Bell 47 G III

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Heli-Uwe, 22 nov 2012.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hallo,

    Ik ben Uwe !

    Ik heb over sommige van mijn heli's
    een klein verhaal geschreven,
    allemaal in een eigen draadje,
    en dus beginn ik ook met mijn Bell 47 G III

    Dat iedereen weet wat het is, heb ik de vogel
    met Teddy en Rosa met hun mCPX naar de woonkamer gebracht...

    dus die eersten fotos van een Bell in de woonkamer ..
     
  2. Ben.R

    Ben.R

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Tiel
    tja....wat moet ik hier op zeggen..ik heb net jou foto's bekeken ..en ik was helemaal ................................................stil :worship:
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    :xmas: en daar zijn ze

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Dank je @Ben.R:

    ik was eigentlijk van plan een heel serieus draadje te maken,
    maar misschien hoort ook wat humor bij,

    voor setup enzv. kom ik zo verder ,

    groetjes Uwe
     
  5. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hij is echt groot,pppfffttt wat een vogel zeg

    Wat voor technische setup gebruik je voor deze heavy bird??
    Rotor diameter
    etc etc etc

    enne hebben de beertjes ook al eens mee gevlogen??

    Greetz,
    jeroen

    edit: set up kom later lees ik net,ben benieuwd
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Bedankt Jeroen,

    ik wilde nog zeggen, dat het niet alleen om gaat,
    hoe groot die vogel is of hoe duur !!!

    mij gaat het ook om,

    -een andere kleur zou leuk zijn,
    -hoe vliegt dat ding
    -wat voor servos heb je
    - of even ... leuke fotos maken (kan ik niet)

    alleen deze vond ik leuk, toen de fliets niet aan ging:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Dan toch maar wat in het koort,

    de helicopter weegt 15,5 kg leeg
    heeft een rotordiameter van 237 cm
    en vliegt met een zenoah 29 cc motor (Aspen2 !!)

    De Helicopter heeft een schaal-rotorhoofd,
    die dus helemaal rigid en paddellos is,
    door de schaal construktie is die main-as extreem lang,
    en helaas ook de heli ook zwaar te vliegen
    (trouwens zelfde mechanik en as als die Robinson,
    da zie je het nog beter)

    Dus vliegen met de vogel is moeilijk, maar ik heb het een beetje door,
    dank ook de hulp van Brutus, die helaas niet meer hier mee doet,
    en ook nog te noemen ... Jeroen, Student, tmdrtn, JPV en veele meer,
    kknops , sorry dat ik ze niet alle noem.

    Servos zijn alle analoog, ook het heck !
    even tellen, ja ik gebruik 6 van futaba S 9206
    -4 x swash
    -1 x heck
    -1 x motor

    En eens was ik bezig bij veel wind testen met een HC3Xtreme,
    die heeft mij geholpen, dat de heli geen jojo-effect meer had,
    en dat hij niet bij buien als een wild paard omhoog ging.

    Plotseling was het mogelijk, ook kurven te vliegen met de heli, en draaien tot nose in, dat was zweten, jonge jonge.

    Nu ben ik bezig, de helicommand lager te zetten, tot ... ha ha 0,0
    Maar dat is alleen mogelijk bij geen of weinig wind (voor mij)
    bij iets wind ga ik die HC3Xtreme iets hoger zetten (met schakelaar).

    Maar het is een gevoel zonder elektronische steun te vliegen,
    bijna zo als echt ...
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Volgende stap:

    het geluid iets reducieren met een tweede uitlaat,
    die kreeg ik van een fietsenwinkel voor 25 €,
    moet nog omgebouwt worden,

    als da iemand een idee heeft,
    ik dacht aan het systeem, zo als het brommers hebben

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Prachtige heli Uwe, daar willen we natuurlijk wel een filmpje van zien :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht

    Ja, ook weer moeilijk,

    Teddy oeffent met de SIM op een WK zender,
    maar heeft moeite, die armen zo veer uit elkaar te krijgen
    voor de sticks,

    nu is hij ook nog met de mCPX bezig

    naja, misschien vliegt die eens echt binnen ...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Zeker,
    ben het weekend vrij,
    maar da moet iemand nog mee, die GoPro bedienen,
    ik doe mijn best !!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  12. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.758
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Toch niet met de Bell binnen vliegen hoop ik??

    Prachtige heli Uwe,
    Hoe oud is deze en heb je hem zelf helemaal opgebouwd??
    Is de rotorkop ongedempt of zitten er dempers in de kop??

    Vliegen Non estab is best te doen maar je moet wel goed opletten met wat je doet tis allemaal net iets anders,Heb vroeger ook wel Non estab gevlogen(een jaar of 15geleden denk ik) maar is best te doen.(ook met veel wind is het te doen)

    Wat betrefd de upgrade naar die "brommer"sportdemper, deze is zeker van een 50CC brommer/scooter?

    Voor 2takt met een tuningpijp komt er wel meer bij kijken dan alleen maar een dempertje te vervangen je heb namelijk ook te maken met berekeningen van de uitlaatdruk.dus deze zomaar vervangen op deze heli zou denk ik niet zomaar 1,2,3,gaan hou er wel rekening mee!
    Het zal trouwens niet mis staan maar dat is een ander verhaal.

    Ik zal eens heeel diep gaan denken en zoeken want vroeger heb ik nog al wat aan tuning gedaan met Zundapp 50,70,125,175CC met reso uitlaten e.d.
    volgens mij heb ik hier nog ergens een berkening van hoe je dat moet doen,en daar kom ik later nog op terug (als ik er wat van kan vinden)

    is de originele uitlaat niet gedempt dan??kan je deze niet open maken en er isolatie wol in doen?? meestal heb je een binnen en een buitendemper en om de binnedemper zou iets van steenwol gewikkeld kunnen worden dan word ie ook stiller zonder rendement van de uitlaatgassen e.d.

    Kom er wel op terug

    Jeroen
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hallo Jeroen,
    .
    geen paniek, binnen vliegen was bedoelt,
    ''Teddy binnen de Heli''
    trouwens, waar wil je binnen met die heli vliegen, ha ha
    .
    vliegen Non Estab is echt cool
    .
    de rotorhoofd heeft bijna zo als de benzine trainer
    0-ringen, maar bij de bell-hoofd zitten deze strakke
    0-ringen tussen de kop en de kogellager ''ingeklemd'',
    dus bijna geen werking,
    alleen wat dempen, dat het niet metaal op metaal loopt.
    .
    Ja en de heli zelf, een van die laatste die Joop van Lent
    verkocht heeft denk ik, via Vario Benelux ..
    .
    en die heb ik stuk voor stuk opgebouwd,
    is niet zo maar in een week gedaan,
    allen het heck met aandrijving en gelenken was een giga werk,
    je krijgt niet zo maar een as van ... cm lengte,
    ne, je moet alles zelf zagen en zo voort,
    alle plastik delen, alles is eens, snijden, zagen vijlen phhhfft,
    .
    na ja, naar 1 jaar was die zo veer, dat die kan vliegen,
    met rigid, dus weer met kleinere geoefend,
    en een paar goede tips van Brutus , en dan vloog die
    beter en beter en de leerling leert ook wat.

    Groote hulp was echt Brutus
    en giga veel stick-time met kleinere helis (Trainer, Rex 600)
     
  14. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo uwe,

    Erg mooi hoor, wat een gigantische heli!
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Bedankt, Tom

    groetjes Uwe
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Zo vind ik hem leuk



    ... achterkant van cockpit nog blauw verven
    ... wielen aan landingsstell groter maken
    ... tank en achtervleugel texten
    ... heckrotor met strepen beschilderen

    dan is hij klaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ja,
    helaas nog geen weer om (veilig) te vliegen
    dus nog geen film,
    groetjes van Uwe
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Inderdaad een mooi rood/wit kleurenschema Uwe! Plannen om de heli over te spuiten?
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Nou ik denk dat rood niet,
    maar als ik het blauw wat krachtiger doe,
    zo als bij de politie heli,
    komt het misschien wat beter uit,
    en wit moet ook nieuw gedaan worden, is nu al wat geel, ha ha
    groetjes van Uwe

    maar toch mooi rood, @Jonkje:
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    voorjaarstijd

    Als woensdag geen regen
    en temperatuur niet lager dan 0 graden,
    laten wij de motor weer lopen,
    met film hoop ik toch
    groetjes van Heli - Uwe
     

Deel Deze Pagina