Blade 700x

Nu het seizoen op zijn einde loopt is het tijd voor een nieuwe heli. De blade 700x stond op mijn verlanglijstje sinds ik op helimasters met de ontwerper, James Haley, heb gepraat. Het design is tot in de puntjes uitgedacht, resultaat: een enorm licht airframe met mooie vliegeigenschappen.

Ik heb gekozen voor de supercombo met CC edge 120hv ESC. Standaard komt de supercombo met spektrum servo's, eflite 520kv motor en ar7200bx. Ik ben niet zo'n fan van beastx, dus gebruik ik een fullsize blackline vbar, aangezien ik die toch nog op overschot had.

Leuke detail van de spektrum servo's: de servokabels kan je loskoppelen van de servo. Als je dus eens de servogears moet vervangen, moet je niet volledige bekabeling opnieuw doen.

Mijn setup is dus:

Blade 700x kit
Eflite 520kv motor
CC 120HV edge
Spektrum cyclic servo's
Spektrum tail servo
Fullsize blackline vbar
Edge 693mm blades
(2) Haiyin 6s 5000mah 60c




Let's start building :)




De heli komt netjes verpakt in een gekleurde doos. De regelaar zat in mijn geval nog apart, aangezien de Horizon supercombo incl. regelaar toen nog niet beschikbaar was (nu dus wel).

1381200_221172668006851_535533831_n.jpg


1378759_221172678006850_1988593750_n.jpg


1424393_221172688006849_434995989_n.jpg





De Eflite motor is echt een schoonheid! Heel mooi afgewerkt, en de flatspots voor de setscrew van de pinion zijn al uitgesneden in de fabriek.

1385655_221172704673514_1268990332_n.jpg





Ik hou van de kleuren van de canopy! Heel goed zichtbaar op zowel bewolkte, als zonnige dagen. De kwaliteit van de canopy was niet perfect, maar zeker aanvaardbaar.

1392099_221172754673509_615082332_n.jpg





De verschillende delen van de heli zijn netjes apart verpakt.

554988_221172774673507_745497228_n.jpg





De manual laat je eerst de kop bouwen. De kop is niet-dfc, hoera! Hij is super simpel te bouwen, alles staat netjes uitgelegd in de manual. De bladegrip-armen zijn bevestigd met een verticale en een horizontale schroef, zo is je bladegrip beter beschermd in het geval van een crash (bij een trex worden de 2 horizontale schroeven er gewoon uit getrokken, waardoor je de volledige bladegrip moet vervangen).

971531_221172788006839_921587382_n.jpg


1379232_221172801340171_960450950_n.jpg


1376361_221172814673503_55450360_n.jpg


1381251_221172831340168_1318404883_n.jpg


994563_221172844673500_746193522_n.jpg






Vervolgens is het frame aan de beurt. Er zijn 3 bearing blocks, maar slechts 2 van de 3 hebben er een bearing in zitten. No stress, dit is zo volgens design. 3 bearings zouden een vreemde resonantie veroorzaakt hebben bij een vroeg prototype.

1381443_221172858006832_2126970394_n.jpg




Het carbon van het frame is 2.5mm dik, en van hoge kwaliteit, hiervan was ik erg onder de indruk.

1395382_221172878006830_1621559239_n.jpg





Bearing blocks geïnstalleerd. Bij de middelste heb ik nog geen locktite gebruikt, omdat deze nog verschoven moet worden, zodat de servo's er perfect in zouden passen. Ook zijn er aan de onderkant wat aluminium tussenstukjes geïnstalleerd.

1380517_221172891340162_83969073_n.jpg






Vervolgens wordt de andere kant van het frame geïnstalleerd.

1393678_221172904673494_639419137_n.jpg






De skids zijn uit 1 stuk vervaardigd, ik hou niet zo van het uiterlijk, maar stevig is het zeker!

601388_221172921340159_1503971363_n.jpg






Heb een 0.5mm shim moeten steken tussen de mainshaft collar en de bearingblock om de speling weg te nemen. De maingear is erg indrukwekkend, maarliefst 17mm dik! Deze krijg je niet gestript ;)

602129_221172934673491_1025695371_n.jpg






Next up: de motor. Opnieuw weer erg simpel allemaal, 3 lange schroeven die door de counterbearing gaan en zo de motor vast zetten op de motormount. Niet vergeten om eerst de pinion te bevestigen :rolleyes:

563039_221172948006823_415683827_n.jpg


1381309_221172964673488_555058608_n.jpg


62720_221172981340153_1638964668_n.jpg






Anti-rotation bracket. Plastiek is van mooie kwaliteit, Blade heeft hier duidelijk ervaring in ;)

603063_221172998006818_403033685_n.jpg






De tt gears en assen zitten apart verpakt. Je moet ze zelf op de as bevestigen met behulp van een klein pinnetje. In het geval van een crash, kan je de tt gears en assen apart kopen. Als je dus bijvoorbeeld de achterste tt gears stript, kan je die gewoon vervangen zonder dat je een nieuwe staartas moet kopen.

1393270_221173011340150_755035637_n.jpg






tt gears geïnstalleerd in de boomblock.

1396007_221173024673482_156801895_n.jpg


1383129_221173044673480_30814241_n.jpg






boomblock zit vast met 12 M3x8 schroeven. ALLE schroeven die in het frame gebruikt worden zijn M3x8, zo moet je geen 10 verschillende soorten schroeven in je gereedschapskist voorzien.

1385894_221173058006812_939155697_n.jpg






Ook nog een extra gyro tray boven de boomblock.

1385082_221173074673477_1759571923_n.jpg






Neem even de tijd om dit kunstwerkje te bewonderen, de tailbox. De tailbox is vervaardigd uit een stuk, waardoor het erg simpel en licht is.

1394385_221173091340142_1394308543_n.jpg






Van de volgende stappen heb ik heelaas geen foto's, zie hier het resultaat.

549565_221173104673474_1972142611_n.jpg






De TT wordt ondersteund door 2 bearings. Ik heb groene locktite gebruikt om de bearings vast te zetten op de TT.

557961_221173634673421_1238394043_n.jpg






Ik vond het eerst wat vreemd om te zien dat er een metalen pushrod gebruikt wordt op een 700 size. Maar de pushrod zit erg mooi vast door het slimme ontwerp van de guides. De pushrod gaat door een klein blokje, en dit blokje wordt vast geklemd tussen de guides.

264531_221173654673419_2045053843_n.jpg







almost finished!

67045_221173668006751_1475365126_n.jpg






de laatste loodjes. Het plaatje om de esc op te monteren wordt vooraan geplaatst, en zorgt voor wat extra stevigheid van het frame. de bovenste rand is bedekt met elektrische tape, zodat de motor kabels niet beschadigd worden.

1424367_221173681340083_1687495680_n.jpg


1393618_221173694673415_1955325416_n.jpg






De battery tray wordt bevestigd op 2 aluminium tussenstukken. Je kan ervoor kiezen om de battery tray wat meer vooraan of achteraan te plaatsen, naargelang het gewicht van je batterijen.

1381553_221173714673413_1189869798_n.jpg






Daar staat hij dan :D

1391450_221173728006745_1596806442_n.jpg


581768_221173754673409_1260536680_n.jpg





De eerste vluchten verliepen niet vlekkeloos. De castle regelaar sloeg vaak voortijdig af, omdat hij te warm werd. Team Horizon heeft mij dan de Castle instellingen van James Haley doorgestuurd. Hiermee vloog hij al een stuk beter, maar nog altijd zoals ik het wou. Heb er dan nog wat meer mee gespeeld, en nu is het ongeveer goed. Ik gebruik de volgende instellingen:

PWM rate: 8khz
timing: 5
governor gain: 7
headspeed refresh rate: 17
battery voltage: 50V
IDLE1: 1750
IDLE2: 1900
IDLE3: 2000




Zoals gewoonlijk, als je heli eindelijk goed vliegt, crash je bijna :cool:
Geniet van het filmpje!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is deze heli qua groten te vergelijken met de mikado 600Se?
Voor de rest zeer net gebouwd en gevlogen :):)
 
Keurig bouwverslag.
En super gevlogen.
Ik wou dat ik op de helft was....

Deze heli is zeker aan te raden als je eerste 700 size, Bas. De bouw is echt simpel. Ik durf zelf te zeggen dat hij zo smooth is als een logo :D. Lage headspeed is geen enkel probleem, je kan zo een goede 8 minuten vliegen.
 
Lange vliegtijd!!!!

Heb vandaag met de 600 e pro 2 packs gevlogen.
En ben dan blij als de timer gaat na 7 minuten.
Sta dus heel erg gespannen en niet rustig.
Is er iemand hier in de buurt die ook heli vliegt en me daarmee
kan helpen.
Ik wil dat namelijk wel weggewerkt hebben voor ik een 700 size aaschaf

mvg


bas
 
Mooie bouwverslag en mooie fotos,

ziet echt licht uit alles en vliegt mooi,
ik zelf zou benieuwd zijn, wat b.v. servos enzv. doen na 10 vlieguren ..

(die kritiek over servos van Blade heb ik in mijn eigen draadje gepakt)

Groet, Uwe
 
Laatst bewerkt:
mooi bouwverslag,

heb 'm er ook mee zien vliegen op Heli Masters afgelopen jaar, deed zeker niet onder voor andere 700 sizers.
 
Mooie bouwverslag en mooie fotos,

ziet echt licht uit alles en vliegt mooi,
ik zelf zou benieuwd zijn, wat b.v. servos enzv. doen na 10 vlieguren ..

Groet, Uwe

spektrum servos worden gemaakt door savox, zijn dus dezelfde als align servos en dergelijke. Dat zijn allemaal top servos, deze spektrum servos zouden dus ook een lange tijd moeten meegaan
 
Hoi Tom,

(excuus hoeft niet, je hebt gelijk,)

man man wat leuk gevlogen, je durft echt wat,
da zie je echt, dat de heli licht is,
en die X helis zijn echt krachtig,

houd hem heel, Uwe
 
Dat is mooi aan de lage kant.
Hoe zit de accu bevestigd? Zit deze op een aparte plaat die in het frame geschoven kan worden?
Mvg bas
Ps. Mooi gevlogen hoor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is mooi aan de lage kant.
Hoe zit de accu bevestigd? Zit deze op een aparte plaat die in het frame geschoven kan worden?
Mvg bas
Ps. Mooi gevlogen hoor

blade heeft een enorm handige batterytray ontworpen voor de 700x. De accu kan bevestigd worden in één klik.

e13-battery-tray.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top