Beginnen met F3A

Ik had in een ander topic beloofd om een sporadische update te geven over m'n vooruitgang met het F3A vliegen. Ik heb ondertussen een twee tal vluchten gemaakt met m'n F3A vliegtuig en moet zeggen dat het toch wel even wennen is. Ik kom van een foam stunt kistje(HK Voltigeur) die natuurlijk heel agressief en direct vliegt. Ik merk dat ik de Rainbow iets meer moet begeleiden met rudder om hem mooi in een bocht te laten vliegen. Is dit een F3A toestel eigen door zijn lengte, of heb ik misschien nog wat fouten in mijn setup? Verder had ik het idee dat met maximal uitslagen het toestel oke te vliegen is maar niet heel direct, heb buiten een wing over er nog weinig mee geprobeerd dus het kan ook gewoon een stukje gewenning zijn!

Bas

een F3A toestel reageert misschien erg "traag" als je het niet gewend bent, hij is moelijk uit zijn koers te halen dit omdat hij zo stabiel is.
In een bocht moet je altijd UP trekken, dus aileron iets schuin en dan up, vaak stuur ik er ook nog wat rudder er bij.
Via bericht kan ik niet goed begrijpen wat er allemaal mis is, dan moet ik hem eens vliegend zien. kom dus eens naar een wedstrijd en ga in de pauze even vliegen. Ik, en andere piloten willen je dan graag helpen met de setup.

Ik kom zeker een keer langs en zal in ieder geval het vliegtuig meenemen. Ik denk niet dat er zo zeer iets fout zit maar gewoon gewenning is van mijn kant. Maar ik denk dat het hoe dan ook leerzaam zal zijn om het vliegtuig mee te nemen.

Wat we tijdens de F3A clinic zagen, en wat we ook hebben voorspelt van te voren is dat iedereen met te veel uitslag vloog. Terwijl iedereen al dacht dat ze hem flink verminderd hadden. We hebben bij sommige zelfs met 40% terug gebracht.
Al denk je dat je weinig uitslag hebt heb je alsnog te veel. ALs je een rol maakt, rol je dan vaak te veel ( paar graden te veel bijvoorbeeld) dat betekent dat je te veel uitslag hebt.
Om het zwaartepunt te bepalen gebruik ik deze methode.
75% gas, 45 graden stijgvlucht, halve rol.
Nu kijken wat de kist doet
Gaat hij direct naard de grond toe ? te koplastig, accu verder naar achter.
Blijft hij rustig de lijn volgen en zakt hij na 30 meter rustig naar de grond toe? zwaarte punt is goed
Blijft de kist de lijn volgen ? zwaarte punt is tikkelte staart zwaar, dit hoeft niet erg te zijn.
Gaat de kist omhoog en word de lijn de stijler? veels te staart zwaar, accu naar voren.

Wat we tijdens de F3A clinic zagen, en wat we ook hebben voorspelt van te voren is dat iedereen met te veel uitslag vloog. Terwijl iedereen al dacht dat ze hem flink verminderd hadden. We hebben bij sommige zelfs met 40% terug gebracht.
Al denk je dat je weinig uitslag hebt heb je alsnog te veel. ALs je een rol maakt, rol je dan vaak te veel ( paar graden te veel bijvoorbeeld) dat betekent dat je te veel uitslag hebt.
Om het zwaartepunt te bepalen gebruik ik deze methode.
75% gas, 45 graden stijgvlucht, halve rol.
Nu kijken wat de kist doet
Gaat hij direct naard de grond toe ? te koplastig, accu verder naar achter.
Blijft hij rustig de lijn volgen en zakt hij na 30 meter rustig naar de grond toe? zwaarte punt is goed
Blijft de kist de lijn volgen ? zwaarte punt is tikkelte staart zwaar, dit hoeft niet erg te zijn.
Gaat de kist omhoog en word de lijn de stijler? veels te staart zwaar, accu naar voren.
Ik ga er morgen weer mee vliegen en zal waarschijnlijk het grootste deel van de dag besteden aan het finetunen van het zwaartepunt en de uitslagen. Ik moet even kijken hoe de kist uit de test komt die je beschrijft, naar achter gaat vooralsnog geen optie worden i.v.m. een vleugelstang die daar loopt. Ik zou dan eventueel wel met wat lood kunnen werken om het zwaartepunt verder naar achter te leggen. Ik zal morgen avond mijn bevindingen wel even posten. Bedankt in ieder geval voor de hulp tot dusver!

• Like
Reactions: Yme
Een beetje stil van mijn kant, ik had de intentie om het vliegtuig verder uit te trimmen en het zwaartepunt na te lopen n.a.v. de tips hierboven maar ik ben er nog niet aan toe gekomen door de onregelmatige wind van de afgelopen dagen. Ik hoop dat het iets beter wordt.

Zoals beloofd wederom een update, hoewel het zaterdag nog redelijk turbulent was werd het gister een perfecte vlieg dag. Ik heb de Rainbow ingeladen en ben rond half 12 begonnen met vliegen. Het zwaartepunt lijkt nu redelijk in de goede richting te zitten en ik heb gedurende de dag steeds meer vertrouwen met het vliegtuig opgebouwd. Toen het vliegen goed voelde ben ik langzaam maar zeker begonnen met wat basis figuren om wat controle te creëren. Ik heb gister voornamelijk de slow roll(kom nu uit op +/- 4 seconde per rol), de inverted looping en de 4 punts rol geoefend. Dit voelde al erg snel gecontroleerd aan en ik ben tot dusver erg tevreden met de vooruitgang. Een ander clublid heeft ondertussen de Sebart Mytho S aangeschaft waarmee ik samen oefen en we beginnen langzaam maar zeker de ambitie te krijgen om volgend jaar actief mee te vliegen met het F3A-C programma! We komen sowieso naar de Lowlands cup, en waarschijnlijk ook nog naar een of twee NK dagen om de sfeer te proeven.

• Like
dat klinkt goed.... en het helpt zeker als je met zijn twee-en (of meer) dit avontuur kan aangaan.

tip: spreek met elkaar af dat de verbeter punten die je aan elkaar meldt geen 'kritiek' zijn, maar als 'ruimte voor verbetering' gezien mag worden.

met als achterliggend idee dat als een ander iets ziet wat niet lijkt te kloppen er dus ruimte is voor verbetering.
op die manier kan je snel van elkaar leren en stappen maken.

Leer/oefen ook vooral de keer-figuren zodat je die maximaal kan gebruiken om op de juiste plek uit te komen voor de beoordeelde/midden figuren.

Yep altijd leuk als je samen aan de slag kunt hiermee, we vliegen normaal gesproken relatief veel met elkaar dus zijn er aan gewend om elkaar tips te geven wanneer we iets zien. Staan ook actief achter elkaar mee te kijken hiervoor en timen sommige figuren waarin dit nodig is.

Wat betreft de keer figuren ben ik daar ook al langzaam aan begonnen, tot dusver gebruik ik vaak de hammerhead om laag terug uit te komen, of indien ik hoogte nodig heb voor bijvoorbeeld een inverted looping de immelmann. Mocht je hier nog advies in hebben hoor ik dat natuurlijk graag!

• Like
kijk eens door dit documentje heen wat ik lang geleden heb opgezet:

Hier staat nog wel het oude F3A-c programma, maar dat maakt weinig uit.

en als je echt op zoek wil naar de kleinste puntjes:
Super, heb hem al even kort doorgelezen en gister avond de 3 keer figuren geoefend. Vanavond zijn we weer op het veld om hier verder mee te gaan. Ik hoop dat de rest van de week nog wat bij trekt want het ziet er naar uit dat we een weekend met veel wind tegenmoet gaan helaas.

• Like
Back