beste sleep kist met goede looks gezocht

het slepen bevalt me wel;) vandaar dat ik er ook weer eentje wil.
maar hoe de kist bevalt tja, miss volgende week de eigenaar maar eens lief aankijken of ik ook mag roeren met de knuppels.

Ik ga over 2 weken als het allemaal mee
Zit de miss morava halen :) met de mvvs 58 nu de servo keus nog ik dacht aan ds821 op rol en hoog. Is 506 bb op flaps en een fs250 op richting. En een std op gas. En dan een hs 645 op de sleephaak

Ik weet dat het draadtje alweer een half jaar oud is.
Maar zoals aangegeven is de rearwin speedster een mooie kist en geschikt om te slepen.
Toevallig zag ik net dat er een te koop staat hier op het MBF bij te koop vliegtuigen.

Dit draadje weer tot leven wekken?
Ik ben op zoek geweest naar een eenvoudige sleper voor diverse motorklassen. De gebruikelijke hoogdekkers bevielen niet zo, maar de Big-Jim freesset is een idee voor het basisprincipe en kostenplaatje.
Daarom zijn Dieter Brandau (frezen) en ikzelf (construktie) aan de slag om een middendekker met dubbel kielvlak to construeren. Het stabilo ligt hoger dan de vleugel, om de flap "downwash" te ontwijken. De trekhaak is achter de vleugel om staartlastigheid bij het slepen van zware zwevers te vermijden. Als vleugelprofiel een E197, lekker dik voor de sterkte, en zodat de kist als een sporttoestel te vliegen is.
Gedacht wordt aan drie afmetingen: 180cm (25-40cc), 240cm (35-60cc) en 300cm (80 - 150cc) spanwijdte in houtbouw, met keuze uit driewieler of tweewieler landingsgestel.
Uitlaten in de romp onder de vleugelbuis. Apparatuur boven de buis.
Het ziet er een beetje uit als een Wellington bommenwerper met zijn lage cabine.
Bij interesse in dit toestel idee sta ik open voor reacties en commentaar.

Good-looking sleepkist

Gegroet op het forum Jan,

Peter

PS : smaken kunnen verschillen he maar ik ga er met plezier achter hangen.

Hi Peter,

Ik heb al een kleurschema in gedachten (moet een schaalkist blijvben):

1529281-vi.jpg

Groetjes,

Jan

PS: ik hoop dat dit niet definitief was:;)

IMGP8003-vi.jpg

Dit is wat het gaat worden. Stabilo en kielvlak worden nog wat aangepast qua gewicht en vorm.
Gewicht 14 kilo, 115 dm2 vleugel, 58cc MVVS motor, 21x10Wx3 breedblad prop. Het komt by 1/4 gas los.
Veld-montage is mogelijk zonder gereedschap in ongeveer 5 minuten. (delen: romp, vleugels, vleugelbuis, stabilo, kielvlak)

Dsc01478.jpg

Laatst bewerkt:
14 kg vind ik wel veel voor een 2,4 m kist met een 58 cc motor .

Ik ben een aan het bouwen die onder de 8 kg blijft met een 55 cc motor .

Mvg Johan

Mijn 26cc Biglift woog al 7 kilo met een 26cc motor. Een sleepkist is geen 3D geval dat na een jaar of twee afgeschreven moet worden omdat alles losgerammeld is.
Degelijk en betrouwbaar is het motto als je ook voor de zwever verantwoordelijk bent.
Er gaat waarschijnlijk nog een pond af na wijzigingen, en nogmaals een pond als de sleeplier niet toegepast wordt, maar die kilo winst zal weinig merkbaar zijn op de 115 dm2 vleugel, dus de lier blijft er op zitten.

Laatst bewerkt:
Dit is wat het gaat worden. Stabilo en kielvlak worden nog wat aangepast qua gewicht en vorm.
Gewicht 14 kilo, 115 dm2 vleugel, 58cc MVVS motor, 21x10Wx3 breedblad prop. Het komt by 1/4 gas los.
Veld-montage is mogelijk zonder gereedschap in ongeveer 5 minuten. (delen: romp, vleugels, vleugelbuis, stabilo, kielvlak)

Dsc01478.jpg

Het model heeft wel " iets " aparts ;)

Degelijk en betrouwbaar is het motto

Dat heeft weinig met gewicht te maken.

De juiste konstruktie is belangrijker om een degelijk vliegtuig te bouwen .
In de tegenwoordige tijd met CNC technik kan je makkelijk lichte modellen maken .

En die vallen echt niet uit elkaar als ik die in elkaar zet naar een paar jaar . :D

Mvg Johan

Een sleepkist is geen 3D geval dat na een jaar of twee afgeschreven moet worden omdat alles losgerammeld is.

Daarom zetten wij dan ook geen MVVS op onze acro / 3D kisten Pé !!

Sorry dat was een inkopper die ik nog kon laten liggen.

grapje natuurlijk

@(14 kg vind ik wel veel voor een 2,4 m kist met een 58 cc motor .)

'Onze' sleepkisten:

Piper Pawnee Schneider Modell 2,7 meter ZG62 9 kilo >2500 sleeps.

Piper Cup TC 'clone' schatting 9 a 10 kilo ZG 62 > 2ooo sleeps.

Jodel Robin (van tekening) 2,65 meter MVVS 80 cc +/- 10 sleeps 11,5 kilo.

14 Kilo lijkt inderdaad wat hoog, zelf de Pawnee echt een zeer fragiel ding blijft, buiten het gewone onderhoud, gewoon heel.

Harry

Ik heb waarschijnlijk wat te zwaar en degelijk gebouwd. We zullen zien hoe het zich gedraagt. Eerst de staartveren nog halveren in gewicht.

Back