

Zomaar nog een laatste vraagje trouwens; ligt de hele romp wel in het water? Of drijft de boot alleen op zijn twee drijvers met in het midden wat ruimte tussen het water en de romp? Want dan kan het natuurlijk wel kloppen dat je schroef lucht lijkt te zuigen eh..., dat DOET hij namelijk dan ook!
Kijk dat dus ook even na... Ik denk dat dat wel goed zit, maar hee...

Het vaart nu als een tierelier, gelukkig. Reageert ook goed op het roer. Dank voor jullie hulp. Vraag aan Klaas, hoe moet ik me die plaatjes voorstellen? Als vleugels?

Nee, niet als vleugels, maar als een verlengstuk(je) van het roerblad voor de as, waar het roer aan hangt. Wanneer het conische deel van de schroef in de weg zit dan laat je daar een stukje plaat weg. Maar als het goed vaart, lekker niets meer aan doen. Blij voor je dat het zo simpel op te lossen was. En savage mikte gelijk goed met zijn stelling. Wens je verder veel vaarplezier. Gr. Klaas.

Graag gedaan hoor! Dat is de kracht van een Forum. Er is altijd wel iemand in de buurt met wat ervaring en bereid om kennis te delen. Groeten, Klaas.

Back