Belgische sleper De Zeehond 1/35

Meer dan een jaar geleden, op de “open marine dagen te Zee Brugge” startte mijn nieuwe project.

Een babbel met de kapitein , een afgevaardigde van de rederij , 150 zelf genomen foto’s waaronder enkele van de plans, een handvol foto’s van tijdens de bouw en een scheeps-fische met hierop zij voor en dek zicht . Hiermee zijn we van start gegaan in DELFTship. Op het einde van vorige zomer had ik een vrij correct spantenplan op de pc staan, behalve de neus en de skeg, die kreeg ik maar niet zoals het hoorde.

Tijdens een bijeenkomst te Antwerpen van Belgische modelbouwers ging plots een deur open die mijn laatste probleem zou oplossen tijdens een gesprek met enkele aanwezigen kreeg ik de ontbrekende info in handen waardoor ik het spantenplan correct kon vervolledigen.

Deze zomer tijdens de afbouw van de PT117 kwamen de ondertussen op schaal geprinte plans regelmatig boven en werden er overal netjes maten bij genoteerd zodat we tijdens de bouw en de zoektocht naar geschikte materialen niet steeds de meetlat zullen moeten bovenhalen.
Hoog tijd om te starten met de bouw van de Zeehond , de trots van onze Belgische vloot te Oostende.

De begin fase zal langzaam verlopen vermits ik ik nog alllerlei andere klusjes te klaren heb om dan tijdens de wintermaanden op volle bouw snelheid te komen. Natuurlijk leggen we de lat opnieuw een beetje hoger en gaan we schaal 1/35 aanhouden om de nodige details te kunnen aanbrengen.

beknopte technische info:
Lengte: 39.5 m / 113 cm
Breedte: 10 m / 28.5 cm
aandrijving : 4 blads schroef in draaibare straalbuis + boegschroef
extra uitrusting 3 blusmonitoren, sleep haak en lier

enkele foto’s van het 1/1 model gevonden op het www:

[GALLERY=media, 234327]Vloot_-_zeehond_zpsrzmi4jfc door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234329]Zeehondb_zps46acf535 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234328]Zeehonda_zps9df7034a door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]


Het eerste deel van ons nieuw bouw verslag.
Nog wel geen spectaculaire vorderingen maar de werkbank kan niet meer ingenomen worden door wat anders , wat al zeker een pluspunt is.
De spanten waren afgedrukt en ik heb deze geplastificeerd, zo kan ik steeds 1 spant weg knippen en houd ik een stevige mal over om de volgende af te tekenen.
[GALLERY=media, 234324]DSCN2344_zps9d6ff90c door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]

De achterste 11 spanten zijn reeds overgebracht op het hout en liggen klaar om uit te zagen.
[GALLERY=media, 234323]DSCN2341_zpsf9b3ee29 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]



Momenteel liggen 21 spanten en een kiel uitgezaagd te wachten.
volgende werken zijn: deze controleren een beetje bij te schuren en de breeklijnen, bovenkant reling en onderkant dek, half inzagen.
Zo kan ik na het beplanken de spanten makkelijk verwijderen tot onder het dek.
Ondertussen gaan we op zoek naar een stevige bouwplank om de spanten en kiel op vast te zetten.
[GALLERY=media, 234325]DSCN2345_zps770437f7 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]

Hiermee is de start genomen.
Vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd, het lijkt me in ieder geval een uniek model, en ook te gebruiken als blusboot, met die 3 spuitmonden. Succes met de bouw.
 
]kleine update om te laten zien dat we nog bezig zijn.
de uitgetekende spanten zijn nu bijna allemaal uitgezaagd en voorzien van een passing met de kiel.
De boeg en kont zijn als laatste nu nog aan de beurt. Daarna nog even bekijken of er geen spanten dienen bijgemaakt te worden in het midden.
Alles staat nog losjes in elkaar en is zeker niet uitgelijnd, het gaat enkel om de passing met de kiel voorlopig.
[GALLERY=media, 234333]DSCN2352_zps35c38777 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234334]DSCN2353_zps4be8e433 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]

we blijven stilletjes bezig
vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
spantjes staan vast, het begin van het aanschuren der spanten is reeds gestart en op de kont en de boeg hebben we een blokje gekleefd.
lijkt niet veel maar er zitten weeral meerdere avondjes werk in.
[GALLERY=media, 234335]DSCN2356_zpse1be373e door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234336]DSCN2357_zps45285b1b door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234337]DSCN2358_zps79e3839e door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
en we gaan rustig verder
vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen dagen s 'avonds voldoende tijd gevonden om enkele plankjes op zijn plaats te lijmen .
smile.gif
waren wel redelijk brede en/of lange
smile.gif

We zijn constructie lijm ( broes lijm ) aan het gebruiken zodat ik kleine foutjes toch nog kan corrigeren. ( spanten zagen met een ele wipzaag is toch niet mijn sterkste troef, en elke mm verschil zie je inderdaad bij een knikspant )

Eerst zoveel mogelijk rondom ter hoogte van het dek de eerste repen hout geplaatst, daarna zijn we de bodem plaat en eerste knik beginnen aan te brengen.
De scheg staat er nog los op, deze moet nog verdikt worden en de boring voor de as zou ik nog graag uitvoeren voor alles vast zit aan elkaar.
[GALLERY=media, 234338]DSCN2379_zps9dfd0495 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234339]DSCN2381_zps71093ad9 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234340]DSCN2383_zps2f8eb931 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234341]DSCN2384_zpscfcaf97a door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]

straks nog enkele plankjes trachten te lijmen.
we blijven bezig , tot later
vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
door het stilaan zien sluiten van de volledige romp weer doorgewerkt tot de vroege uurtjes.
boeg en zijkanten zijn volledig dicht. Nu het kontje nog goed krijgen....
[GALLERY=media, 234343]DSCN2387_zpsa5367fc9 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY][GALLERY=media, 234345]DSCN2388_zpsc1458ccc door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY][GALLERY=media, 234347]DSCN2389_zps456a66e3 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]


vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
Wel een lastig model hoor zo'n knikspant.
Het strak houden van die knikken zal de grootste moeite kosten straks met plamuren en schuren.
 
@Baggeraar, dat was een deel van de uitdaging, tot nu toe heb ik de knik lijnen aardig weten te handhaven. Hopelijk lukt dit straks inderdaad ook nog.
@ ronny, de tekeningen heb ik maar daar stopt het voorlopig, dus nog wel wat werk voor de boeg de komende dagen.

ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen, en als ik problemen tegenkom hang ik wel aan de bel.
vgr Marc
 
Merci , voor al jullie positieve feedback die ik reed mocht ontvangen over dit project
e voila,
de kont is ook dicht, meteen wat bij geschuurd en op de plaatsen waar het fineer hol was komen staan meteen wat plamuur er tegen aan.
De romp zelf is kaar om in een dekentje met epoxy te hullen.
Maar eerst de scheg nog definitief maken en plaatsen, dat is voor een volgende keer.
[GALLERY=media, 234348]DSCN2390_zps7360f032 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234349]DSCN2391_zps1339e8e5 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:25[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234350]DSCN2396_zps9ff15f54 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]

vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
en dan het voorlopig laatste deel van dit hoofdstuk, de scheg.

we zijn begonnen met de roer doorvoer te boren en een voorlopig buisje geplaatst zodat uitlijning met de schroef as wat nauwkeuriger kan uitgevoerd worden.
De boring voor de as kon ik niet vroeger maken , daar ik er geen rekening had bij gehouden bij het fabriceren van de spanten kon ik pas de doorvoer maken na het beplanken. De boring viel namelijk op de kruising van een spant en de kiel die ik nu volledig heb weggenomen.
we hebben gekozen deze in styroduur te maken en later te bekleden met epoxy. daar de zijkanten recht liepen volstond het om boven en onderzijde te vervaardigen, daar een laag isolatie plaat tussen en maar schuren tot de gewenste vorm was bekomen.
Later nog een stukje kunststof er tussen gelijmd voor de aller dunste kanten.
En dan plots een beetje paniek want ik kreeg de schroef niet tussen scheg en roer??????? Na wat vergelijken met de bouwtekening kwam al vlug het verlossende antwoord, de roer koning was een spant verkeerd geboord. Oef dat was vlug opgelost. En dan zeg ik zelf soms nog ,alles 2x meten en nameten voor ge boord of zaagt.
Uiteindelijk staat ze er dus op, het enige dat nog rest is de romp in de epoxy zetten en de valse kiel en roer hiel plaatsen.
Helaas zal dat even moeten wachten want ik moet al het materiaal hiervoor nog gaan bij elkaar sprokkelen.

Natuurlijk nog een hoop fotokes om mijn verhaal een beetje duidelijker te maken.
[GALLERY=media, 234351]DSCN2397_zps214916e9 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234352]DSCN2398_zpsf75dd628 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234353]DSCN2399_zps8cb65cb2 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234354]DSCN2400_zpse1304e45 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234355]DSCN2404_zps30043427 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234356]DSCN2406_zps59fb972b door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234357]DSCN2409_zps9aa6a4a3 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234358]DSCN2412_zps6db09baa door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234359]DSCN2414_zpsfa6e761b door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:26[/GALLERY]

tot later, vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
Ga meteen de daad er bij het woord voegen en we gaan verder.
Vermits ik op het www uiteenlopende info vond met betrekking tot verwerking van epoxy bij lage temperaturen ben ik afgelopen week eens een babbel gaan maken met de epoxy/polyester expert hier in de buurt ( herstelt alles aan wagens).
Zijn antwoord was simpel , hoe kouder en vochtiger de temperatuur, hoe langer word het uithardings-proces, des te sterker word de epoxy, zolang je maar boven de 5°C blijft. Voor polyester ligt het wat ingewikkelder maar daar had ik geen boodschap aan.
Dus nieuw doekje en 0.5L epoxy meegebracht.
Deze voormiddag alles netjes op maat geknipt en alle benodigde attributen klaargelegd. En daarna maar mengen , roeren, rollen, deppen,.......
fotokes zullen intresanter zijn vermoed ik
smile.gif

[GALLERY=media, 234377]DSCN2440_zps6acc973e door Marc w geplaatst op 20 jul 2017 om 23:02[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234378]DSCN2441_zpsbad961a4 door Marc w geplaatst op 20 jul 2017 om 23:02[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234379]DSCN2442_zpsdc1b596e door Marc w geplaatst op 20 jul 2017 om 23:02[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234380]DSCN2443_zps8e3b3b5c door Marc w geplaatst op 20 jul 2017 om 23:02[/GALLERY]
Momenteel Staat ze in het tuinhuisje, daar zakt de temperatuur iets minder tijdens de nacht. En nu maar wachten tot alles uitgehard is zodat we weer verder kunnen. vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
, zolang je maar boven de 5°C blijft.

mr boat zegt:
UITHARDINGSTIJD EN NAHARDEN
De uithardingstijd (of pot life) wordt mede bepaald door de omgevingstemperatuur. Ideaal is ca. 18-20 graden. Bij een lagere temperatuur kan er nog prima gewerkt worden alleen zal het uitharden dan langer duren. Wij raden aan om epoxy niet te gebruiken bij een temperatuur lager dan ca. 10 graden.


Harjon:
Epoxyharsen bij voorkeur niet verwerken beneden 18°C. Het is zeer zeker van belang dat de temperatuur van epoxyhars en verharder ca. 20°C. is. De harder is al na een korte uithardingtijd ongevoelig voor vocht, terwijl ook bij lagere temperaturen tot ca. 10°C. nog een redelijke uitharding wordt verkregen.

--:
WEST SYSTEM 205 Verharder is samengesteld op basis van een chemisch geactiveerde
polyamine. Deze zorgt voor een goede uitharding bij temperaturen vanaf 5 °C. Deze verharder
heeft snel uithardende eigenschappen en verkort de verwerkings- en uithardingstijd. Hierdoor
wordt de kans op een onvolledige uitharding bij lage temperaturen praktisch uitgesloten.
 
Back
Top