bouw Dusseldorf (?????????????)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door piet, 9 mei 2012.

1. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    ben begonnen met de bouw van de Dusseldorf, heb inmiddels de roeren en motoren met schroefassen gemonteerd.
    zal gauw wat foto's er van nemen en die in de topic plaatsen.
    het wordt alleen een project voor de wat langere termijn, want ik wil hem zo optimaal mogelijk bouwen en dat kost tijd en geld.
    dus binnenkort meer.
    de vraagtekens tussen de haakjes betekent de nog onbekende nieuwe naam.
    groetjes piet

2. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    eerste foto's

motoren met schroefassen

de roeren

de schroefassen liggen door middel van het oranje hulpstuk precies in lijn met de motoras.
    groetjes piet

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik zou de motorspant nog wat "zekeren" met een paar driehoekjes als steunen tussen het verticale gedeelte en de bodem van de boot.

Roeren zien er goed uit, ik kan alleen zo niet zien of ze op de plek waar ze door de romp binnen komen, ook extra steun hebben, of alleen door een beetje lijm lopen. In het laatste geval riskeer je het losbreken van de roeren als ze ergens tegenaan stoten.

4. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    de motorsteun heeft aan de zijde waar de motoren zitten aan elke kant een driehoek, eventueel zou dat ook nog aan de assenkant kunnen, maar het voelt wel heel stevig.
    wat betreft de roeren, de roerbussen zijn ook aan binnenkant waar ze naar buiten gaan gelijmd met stabilit en uiteraard aan de bovenkant dus ik denk dat dat geen kwaad kan.
    maar bedankt voor het commentaar.
    groetjes piet

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Een blokje hout of kunststof wat op de bodem gelijmd zit, waar de koker extra steun door krijgt, zal toch beter zijn. Dit werkt ook wel, en aan de bovenkant zitten de kokers vast in de romp, wat ook scheelt, dus zolang er geen flinke tik tegen het roer komt zal het wel blijven zitten, maar zeker met een wat grotere en duurdere boot is het handig minder risico te nemen, en waar mogelijk extra veiligheid in te bouwen.

6. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    ziet er heel mooi uit Piet!!!:yes:

waar heeft uw die orange motor huplstukjes
    weg?, want zulke hulpjes heb ik nog nooit eerder gezien
    ze lijken me namelijk heel erg handig:D

Jan

7. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    Indoorvlieger, ik ga hier nog wel aan werken maar ik dacht ik plaats eerst maar eens wat foto's.
    Jan, deze zijn van Robbe 1-4100
    groetjes piet

8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat gaat dan zeker goed komen, begin ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Welke motoren heb je er nu in zitten trouwens? Ik meen 755/40 op de fluxring te lezen, klopt dat? In dat geval een goede keuze.

Gr. Henk

9. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    klopt wat betreft de motoren, dit in combinatie met de assen en schroeven van Raboesch, het oranje gedeelte is van Robbe 1-4100 plus twee koppelstukken (5 naar 4).
    groetjes piet

10. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    zelf kleef ik altijd wat plakband rond de plaatsen waar ik de epoxylijm of stabilit ga aanbrengen
    lijm aanbrengen , even laten aantrekken en dan de plakband verwijderen als de lijm net begint te stollen

dan verkrijg je een mooie strakke lijmrand en zit je niet met dat geklieder , geeft toch een nettere aanblik vind ik

ik vermoed dat die grote moer dient om de as vast te klemmen? misschien erop letten dat deze op één of ander manier geborgd is want ik vrees dat deze wel eens zou kunnen lossen?

mvg

11. Lennart

Lennart

Lid geworden:
    27 jan 2009
    Goed begin piet! Ik heb zelf ook een dusseldorf, varend met dezelfde motoren als jij. Vaart echt super met 50mm schroeven, ze worden niet eens lauw. Het is niet de mooiste boot meer (is 1 uit de begintijd) maar als je foto's nodig hebt, hoor ik het wel. Heb overigens alleen de bluskanonnen draaiend (niet verticaal) en werkend. Niet de kraan.

Videootje:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    voor iedereen bedankt vast voor het meedenken, er moeten nog wel wat kleine verstevigingen gemaakt worden maar ik zal dat in later stadium wel weer op een foto zetten.
    ook de ringen bij de koppelingen worden gefixeerd met wat lijm.
    Lennert, mocht je foto's hebben van de bouw dan ben ik wel geinteresseerd, misschien dat je ze dan op een cd kunt zetten en naar me toe sturen.
    video'tje is gaaf.
    ga op de boot ook alles laten werken, wacht op de uitbreiding van m'n zender.
    groetjes piet

13. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    hierbij een aantal foto's van de voorkant, het blijkt dat of de romp te breed is of het dek niet helemaal klopt.
    trouwens meerdere kunststof delen zijn niet te gebruiken vanwege het feit dat ze een beetje rond staan.
    ik ga deze delen dan ook uit triplex, 2mm, maken.
    het is ook niet mogelijk om het voordek aan de voorkant passend te maken omdat je dan op de scheiding achterdek en voordek niet uitkomt.

hier het voordek in de romp:

heb een mal gemaakt van karton om deze van hout te maken zodat het wel goed past:

groetjes piet

14. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Piet,

Zover ziet het er goed uit! Je zou nog in overweging kunnen nemen om een nieuw dek te maken van polystyreen. Ik werk hier zelf ook mee ( Bouwverslag Happy Hunter) en is redelijk goedkoop en uitstekend te verwerken. Voordeel ( vind ik) ten opzichte van hout is dat je laatstgenoemde ALTIJD moet behandelen met bijv. G4 om rotting bij eventueel water in de romp te voorkomen. Als je dus een plaat polystyreen koopt ( in vele diktes en afmetingen verkrijgbaar) kun je een nieuw dek uitsnijden en hou je waarschijnlijk nog materiaal over om andere dingetjes van te maken.

Groet
    Sjoerd

15. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    ik heb een plaat 2mm multiplex gekocht, en ga hier de eventuele foute delen uit halen.
    de delen welke dan in contact met water zouden komen behandel ik, en ik moet zeggen bij al m'n boten is dat altijd goed gegaan.
    de plaat was ook niet echt duur, maat 55x120cm was maar tien euro.
    groetjes piet

16. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    gisteren alle servo's en pompen binnen gekregen.
    de stuurservo en de pompen zijn gemonteerd en werken goed.
    zo dit was dan toch weer een kleine update.
    groetjes piet

17. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    kraanmotoren + schakelrelais

vandaag even de relaisplaten bedraad en in de boot geplaatst, deze zijn voor het laten draaien van de kraanmotoren.
    de motor voor de hijsdraad zit er al in, dat extra wieltje is ervoor om de draad recht boven het kraanhuis te laten komen.
    wacht nu op de motor en tandwielen voor het draaien van de kraan.

groetjes piet

18. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ziet er goed uit. Hoe is de kraanmotor bevestigd trouwens? Gelijmd?

19. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    ik heb eerst een stukje hout op de bodem van de boot gelijmd en daarboven zit de motor waar een klein stukje hardhout op gelijmd zit.
    de motor voor het draaien van de kraan komt onder de kraan te zitten met twee tandwielen.

dit is een motor met een vertraging van 1:50 en daarop een klein tandwiel welke een groot tandwiel aandrijft.
    als dat gemonteerd is zal ik er wel weer een foto van maken.
    groetjes piet

20. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    radio/accuplaat

de plaat voor de electronica en accu's in orde gemaakt en geschilderd.
    de apparatuur staat er nog los op, misschien moet ik de plaats nog iets veranderen.
    aan de zijkant en aan de kant van de motoren komen in totaal zes NiMH pakketten elk van 6V/5A, serie/parallel geschakeld, dit geeft dan totaal 12V/15A, moet volgens mij voldoende zijn om een tijdje te kunnen varen.
    aan de boegkant komen dan de ontvangeraccu en de accu voor de decoder.
    moet alleen nog wat kleine dingen kopen om de schakelaars en accuaansluitingen te solderen.

groetjes piet

Deel Deze Pagina