(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Piloten gebruikten vroeger vaak de kreet "The day after the night before" en dat betekende dan vaak niet veel goeds

Terence

Bij mij ook niet veel goeds. Na 16 operaties speelt het lichaam op na een dag met matige inspanning.
Ik vond het wel een leuke variant.

Mooi draadje... zat er even in te browsen...

Overigens... het is wel een beetje ver terug... Maar toch grappig de motor op het forum weer terug te zien.. nu zien 'we' eindelijk hoe die ex-P40 motor uit Friesland z'n uitlaatje heeft aangepakt gekregen.
Daar was ik zo nieuwsgierig naar... voor de mijne...

Dan... laat zich een flens van een een uitlaat zich goed vlakken met een goed scherpe vijl. Indien nog niet tevreden na al het werk... Fijnafvlakking kan je op een glasplaat met kleppenschuurpasta of op opgeplakt 400 schuurlinnen met snijolie... of gewoon olie... en dan maar boenen.
Omdat de oppervlakte van de flens nogal smal is en zou kunnen gaan wiebelen, kan het spruitstuk stutten met stukken hoekijzer... Dan houd je de zaak vlak.
In wezen een Koud kunstje.

Zo heb ik zelf een keer een autouitlaat gietstuk met de moed der wanhoop weer in het gareel gekregen, dat volledig krom getrokken was door een weggeblazen uitlaatpakking... notabene een nieuwe uitlaatpijp.... dat op de snelweg en nog een heel eind te gaan.
Eenmaal thuis... Aan het sleutelen... Eerst de koolinbranding weg getikt... (dat kan je niet vijlen, kool smeert)... het was nogal heet geweest... toen met de hand vlak gevijld... als laatste op de schuurplaat... Het bleek... wat de kwik-fit niet kon... kon ik beter... (dat was m'n ouwe Lancia Beta Coupé)

Ga je wederom lassen... trekt het weer krom... zo ook met hardsoldeer, moet het ook aardig heet gestookt worden... kortom, de fijnafwerking moet je alsnog weer doen... om het goed vlak te krijgen...

Laatst bewerkt:
Is niets Hendrik. Het is maar omdat ik een bouwdoos op het oog heb. Hier worden de rolroeren ook uitgesneden zoals jij doet. Maar begrijp het niet helemaal. Als ik het dan zie zal het me wel duidelijk worden ;)

Foliën kan ik, maar misschien is het handig voor mensen die het niet kunnen. Op de site van hobby inn staat ook een beschrijving

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is:

Je tekend de omtrek van het rolroer af op de vleugel. In mijn geval heb ik het rolroer er in 1 keer uitgezaagd met de eerder beschreven electrische figuurzaag. Zaag hierbij net langs de buitenste ribben, zodat deze ribben in de vleugel heel blijven. Je kan nadat het rolroer eruit is, de koppen dichtzetten met dalsa.

Hier is het rolroer er al uitgezaagd. De 4 ruimtes tussen de ribben in de vleugel vul ik op met 5 mm dik balsa. De koppen heb ik hier al dichtgezet met 1,5 mm balsa (moet alleen nog geschuurd worden):

Op de foto hieronder zie je de 4 vakken al dicht met de 5 mm balsa. Het rolroer heb ik even omgedraaid, zodat je ook hier de 4 open vakken ziet (wat dichtgezet moet worden):

Deze 4 vakken zet ik niet dicht met 4 stukjes, maar dit heb ik uit 1 stuk dichtgezet met 1,5 mm balsa. Maar voordat het balsa erop gaat, heb ik aan de onderzijde een strook van ongeveer 5 mm uit de bestaande beplanking weggesneden. Waarom? om de uitslag van het rolroer te kunnen maken. Het folie ''scharnier'' komt hier aan de bovenzijde van de vleugel, dus wil je het roer naar beneden kunnen drukken, moet je materiaal weghalen. Als je de traditionele nylon scharnieren gebruikt, moet je het doen zoals op de laatste foto/schets staat aangegeven. Ik heb vervolgens 1,5 mm balsa geluimd over de volledige open zijde van het rolroer:

Schets, met linker gedeelte mijn situatie en rechter gedeelte zoals het zou worden in geval van ''gewone'' scharnieren. Ik heb de foto iets groter gehouden, dus even op de foto gaan staan en dubbelklikken:

Laatst bewerkt:
Dacht al dat het zoiets was. Alleen het invullebn van de vleugel was ik niet opgekomen... klinkt te logisch als je het leest!

Je rolroeren staat ook zo voor een silicone scharnier (heb ik ook geprobeerd en is zeker aan te raden) !!

Bedankt

Groetjes,

Lindert

Zet er gewone grote kavan scharnieren in . (4st per roer)

Folien scharnieren houden niet lang bij deze grote .

(heb ik ook geprobeerd en is zeker aan te raden)
En ook silicon scharnieren op een biglift is een schlechte raad Lindert . :(
Niet doen dus.

Mvg Johan

Dat valt wel mee. De benzine blijft in de tank als het goed is. In elk geval niet in aanraking met enig scharnier.
Ik heb ook de ASH draad bekeken, en zal eens wat pelproefjes doen met siliconen of RTV. Afpellen van de lijmranden lijkt mij de allereerste faalmodus, dus daar mag in geen geval belasting op staan.

Back