Hallo,
Ik ben van plan een vliegdekschip te gaan bouwen (de USS Gerald r, Ford). De schaal word 1:144 (2,4 meter lang 54 cm breed)
Ik wil het schip uitrusten met deze straaljagers (1:144 F-16 bouwpakket) de straaljagers hoeven niet te kunnen vliegen ook komen er 3 helicopters op (1:144 longbow apache)
Allereerst: F-16's en Apaches zul je niet vinden op dit schip. De F-16 is niet geschikt om vanaf carriers te opereren; de Apache natuurlijk wel, maar Apaches zijn van U.S. Army. Niet van U.S. Marines, die vanaf schepen van de Tarawa-class vliegen.
Kortom: Schip en airwing matchen niet met elkaar. Daar zul je onmiddellijk commentaar op krijgen!
De airwing van de Gerald Ford bestaat uit:
Boeing F/A-18E/F Super Hornet,
Boeing EA-18G Growler,
Grumman C-2 Greyhound,
Northrop Grumman E-2 Hawkeye,
Lockheed Martin F-35C Lightning II,
Sikorsky SH-60 Seahawk en een enkele al dan niet verdwaalde drone. Ook die zijn in 1:144 te verkrijgen.
Heb ik het goed als ik vermoed dat je de schaal van je schip hebt uitgezocht op de schaal van de airwing?
Zo ja, kijk eens verder naar vliegtuigen op kleinere schaal.
Echt, 1:144 is voor een torpedojager een leuke maat, maar voor een carrier van de Nimitz-class wel heel groot.
2,4 meter lang, 54 cm breed, ongeveer even hoog, voorzien van allerlei uiterst onhandige uitsteeksels, antennes, radars, reddingsvlotten, CIWS'n en nog meer details... Dat gaan vervoeren is al een klus, maar te water laten op een veilige manier... Ik heb het gezien bij de mannen van de MMI (
http://n.vriendenkring-mmi.nl/ )... dat zijn geen grappen! Je hebt altijd minimaal een tweede man nodig.
Nick zei:
Het schip zelf moet wel kunnen varen en daar zit het probleem...ik heb geen flauw idee hoe. Met mijn hobby als meubelmaker moet dat schip wel lukken maar, ik heb geen verstand van motoren en dergelijke. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het uitkiezen van een (niet al te dure) startset die alles bevat om hem motorisch te laten werken.
Een "startset" is er niet. Je zult alles zelf moeten uitzoeken: RC-installatie (da's nog het minst moeilijke), motoren, schroeven, servo's, verlichting...
Om met de motoren te beginnen: De Ford heeft 4 schroeven. Dat houdt in:4 motoren. En dito schroeven, om precies te zijn 48,61mm vijfblads schroeven. Zoiets dus:
http://www.raboeschmodels.com/index...ass-propeller-inch-178-series-detail?Itemid=0
Voor die schroeven heb je redelijk stevige motoren nodig. Geen toerenmonsters, maar motoren die power kunnen leveren zonder meteen in rook op te gaan. Zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
De vier motoren kun je het best per paar bedienen. dus beide bakboordmotoren een regelaar, beide stuurboordmotoren een regelaar. Waarom? Dan kunnen de schroeven helpen om het bakbeest de bocht om te krijgen of (in een haven belangrijk!!) goed te kunnen manoeuvreren. Het is een vreselijke windvanger; als je langzaam moet varen en er staat een beetje wind heb je onafhankelijk geregelde schroeven nodig om daar te komen waar je wilt.
De roeren: 2 stuks. Forse lappen. Daar heb je een forse servo voor nodig. Een quarterscaleservo is geschikt.
Polyester of epoxy met glasmat als versteviging en impregneer?
Verf/lak? Op deze schaal ook iets om goed over na te denken en een behoorlijke kostenpost.
Welk hout? triplex? Welke dikte ga je waar gebruiken? Spanten dik, huid en dek iets dunner, opbouw wellicht met plastic plaat?
Je zender/ontvanger: bespaar hier niet op door een budgetzender met slechts 4 kanalen te kopen. Als je veel functies werkend wilt hebben, heb je minimaal een 8-kanaals zender nodig; misschien wel een nog uitgebreidere.
Verlichting, liften, radars enz komt later nog wel aan de orde; dat zijn zaken waar je nu wel over na kunt denken, maar dat spul hoef je nog niet in huis te hebben.
Kortom: in 1:144 ga je een project van jaren starten. Dat kost serieus geld, manuren en ellebogenstoom.
Wellicht handig om toch eens over "kleine bootjes" na te denken: de bouw, het transport en te water laten is met grote modellen vaak een probleem.
m.b.t. de bouw: waar ga je 'm bouwen? in een werkplaats? prachtig, zolang die op de begane grond is en een (brede!!!) deur heeft.
M.b.t. transport: ik heb een ruime stationcar, maar daar past mijn grootste model (Titanic) net in, als ik een deel van de achterbank op klap. Jouw Gerald Ford heeft minimaal een bestelbus nodig om veilig vervoerd te worden.
Ik spreek uit ervaring, niet om je te ontmoedigen:
Ik heb een vloot van 10 varende schepen, waaronder een Titanic schaal 1:150. Ik kan haar in m'n eentje te water laten, maar dan zijn alle accu's er uit en de ballast ook. Ik moet haar in het water voorzien van ballast (lood) en accu's. En dan nog staat het zweet me soms op het voorhoofd.
Een zeilboot van 1,50 meter lang met een masthoogte van 2 meter en 12 kilo zwaar:
op zich al een uitdaging om die in de auto te krijgen, maar het opbouwen van de mast moet... je raad het al: in het water!
Een model stoomsleper in aanbouw: 1,40 meter lang en 12 kilo: masten kunnen er pas op als het model in het water ligt.
Gelukkig heb ik ook een paar " kleine bootjes": Bismarck en Yamato in schaal 1:200. Plastic, maar perfect varend.
Een PT-boat in 1:35: 80 cm lang, lekker licht, maar prima en snel varend.
Waarmee ik bedoel: een model hoeft niet megagroot te zijn om er lol mee te kunnen hebben. Ook kleine bootjes geven plezier in zowel bouwen als tijdens het varen.
Denk er eens over na...