Batterij polarisatie

Batterij polarisatie word regelmatig omgedraaid volgens Robin van de firma OpenCircuit:
Ik denk niet dat de connectoren iets te maken hebben met de kortsluiting.
Dit melden zij, nadat ze een batterij verlengkabel hebben verstuurt waar de polen niet configureerbaar omgedraaid zitten. ZIE FOTO. Dit zorgde dus voor een hoop rook!
Klopt het dat fabrikanten regelmatig de polarisatie andersom hebben zitten?
Dan zou er toch veel meer stroom schade zijn?

Groet Ben

Bijlagen

• foto van de connector.jpg
    foto van de connector.jpg
    297,7 KB · Weergaven: 272
Laatst bewerkt:
Van deze connectoren bestaan twee verschillende varianten, elk met omgedraaide polariteit! Ik zou dus nooit nieuwe aansluit- of laadkabels gebruiken zonder bij het eerste gebruik op de juiste polariteit te letten! :rolleyes:

Wat deze verkoper stelt is: dat de batterij polarisatie regelmatig omgedraaid zou worden door fabrikanten.. en daarom zijn deze zo geconfigureerd...? ik ben benieuwd of u en anderen deze mening
delen?
Bedankt voor de reactie...

dit type stekkers zijn niet genormaliseerd, oftwel er staat op de stekker zelf niet wat + en - zou moeten zijn (wat bv bij XT-60 wel zo is)
fabrikanten kunnen dus zelf kiezen hoe zij de stekkers gebruiken.

als je accu's van leverancier 'A' afneemt en stopt in een product van leverancier 'B' dan is het jouw taak om te controleren of eea wel past en overeenkomt.

Mocht je 'merk' spullen kopen van dezelfde leverancier/fabrikant, dan mag je er vanuitgaan dat alles plug-and-play is en gewoon moet werken

WVR ,Dankjewel voor het reageren. OpenCirquit verkoopt dit onder de noemer Batterij verlengkabel. Dit is geen configureerbaar kabeltje waar ik eenvoudig de connector kan omdraaien? Dit is toch vreemd.. ik kan er dus niets mee.. Toen ik (zeer dom) het kabeltje gewoon aansloot op een 1S batterij van Emax, Was binnen een paar seconde het kabeltje verdwenen? Gelukkig was de Drone tegen verkeerde polarisatie beveiligd!

Ik ken het probleem uit eigen ervaring als producent.
In de eind 90ér jaren heb ik de op dat moment lichtste proportionele 3 kanaals besturing ontwikkeld en op de markt gebracht. De MicroMag was leverbaar in de 27, 35, 40 en 41 MHz (FM).
Deze is in een oplage van ongeveer 200 stuks over de hele wereld verkocht. Ook enkele in Nederland.
Ik was de eerste in de modelbouw die daarvoor de Molex PicoBlade gebruikte. Bij mij was de min op pin 1 en de plus op pin 2.
http://ruijsink.nl/mm-hoofd.htm klik door naar products/cables and connectors.

Later toen de chinezen ook kleie lichte systemen gingen maken op de 2.4 GHz band gebruikten zij de zelfde connector alleen met een net omgekeerde polarisatie.

Ik heb nu in mijn collecie apparaten dus ook 2 verschillende varianten, maar ik ben alles nu wel naar de nu algemene norm aan het ombouwen.

Opletten blijft altijd het devies, want veel van onze apparaten zijn niet tegen ompolen beveiligd.

De plus en min op die connectors is zoals al eerder is geschreven, niet genormaliseerd.

Je laat op de foto een mPCX connector zien, als ik die vergelijk met 2 verschillende merken 1S laders dan zit de stekker op de accu goed.
Wat wel eens in de praktijk voor komt, bij een maatje kleiner de MX connector, dat de laadaansluiting op de lader omgekeerd zit.
Niet dat het fout is, op de ene lader noemen ze het een mCX connector en op de andere lader een MX.
Ik los dat eenvoudig op met een verloopsnoertje.

Zoek de verschillen:
En nee het gaat niet om de rode connectors.
Het is ook enorm verwarrende de ene keer zetten ze de merk naam er bij en de andere keer een omschrijving waarmee ze de grote bedoelen.
mcpx en mcx wordt hier gebruikt om de afmeting aan te duiden, terwijl die afkorting bij een heel andere type connector thuis hoort.

20200423_141231.jpg

Opgelost:
20200423_141927.jpg

Dan zit ik dus fout met mijn stelling! En moet ik dus beter opletten wat ik koop.. Gelukkig Stelde de verkoper dit ook zo.. Dus keek ik op de foto bij hem op de website en daar staat het wel goed gepolariseerd.:D Ik moet wel ergens van uit kunnen gaan toch als ik iets bestel?

altijd bij accu's en kabels even checken..
niet alle chinezen letten op tijdens het maken

en niet bang zijn om ff de boel los te knippen en andersom vast te solderen.
waarbij de ontvangende kant leidend is.
dus accu knippen en stekker omdraaien of wisselen.

wel opletten dat je 1 kabel tegelijk doorknipt.
ik heb hier nog wel een tangetje of 2 met een gat in de knipkant :D

als je nl je accu precies op type, formaat, C waarde EN stekker precies correct wilt hebben, kan het wel eens een lange zoektocht zijn.
soms moet je gewoon de stekker wisselen..

Bedankt allemaal voor jullie reacties, je moet dus gewoon niet gaan betalen voor een kant en klaar kabeltje, want die mag je alsnog zelf gaan doorknippen en solderen.
Lui zijn is duurkoop! Nu op zoek naar losse jst connectoren.. Bedankt voor alle verduidelijking..

Welk type JST zoek je.
Omdat JST geen type aanduiding is maar een merkje.
J.S.T. Mfg. Co. (Japan Solderless Terminal)

Dan hebben ze jou dat niet helemaal compleet verteld, het is type PH met een pitch van 2mm.
Het type in het linkje is XH met een pitch van 2.54 mm

Optisch zonder schuifmaat is het herkenbaar aan het centreer verhoginkje op de connector.
Bij het type PH is dat 1 streepje en bij het type XH zijn dat er 2 met een beetje vergrendeling.

Je schrijft en dan niet de printversie. Van de PH serie het mannetje, die met de pennetjes die is er alleen in print en smd versie.

Pfff Gaat dat niet passen dan?
Nee.

Maar wat is het probleem?
Je hebt een verlengkabeltje waarbij de qua kleur de + en - is omgewisseld.
Aan beide zijden zit een connectortje aan de ene kant een mannetje en aan de andere kant een vrouwtje.

De plus en de min van de accu, ook al is het niet genormeerd.
Zit er op de meest voorkomende volgorde op.

Zit de connector aan de kant van het dingetje wat je wilt voeden er wel juist op?

Ha Leon, Ik heb een Tinyhawk S. Dat is een drone. Die word gevoed door een 1S Batterij Ik ben half verlamd aan de rechterzijde en heb in mijn onhandigheid een kabeltje los getrokken de min...
die kabel op de drone zit helemaal goed ik moet alleen een nieuwe connector erop zetten want die is verbrand toen ik dat batterij verlengkabeltje erop zette...ik dacht ik maak het iets langer dan heb net wat meer ruimte om de batterij erop te krijgen...:oops: dat werd een hele opdracht!:hammer:

Ik heb bij de droneshop awg kabel gekocht en die komt morgen binnen. connector heb ik er nog twee van dus dan moet het lukken! dan kan ik weer verder dronen.
Bedankt voor alle input..

Back