Beschadigde vleugel repareren??

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Anonymous, 21 aug 2003.

1. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb laatst een vliegtuigje gekregen van een kennis die het ooit had gevonden, het was neergestort dus heeft het wat schade.
    Ik had nog een 8 kanaals zender (van de scheepsmodelbouw) dus wil ik het vliegtuigje weer vliegende maken.
    Het is volgens mij een beginnersmodel van Robbe.

De meeste schade kan ik wel repareren alleen heeft de vleugel ook een beetje schade, in de vleugel is op een plaats het hout gebroken (aan de kant van de romp) er steekt op een plaats wat hout naar buiten.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit het beste repareren???
    Enige ideeen zijn welkom...

Is het trouwens een probleem als het richtingsroer (tja uhm, de verticale vleugel op de staart) niet loodrecht op de romp staat, misschien dat dit hoort of is het ook schade, het lijkt niet gebroken...

Bij voorbaat vele malen dank voor de hulp,
    Shibby

2. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Dat vliegtuig heeft nog een vorige eigenaar..
    Staat er nergens een adres op of in?

3. Anonymous

Anonymous Guest

Het heeft waarschijnlijk een vorige eigenaar, de kennis die het had gevonden heeft op verschillende plaatsen advertenties geplaatst maar er is niet op gereageerd...

Het kan goed al jaren bij hem op zolder hebben gelegen, zo zag die er ook uit...

Ik vind het ook vervelend

Shibby

4. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Niek , zet jij in je kisten ook je adres e.d. ?

5. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Ja.. Verplicht.

En als bij v je zwever er in een termiek bel er vandoor is gegaan, is er meer kans dat je er weer wat van hoort.
    Bijv ook als er schade is, waar ik dan voor verantwoordelijk ben.

6. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    ja dat is zo...

Maar we gaan :offtopic: (ook mijn schuld)
    Nu weer terug naar de oorspronkelijke vraag..

Robert

7. Paul Tupker

Paul Tupker Guest

Het is moeilijk zo uit dit verhaal op te maken hoe je moet repareren, een foto (of meerdere) zou wellicht meer duidelijkheid geven. In het algemeen kan je stellen dat langsliggers relatief zwaar belaste onderdelen zij, maar spanten, ribben enz worden aanzienlijk lichter belast en kunnen vaak gewoon volstaan met het bij elkaar lijmen van het breukvlak. bij een gebroken ligger moet of de ligger vervangen worden, of via een schuine las (afschuining, precies passend, ong. 1 op 5) De kunst is om het geheel zuiver uitgelijnd te houden zodat je geen verdraaingen inbouwt. Voor en na dit alles natuurlijk wel plaatselijk de bekleding weghalen en weer nieuwe aanbrengen. Bedenk wel dat dit maar zeer beknopte richtlijnen zijn en dat je, als je er geen ervaring mee bebt, absoluut de assistentie van een ervaren modelvliegtuigbouwer nodig hebt. Dus beveel ik je dringend aan om via dezoekfunctie uit te vinden waar zich de dichtstbijzijnde club bevindt , waar ze je ongetwijfeld graag verder willen helpen. Good luck, Paul.

Deel Deze Pagina