Nu het seizoen op zijn einde loopt is het tijd voor een nieuwe heli. De blade 700x stond op mijn verlanglijstje sinds ik op helimasters met de ontwerper, James Haley, heb gepraat. Het design is tot in de puntjes uitgedacht, resultaat: een enorm licht airframe met mooie vliegeigenschappen.
Ik heb gekozen voor de supercombo met CC edge 120hv ESC. Standaard komt de supercombo met spektrum servo's, eflite 520kv motor en ar7200bx. Ik ben niet zo'n fan van beastx, dus gebruik ik een fullsize blackline vbar, aangezien ik die toch nog op overschot had.
Leuke detail van de spektrum servo's: de servokabels kan je loskoppelen van de servo. Als je dus eens de servogears moet vervangen, moet je niet volledige bekabeling opnieuw doen.
Mijn setup is dus:
Blade 700x kit
Eflite 520kv motor
CC 120HV edge
Spektrum cyclic servo's
Spektrum tail servo
Fullsize blackline vbar
Edge 693mm blades
(2) Haiyin 6s 5000mah 60c
Let's start building
De heli komt netjes verpakt in een gekleurde doos. De regelaar zat in mijn geval nog apart, aangezien de Horizon supercombo incl. regelaar toen nog niet beschikbaar was (nu dus wel).
De Eflite motor is echt een schoonheid! Heel mooi afgewerkt, en de flatspots voor de setscrew van de pinion zijn al uitgesneden in de fabriek.
Ik hou van de kleuren van de canopy! Heel goed zichtbaar op zowel bewolkte, als zonnige dagen. De kwaliteit van de canopy was niet perfect, maar zeker aanvaardbaar.
De verschillende delen van de heli zijn netjes apart verpakt.
De manual laat je eerst de kop bouwen. De kop is niet-dfc, hoera! Hij is super simpel te bouwen, alles staat netjes uitgelegd in de manual. De bladegrip-armen zijn bevestigd met een verticale en een horizontale schroef, zo is je bladegrip beter beschermd in het geval van een crash (bij een trex worden de 2 horizontale schroeven er gewoon uit getrokken, waardoor je de volledige bladegrip moet vervangen).
Vervolgens is het frame aan de beurt. Er zijn 3 bearing blocks, maar slechts 2 van de 3 hebben er een bearing in zitten. No stress, dit is zo volgens design. 3 bearings zouden een vreemde resonantie veroorzaakt hebben bij een vroeg prototype.
Het carbon van het frame is 2.5mm dik, en van hoge kwaliteit, hiervan was ik erg onder de indruk.
Bearing blocks geïnstalleerd. Bij de middelste heb ik nog geen locktite gebruikt, omdat deze nog verschoven moet worden, zodat de servo's er perfect in zouden passen. Ook zijn er aan de onderkant wat aluminium tussenstukjes geïnstalleerd.
Vervolgens wordt de andere kant van het frame geïnstalleerd.
De skids zijn uit 1 stuk vervaardigd, ik hou niet zo van het uiterlijk, maar stevig is het zeker!
Heb een 0.5mm shim moeten steken tussen de mainshaft collar en de bearingblock om de speling weg te nemen. De maingear is erg indrukwekkend, maarliefst 17mm dik! Deze krijg je niet gestript
Next up: de motor. Opnieuw weer erg simpel allemaal, 3 lange schroeven die door de counterbearing gaan en zo de motor vast zetten op de motormount. Niet vergeten om eerst de pinion te bevestigen
Anti-rotation bracket. Plastiek is van mooie kwaliteit, Blade heeft hier duidelijk ervaring in
De tt gears en assen zitten apart verpakt. Je moet ze zelf op de as bevestigen met behulp van een klein pinnetje. In het geval van een crash, kan je de tt gears en assen apart kopen. Als je dus bijvoorbeeld de achterste tt gears stript, kan je die gewoon vervangen zonder dat je een nieuwe staartas moet kopen.
tt gears geïnstalleerd in de boomblock.
boomblock zit vast met 12 M3x8 schroeven. ALLE schroeven die in het frame gebruikt worden zijn M3x8, zo moet je geen 10 verschillende soorten schroeven in je gereedschapskist voorzien.
Ook nog een extra gyro tray boven de boomblock.
Neem even de tijd om dit kunstwerkje te bewonderen, de tailbox. De tailbox is vervaardigd uit een stuk, waardoor het erg simpel en licht is.
Van de volgende stappen heb ik heelaas geen foto's, zie hier het resultaat.
De TT wordt ondersteund door 2 bearings. Ik heb groene locktite gebruikt om de bearings vast te zetten op de TT.
Ik vond het eerst wat vreemd om te zien dat er een metalen pushrod gebruikt wordt op een 700 size. Maar de pushrod zit erg mooi vast door het slimme ontwerp van de guides. De pushrod gaat door een klein blokje, en dit blokje wordt vast geklemd tussen de guides.
almost finished!
de laatste loodjes. Het plaatje om de esc op te monteren wordt vooraan geplaatst, en zorgt voor wat extra stevigheid van het frame. de bovenste rand is bedekt met elektrische tape, zodat de motor kabels niet beschadigd worden.
De battery tray wordt bevestigd op 2 aluminium tussenstukken. Je kan ervoor kiezen om de battery tray wat meer vooraan of achteraan te plaatsen, naargelang het gewicht van je batterijen.
Daar staat hij dan
De eerste vluchten verliepen niet vlekkeloos. De castle regelaar sloeg vaak voortijdig af, omdat hij te warm werd. Team Horizon heeft mij dan de Castle instellingen van James Haley doorgestuurd. Hiermee vloog hij al een stuk beter, maar nog altijd zoals ik het wou. Heb er dan nog wat meer mee gespeeld, en nu is het ongeveer goed. Ik gebruik de volgende instellingen:
PWM rate: 8khz
timing: 5
governor gain: 7
headspeed refresh rate: 17
battery voltage: 50V
IDLE1: 1750
IDLE2: 1900
IDLE3: 2000
Zoals gewoonlijk, als je heli eindelijk goed vliegt, crash je bijna
Geniet van het filmpje!
Ik heb gekozen voor de supercombo met CC edge 120hv ESC. Standaard komt de supercombo met spektrum servo's, eflite 520kv motor en ar7200bx. Ik ben niet zo'n fan van beastx, dus gebruik ik een fullsize blackline vbar, aangezien ik die toch nog op overschot had.
Leuke detail van de spektrum servo's: de servokabels kan je loskoppelen van de servo. Als je dus eens de servogears moet vervangen, moet je niet volledige bekabeling opnieuw doen.
Mijn setup is dus:
Blade 700x kit
Eflite 520kv motor
CC 120HV edge
Spektrum cyclic servo's
Spektrum tail servo
Fullsize blackline vbar
Edge 693mm blades
(2) Haiyin 6s 5000mah 60c
Let's start building

De heli komt netjes verpakt in een gekleurde doos. De regelaar zat in mijn geval nog apart, aangezien de Horizon supercombo incl. regelaar toen nog niet beschikbaar was (nu dus wel).



De Eflite motor is echt een schoonheid! Heel mooi afgewerkt, en de flatspots voor de setscrew van de pinion zijn al uitgesneden in de fabriek.

Ik hou van de kleuren van de canopy! Heel goed zichtbaar op zowel bewolkte, als zonnige dagen. De kwaliteit van de canopy was niet perfect, maar zeker aanvaardbaar.

De verschillende delen van de heli zijn netjes apart verpakt.

De manual laat je eerst de kop bouwen. De kop is niet-dfc, hoera! Hij is super simpel te bouwen, alles staat netjes uitgelegd in de manual. De bladegrip-armen zijn bevestigd met een verticale en een horizontale schroef, zo is je bladegrip beter beschermd in het geval van een crash (bij een trex worden de 2 horizontale schroeven er gewoon uit getrokken, waardoor je de volledige bladegrip moet vervangen).





Vervolgens is het frame aan de beurt. Er zijn 3 bearing blocks, maar slechts 2 van de 3 hebben er een bearing in zitten. No stress, dit is zo volgens design. 3 bearings zouden een vreemde resonantie veroorzaakt hebben bij een vroeg prototype.

Het carbon van het frame is 2.5mm dik, en van hoge kwaliteit, hiervan was ik erg onder de indruk.

Bearing blocks geïnstalleerd. Bij de middelste heb ik nog geen locktite gebruikt, omdat deze nog verschoven moet worden, zodat de servo's er perfect in zouden passen. Ook zijn er aan de onderkant wat aluminium tussenstukjes geïnstalleerd.

Vervolgens wordt de andere kant van het frame geïnstalleerd.

De skids zijn uit 1 stuk vervaardigd, ik hou niet zo van het uiterlijk, maar stevig is het zeker!

Heb een 0.5mm shim moeten steken tussen de mainshaft collar en de bearingblock om de speling weg te nemen. De maingear is erg indrukwekkend, maarliefst 17mm dik! Deze krijg je niet gestript


Next up: de motor. Opnieuw weer erg simpel allemaal, 3 lange schroeven die door de counterbearing gaan en zo de motor vast zetten op de motormount. Niet vergeten om eerst de pinion te bevestigen




Anti-rotation bracket. Plastiek is van mooie kwaliteit, Blade heeft hier duidelijk ervaring in


De tt gears en assen zitten apart verpakt. Je moet ze zelf op de as bevestigen met behulp van een klein pinnetje. In het geval van een crash, kan je de tt gears en assen apart kopen. Als je dus bijvoorbeeld de achterste tt gears stript, kan je die gewoon vervangen zonder dat je een nieuwe staartas moet kopen.

tt gears geïnstalleerd in de boomblock.


boomblock zit vast met 12 M3x8 schroeven. ALLE schroeven die in het frame gebruikt worden zijn M3x8, zo moet je geen 10 verschillende soorten schroeven in je gereedschapskist voorzien.

Ook nog een extra gyro tray boven de boomblock.

Neem even de tijd om dit kunstwerkje te bewonderen, de tailbox. De tailbox is vervaardigd uit een stuk, waardoor het erg simpel en licht is.

Van de volgende stappen heb ik heelaas geen foto's, zie hier het resultaat.

De TT wordt ondersteund door 2 bearings. Ik heb groene locktite gebruikt om de bearings vast te zetten op de TT.

Ik vond het eerst wat vreemd om te zien dat er een metalen pushrod gebruikt wordt op een 700 size. Maar de pushrod zit erg mooi vast door het slimme ontwerp van de guides. De pushrod gaat door een klein blokje, en dit blokje wordt vast geklemd tussen de guides.

almost finished!

de laatste loodjes. Het plaatje om de esc op te monteren wordt vooraan geplaatst, en zorgt voor wat extra stevigheid van het frame. de bovenste rand is bedekt met elektrische tape, zodat de motor kabels niet beschadigd worden.


De battery tray wordt bevestigd op 2 aluminium tussenstukken. Je kan ervoor kiezen om de battery tray wat meer vooraan of achteraan te plaatsen, naargelang het gewicht van je batterijen.

Daar staat hij dan



De eerste vluchten verliepen niet vlekkeloos. De castle regelaar sloeg vaak voortijdig af, omdat hij te warm werd. Team Horizon heeft mij dan de Castle instellingen van James Haley doorgestuurd. Hiermee vloog hij al een stuk beter, maar nog altijd zoals ik het wou. Heb er dan nog wat meer mee gespeeld, en nu is het ongeveer goed. Ik gebruik de volgende instellingen:
PWM rate: 8khz
timing: 5
governor gain: 7
headspeed refresh rate: 17
battery voltage: 50V
IDLE1: 1750
IDLE2: 1900
IDLE3: 2000
Zoals gewoonlijk, als je heli eindelijk goed vliegt, crash je bijna

Geniet van het filmpje!
Laatst bewerkt door een moderator: