Batterij aangedreven modeltrein radiografisch bestuurd.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door scratchbuilt, 7 mei 2013.

1. scratchbuilt

scratchbuilt

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Hallo,

Op verzoek van ‘cdrom flyer’ start ik hier een draadje over batterij aangedreven treinen radiografisch besturen.

In landen als de VS, Engeland en in toenemende mate Duitsland is het laten rijden van modeltreinen op batterijen met RC-besturing razend populair. Google op RC-Trains of iets dergelijks en je vind er te kust en te keur, ook op YouTube. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen. Traditioneel komt de rijspanning bij modeltreinen uit de rails en daaraan morrelen is in ons land gelijk aan heiligenschennis: “Gij zult braaf kopen wat De Grote Fabrikanten u voorschrijven!”, luidt hier het devies.

In theorie is het ombouwen van treinen op rc besturing eenvoudig. Je knipt de draden tussen stroomafnemers en motor door en sluit die aan op een rijregelaar (esc) die op zijn beurt weer aan een ontvanger zit die op zijn beurt weer aan een batterij vast zit. De batterij levert zowel de spanning voor de elektronica als wel voor de aandrijving van de locomotief. De treintrafo die je bij je eerste trein kocht kun je wegzetten, die heb je niet meer nodig. Nooit meer zal je trein stilstaan omdat er een vuiltje op de rails ligt, nooit meer keerlusproblemen, stopsecties, puntstukken isoleren, blokbeveiliging, je trein kan prachtig kruipen (heeeel langzaam rijden) en noem maar op. Nadeel is dat je maar 1 trein tegelijk kan besturen en als het batterijtje leeg is staat het zaakje stil. Net als in het echt overigens….

Tegenwoordig is er van alles te koop wat klein genoeg is om in een treintje te proppen, het kan zelfs al in schaal 1:160, en de uitvinding van de lipo-accu heeft hier zeker aan bijgedragen. Als je banksaldo groot genoeg dan koop je wat je aanstaat en je rijdt probleemloos. Moet je het doen met een beperkt budget, zoals ik, dan borduur je door op de eens ingeslagen weg en houdt het met kunst en vliegwerk aan de praat.
    Lang, lang geleden begon ik met een 45Mhz zender (Graupner) en een ontvangertje en esc uit de Duitse Mikromodellbau-scene. Dat spul is klein genoeg om in een modeltreintje te bouwen. Nadeel was dat er maar 3,7V uit een lipootje komt en 2-celligen (7,4V) of zowaar 3-celligen (11,1V) waren al gauw te groot. Daardoor was ik genoodzaakt het bestaande motortje te vervangen door een 3, 4 of 6V motortje. Ik heb het al eens gedaan met een servomotortje uit een gigantische rc-auto, schaal XXL, die mijn kinderen voor weinig op de jaarmarkt kochten bij een obscure handelaar en die het vervolgens precies een dag deed, waarna ze rijp was voor de kliko... maar die servomotortjes draaiden prima.

Nadeel van de 45Mhz zender was dat het vreselijk stoorde en het treintje ging zelfs een compleet eigen leven leiden. Ik heb er karrevrachten aan ontstoringselektronica bij in gepropt, niets hielp. Treintjes die niet naar mijn commando’s luisteren zijn een grote ergernis dus toen ben ik er even mee gestopt. Later vonden ze 2,4 Ghz uit en dat was het sein voor mij om het weer eens te proberen. Ik kocht een Planet T5, omdat die goedkoop was en de ontvangertjes klein genoeg voor een vriendelijke prijs. Later bleek dat er veel meer mooi spul te koop is maar die werken volgens DSM2 (Spectrum) protocol en zoals gezegd, het budget is beperkt en ik gooi de Planet dus niet zomaar weg.

Ik laat het hier even bij. Ik hoop dat jullie nu een beetje op de hoogte zijn van wat mij bezig houdt.
    Albert

2. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Bedank voor dit verhaal naar aanleiding van dit draadje.

sky-rc-e3-balance-lader-2s-3s

Het is me nu duidelijk waar je mee bezig bent en wat je beperkingen zijn.
    Elektronisch ben je behoorlijk op de hoogte en valt daar voor mij weinig aan toe te voegen.
    Het is nu dus een zaak van zoeken wat er kant en klaar te koop is of wat er mogelijk is met hier gebruikte RC apparatuur.
    Het onderwerp modeltreinen is op dit forum echter niet aanwezig maar misschien zijn hier nog mensen met creatieve elektronica oplossingen.;)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. martkrui

martkrui

Lid geworden:
    27 aug 2009
    Die snap ik niet helemaal....
    Stel je begint met een goedkope zender (hobbyking 9x oid).
    Die sloop je en je zet alle potmeter op een rij (dan heb je er 7 geloof ik)

Dan neem je 7 ontvangers die je allemaal bind met die zender.
    Bij ontvanger 1 sluit je de ESC aan op kanaal 1
    Bij ontvanger 2 sluit je de ESC aan op kanaal 2
    etc.
    etc.

Resultaat: 7 onafhankelijk te besturen treinen met 1 zender.

4. ReneDL

ReneDL

Lid geworden:
    8 feb 2004
    Ik denk dat het maar zal lukken met de 4 kanalen van de sticks daar je een centrale middenstand (nul stand) moet hebben, de treinen moeten met regelbare snelheid voor en achteruit kunnen.
    Groetjes ReneDL

5. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ja dat dacht ik ook.:confused:;)

Dat zou mechanisch op te lossen zijn.
    Elektronisch zijn de kanalen toch gelijk?

6. martkrui

martkrui

Lid geworden:
    27 aug 2009

De 9X heeft standaard al 7 proportionele kanalen (4 op de sticks en 3 op draaiknoppen).

Het zou zelfs nog gemakkelijker kunnen: Begin met een FrSky zend module (DHT). Die knoop je aan een microController waaraan je potmeters knoopt. MicroController leest potmeters uit en genereerd CPPM signaal. Die stop je in de zend module
    Dan heb je 16 proportionele kanalen en kan je dus 16 snelheidsregelaars aansturen. Vooruit,achteruit, snel en langzaam...

En als je dan toch al met een microcontroller bezig bent: In plaats van potmeters kan je de microcontroller ook via USB aansluiten op je PC. Kan je de PC laten regelen of met de PC de snelheid van 16 treintjes bedienen.

Laatst bewerkt: 9 mei 2013
  7. scratchbuilt

scratchbuilt

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Beste Martkrui,

Dat is nou juist het probleem, ik snap het ook niet helemaal.....;)

Ik kan met twee knuppels 4 treinen besturen, linker knuppel (stick); trein 1 is kanaal 1: naar voor en naar achter bewegen, trein 2 is kanaal twee: van links naar rechts bewegen. Rechter knuppel hetzelfde met trein 3 en 4 en kanaal 3 en 4. Inderdaad door in elke trein een ander kanaal op de esc aan te sluiten.

Maar in de praktijk is dat niet prettig rijden. Wat wel werkt is als ik met 1 stick alle 4 de treinen om de beurt kan besturen. Ik heb al gezien dat mensen hun zender zo ombouwden dat ze met een schakelaar van kanaal wisselden en zodoende met 1 stick toe konden. Daar kwam dan een vracht elektronica aan te pas en daar houdt het bij mij op want daar begrijp ik niets van. Ik ben dus aangewezen op wat er te koop is op dat gebied en dat is of te duur of toch nog te ingewikkeld.

Nu is er op dit gebied al van alles te koop, het nieuwste is dit: DT receivers-Home

En hoewel de prijzen vergeleken met twee drie jaar geleden draagbaar zijn te noemen ben je al gauw 100 euro verder voor de eerste trein rijdt, vooropgesteld dat je die trein dan al wel hebt.... Dus daarom rommel ik eerst even verder met mijn Planet T5, losse esc en ontvangers en zichzelfvernietigende lipoladers.

Albert

8. scratchbuilt

scratchbuilt

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Ja natuurlijk, modules aan controllers knopen en die in zendmodules stoppen..... met een lepeltje schep je CPPM uit een kopje en met een wattenstaafje prop je dat in een proportionele USB.......kind kan de was doen...

9. martkrui

martkrui

Lid geworden:
    27 aug 2009
    Sorry als ik wat lijkt te bazelen, maar ik "speel" al jaren met microcontrollers, electronica en software als beroep en prive.

Ik zal proberen het wat te verduidelijken.

Iedere stick van een zender is een normale potentiometers of "potmeter" en dat is gewoon een variabele weerstand. Dit zijn de proportionele kanalen.
    (Schakelaars zijn digitale kanalen. Aan/Uit. Maar daar hebben we nu niets aan.)

Die potmeterszitten op de sticks, maar ook op de draaiknopjes van een zender. Dus de stick kanalen en de draaiknop kanalen zijn eigenlijk precies hetzelfde.

Het is dus mogelijk om 7 losse potmeters te kopen (+/- EUR 1 p/s) of zelfs schuifpotmeters. Die netjes op een bedieningspaneeltje te monteren en aan te sluiten op de zender. Dit aansluiten op de zender is eenvoudig soldeerwerk, geen electronica.

Als voorbeeld volgende foto:
    Dit is mijn Turnigy 9X waar ik een andere zendmodule inheb gezet. Maar het gaat nu om de potmeters. Rechtsboven en rechtsonder op de foto zie je er een met een mooi draaiknopje. drie draadjes. Als je die uit de zender sloopt of een nieuwe koopt en de draadjes om soldeerd, kan je de treinen gemakkelijk bedienen met een draaiknopje net zoals vroeger met zo'n trafo met grote draaiknop.

Hier zie je de sticks met diezelfde potmeters. Ze zijn een beetje verstopt maar gewoon weer 3 draadjes. (in dit geval zwart-wit-rood)

Als je nog vragen hebt, of als ik het niet goed heb uitgelegd, mag je me rustig een DM sturen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    In feite haal je de stickpotmeters uit de zender verlengt de draden en zet ze in een kastje naar eigen ontwerp of de in zender.
    Daar komt echt geen vracht elektronica aan te pas.
    Je kunt dan op elk moment elk kanaal bedienen.
    Met een keuzeschakelaar er tussen kan ook maar daar maak je het alleen maar moeilijker mee.
    Per trein heb je wel minimaal een ontvanger en een omkeerbare regelaar nodig.
    Ik weet niet op welke schaal je treinen zijn maar wat denk je hier van.
    Met deze twee willekeurige linkjes kom je op ruim 50 euro.
    http://www.mtroniks.net/details1.asp/ProductID/193/MicroViper-loco.htm
    DT receivers-Home
    Deze voor nog minder.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23766__HobbyKing_Brushless_Car_ESC_10A_w_Reverse.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...6Ch_Micro_2_4GHz_Receiver_Short_Antenna_.html

Laatst bewerkt: 10 mei 2013
  11. scratchbuilt

scratchbuilt

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    De spullen van DTrc zijn idd nu de absolute hit in deze tak van sport. Daar zal mijn toekomst ook wel liggen.
    Tot die tijd stoei ik nog met mijn Planet T5 verder. Het uitbouwen van de potmeters uit de zender en in een meer 'treinachtig' kastje stoppen lijkt me nog wel eens wat.
    Ik ben nu in afwachting van een kleine rijregelaar (en een nieuwe lader;)) :
    Fahrregler ER100 - SOL-EXPERT-group

Lipo en ontvangertje had ik nog liggen. Verder komt er een kleine schuifschakelaar in om te schakelen tussen rijden en laden, een laadstekker en een reedcontact om de loc met een magneetje aan en uit te kunnen zetten. De reedschakelaar is pure luxe, dan hoef je niet steeds met je dikke vingers aan de locomotief te zitten om het aan en uit te zetten. Maar met enkel de schuifschakelaar gaat het ook. Als e.e.a. zo ver is zal ik wat plaatjes laten zien.....

Ik heb al wel een filmpje van een zelfgebouwde rc-railtruck: [URL="[/URL]

De truck is inmiddels af maar in deze video zie je de electronica nog zitten, weliswaar in testopstelling.

Albert

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Erg mooi zo een eigenbouw product maar rijdt nog wat schokkerig.
    Ik heb dan ook al enkele dagen op modelspoor meetings rond gewandeld en mijn petje af voor de daar getoonde creativiteit.
    Ik vraag mij af in hoeverre er al borstelloze motoren toe gepast (kunnen) worden.

13. jesse

jesse

Lid geworden:
    25 jun 2006
    dit is gaaf zeg, ik heb ook nog een hele kast vol met treinspullen, misschien maar weer eens tevoorschijn halen....

14. scratchbuilt

scratchbuilt

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Marklin gebruikt op sommige modellen borstelloze motoren. Maar dan noem je er ook een. Ik ben ze in deze rc-trein scene nog niet tegengekomen. Zelfs de nieuwste DT-ontvanger/esc combinaties zijn nog voor gewone motor.

Albert

15. scratchbuilt

scratchbuilt

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Het beste resultaat bereik je idd met een motortje met een lage spanning en het toerental met een overbrenging (flink) te verlagen. Zodoende heb je meer 'gevoel' in je snelheidsregeling. In theorie is het het mooiste als je wat kan zoeken en spelen met de juiste motor plus overbrenging combinatie maar in de praktijk doe je het met wat er te koop is of met wat je hebt. En daarbij kijk je op fora wat anderen al voor je hebben uitgevonden en dat bouw je dan na, eventueel met de aanpassing die in het desbetreffende draadje dan al wordt voorgesteld.....;)

Albert

16. BR24

BR24

Lid geworden:
    3 dec 2024
    Dit onderwerp is nu al 10 jaar oud maar nog steeds actueel.
    De technieken zijn gevorderd, bestellen in Engeland is een stuk moeilijker geworden.
    Leveranciers uit andere landen worden dus aantrekkelijker.
    Zijn er mensen hier die hiermee zijn door gegaan?

Ik ben nieuw lid hier, mijn hobby is modelbouwen op schaal h0 en 0

groeten
    Jan

17. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
  18. BR24

BR24

Lid geworden:
    3 dec 2024
    @klaas Ik zie een regelaar maar verder begrijp ik er niet veel van. Is dit ding RC? En waarmee regel ik hem dan? Moet hier nog een handregelaar bij?

19. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wat Klaas aangeeft is alleen de motor regelaar. De regelaar sluit je aan op een ontvanger waarmee je de zendersignalen ontvangt. De motor wordt via de regelaar gevoed uit dezelfde accu waar de ontvanger op is aangesloten.
    Met andere woorden naast deze regelaar heb je ook nog een motortje, een ontvanger met bijpassende zender en een accuutje nodig.

20. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Met wat vertraging, las ik dit draadje door. Heel tof.
    Klopt wel van de potmeter, ik heb een oude meerkanaalszender ook nog zo aangepakt door een defect kanaaldraaiknopje te vervangen door een ander kanaal ernaar toe te leiden, maw de potmeters te wisselen, van stick naar draaikopje.Prima te doen, wat prutswerk.
    Maar wat ik me afvraag in het treinverhaal: per kanaal kun je idd een trein bedienen, maar hoe zorg je ervoor dat meerdere ontvangers binden met dezelfde zender? Nog nooit geprobeerd echt, maar eens een model met ontvanger bindt aan de zender, zal een 2de gelijke ontvanger zich dan ook binden wanneer deze aangezet wordt? Is dat niet juist het punt van 2,4Ghz systemen, dat dit niet gebeurt? Zodat zelfs als je met vrienden allen met hetzelfde merk en type zender/ontvanger rijdt, ze niet onderling met elkaar zullen binden, zolang je de volgordes van aanzetten enz wat correct doet. Of vergis ik mij? Ik zou eens moeten proberen, want ik heb een aantal auto's die een zender delen, maar begrijpelijk heb ik die nog nooit tegelijk aangezet om met meerdere tegelijk te rijden :)

Deel Deze Pagina