Meer dan een jaar geleden, op de “open marine dagen te Zee Brugge” startte mijn nieuwe project.
Een babbel met de kapitein , een afgevaardigde van de rederij , 150 zelf genomen foto’s waaronder enkele van de plans, een handvol foto’s van tijdens de bouw en een scheeps-fische met hierop zij voor en dek zicht . Hiermee zijn we van start gegaan in DELFTship. Op het einde van vorige zomer had ik een vrij correct spantenplan op de pc staan, behalve de neus en de skeg, die kreeg ik maar niet zoals het hoorde.
Tijdens een bijeenkomst te Antwerpen van Belgische modelbouwers ging plots een deur open die mijn laatste probleem zou oplossen tijdens een gesprek met enkele aanwezigen kreeg ik de ontbrekende info in handen waardoor ik het spantenplan correct kon vervolledigen.
Deze zomer tijdens de afbouw van de PT117 kwamen de ondertussen op schaal geprinte plans regelmatig boven en werden er overal netjes maten bij genoteerd zodat we tijdens de bouw en de zoektocht naar geschikte materialen niet steeds de meetlat zullen moeten bovenhalen.
Hoog tijd om te starten met de bouw van de Zeehond , de trots van onze Belgische vloot te Oostende.
De begin fase zal langzaam verlopen vermits ik ik nog alllerlei andere klusjes te klaren heb om dan tijdens de wintermaanden op volle bouw snelheid te komen. Natuurlijk leggen we de lat opnieuw een beetje hoger en gaan we schaal 1/35 aanhouden om de nodige details te kunnen aanbrengen.
beknopte technische info:
Lengte: 39.5 m / 113 cm
Breedte: 10 m / 28.5 cm
aandrijving : 4 blads schroef in draaibare straalbuis + boegschroef
extra uitrusting 3 blusmonitoren, sleep haak en lier
enkele foto’s van het 1/1 model gevonden op het www:
[GALLERY=media, 234327]Vloot_-_zeehond_zpsrzmi4jfc door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234329]Zeehondb_zps46acf535 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234328]Zeehonda_zps9df7034a door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
Het eerste deel van ons nieuw bouw verslag.
Nog wel geen spectaculaire vorderingen maar de werkbank kan niet meer ingenomen worden door wat anders , wat al zeker een pluspunt is.
De spanten waren afgedrukt en ik heb deze geplastificeerd, zo kan ik steeds 1 spant weg knippen en houd ik een stevige mal over om de volgende af te tekenen.
[GALLERY=media, 234324]DSCN2344_zps9d6ff90c door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
De achterste 11 spanten zijn reeds overgebracht op het hout en liggen klaar om uit te zagen.
[GALLERY=media, 234323]DSCN2341_zpsf9b3ee29 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
Momenteel liggen 21 spanten en een kiel uitgezaagd te wachten.
volgende werken zijn: deze controleren een beetje bij te schuren en de breeklijnen, bovenkant reling en onderkant dek, half inzagen.
Zo kan ik na het beplanken de spanten makkelijk verwijderen tot onder het dek.
Ondertussen gaan we op zoek naar een stevige bouwplank om de spanten en kiel op vast te zetten.
[GALLERY=media, 234325]DSCN2345_zps770437f7 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
Hiermee is de start genomen.
Vgr Marc
Een babbel met de kapitein , een afgevaardigde van de rederij , 150 zelf genomen foto’s waaronder enkele van de plans, een handvol foto’s van tijdens de bouw en een scheeps-fische met hierop zij voor en dek zicht . Hiermee zijn we van start gegaan in DELFTship. Op het einde van vorige zomer had ik een vrij correct spantenplan op de pc staan, behalve de neus en de skeg, die kreeg ik maar niet zoals het hoorde.
Tijdens een bijeenkomst te Antwerpen van Belgische modelbouwers ging plots een deur open die mijn laatste probleem zou oplossen tijdens een gesprek met enkele aanwezigen kreeg ik de ontbrekende info in handen waardoor ik het spantenplan correct kon vervolledigen.
Deze zomer tijdens de afbouw van de PT117 kwamen de ondertussen op schaal geprinte plans regelmatig boven en werden er overal netjes maten bij genoteerd zodat we tijdens de bouw en de zoektocht naar geschikte materialen niet steeds de meetlat zullen moeten bovenhalen.
Hoog tijd om te starten met de bouw van de Zeehond , de trots van onze Belgische vloot te Oostende.
De begin fase zal langzaam verlopen vermits ik ik nog alllerlei andere klusjes te klaren heb om dan tijdens de wintermaanden op volle bouw snelheid te komen. Natuurlijk leggen we de lat opnieuw een beetje hoger en gaan we schaal 1/35 aanhouden om de nodige details te kunnen aanbrengen.
beknopte technische info:
Lengte: 39.5 m / 113 cm
Breedte: 10 m / 28.5 cm
aandrijving : 4 blads schroef in draaibare straalbuis + boegschroef
extra uitrusting 3 blusmonitoren, sleep haak en lier
enkele foto’s van het 1/1 model gevonden op het www:
[GALLERY=media, 234327]Vloot_-_zeehond_zpsrzmi4jfc door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234329]Zeehondb_zps46acf535 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
[GALLERY=media, 234328]Zeehonda_zps9df7034a door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
Het eerste deel van ons nieuw bouw verslag.
Nog wel geen spectaculaire vorderingen maar de werkbank kan niet meer ingenomen worden door wat anders , wat al zeker een pluspunt is.
De spanten waren afgedrukt en ik heb deze geplastificeerd, zo kan ik steeds 1 spant weg knippen en houd ik een stevige mal over om de volgende af te tekenen.
[GALLERY=media, 234324]DSCN2344_zps9d6ff90c door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
De achterste 11 spanten zijn reeds overgebracht op het hout en liggen klaar om uit te zagen.
[GALLERY=media, 234323]DSCN2341_zpsf9b3ee29 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
Momenteel liggen 21 spanten en een kiel uitgezaagd te wachten.
volgende werken zijn: deze controleren een beetje bij te schuren en de breeklijnen, bovenkant reling en onderkant dek, half inzagen.
Zo kan ik na het beplanken de spanten makkelijk verwijderen tot onder het dek.
Ondertussen gaan we op zoek naar een stevige bouwplank om de spanten en kiel op vast te zetten.
[GALLERY=media, 234325]DSCN2345_zps770437f7 door Marc w geplaatst op 19 jul 2017 om 23:23[/GALLERY]
Hiermee is de start genomen.
Vgr Marc
Laatst bewerkt: