BosModelAir 1ste sleepervaring :-)

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Jaja, Onno en ik hebben de gister weer wat nieuws geleerd.
Er is nog wel wat finetuning nodig maar als het in 1 keer goed zou gaan is het ook niet leuk.

Onno heeft al ruim 2 jaar een zwever liggen de SB-10 van Carrera, die heeft ie ooit een gekocht om achter mijn ex-Snoopy II TW te hangen.
Zover is het nooit gekomen want ik heb de Snoopy tussen door een keer verkocht.

Maar sinds ik de Super Decathlon heb, was meteen van het begin af aan al duidelijk dat het dan met die kist maar eens moest gebeuren.

En gister was de dag :D

Om 4 aangekomen op het veld, de Super Decathlon opgebouwd en daar even lekker mee vliegen.
Gijs kwam ook en toen met André de zwever van Onno opgehaald.

Zwever opgebouwd, alles gestest, Gijs de camera gegeven en gooien maar.
Mhhh, de kist ging vrij hard mety de neus naar beneden tegen de grond aan, en daardoor brak de richtingsroer aansturing af.
Maar lijm doet wonderen dus een 15 min. later nog een poging en de kist even wat up getrimd.

Zo worp 2 was al iets positiever.

Onno is er, dus zweef poging 3, ik gooien en Onno sturen, kijk dat gaat al weer beter.
De kist moet nog wel wat getrimd worden en "hoe hoger je zit hoe beter dat gaat" zei Onno dus ja dan maar achter de Decathlon.

Let wel ik heb nog nooit gesleept en Onno is nog nooit gesleept.
Voldoende onzeker factoren dus voor een gedoemde mislukking, daarbij hielp de wat vlagerige windkracht 4 ook niet aan mee.

Maar ja, het kan alleen maar stuk gaan dus we gaan ervoor, hebben we toch nog wat te lachen ;-)

Hier de verrichtingen op film en daaronder wat kommentaar:
BosModelAir sleep maiden

De eerste start ging aardig alleen schoot al vrij snel de sleeplijn van de zwever los.
De tweede start was een Onno fout die verkeerd stuurde waardoor de zwever op zijn kop belande.
De derde start was zonder zwever.
De vierde start was mijn fout, ik had mijn ontkoppelschakelaar op een beter bereikbare plek gezet maar toen was ik iets te snel, dat was een over reaktie van mij.
De vijfde start was een koppelfout van Onno blijkbaar zat de kabel niet 100% goed.

Tussen 1 van deze sleepstarts door heb ik nog wel een keer de zwever erachter gehad met Wesley aan de knuppels. Dat ging een stuk beter, konden wij meteen zien dat het wel kan maar dat het nog wat ervaring vergt.
Onno moet nog even leren wat rustiger te sturen en niet teveel te oversturen, als dit gebeurt trekt ie mij namenlijk ook weg en dan wordt het een zooitje.

In totaal hebben we gister 11 sleepstarts gemaakt.

En hier wat sleepfoto`s:
zweefmaiden1.jpg

zweefmaiden2.jpg

zweefmaiden3.jpg

zweefmaiden4.jpg

zweefmaiden5.jpg

zweefmaiden6.jpg

zweefmaiden7.jpg

zweefmaiden8.jpg

zweefmaiden9.jpg

Maar ik moet zeggen voor iemand die nog nooit gesleept heeft of gesleept is hebben wij het niet onverdienstelijk gedaan, en zoals ik al zei in het begin:
"Als het in 1 keer goed gaat is het ook niet leuk, nu hebben we nog wat speanning tijdens het vliegen en iets om te leren" ;-)

Greetingz,
Berto en Onno.

Hey Berto, lastig hoor maar wel leuk, ook om te zien. Het lijkt wel alsof de SB-10 erg slipt of vergis ik mij? Richtingsroer verkeerd om misschien?

Alles bij elkaar wordt het vliegen in Ede steeds aantrekkelijker moet ik constateren; hebben jullie nog vacatures om de club :)

Hee Jakkie,

zeker in het begin wel even wennen maar wel leuk om te doen :yes:

Gister ook nog een paar starts gemaakt en dat ging ook goed.

De Zwever heeft het alleen niet overleefd, ergens op 75 meter hoogte tijdens een bocht schoot er een vleugel los en de romp ging als een raket de grond in :D
De romp is wel onbreekbaar gebleken alleen hier en daar wat geknikt.

Wordt dus tijd voor een ander speelzwevertje ;-)

Das jammer... volgens mij heb je nog ergens een reservezwever liggen toch? Alleen even de hulpmotor eraf schroeven... Is er nog iets van die zwever te maken wellicht weet ik er nog een tehuis voor :)

Enne... is er nog ruimte bij jullie op de club?

Yep, die "reservezwever" is al ontdaan van hulpmotor ;-)

En ja volgens mij is er nog ruimte op de club.

Het opbouwen van de "reservezwever"vordert gestaag, zie: Zwever (wat voor 1???) (BosModelAir)

Dus volgende week woensdag gaan we die maar eens achter de S. Decathlon hangen en kijken of dat wat wordt.
Maar we gaan door en laten ons niet door 1 crash stoppen :nooo:

Back