(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Omdat niet iedereen in het zweefvliegen-deel kijkt: hier is de Big Lift in actie.
Zo langzamerhand begint hij echt goed te worden. Landingsgestel is veel beter zo. Ook de aansturing van de carburateur heeft Hendrik verbeterd. Het armpje was nogal kort waardoor het gas met name in het onderste gebied lastig te doseren was. Veel beter nu! En ook de kwiklink vervangen door een nylon ball-link waardoor er geen enkele speling meer op zit is goed geweest. Stationair trimmen gaat nauwkeuriger en daarmee ook het warm starten van de motor.
Het zou mooi zijn als Pé er eens naar zou kijken en de laatste klikjes aan de gasnaalden in zou regelen. :-) (hint, hint)

Kijk hier eens voor de instelling van het middengebied:
PRME Engines User Community :: View topic - Tuning the Walbro, plugreading and Walbro manuals
Helemaal onderaan de draad is een supersnelle methode.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hendrik,

ik heb even een vraag aan jou als pakking expert;)

Ik ben bezig een black horse katana geheel te verbouwen. Er zit een MVVS 26 op en deze loopt inmiddels goed. Echter de uitlaatpakking is versleten. Wat voor materiaal heb jij hiervoor gebruikt? Het zal toch aardig hitte bestendig moeten zijn.

Frank.

Hoi Frank,

Er zijn standaard pakkingen voor, maar je hebt ook knippakkingen. Dat zijn velletjes van 10x15 cm en kun je de pakking op maat knippen/snijden. En dan komt het: vergeet het middenstuk er niet uit te knippen. haha. Dit blijft me mijn leven achtervolgen. We komen net terug van een uurtje slepen (met Arjan en Maarten): maarten had het ook al over ''mijn pakking''. Blijft lachen ja

"jouw pakking" zorgde anders wel voor een erg stille motor hoor!

Ik heb inmiddels wat gegoogeld en er bestaat pakkingmateriaal wat bestendig is tot 400 graden. Volgende week maar eens bij een landbouwmechanisatie bedrijf kijken. Zullen ze vast wel wat hebben,

Frank.

pakkingen zijn gewoon op voorraad, hoewel ik prefereer om de uitlaatflens goed te vlakken, en loctite pakking zeeeer dun op te brengen.

Leuk draadje dit met veel goede info. Zelf heb ik al een Biglift (in aanbouw, restauratieproject) maar een clubgenoot van mij was zeer geintresseerd in de Biglift om hem zelf te bouwen. Heeft iemand toevallig de tekeningen van de Biglift zodat mijn clubgenoot hem ook kan bouwen?

Groet,
Phil

Met wat voor een veer hou jij de vleugels bij elkaar. Ik had nu een veer maar die was duidelijk te slap :(
Ik kon dit niet terugvinden in dit draadje.

Ik gebruikte altijd een draadspanner die met een pen tegen verdraaien geborgd werd. Zo'n ding met linkse en rechtse draad. Elastieken of een veer houden de vleugels niet echt goed tegen de romp.

Ik gebruik tot op heden een dikke tairep (ik schrijf het weer niet goed, maar je begrijpt wat ik bedoel). Is makkelijk te lossen en gewoon her-bruikbaar (ik vlieg er nu een half jaar mee zo ongeveer en werkt perfect)

Ik heb trouwens ook een tuned pipe van MVVS (van Pé Reivers). Er komt binnenkort een moment dat ik zin en gelegenheid heb hem er op te zetten.

Dank jullie wel voor het bericht :p Ik ga denk ik voor de draadspanner, dat is een goed idee.

Zondag of dinsdag de maiden :banana:

En dit een herbruikbare kabelbinder (tie-wrap)

545558_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Werkt uitstekend, is licht, en als je geluk hebt knapt hij in geval van een crash zonder dat de rest van je romp aan barrels gaat.

Ik wist niet dat er herbruikbare tie wraps (cable ties etc) waren. Als het misgaat is bij gebruik van mijn spanner systeem de hele cabane aan gort. Twee keer gebeurd in 15 jaar biglift ervaring.
(cabane is het gedeelte met de vensters en de top ervan)

Ik zal eens kijken waar je die tiewraps kan kopen, anders maar een pak gewone die ik niet hergebruik. :wink:

Back