Hey, Ik heb een setje Turnigy accu's, 40~80C 3S 5000mAh. Ik rijd ermee in een Savage Flux met Mamba Monster (120A continu). De eerste paar ritjes ging alles prima maar op een gegeven moment kwamen de accu's erg bol uit de auto na het rijden, na een dagje zakte het weer in en was het weer een aantal millimeter wat bol stond maar als ze uit de auto komen zijn ze behoorlijk opgefokt om het zo maar te zeggen... 80C moet toch genoeg zijn voor een Mamba Monster? Vind het raar dat ze er bol uitkomen terwijl HPI aangeeft dat je een minimum van 25C moet hebben. Mocht dit geen geschikte accu zijn voor deze auto, welke andere 3S LiPo raden jullie dan aan? Alvast bedankt!
Deze lipos zijn geschikt voor een stroom vretend monster dus dat lijkt niet de oorzaak. Heb je al gegoogeld naar ervaringen van anderen met een vergelijkbare auto? Een productie foutje zou er tussen kunnen zitten maar dan blijven de andere goed. Het kan wel zijn dat je de lipos te ver leeg trekt. In dat geval moet je de lipo cutoff hoger instellen. Wat zijn de individuele celspanningen van de lipo na het rijden? En zijn je lipos warm na het rijden? Hoe lang rijdt je op een accu? Is er onbalans na het rijden als je ze weer op laadt? Wat meer info geeft misschien duidelijkheid.
Wanneer stop je me het rijden, of te wel bij welke spanning stopt de regelaar de motor? Het lijkt er namelijk op dat je de accu te ver leeg rijdt, dan kan je dit opzweleffect krijgen. Een andere mogelijkheid is dat de accu misschien wel gespecificeerd is als een 40C accu maar dat eigenlijk niet is. Het is dus niet onmogelijk dat die accu zich niet echt lekker voelt bij een constante ontlading met 120A!
Constante ontlading met 120A lijkt me zelfs met dit monster moeilijk haalbaar. Ik vraag me dan ook af waar dat gegeven vandaan komt. Waarschijnlijk uit de specs van de regelaar of de motor maar het lijkt me erg veel. Met 120A continu is deze lipo met 2.5 minuten leeg in theorie.
Bedankt voor de reacties. Wat antwoorden op de vraag van cdromflyer: In dat geval moet je de lipo cutoff hoger instellen...heb ik idd nog niet gedaan, heb geen castle link en de regelaar heeft dus de standaard instellingen Wat zijn de individuele celspanningen van de lipo na het rijden?...dat verschilt, meestal zit er wel een verschil in, bijvoorbeeld 3.65v 3.62v 3.78v En zijn je lipos warm na het rijden?...ja, gister toevallig gemeten, tussen de 30 en 35 graden Hoe lang rijdt je op een accu?...ongeveer een uurtje, ik gebruik altijd alle power, vaak rij ik half gas/3 kwart gas. Is er onbalans na het rijden als je ze weer op laadt?...zelfde als de tweede vraag, vaak is er wel onbalans. Ernst, ik wacht gewoon op de LiPo cutoff, maar dit zorgt er toch juist voor dat de accu niet te ver wordt leeg getrokken? Ik stop daarna namelijk meteen met rijden...
Als je de cutoff spanning niet in kunt stellen dan zou ik de lipo niet zo ver leeg rijden. Het valt eigenlijk wel mee maar ik zou je wel aan raden de lipos na gebruik op storage niveau (3.8V/cel) op te bergen. Er zit toch wel een aanzienlijke onbalans in de cellen dus zeker balanceren voor het op bergen. Hoe oud zijn ze en hoe ben je gewend je lipos op te bergen? Geladen leeg of op storage niveau? Je lipos worden met 35 graden zeker niet te warm maar het is wel opmerkelijk dat ze met een belasting van 1C(uurtje rijden) nog zo warm worden. Of rijdt je kort met lange pauzes?(dan is het nog steeds vreemd) Een ander groot vraagteken is wat gebruikt deze auto maximaal want 1 uur rijden klinkt heel vreemd voor mij. Ja dat is zo maar je kunt hem niet in stellen en als je hem niet zwaar belast dan is een lipo op die spanning misschien al gevaarlijk ver leeg. Vooral als je hem dan zo weg legt.