Bouwverslag 1:200 Bismarck

kanonvuur

@Christine,

Ziet er zeer realistisch uit.

Mochten de gaten van de lopen nou niet groot genoeg zijn zal je altijd nog, als dat te doen is, glasvezel kunnen gebruiken om dat door de lopen te steken. De ledjes hoeven dan niet uit de lopen te steken en het licht word toch goed genoeg doorgegeven.

hangars

hallo medebouwers,

gisteren het besluit genomen en de moedige stap gezet om de grote hangars open te werken zodat er een opgevouwen vliegtuig in past.
Het begon dus al verkeerd, en ik maakte de verkeerde kant open:mad::rolleyes:
Dus dan maar de andere kant ook open.
Toen de onderdelen die op de deur geplakt waren verwijderd en de deus voorzichtig uitgesneden.
Daarna nieuwe lijsten gemaakt van messing afval en pasgemaakt op het huis.
De deur kan ik nu open op het huis plakken
het wit op de foto is dus plamuur om de schade van het verkeerd gat te restaureren, gelukkig valt een groot deel weg achter de deur.

full

full

full

full

full

full

tot zover het verslag van de veldslag van onbezonnenheid :sniper:

m vr gr
Senmut:bye:

Bismarck 1:200 statisch
Yamato 1:250 statisch

Laatst bewerkt door een moderator:
hangaar

Senmut.

Je bent goed bezig, en zoo te zien heb je de deur er netjes uit gekregen,
ach, als je dan eens een foutje maakt, wordt je vergeven, en dadelijk
zie je er niets van.
Maar je hebt gelijk dat je er nu een vliegtuig in kan zetten, bij mij staat
hij er helemaal in, weet toch niemand.
Had je alles nog los, omdat je het er zo netjes uit hebt kunnen snijden,
bij mij zou dat uberhaubt niet meer gaan, alles zit gelijmd.
Maar ik vind het wel GAAF.

Jollen

Hallo iedereen.

Ik was de foto´s aan het bekijken die ik van de Bismarck heb, en nu heb
ik een foto gevonden waar de binnen zijde van de jollen WIT zijn, dus onder de
bruine rand, die lichter is dan de dekjes van de andere bootjes, zijn ze wit,
Zeker tot onder de zit bankjes.
Ieder kan hier z,n eigen conclusie uit trekken, ik maak ze wel wit, dat is
ook nog makkelijk omdat ik er nog niet één heb gespoten.

hoi bocdan,
dank voor je compliment:D

wel alles zat vast met secondelijm, voorzichtig losgewerkt met een hobbymesje. De deur is met een ijzerzaagje losgesneden of gezaagd, wel langs de buitenlijnen. Dat gaat wel ten koste van de hangaarfront, maar daar hebben we weer messingstrippen voor teruggesoldeerd. Voor mij was de deur het belangrijkste om te goed te houden. Heb het eerst met een andere deur geprobeerd en met styreenstripjes geprobeerd een goed exemplaar te krijgen, maar werkt toch niet echt.
Dus dan maar de stoute schoenen aangetrokken en de deur eruit gehaald.
Ging op zich vrij makkelijk:lol:.
Het solderen van de nieuwe lijsten was ook geen probleem en we hebben toch genoeg messingscrap over, haha
Daarna het houtwerk uit de hangaar gesneden, gefreesd en zwart geschilderd.
Nu moet er een nieuwe strip komen achter de glijrails van de deur, aangezien de deur nu iets te hoog ligt, maar dat is geen probleem.

Al met al is het een vrij eenvoudige klus achteraf gezien en het lijkt mij een gaaf beeld om die deur dus half open te hebben staan en de neus van het vliegtuig naar buiten te zien gluren:o

We krijgen 4 vliegtuigen volgens mij en dat is een beetje veel voor op het dek.

m vr gr

@ senmut

we krijgen maar twee vliegtuigjes, alleen zitten er transfers bij voor 4 vliegtuigen. Ze hebben gewoon alle registratienummers van de toestellen die op de Bismarck aanwezig waren meegeleverd, en om één of andere reden ook bij elk registratienummer extra balkenkreuzen voor op de romp en vleugels, terwijl hiervan de helft maar gebruikt gaat worden.

Hangar

Beste senmut,

Okay, tot zo ver is alles dudelijk, en zie ik het helemaal voor me, maar
wat doe je met de binnen zijde van de hangar, je weet dat er allemaal
spantjes in lopen, ga je die ook maken, of neemt het vliegtuig de inkijk
naar binnen helemaal weg, en er loopt een rail van buiten naar binnen
waar het vliegtuig op naar buiten geduwd werd, of naar binnen natuurlijk.
Maar wat ik al zij, ik zie dat best zitten, en vind het een hele durf om
alles los te gaan zitten peuteren.

Verf

Beste LeoS.

Toch de kleuren van Vallejo maar besteld, en dan die van de air collectie,
Daar hebben ze ook de juiste kleuren, en hoef ik ze niet meer te verdunnen.
Ga morgen ochtend de bootjes spuiten, en kan eens zien hoe dat gaat.

hoi bocdan,

wel, zo ver ga ik niet om ook nog de binnenkant in te richten,hehe..dat vliegtuig kan er maar net in dus is het zicht mini.

en wat dat loshalen van de onderdelen betreft, wel ik geloof dat het uitelkaar zagen van de schoorsteen meer lef nodig had;)

ik geloof dat altijd wanneer er iets ingrijpends gedaan moet worden de plankenkoorts toeslaat.
Maar geloof mij dat uit elkaar halen van die hangar was een peuleschil, maar wel voorzichtig de hele voorplaat eerst erafhalen. bij mij ging dat goed gewoon een hobbymesje ertussen steken en dan lossnijden, daarna de rest van de onderdelen verwijderen, tenminste dat lange ding wat als glijrail dient met de twee trapjes eraan, de rest kan blijven zitten.

hm..dus we krijgen maar 2 vliegtuigen??? shit wan moet ik tzt een extra aflevering zien te kopen dus;)

m vr gr

hoi bocdan,

hier het resultaat. de hangar zit weer in elkaar

full

m vr gr
Senmut

Christine,

Het is inderdaad een mooi effect met die ledjes. Monteer jij ook navigatielichten en schijnwerpers? Zag je fotoalbum en je moet nog aan je spinnen vragen om de twee hangaars aan de zijde die tegen de schoorsteen aan komt te verdunnen tot je ongeveer 1 mm overhoudt. Je moet dan ook het messing aanpassen (de schuifdeuren). Het is beter dat nu te doen dan wanneer de gebruiksaanwijzing dit aangeeft en alle messing frutsels er al op zitten.

Ja de navigatielichten en schijnwerper zullen werken heb ook hiervoor de voorziene lidjes al in huis en zullen elk op knopdruk van op afstand werken heb hiervoor ook het printplaatje klaar :p:)
voor de hanghaars weet ik dat ik zal moeten schuren maar wacht op de schoorsteen :rolleyes:

Voor ik het vergeet dank aan alle voor de complimentjes :worship: en weet iemand waar men glasvesels vind !!

Beste LeoS.

Toch de kleuren van Vallejo maar besteld, en dan die van de air collectie,
Daar hebben ze ook de juiste kleuren, en hoef ik ze niet meer te verdunnen.
Ga morgen ochtend de bootjes spuiten, en kan eens zien hoe dat gaat.

Bocdan,

Succes met het spuiten van de bootjes. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb elk bootje als een apart model beschouwd, maar wel in serie gespoten. Enne Milliput is ideaal spul om zelf 3d onderdeeltjes te maken, zoals de leguanen op de boegjes.

Wat betreft de kleuren van de bootjes: die zijn op elk model anders http://www.bismarck-class.dk/shipmodels/shipmodels_menu.html

Nog een puntje: het kleinste motorbootje is anders dan in de instructies, daar worden geen hekjes gebruikt en zitten er ook geen gaatjes in het dakje. Ik heb er alle bijgeleverde hekjes op geplaatst.

hoi bocdan,

hier het resultaat. de hangar zit weer in elkaar

m vr gr
Senmut

Senmut,

Tegen de schuine zijkant van de hangaars heb je laddertjes geplakt op mijn model zitten die niet. Bij welke instructie horen wij die aan te brengen? Ben ik ze vergeten of ben jij verder dan de rest?

Hangar

Senmut.

Wauw, dat heb je netjes voor elkaar.
En heb je meer vliegtuigen nodig, even een telefoontje naar de uitgever
en je krijgt ze.

Stinkend jaloers

Hallo,
Ik ben wel erg jaloers op jullie fraaie verwerking van al die details in het model. Ik probeer zo nauwkuerig mogelijk te werken. Het zal wel aan mijn te grove vingertoppen liggen dat ik niet van die mooie details krijg. Vooral aan de geschutstorens moet ik veel schuren, slijpen, naden plamuren etc. Ik ben nu bij uitgave nummer 108 dus nog even en ik ben weer een beetje bij.
Ik ga nu eerst verder met het afwerken van de geschutstorens. Ik ga daarbij voor het eerst Badger Airbrush met Vallejo Model Air gebruiken (eerst nog even oefenen natuurlijk). Ik heb alvast een spuitkast gemaakt. Ik vraag mij af of daar ook nog een afzuiger in moet.:confused:

hoi bocdan,
ja ben er wel tevreden mee, maar.............
ik ben toch maar begonnen met de steunbalken erin:lol:
in ieder geval 2 rijen voor het gezicht;)
dus misschien ga je ook wel overstag, hehe

m vr gr
senmut :rolling::bye:

hoi bocdan,
de steunbalken in de hangar zijn geplaatst, well voor het gezicht
full

en dan ga ik in ieder geval 1vliegtuig extra bestellen denk ik:D

m vr gr

senmut:bye:

spuiten

Hallo,
Ik ben wel erg jaloers op jullie fraaie verwerking van al die details in het model. Ik probeer zo nauwkuerig mogelijk te werken. Het zal wel aan mijn te grove vingertoppen liggen dat ik niet van die mooie details krijg. Vooral aan de geschutstorens moet ik veel schuren, slijpen, naden plamuren etc. Ik ben nu bij uitgave nummer 108 dus nog even en ik ben weer een beetje bij.
Ik ga nu eerst verder met het afwerken van de geschutstorens. Ik ga daarbij voor het eerst Badger Airbrush met Vallejo Model Air gebruiken (eerst nog even oefenen natuurlijk). Ik heb alvast een spuitkast gemaakt. Ik vraag mij af of daar ook nog een afzuiger in moet.:confused:

Beste Paul.

Die geschuts torens hebben bij mij ook wat problemen gegeven, maar met wat
putty is het zo verholpen.
Van morgen heb ik voor het eerst met Vallejo primer gespoten, en ik ben
dik te vreden, ik heb gedaan wat LeoS zij, met 1,3 bar, en spuiten tot het
net gaat glimen, je moet er wel even aan wennen, maar dan gaat het
ook als een terelier.
Een spuitkast gebruik ik niet, je ruikt absoluut niets, en dat is ideaal.
Vroeger spoot ik met benzine, of thinner, dat kon ik niet in de kelder
doen, hat ik de hele flat op me nek, en moest ik naar een vriend van
me, nou je weet het resultaat, daar steken ze de boel in de fik.
Dus ben wel erg blij met deze verf, en het schoonmaken met water
heeft ook z´n voordelen.

LeoS,
Even een vraag aan jouw, hoe lang laat je de verf, of primer drogen
voor je het afplakt??:confused:

Back