Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

van bezoedelen van een topic gesproken
ge zijt gek of ge zijt gek maar dit is goed gek
wa komt ge ons nu de ogen uit steken met zo een model
nu vind ik het niet leuk meer

groetjes raf

ik heb een keer een gezien op een plaatje die was 1:100 (of groter)

dat was de bismarck of de USS MISSOURI.

en wat groter is , is het origineel van de USS MISSOURI, daar heb ik nog op gelopen ,gezeten op een kanon. in 1995

hy legt nu in hawai geloof ik

TV en show

Misschien ten overvloede:

Morgen maandag 9 februari "The Story of the Hood and Bismarck" deel II op National Geographic.
Gaat dus over de Bismarck 1:1 vanaf het moment dat de Hood gezonken is. Hood was deel I en heel boeiende beelden van het wrak.

14 en 15 februari Modelbouwshow in de Zeelandhallen Goes. Drie hallen vol, maar helaas o.a. ook met LEGO ed. Toch ook veel bootjes meestal.

Bismarck 1:144 is heel tof, wel veel schilderwerk aan zo te zien.

M.vr.gr. Leo

Laatst bewerkt:
Ik denk overigens dat die 1:144 "Bismarck" in werkelijkheid een model van haar zusterschip Tirpitz is.
De Bismarck heeft nooit 20mm vierlings boven de admiraalsbrug gehad en ook geen stukken Flak op de torens Bruno en Caesar.

Beste Roel

Welk merk brengt de kit van de bismarck uit daar de kranen op de plek van de bismarck staan en toren bruno zijn ontluchting tegen barberette heeft staan, het gietwerk van het plastic is ook wat aan de dikke kant plus inderdaad de vlakvierling dat niet juist is betekent voor mij al dat het in ieder geval geen tamiya is ik zou denken aan trumpeter of hobby boss.

hallo stefan

de plankjes mogen niet boven de rand waar het dek opkomt uitsteken
als je naar die duitse site gaat kijken dan staat daar een tekening hoe ze moeten komen
na het beplanken en het opleggen van het onder dek moet de beplanking onder dit dek blijven
de andere laag komt naast het hoofd dek
dus je moet deze plank gaan afschaven zodat ze gelijk met de koppen van de spanten blijft
als je geen schaafje hebt kan je de plank vast lijmen en dan afschuren met een klosje

wat is een klosje
je neemt een plankje en daar kleef je schuurpapier op met pattex
dat moet een stevig plankje zijn wat je goed kan vast houden en een 20 cm lang is (zo langs als je schuurpapier)
uit 1 vel schuurpapier kan je drie klosjes beplakken
met deze klos kan je dan je rand in de lengte van de boot vlak tot op de spanten schuren
en zo blijf je mooi recht door de lengte van je schuur klos

ik zal eens zien of ik een foto vind
gevonden
022022_128.jpg

hier zie je een schuur klos
022022_127.jpg

en hier zie je hoe de beplanking moet komen te zitten
023023_z002.jpg

de blauwe is die je nu aan het zetten bent en de rode is laag twee
maar zoals ik reeds zei ga eens kijken want op een bepaalde plaats moeten de planken ergens naar binnen en er zit een fout in de spanten zodat de plank niet recht maar schuin komt te liggen en dan zie je hoe ze dat daar hebben opgelost door de plank op een bepaalde manier afteschuinen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

nog eventjes wat info als jullie het willen
bismarck was net zoals de hood niet overal even sterk bepanserd
de eerste reden was het gewicht en de tweede kostenbesparing
daardoor zijn er op sommige plaatsten veranderingen in dikte te zien bij de echte boot
de bodem van zo een schip was licht bepanserd maar de zijkanten waren heel zwaar bepanserd
tussen de twee rompen in zaten buizen die als doel hadden als er een torpedo was ingeslagen deze buizen naar beneden vielen en zo het gat kleiner maakten wat het dichten of blijven drijven tengoede kwam
tirpitz hebben ze na de aanval met de mini duikboten voor een stuk met beton gedicht en dit is blijven zitten tot het einde verhaal
allemaal te lezen in anatomy of the ship
dus als je de tekening hier boven bekijkt zie je dat er over een groot deel midden op de romp aan de bovenkant een stuk is dat ietsje naar binnen licht
dit moet dus zeker zo en is geen fout
de fout is dat als je de bouwvolgorde volgd een plank schuin komt te staan en als je de tekening bekijkt zie je de oplossing
door de plank schuin af te schuinen komt het toch nog goed
voor diegene die dit niet gedaan hebben kan dit nu nog worden recht gezet

groetjes raf

Op de doos staat "Glow2be"
Zegt mij niets...

Ik ben is gaan spitten op het net en zag dat hetzelfde merk ook met de yamato komt 1:144 dat wordt nog interessant.

mvg desa

hallo

is er dan nog iets te bouwen ??????op het ogenblik
ik dacht toch dat ik je voldoende info gegeven heb over het schuren van die laatste plank

groetjes raf

tweede beplanking

hallo stefan

de plankjes mogen niet boven de rand waar het dek opkomt uitsteken
als je naar die duitse site gaat kijken dan staat daar een tekening hoe ze moeten komen
na het beplanken en het opleggen van het onder dek moet de beplanking onder dit dek blijven
de andere laag komt naast het hoofd dek
dus je moet deze plank gaan afschaven zodat ze gelijk met de koppen van de spanten blijft
als je geen schaafje hebt kan je de plank vast lijmen en dan afschuren met een klosje

wat is een klosje
je neemt een plankje en daar kleef je schuurpapier op met pattex
dat moet een stevig plankje zijn wat je goed kan vast houden en een 20 cm lang is (zo langs als je schuurpapier)
uit 1 vel schuurpapier kan je drie klosjes beplakken
met deze klos kan je dan je rand in de lengte van de boot vlak tot op de spanten schuren
en zo blijf je mooi recht door de lengte van je schuur klos

ik zal eens zien of ik een foto vind
gevonden
022022_128.jpg

hier zie je een schuur klos
022022_127.jpg

en hier zie je hoe de beplanking moet komen te zitten
023023_z002.jpg

de blauwe is die je nu aan het zetten bent en de rode is laag twee
maar zoals ik reeds zei ga eens kijken want op een bepaalde plaats moeten de planken ergens naar binnen en er zit een fout in de spanten zodat de plank niet recht maar schuin komt te liggen en dan zie je hoe ze dat daar hebben opgelost door de plank op een bepaalde manier afteschuinen

groetjes raf

Hoi Raf

Ik ben even aan het zoeken geweest, maar dat idee van de tweede beplanking aan de bovenkant is een is van Marcus, maar als je het volgens plan doet dan komt daar maar een laag plankjes.

Groetjes WielB

hallo wiel

moet dan niet alles met 2 lagen beplankt worden???
volgens de duitse site dus wel
en hun hebben toch dezelfde bouw doos(om het zo maar te zeggen)als jullie en net dezelfde zoals in belgie wordt geleverd
bismarck.oehm.net
hier de start pagine van de romp

groetjes raf

tweede beplanking

hallo wiel

moet dan niet alles met 2 lagen beplankt worden???
volgens de duitse site dus wel
en hun hebben toch dezelfde bouw doos(om het zo maar te zeggen)als jullie en net dezelfde zoals in belgie wordt geleverd
bismarck.oehm.net
hier de start pagine van de romp

groetjes raf

Hoi Raf
Ik heb nog even gekeken naar de koppeling waar je naar verwijst, maar hij denkt dat het zo gemaakt wordt, door hachette. maar de duitsers zijn al heel ver ik denk week 140 maar heb geen enkel voorbeeld gezien waarbij het zo gemaakt is:)

Groetjes WielB

Sorrij Raf
http://buildthebismark.proboards52.com/index.cgi?board=decking&action=display&thread=879&page=6

Hier staat inderdaad dat Marcus het bovenste deel dubbel beplankt heeft, maar dit is niet wat wij standaard zouden maken.

groetjes WielB

Laatst bewerkt:
Back