betere antenne 2.4ghz (assan)?

BadBert

Forum veteraan
Omdat het met FPV te maken heeft (iig, je vliegt verder weg) zal het topic toch wel hierheen verplaatst worden, dus dan zet ik hem hier zelf maar weg :P hahahaha

Wat ik me af vroeg, zijn er voor op een 2.4ghz ASSAN zend module, ook betere antennes te krijgen, dan de standaard sprietjes die er bij zitten?
X8D.jpg

Het doel hiervan, zou zijn: meer bereik zonder echt "rare" antennes of antennes die je moet richten te moeten gaan gebruiken.

dit zou misschien een simpele, goedkope oplossing zijn, om net wat veiliger en verder te kunnen vliegen.

En JA er zijn betere oplossingen, dat weet ik ook wel, het gaat nu even om : beter dan standaard.

OOIT komt er een tracker met patch of yagi,... maar nu nog even niet.

EDIT: weet iemand overigens hoveel dBi de standaard antenne is van assan? LIJKT 2dbi?
EN, welke antenne kan ik dan het best proberen, en waar haal ik die?

Zou deze wat zijn?
http://shop.righthere.nu/fpv-antennas/2-4ghz-5dbi-omni-antenna/prod_1043.html
hoe groot en hoe "dood" is mijn dooie punt dan?

Laatst bewerkt:
Ik zou gaan voor 2 cloverleafs. 1 op de ontvanger en 1 op de zender. Wil je de sprietjes van je ontvanger niet veranderen dan gewoon een cloverleaf op de zender. Dit zal al een heel stuk winst geven vooral tijdens bochten van 90graden waar je inplaats van 23dbi verlies met lineair naar 3dbi onafhankelijk van de houding met lineair en circulair. En als je beide circulair doet zelfs helemaal geen verlies.

Dus een cloverleaf op mijn Rc zender?!

En dat geeft mij dan ook meer BEREIK dan het standaard sprietje? (dus meer afstand)

Dus een cloverleaf op mijn Rc zender?!

En dat geeft mij dan ook meer BEREIK dan het standaard sprietje? (dus meer afstand)

Ja, het zal je vooral meer bereik geven doordat de polarisatie zo niet uit maakt. Dus niet dat als je recht van je afvliegt en je wil een bocht terug maken dat je besturing wegvalt. De besturing zal dan altijd even sterk zijn ongeacht hoe je vliegtuig in de lucht hangt. Dat zal al een hele verbetering moeten leveren.

Ah ok!
Nu een 2.4ghz klaverblad zien te vinden met de juiste aansluiting (iemand? :P)

maar die spriet die ik in de eerste post aanhaal, dat is dan niets? of wel te proberen?

Die spriet zal je vooral een hele vlakke donut geven, klaverblad is veel beter dan dat. Ik zou frank even een berichtje sturen.

ja klopt van die donut, maar ik dacht dat die dan wel groter zou zijn als het bereik van een klaverbladje, ... maar ik kan het UITERAARD mis hebben ;)

EDIT: frank een mailtje gestuurd over de antenne.

En dan een 3 of 4blads?

Laatst bewerkt:
ja klopt van die donut, maar ik dacht dat die dan wel groter zou zijn als het bereik van een klaverbladje, ... maar ik kan het UITERAARD mis hebben ;)

EDIT: frank een mailtje gestuurd over de antenne.

En dan een 3 of 4blads?

4 blads schijnt beter te zijn op een ontvanger 3 blads beter op een zender.

Uhh Robert pb'en over de dipolen? Die heeft er al heel wat mee getest en zijn meerdere malen op het forum voorbij gekomen.

ja klopt, heb ik ook al gedaan.

maar wil de originele sprietjes aan de assan ontvanger behouden ...

Overigens komt er waarschijnlijk wel een dipool op de video TX!

Robert gepmd, en die zegt evt alleen een dipool op de RC ontvanger, niet op de zender.
(en offtopic: wel op de video zender, maar weer niet op de ontvanger)
Robert had het over een omni met meer dbi op de RC zender...

EDIT:
op aanraden van robert ga ik proberen hoe het gaat met een 5dbi omni antenne op de RC zender. Hij geeft aan dit zelf ook gedaan te hebben op een 2.4ghz zender, en dit gaf goede resultaten
(ook gaat er op de video TX een dipool)

Laatst bewerkt:
de laatste grond test konden we niet verder dan 650 meter.
maar op deze afstand was het bereik nog perfect met de 5dbi antenne.

Deze week gaan we naar de oude test locatie, om te kijken hoe ver we daar komen (daar werd ongeveer 700 meter gehaald met de oude setup)

Welke antenne heb je uiteindelijk genomen voor op de zender?

Bereik in de lucht met de 6 kanaals ontvanger is tot nu toe 800m. Op de grond hield hij het bij 500m voor gezien met een *00mW zendertje erboven op.

Laatst bewerkt:
over de grond met de standaard antenne 650 meter, met de 5dbi heb ik nog geen goede grond test kunnen doen, dat zal na mijn vakantie (komende week ben ik weg) gebeuren.

Dan zal ik dat hier melden :)

Back