Blijkbaar gaat het BIPT een controleactie houden op de apparatuur van onze piloten. Vooral de laatste paragraaf is niet mis te verstaan: "De controle van de naleving van de hierboven beschreven technische en administratieve eisen is een van de opdrachten die aan het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) zijn toevertrouwd en onze ambtenaren zullen binnenkort acties ondernemen om zich ervan te vergewissen dat de drones overeenkomstig deze eisen worden gebruikt. Wij verzoeken u, als verantwoordelijke voor een terrein waar met vliegtuigmodellen wordt gevlogen, om uw gebruikers in te lichten zodat hun teleurstellingen worden bespaard: een toestel dat niet voldoet kan gerechtelijk in beslag worden genomen. Een toestel zal voornamelijk in de volgende gevallen geacht worden niet conform te zijn. Technisch verzuim: Niet-naleving van de technische voorschriften die vermeld zijn in de interfaces (bijvoorbeeld, te hoog vermogen). Wij vestigen uw aandacht erop dat de aanwezigheid van om het even welke inrichting die niet van de fabrikant komt en die bestemd is om het vermogen van het toestel te verhogen (bijvoorbeeld: versterkingsantenne, versterker, ...) met zich brengt dat het gebruik van de apparatuur niet conform is. Administratief verzuim: Geen markering CE op het toestel en op de afstandsbediening of onechte markering: in dat geval wordt het toestel geacht niet geschikt te zijn voor de Europese markt." Voor de zenders op onze club zal ik me niet dadelijk zorgen maken. Ik denk dat deze wel allemaal een CE keuring hebben. Een versterker kan ik me al helemaal niet voorstellen. Maar Ik ben niet zeker als zoals bijvoorbeeld die "Orange ontvangertjes" dit label hebben. En op de toestellen zelf gaat het al zeker niet staan, zeker niet voor de zelfbouwers. Als ze hierdoor uw toestel in beslag gaan nemen is het toch maar triestig gesteld. In ieder geval zullen we onze leden waarschuwen om hun apparatuur na te kijken. Blijkbaar zijn de modellisten het slachtoffer aan het worden van de wildgroei aan (speelgoed)drones. In bijlage de volledige brief.
Net even gekeken op een Spektrum en Futaba zender die hebben beide het CE merk. Bij Futaba staat het alleen op de zendmodule (oude T10 c) Op de Orange module staat niets. Op Spektrum ontvangers staat geen CE maar op E-flite Safe wel. Kan een leuk feestje worden als ze gaan controleren. Naar mijn mening een onzinnig verhaal die brief. CE is iets wat de Chinezen overal opplakken en als je een beetje creatief bent kan je dat zelf ook.
Geen zorgen over ontvangers die niet zenden. En ook niet over de toestellen met die ontvangers. CE ("China Export") is geen technische keuring. @Jan/Corrien heeft er de nodige berichten aan geweid maar kan helaas niet op CE zoeken, te weinig karakters. Als BIPT het helemaal goed wil doen, zullen ze de spectrumanalyzer mee moeten nemen.
Dit staat wel in de brief: "Geen markering CE op het toestel en op de afstandsbediening of onechte markering: in dat geval wordt het toestel geacht niet geschikt te zijn voor de Europese markt." Zo te zien weer een stapel ambtenaren die iets verzinnen en er geen verstand van hebben.
Vroeg mij deze week ook al af toen ik dit bericht binnen kreeg of ze nu helemaal gek aan het worden zijn. Mogen voor mijn part terug de aanvraag voor een zendvergunning terug in het leven roepen, je betaalde wel jaarlijks maar je werd met rust gelaten. Enne! een vliegtuig bestaat nu eenmaal uit onderdelen waar geen CE voor vereist is, tenzij sommige electro onderdelen. Leve de brandstof, maar dit mag dan ook weer niet op vele plaatsen vanwege overlast. Mogen voor mijn part allemaal op 1 km van een voetbalstadion gaan wonen, word deze ellende misschien ooit ook eens verboden. Johan.
Het probleem is die Belgische bureaucratie he. Ik heb zelf gezien hoe er een ontvanger zonder CE merk in beslag werd genomen. (Door de douane, niet op het veld) Na een telefoontje over dat het een ontvanger was en geen zender, kreeg deze persoon nog één antwoord: doet u vrijwillig afstand of gaan we naar de rechtbank?
Als je dit leest dan kom zie je dat CE een wassen neus is: https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Eigenlijk is het toch allemaal niet te geloven he. Na deze brief weet ik nog niet eens wat ik concreet tegen onze leden moet zeggen: Op de zenders moet een CE keuring staan, Ok. Geen andere antennes op de zender monteren, Ok. Maar dan? Op de ontvangers ook een CE keuring? Als ze telemetrie hebben zeker wel. Antennes van ontvangers niet verlengen of aanpassen. CE op de toestellen? Ik zal eens kijken of de grote fabrikanten daar iets over schrijven. En als ik iets vind, kopie in het clublokaal leggen. Als je een idee wil hebben over de Belgische bureaucratie moet je eens zoeken op Sabam (de Belgische tegenhanger van stichting BREIN). Enkele jaren geleden was er een programma "basta". Daarin organiseerde ze verschillende feesten: Een zonder muziek, een zonder bezoekers, een met enkel muziek van artiesten die niet bij hun waren aangesloten, enz... Telkens diende ze te betalen terwijl duidelijk bepaald staat dat dat in die gevallen niet moet. Erg grappige aflevering, maar eigenlijk om te janken. Wat ik wil zeggen is dat moet zo organisaties niet te praten valt. Als zij menen dat ze jou spullen in beslag mogen nemen, zal dat ook gebeuren. En als je je wilt verweren ga je niemand vinden die naar je wilt luisteren. Op dit gebied is België zeker nog geen Nederland
Dag allemaal, Het BIPT controleert enkel of zenders en ontvangers aan de wettelijke regels voldoen . Zij controleren geen vliegtuigen, auto's, boten enz. Dat staat ook duidelijk in de brief. Zij gebruiken het woord "toestel" in een andere context als wij. Als wij praten over een "toestel" bedoelen we onze vliegtuigen. Groetjes, René
Heb net nog wat ontvangers bekeken. Op de HK Orange ontvangers staat een CE de vraag is of het de juiste is. Maar die sticker zit aan de onderkant, dus op de plaats waar je de ontvanger vastzet met tape of velcro. trek je dat eraf dan is ook de sticker weg......
Als ik de brief goed lees gaat het hier wel duidelijk over drones . Over modelvliegtuigen word geen woord gerept . groetjes Ronny
Het is maar net zoals je het leest. In NL is een modelvliegtuig ook een drone. Naar mijn mening is de brief wel meer gericht naar multirotors en dan met name richting FPV en de videozender. Die zijn meestal bij import apparatuur veel sterker dan het toegestane zendvermogen.
CE bevat meer dan alleen zenders, ook statisch materiaal moet CE gekeurd worden op basis van andere vormen van veiligheid (brand, giftig, scherp etc). Gezien BIPT over de telecomwet gaat kan ik mij voorstellen dat ze dus idd alleen naar zendapparatuur kijken en gezien veel ontvangers vanwege de telemetrie ook zenden lijkt het mij wel verstandig dit goed te controleren.