Bouw Nooteboom 4-as semi dieplader

Catwoman

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo Allemaal.

Onlangs een tweede hands dieplader op de kop kunnen tikken,met het doel om iets voor achter mijn truck te hebben om mee te kunnen rijden.
Hier ga ik naast mijn andere projecten aan werken,eerste doel is om het rijdend te krijgen, daarna de rest.
De dieplader gaat verbouwd worden tot een Nooteboom 4-as semi-dieplader.
....Zo zag het model eruit na aanschaf.....
...er zitten al Schulz stuurassen onder....
...en dit moet het gaan worden uiteindelijk.....
...de techniek in de oplegger gaat bestaan uit stuurbare assen,steunpoten, hydraulische opritten en natuurlijk alle verlichting inclusief breedte borden....
...de oplegger was veel te breed t.o.v. mijn truck, dus eerst alle hout verwijderd,en daarna de laadvloer op de juiste breedte gemaakt,hier zie je aan de achterzijde het verschil al....
...ook zie je hier dat de wielen veel te ver naar binnen staan...
...de witte streep boven de wielen geeft de nieuwe breedte aan....
...en zo ziet het eruit na alles op maat gemaakt te hebben...

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Charlotte,

Tjonge jonge, wat een hoog bouwtempo heb jij zeg !!

Dit wordt weer een mooi model !
SMILEY  OKAY (2).jpg
Smaller maken en inkorten.

Vraagje : Maak je de semi dieplader ook nog uitschuifbaar ?


Jammer dat het geen 6 assige Nooteboom semi dieplader blijft.
Smiley Verdrirtig.01.png
 
Hallo Pieter,
Ach valt wel mee hoor.
Dit wordt een zij-project,maak het eerst rijdend,en later een keer de opritten erop en hydraulisch bediend.
De semi-dieplader gaat bij mij vooral eerst voor het transport van de hulpstukken van de CAT 385C LRE gebruikt worden,en later als een ander project gaat vorderen/gereed is, dan ook voor transport van vakwerk giek delen....;):rolleyes: .
Nee, ik maak er een vaste wagen van, wel in een iets langere uitvoering.
Nee, als het een 6-assser zou blijven , dan zou het een manouver worden met gieksleuf.
Mij doel is om de Nooteboom MCOS 4-as semi-dieplader te maken, deze hebben maximaal 4 assen, hydraulisch gestuurd .

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Pieter,
Ach valt wel mee hoor.
Dit wordt een zij-project,maak het eerst rijdend,en later een keer de opritten erop en hydraulisch bediend.
De semi-dieplader gaat bij mij vooral eerst voor het transport van de hulpstukken van de CAT 385C LRE gebruikt worden,en later als een ander project gaat vorderen/gereed is, dan ook voor transport van vakwerk giek delen....;):rolleyes: .
Nee, ik maak er een vaste wagen van, wel in een iets langere uitvoering.
Nee, als het een 6-assser zou blijven , dan zou het een manouver worden met gieksleuf.
Mij doel is om de Nooteboom MCOS 4-as semi-dieplader te maken, deze hebben maximaal 4 assen, hydraulisch gestuurd .

Groetjes, Charlotte.:bye:

Hallo Charlotte,

Bedankt voor je uitleg.

Dit zelfde doe ik nu ook met mijn 6 assige Broshuis Semi dieplader, achter mijn 4 assige Volvo F16 Zwaar Transporttrekker, zolang de Goldhofer dieplader niet klaar is. Deze Semi dieplader past ook achter mijn 5 assige MB Actros Zwaar Transporttrekker.
IMG_1442.jpg

IMG_1848.jpg

IMG_4766.jpg
IMG_4691.jpg
 
Hallo Allemaal,
..weer wat verder...
constructie van de nieuwe zwanenhals,degene die bij de oplegger gemaakt was, had geen schuine kant,dus besloten om de gehele zwanenhals opnieuw te maken volgens het origineel....
....om extra stevigheid te maken, een soort van "doos" constructie gemaakt....
.....veel werk,maar wel super stevig.....
....en gereed....
....even passen achter de truck....

groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Allemaal,
...weer een stukje verder...
....bij het grote voorbeeld worden de stuurassen hydraulisch aangestuurd door twee cylinders in de zwanenhals,die weer aangestuurd worden door een draaiende schijf met nok en kingpin .De nok valt in de schotel van de trekker,en bij het maken van een bocht worden de bovenliggende cylinders in/uit geschoven, waardoor deze de cylinders bij de stuurassen weer aansturen,een beetje het idee van communicerende vaten.
Ik ga het elektrisch aansturen via een ontvanger/programma,maar om het model compleet te maken mag deze schijf natuurlijk niet ontbreken.....
..bodemplaat gemonteerd op de zwanenhals,en het lager geplaatst...
...draaideel geplaatst...
....en als laatste de schijf met nok en kingpin geplaatst....
...langs de rand 2 k lijm geplaatst om lasnaden na te bootsen....
...daarna de eerste beplating tegen de zwanenhals gemaakt....

Groetjes, Charlotte .:bye:
 
Hallo allemaal,bedankt alle leuk aanklikkers.:thumbsup:
...weer wat verder.....
..onderaan de plaat de schuine steunbalken gemaakt....
...daarna eerste de bodemplaten geplaatst op de zwanenhals...
...de gaten zijn om later eventueel de draaischijf te kunnen demonteren als dit nodig mocht zijn...
...daarna de dwarsbalken gemaakt ,de maat die ik nodig had ,is er niet in de handel,dus maar zelf gemaakt uit plaat...
...één kant gereed,andere moet nog...
...alle dwarsbalken gereed, daarna de buitenrand aangebracht....
...en van bovenaf gezien...

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
knap hoe jij dat geslodeerd krijgt zonder de boel te overhitten en de reeds gesoldeerde verbinden weer los laten. Piet gebruikt natte keuken rol papier volgens mij om de reeds gesoldeerde verbindingen te beschermen. hoe doe jij dat?
 
Je kunt de soldeerplekken insmeren met tandpasta. Onttrekt de warmte uit het materiaal en de soldering blijft in tak. Keukenpapier ben ik niet zo'n voorstander van, even je gasbrander er verkeerd bij houden en het papier staat in "BRAND" ! veiligheid boven alles, maak van jouw hobby niet mijn werk. Succes :thumbsup:
 
Ik soldeer al meer dan 50 jaar en gebruik al jaren nat keukenpapier, nooit brand gehad, je moet natuurlijk wel goed opletten de keukenrol goed (klets)nat maken en en nathouden.
En zeker niet de brander op het keukenpapier richten.
Toen er nog geen keukenrol papier was, gebruikte ik toiletpapier
Sinds 2004 bouw ik in de schaal 1:14 voorheen in de schaal 1:50.
Tandpasta werkt wel bij een soldeerbout, maar als je gaat solderen met gasbrander en je moet de soldeerverbinding goed warm maken, brand de tandpasta weg en laat de soldeerverbinding los.

Als voorzorg :
Altijd een Brandblusser bij de hand en een emmer met water bij de hand.

P.S.
Als ik snelgriptangetjes kan gebruiken, dan gebruik ik snelgriptangetjes, maar dit lukt niet altijd, als de ruimte te beperkt is om de snelgriptangetjes te gebruiken.

Fred,

Tja, voordat jij ter plaatse bent, is de boel allang afgebrand !
SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg
 
Thanks Mark :thumbsup:
Dankjewel Damian,en alle leuk aan klikkers.
@damian: ik soldeer met een mini brander van proxxon,in combinatie met een weller soldeer revolver.
Met de brander warm ik het materiaal op, met de soldeer revolver doe ik dan het eigenlijke soldeerwerk.
Uiteraard moet je dan de vlam zo richten dat de reeds gemaakte solderingen niet gaan smelten.

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Allemaal,

...weer iets verder....
..ga eerst de steunpoten maken,deze zijn bij het origineel van Jost,dus ga proberen deze na te maken....
..dikke balk waar de steunpoten aan vast zitten bij de 1:1......
....aan één kant zit de zwengel eraan vast gemonteerd....
...de flens platen op maat gemaakt...
...gaatjes geboord...
.....bij de flens die aan de trailer zit,M2 schroefdraad getapt,zodat de boutjes er al in zitten voor de montage van de steunpoten...
...de flensplaten op hun positie vast gesoldeerd,gelijk ook de stangen achter de balk gemaakt,deze worden in het echt gebruikt om de kabels aan vast te ty-wrappen....
...servonaut motortjes 50 rpm,koppeling gemaakt naar de M4 draadstang...
..de draadstang zit met een pen in de koppeling vast...
....steun voor het motortje gemaakt....

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Back
Top