Bouwverslag 1:200 Bismarck

hoi bocdan,

ben klaar met de gaten boren en de dekken zijn bijna allemaal pas gemaakt. Weet jij wat de reden is dat we ze provisorisch moeten bevestigen? Kunnen we ze nog niet plakken?

Vwb de schoorsteen, vind ik het inderdaad een kale bedoening zo en ik denk erover op de looprails te gaan maken, maar of ik zover ga om de vertikale strippen ook te doen weet ik nog niet:confused::(

m vr gr
Senmut:lol:

Bismarck 1:200 statisch
Yamato 1:250 statisch

plakken zou ik nog niet doen, pas bij deel 134/135 wordt de romp geschilderd, en dat werkt niet echt lekker als de dekken al gelijmd zitten.

mijn dekken heb ik vandaag toevallig vastgelijmd omdat mijn romp helemaal geschilderd is ( volledige camouflage).

Foto's komen wel wanneer het model helemaal klaar is, ik hoef nog maar 7 boekjes, waarvan er bij 2 boekjes nog maar 1 stap gedaan hoeft te worden.

Danny,
Welke kleur heb je gebruikt als camouflage? Gewoon grijs? Vind verschillende kleuren niet mooi bij zo'n schip, dus wil ik het ook in 1 kleur houden.

Gr.Matador

heb toch maar 3 foto's gemaakt ;)

er moet nog wel wat aan het model gebeuren zoals jullie kunnen zien, een aantal dingetjes moet nog met een penseeltje worden bijgewerkt. Op de schoorsteen moet het platform nog donkergrijs geschilderd worden.

dat blauwe op de gevechtsmast is trouwens afplaktape, voordat ik daar vragen over krijg :).

Hopen dat het er niet al te slecht uitziet:

dsc00034lj.jpg

dsc00037mi.jpg

dsc00038wr.jpg

:thumbsup:Wow, dat ziet er mooi uit. Vind het toch zo knap om zo strak de afscheiding te krijgen tussen verschillende kleuren. Daar ga ik maar eens op oefenen op een kaal stuk hout.
Fijn dat je even wat duidelijke foto's hebt gemaakt.

Danny.

Dat heb je mooi voor elkaar gekregen, hij ziet er heel strak uit, daar mag je
trots op zijn .
Mijn wel gemeende complimenten.:thumbsup::yes::yes:

Bijboten

Meestal zaten die onder een zeil, want anders regenen ze vol.
Als die zeiltjes er niet op zitten vergeet dan niet om bij de roeiboten er roeispanen in te leggen. Ik schat twee maal twee per boot.
Bij mijn Revell Bismarck zitten die er wel bij bij die van Hachette niet.
Enne ze moeten op de banken liggen, want anders krijg je ze er nooit meer onderuit, als je moet roeien.

Laatst bewerkt door een moderator:
looprail

hoi bocdan,

ben klaar met de gaten boren en de dekken zijn bijna allemaal pas gemaakt. Weet jij wat de reden is dat we ze provisorisch moeten bevestigen? Kunnen we ze nog niet plakken?

Vwb de schoorsteen, vind ik het inderdaad een kale bedoening zo en ik denk erover op de looprails te gaan maken, maar of ik zover ga om de vertikale strippen ook te doen weet ik nog niet:confused::(

m vr gr
Senmut:lol:

Senmut.

Dat provisorisch vast plakken van het dek, heeft te maken met het pas
maken van de houten dekken, dat heb je nu al gedaan.
En nu wat over de schoorsteen, laat de verticale strepen er af, niet er
op zetten, dat breekt de strakke uitvoering van de schoorsteen helemaal
af.
Ik had ze er op gemaakt, maar heb ze weer snel verwijderd, ziet niet
mooi uit, maar ja ieder heeft een eigen smaak.
Ook de looprail wordt in mijn ogen te grof,wil het een beetje stevig zijn
moet je al snel messing draad van 0,40 mm nemen, dan moet je al de
steuntjes er op solderen, ( wat niet erg mooi gaat, zoo klein), als je dat
toch gedaan hebt, moet je alle steuntjes even lang maken, en mooi vlak
aan de onderzijde, anders houd de lijm niet.
Nou ik kan je zeggen, dat werd een ramp, met het op maat maken van die
dingen, braken er weer een boel af, en kon je van voren beginnen.
Nou je raad het al, de schoorsteen staat in orspronkelijke versie in de
kast, en de loop ijzers liggen in de hoek.
Zo ver mijn ervaring, maar ik ben benieuwd, of je na dit te lezen er nog aan gaat beginnen, hou me op de hoogte, en succes.:wink:

Ook de looprail wordt in mijn ogen te grof,wil het een beetje stevig zijn moet je al snel messing draad van 0,40 mm nemen, dan moet je al de steuntjes er op solderen

Bocdan,

Ik kwam er pas tot mijn schrik achter dat ik de stormrelingen, die langs alle wanden van de ss Rotterdam lopen, totaal vergeten ben. Daar is nu zonder slopen niets meer aan te doen dus ik laat het maar zo. Maar als ik het had gedaan, had ik denk ik heel kleine oogjes op steel genomen die ik door geboorde gaatjes in de wanden had vastgezet, en dan de draad (ik had zelf dan aan 0,3 mm gedacht) door de oogjes getrokken. Ik weet niet hoe groot de kleinste oogjes zijn die zo los te kopen zijn. Bij mijn HMS Victory zaten hele kleintjes aan de kanonsluiken waaraan de draadjes zitten die deze open houden, maar die waren geëtst, en ik weet niet of die los te kopen zijn.

Groet,

Ad

Loop rail

Ad.

Ik denk dat je ook hier mee, heel vlug aan de te grove kant bent, aan de voorzijde van het dek huis van de bismarck, zit een heel klein stukje looprail
wat door Amati is geétst, moet je eens kijken hoe klein die is, dan zou je
al de looprail moeten gaan etsen, en dan alles gaan lijmen, gaatjes boren
is volgens mij geen optie, en in deze schaal, al de looprail te lijmen op de schoorsteen, zie ik ook niet zitten, je blijft dan lijm vlekken houden.
Maar misschien zien er andere die zich er wel aan willen wagen.
Bij dit opdate gooi IK de handdoek in de ring.
Soms wil je te veel, en wordt het er niet mooier op, als je dat wil moet je groter gaan bouwen
en daar is bij mij geen ruimte voor.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je ook hier mee, heel vlug aan de te grove kant bent

Ja, daar heb je misschien wel gelijk in. Ik heb eens de tekeningen erop nageslagen, en bij de ss Rotterdam is het 42 mm (uitwendig) aluminium pijp, waarvan het hart 60 mm uit de wand komt. Dat wordt dus met de door mij beschreven methode wel erg priegelig. Direct erop plakken is denk ik, zoals jij ook al zegt, en probleem met lijmresten/vegen. Ik heb wel eens gedacht, zou het niet kunnen lukken door garen te doordrenken met verf, en dat dan nat op z'n plaats laten opdrogen. Misschien ga ik dat voor een paar wel erg in het oog liggende wanden eens uitproberen.

Groet, en succes verder.

Ad

garen

Ad.

Als je dat met het garen hebt uitgeprobeerd wil ik wel eens het effect weten,
en dan zeker op een schaal van 1:200.

hoi bocdan,

ik ben maar eens begonnen met experimenteren mbt de looprails. Ik had nog wat oud materiaal, messing rasters van de Yamato en ik meen dat de Bismarck dit ook heeft voor de radars. Hiervan knip de strookjes 1 hokje breed en dan plakken.
Heb een proefstrip genaakt, moet alleen de rails nog wat rechter zien te krijgen, maar het ziet er mi veelbelovend uit:)

m vr gr
Senmut:music:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
looprail

Senmut.

Ik zie op de foto al een hele vooruitgang, het voordeel is dat je niet moet
solderen, na het glad maken kan je rechtstreeks op de schoorsteen plakken.
Maar pas op, de wand van de schoorsteen is niet overal even glad, er bevin
den zich inkepingen in, waar de pootjes van de looprail langer moeten zijn.
Maar ik volg het vol verwachting.
succes.

PS. zet de looprail even in de bankschroef, dan wordt hij mooi recht.

Laatst bewerkt:
hoi Danny

Vraagje, jouw dek ziet er anders uit dan het mijne, jouwe heeft een meer gele toon, terwijl de mijne meranti kleur heeft, daar baal ik van want eiken ziet er toch heel anders uit dan teak/merantie wat de jappanners gebruikten

Overigens een fraai stukje werk heb je daar geleverd, chappeau!!

m vr gr
Senmut:worship:

Hallo Bismarck bouwers,

Ik weet niet of de discussie over de kleuren van de bismarck al eerder gevoerd is, maar ik probeer toch nog even een vraagje.
In de beschrijving voor het kleuren van de roeibootjes wordt geschreven dat deze in een matte kleur 7001 moet worden geschilderd. Ik heb op internet gezocht naar de kleur RAL7001 en deze kleur wordt altijd omschreven als een glans kleur. Dit lijkt mij niet erg mooi.
Weet iemand welke kleur ik het best kan kopen / gebruiken? Is de kleur van Humrol 64 misschien iets?:confused:

Alvast bedankt !

Met vriendelijke groet Carl

Hallo Bismarck bouwers,

Ik weet niet of de discussie over de kleuren van de bismarck al eerder gevoerd is, maar ik probeer toch nog even een vraagje.
In de beschrijving voor het kleuren van de roeibootjes wordt geschreven dat deze in een matte kleur 7001 moet worden geschilderd. Ik heb op internet gezocht naar de kleur RAL7001 en deze kleur wordt altijd omschreven als een glans kleur. Dit lijkt mij niet erg mooi.
Weet iemand welke kleur ik het best kan kopen / gebruiken? Is de kleur van Humrol 64 misschien iets?:confused:

Alvast bedankt !

Mokey,

Ral 7001 = Vallejo Air 71051 Barley Grey.
Dat is een matte acrylverf die je zo in de airbrush kunt gebruiken, maar je moet zo wie zo afsluiten met een matte of zijdeglans vernis al naar gelang naar je eigen smaak.

kleur

Hallo Bismarck bouwers,

Alvast bedankt !

Carl.

Kijk eens op 6997 Permalink.
LeoS heeft het daar uitgebreid over gehad, en de kleuren aan gegeven.:rolleyes::rolleyes:

Halllo LeoS & Bocdan,

Bedankt voor jullie snelle reactie.
Dit is mijn eerste modelbouw boot die ik maak en heb dus niet zoveel ervaring in de modelbouw.
Ik heb dus ook geen spuitinstallatie en doe alles met de kwast. Is misschien niet ideaal. Ik ben wel eens met een spuitbus in de weer geweest maar dat vindt mijn vrouw niet zo leuk.:rolleyes: Vanwege de stank en rommel die dat geeft. Hebben jullie mischien ook een kleurnummer van Humbrol of Tamilya of iets dergelijks. Ik hou het bij de kwast, niet ideaal maar voor mij wel de beste oplossing.

Met vriendelijke groet,

Carl

Back