Hallo, Ik heb hier een dieselmotortje staan met weinig tot geen compressie en met carterdruk. Ik weet het, het is geen stoommachine, maar hier zit volgens mij wel de kennis vandaar dat ik het hier vraag. De koppakking is nieuw en de kop is vlak, dan blijft er in principe alleen de zuigerveren over. Die wil ik vervangen, alleen wil ik weten of de diameter van de cilinders niet buiten de specificatie is gesleten. Daar moet ik een stuk gereedschap voor kopen, want dat heb ik niet. De cilinder is ongeveer 75mm in diameter, en dan kom ik bij zoiets uit: https://www.hogetex.com/meten/binnenmeters/cilinder-controleurs/binnenmeter-met-0-001mm-aflezing Of: https://www.hogetex.com/binnenmeter-825 Ik ga het niet elke dag gebruiken dus het hoeft geen Mitutoyo of iets dergelijks te zijn. Zouden jullie mij kunnen vertellen of dit wat zou zijn, of kan ik beter voor iets anders gaan? Ik heb niet zo'n grote micrometer dus zonder zo'n klokje kom ik niet weg denk ik. Dit klokje heb ik overigens ook niet, maar die zijn volgens mij goedkoper dan een micrometer, en zitten bovendien al bij de bovenstaande setjes. Alvast bedankt! Ruud
De zuiger komt nooit tot bovenin dus als er sprake is van veel slijtage zul je een rand voelen op de cilinderwand. Dure meet apparatuur heb je niet nodig.
Voor die binnenmeters heb je ook nog een buitenmicrometert https://www.hogetex.com/meten/schro...naloge-schroefmaten/analoge-buitenschroefmaat nodig om de binnenmeter eerst af te stellen, want met dat klokje erop meet je wel iets maar wat dat is weet je niet. Je stelt eerste de binnenmeter af met de buitenmicrometer op de 75 mm die je cilinder is, klokje op 0 zetten en dat is dan je 75 mm en dan kun je de cilinder meten en zie je hoeveel de diameter van de cilinder groter is. Als het goedkoop moet zijn kun je deze ook gebruiken, https://www.hbm-machines.com/produc...etgereedschappen/hbm-telescopische-kaliberset en de buitenmicrometer, https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-analoge-buiten-micrometers-model-2
Bij een diesel motortje, zullen meerdere zuigerveren aan de orde zijn. Het zijn uitsluitend de zuigerveren, welke voor de afdichting zorgen. Uiteraard de klepzittingen opnieuw inslijpen t.o.v. klep. Anders verlies je daar ook compressie. Vaak behaal je goede resultaten middels het honen van de cilinder wand...immers de nieuwe zuigerveren slijten zich daarop in de vorm. Bij een te gladde cilinder wand, gaat dat niet lukken en blijft de zuiger lekken. De klep stelen zijn vaak voorzien van aanslag (kool) rand. De stelen dus glad maken. Ruimte zal er wel zijn...maar voor een rustig lopend motortje is dat vaak niet precair. Wel met was benzine de klep en zitting lekkage checken. Als de was benzine snel wegloopt, bij gesloten klep, dan zeker even wat klepschuurmiddel halen en de kleppen op elkaar inslijpen. Op you tube zijn veel filmpjes te zien, hoe dat te doen. Over het algemeen heb je op deze manier...zonder de nodige meetinstrumenten...de diesel motor weer gered. Hooguit, dat je controleert of de cilinder onrond is geworden en/of taps. Maar daar heb je geen binnen micrometer voor nodig. Daar zijn andere hulpmiddelen voor. (Binnentaster).
Bedankt voor de reactie's! Ik heb de kleppen er allemaal uit gehad, schoongemaakt en ingeslepen, dit was volgens de monteur van de werkplaats ook goed. Er zit inderdaad wel een behoorlijke rand in de cilinder wand. Ik heb het eea besteld om te kijken of die rand buiten de tolerantie valt, ik ben bang van wel. Ik heb de cilinders gehoond en het roet uit de verbrandingskamer weggehaald, daardoor heeft hij nog minder compressie. Ik denk dat het roet er voor zorgde dat de boel nog een beetje afsloot. We gaan het zien, ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de hulp en info!