Bouwfoto's Van Mijn 117% Scratchbuild Depron F-22 Raptor

wow complimenten !!!

heb je een linkje naar een tekening van deze? Mijn vingers beginnen te jeuken

Geweldig!!! Ik ben steeds verbaast wat je met dat spul kunt creëren.
Misschien een domme vraag, maar wat zijn die e-sky dingen die in het toestel zitten?
Krijg hij nog een kleurtje?

Mvg Pascal

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties,

Luppie,

De bouwtekeningen Kun je hier vinden.

fabianvzwol,

Een likje verf wou ik even mee wachten tot na de maiden. ;)

pascall,

Die E-sky dingen zijn natuurlijk "Gyro's", die gebruik ik om het hele zaakje te stabiliseren.. En door de gyro's op deze manier te plaatsen kan ik de "Pitch" en "Roll" stabiliseren.

even een abotje
wat kunnen sommige mensen toch waanzinnig mooi bouwen, ik kijk daar altijd met bewondering naar.

Oke, is hij zonder gyro's niet te vliegen?

Mvg Pascal.

Ik denk dat zij zonder gyro's prima te vliegen is... maar omdat ik het leuk vind om met dit soort spul te spelen en nog wat gewicht kwijt kon en omdat ik nog een beginnende vlieger ben leek het mij wel een aardig idee om dit in te bouwen.
En ik denk ook dat het wel zal helpen als er iets meer wind staat dan ik gewend ben, dit vliegtuig heeft namenlijk een spanwijdte van 77cm en een lengte van 107cm met maar een gewicht van 636 gram (inclusief lipo), en lijk mij daardoor een behoorlijke windvanger. Dus een beetje stabiliteit kan dan denk ik geen kwaad. :-|

Maar ik kan de gyro's ook uitzetten tijdens het vliegen, en ik heb 2 standen geprogrammeerd, eentje voor snel vliegen (dan corrigeert hij weinig) en eentje voor langzaam vliegen "high alpha" (dan corrigeert hij veel).

Fascineren!
Ik had het toestel veel kleiner ingeschat, voor mijn begrippen best nog een redelijk formaat.
Wel een filmpje maken hé.

Mvg Pascal.

Nogmaals bedankt voor de leuke reacties...!!! :D

En een filmpje komt er zeker aan... alleen niet erg snel denk ik.
Ik moet voor m'n werk weer 2 weken naar zee, dus kan ik op z'n vroegst ergens half december een x gaan vliegen met deze vlieger. :(

Groet,

Remko.

Geweldig gebouwd! Misschien kun je ingaan op de details bij de foto's:

full

full

full

Ik ben heel benieuwd hoe je die rug zo netjes bollend gekregen hebt. Ik kan wel gokken, maar hoor het liever van de expert! :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben heel benieuwd hoe je die rug zo netjes bollend gekregen hebt. Ik kan wel gokken, maar hoor het liever van de expert! :)

Hallo 5p1k3,

Ik heb de stalen lineaal (1e foto) gebruikt om +/- om de 1/2cm een groef te drukken, en tijdens het drukken de lineaal heen en weer te kantelen. ik had hier achteraf gezien iets meer foto's van moeten nemen. maar als je goed kijkt dan kun je op de 2e foto de groeven door de 3mm depron heen zien komen.
Daarna heb ik eerst de rug en uitlaat aan de ribben gelijmd en goed laten drogen, en pas daarna de 2 flappen aan de voorzijde met flink wat kracht op z'n plaats getrokken.

aan de rechter voorzijde kun je ook zien dat ik een extra hoekje bij de vleugel heb weggesneden om iets meer vrijheid te krijgen bij het op z'n plaats trekken van de flap. aan de linker zijde was dit niet nodig, dus het geheel moet ergens een klein stukje scheef zitten.. ik heb alles nagemeten maar kan niet ontdekken waar het dan scheef moet zitten.... alles klopt gewoon. :)

Meer kan ik je er niet over vertellen, dit is de manier die ik gebruikt heb. maar ik denk wel dat als je het gewoon volgens tekening doet, dat het dan een stuk makkelijker is omdat je dan de vleugeldelen er niet aan hebt zitten, dit was namenlijk mijn eigen idee om dat wel te proberen, en het lukte... ;)

Groet,

Remko.

Respect met een grote 'R' :). Een van de mooiste depron brouwsels die ik hier gezien heb. Full fuse, zeer hip.

Nogmaals bedankt voor de leuke reacties.....!!! :D

[URL="
[/URL] is even een simpel filmpje van de werking van de control surfaces en trust vectoring en gyro's.

Net voor de landing kan ik de motor zover omhoog zetten zodat de prop de grond niet kan raken. (dat is de bedoeling ervan..!!)
Maar in de lucht verwacht ik ook wel een leuk effect als ik de schakelaar over haal. ;)

Vandaag heb ik toch nog even snel een kleurtje over het vliegertje heen gesmeerd. (ik kon het niet laten om op m'n laatste vrije dag niet even wat te doen) Dit is niet het definitieve eindresultaat, maar voor nu vind ik het wel een leuk kleurtje zo.

De komende 2 weken blijft hij hier hangen (naast z'n broertje) totdat ik weer terug ben van mijn werk. :(

full

Laatst bewerkt door een moderator:
een prop krijgt alleen wel het behoorlijk te verduren als je thrust vectoring gebuikt.

mischien een idee om eens te kijken of het anders~beter gaan met een vouwprop?

een prop krijgt alleen wel het behoorlijk te verduren als je thrust vectoring gebuikt.

mischien een idee om eens te kijken of het anders~beter gaan met een vouwprop?

Ik heb echt geen idee of het met een klapprop beter zou gaan dan een gewone prop..
Ik heb eigenlijk nog nooit iets gelezen over dat het wel eens mis is gegaan met deze configuratie, en zelf heb ik daar nog geen ervaring mee... maar die ervaring ga ik zeker krijgen als ik over 2 weken terug ben van mijn werk, en dan eindelijk kan kijken of het gaat zoals ik in gedachten heb. :cool:

Back