"BOEM" zei het ontstoorsetje...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door CC, 6 nov 2006.

  1. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Heb m'n zender ontvangen met de post,
    Ff uitgetest. Dit is voor mij de allereerste keer dat ik een zelfsamengestelde boot ( of wat dan ook ) test.
    De test ging goed, alleen had ik de indruk dat als ik 'volle' gas naar voor gaf, de boot naar voor schoot, maar wanneer ik dan onmiddelijk naar achteren ging de regelaars maar traag op gang kwamen en er zelf een second kon tussen zitten voor ze reageerden.

    Wat ze wel deden was dus stoppen met de schroeven, maar naar achter gaan duurde nog ffjes.. ( het hele proces + 1sec ). En dit is cruciaal als je ooit een 'bijna' aanvaring hebt met iets. Of als je wil 'parkeren' aan de baai.

    Wat mij ook opviel was dat de 2 motoren gelijk NET iets anders draaide. Dus de linkse wat minder dan de rechtse, maar goed, dat was een veronderstelling op het blote oog.
    Ook werd 1 moto wel warmer, zelf HEET voor je hand, althans staan er boven de 2 motoren een FAN (computerventilator) die draait...
    De regelaars daartegen, worden lauw. Dus niet eens warm. (ook gekoeld door diezelfde fan)


    NU wat me het MEEST verbaasde was de plotse BAM in de boot en een grote stofwolk, hij bleef echter wel z'n taak uitvoeren, dan heb ik alles zo vlug mogelijk uitgezet..

    Wat was er nu ontploft? ( Met een verschrikkkkeeeliiijjk stinkende geur! )
    Het ontstoorsetje, niet de gehele set, maar de 'brug' had BAM gezegd. Dag brug!

    Kunnen jullie voorstellen wat ik met de 'brug' bedoel? Het 'ding' dat je soldeert tussen + en -.
    Nu, HOE kan dit komen? Te lichte onstoorset?
    Ik heb wel bij beide motoren 2 verschillende ontstoorsetjes gebruikt. De motoren zijn 2x GRAUPNER SPEED 500 E

    Ook heb ik nog een 2de brug liggen van Graupner zelf, maar ik weet niet of je een set mag mengen met andere bruggen of... ? :s:



    Ook nog even een kleine vraag: Stel dat je vaart, en je boot reageert niet meer op je zender.. En hij blijft doorvaren.. Een failsafe of zoiets noemt dat? Kan iemand daar meer uitleg en € over geven?


    Groetjes! :D
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Tja, dat is een rare gewaarwording. Zo te lezen was de condensator (want zo heet de 'brug' zoals je het zelf noemt) al stuk voordat-ie boem zei. Waarschijnlijk zat er een vorm van kortsluiting in, waardoor de motor werd afgeremd. Dit komt heel erg sporadisch voor, dus dat is een kwestie van pech hebben. Je kunt er zondermeer een andere condensator voor in de plaats zetten. Dit hoeft er zelfs niet eentje van dezelfde waarde te zijn. Meestal wordt er tegenwoordig 100nF gebruikt (er staat dan vaak 104 op, maar andere notaties zijn ook mogelijk).

    Snel van vooruit naar achteruit schakelen en vice versa is niet bevorderlijk voor de motoren, dus dat moet je zo min mogelijk doen. Veel regelaars hebben ook een veel lichtere achteruit dan een vooruit. Deze kan dus minder stroom verdragen (en ook minder lang worden gebruikt) en om deze te sparen zit er dan ook meestal een vertraging in de achteruit.
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Christophe,

    Kan het zijn dat je Robbe Navy regelaars hebt?
    Die hebben een korte tijdvertraging tussen vol vooruit en vol achteruit. Dit is om je regelaar te beschermen. Bij het plots inschakelen van je motor loopt er een hoge stroom. Om dat te voorkomen laat de regelaar een kleine pauze.

    Wim
     
  4. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Neen, Ze zijn van de conrad site.

    TOP 40WP
    (39.90 € op de site, als je ze wil zoeken...)
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er zit inderdaad een vertraging in als je van vol vooruit naar vol achteruit gaat. Dit is inderdaad om de regelaar heel te houden, als je het magnetisch veld in de motor ineens omdraait krijg je hele hoge stromen die funest zijn voor de elektronica, inclusief de accu. Wat vaak sneller werkt is vol vooruit -> vol achteruit -> neutraal -> vol achteruit.

    Door snel ompolen kun je ook de condensator eruit knallen (is wel exceptioneel, zeker bij zulke lage capaciteiten). Het was toch niet toevallig een Schottkey diode (zwart kokertje)? Die kunnen heel slecht tegen ompolen. :wink:
     
  6. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    <quote>Het was toch niet toevallig een Schottkey diode (zwart kokertje)? Die kunnen heel slecht tegen ompolen. </quote>
    Daar dacht ik in eerste instantie ook aan maar volgens het verhaal had ie al achteruit gelopen.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een diode is meteen kapot bij verkeerd om aansluiten. Geldt voor alle elektronica/halfgeleiders: transistoren, FET's, diodes.

    De condensator moet keramisch zijn, zo'n dun schijfje met twee lange draden.

    Meer over ontstoren in Gerben's FAQ:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php?cid=6
    -> link: "Het ontstoren van een electromotor"
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nou, direct kapot. Een Schottky diode daarentegen wel, net als een zenerdiode. Een (MOS)FET is gelijk naar de eeuwige jachtvelden (sommige typen zonder interne blusdiode bij aanraking t.g.v. statische elektriciteit), maar ik heb genoeg vermogenstransistoren en ook condensatoren resp. roodheet en flink bol zien staan door verkeerd om polen. Gewone diodes kun je ook aardig ompolen, tot hun doorslagspanning (zo'n 50 tot enkele honderden Volts).

    Een ontstoorcondensator hoeft niet per definitie keramisch te zijn. Deze zijn wel het goedkoopst en hebben een hoge doorslagspanning. Je kunt ook polyester (MKT) of styroflex (laagste lekstromen en duur) condensatoren nemen.
     
  9. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Nou, de motoren had ik al een paar keer achteruit en vooruit laten lopen ja. En de boot was al een halfuurtje actief, in bad weliswaar..)
    Zelf een tijdje gewoon 'volle' gas laten lopen in bad, om te zien of er iets mis ging gaan..

    Beter eens uittesten in bad, dan op het meer... Als hij gaat of stilvalt of in brand vliegt, ligt hij daar te dobberen, en sta je daar aan de oever..


    Maareuh, zoals jullie weten is het niet geheel zonder fouten gegaan.

    Wat ik ook nog gehad heb is dat mijn zekering gesprongen was. (7.5 Amp.) zag bruin van de hoge spanning, zit nu een 15 Amp. in en die houd het wel.

    Maar, als de boot zo'n 5 minuten in bad volle vaart ligt te doen, weliswaar met z'n neus tegen de voorkant van het bad, dus hij kan nergens naartoe, dan krijgen de motoren toch MEER te verwerken?

    Want ze moeten het water in het gehele bad voortduwen in een stroming, en op het meer is het juist de boot voortduwen... Ook werden ze dan wel best HEET, ondanks de ventilator...

    Of ben ik nu mis?

    Oja: die 'brug' was geen zwart cilindertje, maar een blauw... Zo'n cilinder die niet open is aan de top en voet, maar gesloten. Wat je ook op een printplaat vindt.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Je doet het helemaal goed op deze manier. In het water (als de boot nergens door wordt tegengehouden) is het stroomverbuik zo'n 25% minder. Dat de motoren warm/heet worden is toegestaan. Onze gelijkstroommotortjes worden dan ook altijd zo'n 60 graden Celcius als ze hun hoogste rendement leveren. Dit is net genoeg om je vingers te verbranden.

    Het gesprongen onderdeel zal een (Sibatit-)condensator zijn geweest (tenzij het elco was, maar die horen niet op motoren thuis. Hier staat altijd een plus of min op vermeld). Naast de bruine, keramische typen, die meestal worden gebruikt zijn dit de meest voorkomende in de modelbouw. Als je nieuwe aanschaft hoeven ze dus niet hetzelfde te zijn. Overigens als het een diode was geweest had de motor nauwelijks gedraaid en had je binnen een paar seconde een rookwolk gehad.
     
  11. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Dus gewoon vervangen? Ik heb er nog een liggen van Graupner zelf, een 470 nF / 250v... Beetje zwaar? Is wel een groot 'ding'... maar die houd het op de andere motor wel..

    Overigens, had de boot weinig last van storing, in het begin iets of wat, als ik de boot naar de badkamer droeg, en de zender lag nog in m'n kamer...

    Dan begon de servo wel te irriteren, en als ik mij goed herriner, de regelaars ook... Is dit normaal over een afstand van 10 meter? met enkele muren tussen, niet veel...

    Als ik mij goed herriner stond de antenne wel niet volledig uitgeschoven... kwam ik dichter was het uiteraard gedaan..


    Maar nu heb ik schrik. Om hem te water te laten. Stel dat hij niet meer reageert en gewoon woluit gaat varen.. Dan knalt die uiteindelijk tegen de rand.. Zou zonde zijn van het werk en het geld dat er in zit...

    Een failsafe? Explain to me...€...:D
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    470nF is inderdaad een tamelijk hoge waarde, maar zet die er maar gewoon op.

    Dat je binnenshuis wat storingen hebt is niet vreemd, zeker niet als je zelf ook nog eens met het model loopt te wandelen.

    Een failsafe gebruik je normaal gesproken niet in combinatie met elektronische regelaars. Dit kan wel, maar de meeste regelaars hebben zoiets al aan boord. Als je de zender uit zet wordt dan de motor gestopt.
    Bij modellen met verbrandingsmotoren wordt wel vaak een failsafe gebruikt. Dit is een stukje elektronica, dat je tussen ontvanger en gasservo aansluit. De betere failsafes herkennen storingen en/of het volledig wegvallen van het signaal en bekijken ook nog eens de ontvangeraccu-spanning. Met een instelknopje bepaal je welke positie de gasservo in moet nemen als de failsafe in werking treedt. Uiteraard kun je zoiets ook tussen de ontvanger en de snelheidsregelaar monteren en dan als failsafe-positie de nulstand instellen. Het is echter wat veel van het goede als de regelaar dit zelf ook al doet.
     
  13. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Okej, straks ff derop solderen en die regelaars testen..

    Ff gas geven en dan zender uit... Kijken wat ze doen..
     
  14. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    Regelaars getest, geef ik elke regelaar wat 'gas' en ik zet tergelijkertijd de zender uit, vallen de regelaars na 2seconden 'blind' draaien uit...

    Geef ik niets van gas, ligt de boot stil, en ik zet de zender uit dan gaan de regelaars even blind gaan spelen met de gas, amar na 2seconden liggen ze ook weer uit.

    Dus een failsafe is gelijk inderdaad al niet meer nodig ;) :D !

    leuk, die regelaars...
     

Deel Deze Pagina