Big Lift I

Arjan,

Ik heb je idee serieus overwogen, maar heb toch deze besteld: 68MM x M5 (geschikt voor 50cc)

standoff-13232.jpg

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13232__68mm_gas_engine_mount_standoff_4pcs_bag_.html

Met een 20x10 kom ik via ecalc.ch bijna aan 10Kg, gezien bovenstaande post toch maar ff op safe spelen.
Geen marge voor fouten laten bestaan bij dit soort vermogens, iemand zou gewond kunnen raken.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ook prima hoor. Zo zit het bij veel verbrandingsmotoren ook. Dat tordeert echt niet.

131218_Ibis1_zpsbc9b9196.jpg


Als je je maar realiseert dat nu die 10kg op die ene collar komt. Even goed naar kijken, het is behoorlijk vervelend als die los gaat. Je motor vliegt er niet af (zodra hij naar voren gaat schuiven de windingen van de magneten af en stopt de motor met trekken) maar die dingen hebben wel de gewoonte los te lopen op momenten dat het je niet uitkomt. Persoonlijk denk ik trouwens wel dat zo'n klemconus op zijn minst even veel kan houden als dat ene inbusboutje wat de collar op zijn plek houdt.
 
klembusje op de as monteren (die met made inbusje ) . wel eerst een vlak kantje op de as maken waar de inbus op kan pakken .
 
Moet goedkomen zo :)

En ter info:
In de F5B modellen wordt bij sommige props ook een klemkonus gebruikt, dat gaat prima, met vermogens van 6kw+ en heel agressief starten en vooral hard remmen van de prop.
En dat op een 6mm asje..
d-18253-1608.jpg


Gerben
 
Mannen,

Enorm bedankt voor de input, daar kan ik weer even mee vooruit.

Vanavond lekker verder met de kist herstellen

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
 
Je kan ook nog een allu buis of pvc achter de motor klemmen dan verdeel je de krachten meer. Buis van rond 50 oid net zo groot als de motor
 
Update-je

Vandaag weer even bezig geweest:

Vleugel in de nieuwe folie er moet alleen nog een zwart accent op, ik sta open voor suggesties :)

ygy6y8ep.jpg


De afgelopen maandagavonden zijn ook nuttig besteed, de romp is ook alweer in één stuk.
Ik moet nog een versterking maken aan de aanvorming bij de romp (bij de eindlijst)

ymavavar.jpg


Ik moet de struts inkorten, want de V-stelling is te groot.
De huidige zijn van alu buis, plat gedrukt tussen een bankschroef.
Kwestie van een stukje afzagen en opnieuw plat maken, gaatje boren en klaar.

Een ladingsgestel moet ook nog gemaakt worden, kist weegt straks zo'n 6 Kg.
(Zelf leggen is een optie, maar ik heb hier geen ervaring mee)

En zo schiet het alweer aardig op :D
 
Laatst bewerkt:
Sander, wat dacht je van gewoon zwarte strepen aan de onderzijde van de vleugel, net zoals bij volglas zwevers? Het gaat vooral om de zichtbaarheid op grote hoogte bij het slepen. Ik wil graag hoog afgezet worden;););).
Max
 
Hoi Max,

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken.

Edit:
Vandaag weer met het folie in de weer geweest, resultaat:
a9uru5u2.jpg

Ik had niet zoveel zwart meer, dus vandaar de smalle strepen

Dat hoog afzetten zal ooit wel gaan lukken, hoger dan 200m mag je toch niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoppa, vandaag even vleugel zakken gemaakt.

y4apeme2.jpg


Ook heb ik geprobeerd om een raampje te buigen maar dat is helaas mislukt.
Ik heb voor een licht blauwe ruit gekozen omdat de spanning straks af te lezen is op deze plek.
Digital-Voltmeters-DC-8-5-50V-Voltage-Meter-Blue-LED-Digital-Voltage-Panel-Meter-DC-Power.jpg


ata3e5u3.jpg


Van deze kant lijkt het nog wat, vandaag op de club geleerd dat je ergens omheen moet buigen :)

jymuhutu.jpg


De romp is ook alweer aardig hersteld, met wat tips ben ik aardig opgeschoten.
Later een gaatje boren en het buisje erweer in.

De boel is even met bruis vastgezet omdat de ondergrond niet super vlak uitkwam.
Er komt toch alleen bijna druk kracht op dus dat geeft niet.

Laatste klusje was het aanhangen van de rolroeren, dat een ongelukje soms ook positief uit kan werken blijkt maar.

De roerhoorn had ik enkel met servo schroeven bevestigd. Dat bleek niet zo sterk, nu met lange m2 boutjes en moertjes door het rolroer vastgemaakt met zo'n plaatje aan de andere kant (hoe heet dat eigenlijk?).
beetje secondenlijm erop en dit gaat niet meer los tijdens het vliegen :D

pugysuze.jpg


verstuurd vanaf mijn Android telefoon, bewerkt op de PC.
 
Laatst bewerkt:
De roerhoorn had ik enkel met servo schroeven bevestigd. Dat bleek niet zo sterk, nu met lange m2 boutjes en moertjes door het rolroer vastgemaakt met zo'n plaatje aan de andere kant (hoe heet dat eigenlijk?).

dat heet "plaatje aan de andere kant" :D:D:D
 
ik zelf ,maar dat moet je zelf weten , snij het montage plaatje van de horn .frees een sleufje van 4 tot 6mm diep in het balsa ter grootte en breedte van de horn(wel per tegengesteld roer gelijk werken ) .schuur de contactvlakken van de te verlijmen punten op de horn op .druk de horn in de sleuf en bepaal de positie . vervolgens heb je 2 lijmmethodes .cyano of epoxy .
op deze manier zit je horn als een huis met het roer verbonden en heb je geen "in mijn ogen "lelijke contraplaatjes . Door met de scheefstand van de horn te spelen kun je dus ook je aangrijp punt op het scharnierlijn verkrijgen .in neutraal stand . tevens zorg ik bij de rolroerservo dat de hevel 1 tandje naar voren wijst ipv haaks op de servo in de vleugel .hiermee bouw je rolroer differentiatie op (slag omhoog is meer dan omlaag )wat een neutrale rol geeft en je haak effect vermindert.

Behalve bij remkleppen . daar draai ik de hevel om zodat de hevel arm eigenlijk steeds groter wordt naarmate de klep verder open gaat en de krachten naar de servo zo minimaal mogelijk blijven .ook bepaal ik eerst mechanisch op de servo mijn uitslagen samen met het roer (karton plakband tape en pen/potlood samen met lineaal).Hiermee behoud je de volle uitslag op je servo ,stuur nauwkeurigheid en de max krachten van je servo naar het roer toe waardoor de servo niet zo zwaar hoeft te werken .

en dan de "z" bochtjes .
deze moet de dwars buiging eigenlijk bijna net zo dik zijn als het horntje .is deze groter dan kan de stuurstang gaan schuiven in je horn en verkrijg je speling wat flutter kan geven .beter is om een kwilink te plaatsen ,kost hooguit een 10 euro per toestel om ze op beide kanten te zetten ,maar dan is de speling weg en zijn de krachtlijnen recht tussen de roer en servo hevel .doe je dit goed behoud je alleen de servo speling .ook deze is te minimaliseren op je roer door een korte arm op je servo en lange arm op je roer .
 
Serge,

bedankt voor je uitgebreide verhaal.

Ik had deze hoorntjes er al op zitten, de gaatjes heb ik weer gebruikt.
De manier zoals jij die beschrijft heb ik op mijn 4 kleppen zwever zitten.

Op de BL ga ik de hoorntjes niet meer aanpassen want het zit nu oer degelijk.
Ik ga nog wel even kijken of ik de Z-bocht wat smaller kan krijgen en anders komen
de quicklinks er op die ik er toevallig van de week voor gekocht heb.

Goede bruikbare tips :)
 
Vandaag bij een [URL="
[/URL] clubgenoot geweest, plan was om een landingsgestel te maken van glas en epoxy.
Maar na een gezellige middag wordt het toch van 5mm verenstaal (en 150mm wielen) :D
Hardsoldeer en wikkelen in koperdraad levert voldoende sterkte op, er komt zelfs nog een veer in!

Samen even een nieuw gaatje voor de vleugelpen erin geknutseld, ik ben helemaal bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag een weiche overgenomen van een mede MBF-er voor de BL

Het is de Powerbox Expert 40/16

Ik vind het wel een prettig idee dat een kist welke bijna 2500W verstookt ook een betrouwbare voeding heeft.
In eerste instantie had ik gepland om er een 5Amp uBEC in te zetten, maar daar voel ik me achteraf toch niet zo goed bij. Zeker na de crash van een slepert op de club waarvan de BEC het begeven had.

Er zitten straks 3x D-7550MG (140Ncm) servo's en 2x D-5000MG (32Ncm) servo's in de BL,
die ook vast wel wat stroom lusten en dat is nu ook gelijk geborgd.

Nu nog even opzoek naar 2 geschikte accu's 5x NiMH, wat adviseren de heren?
 
Back
Top