(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Heren bedankt voor de mooie complimenten.

Er is een kleine kans dat ik tóch mee ga naar het VGT komende zondag. We zullen zien!

Mijn Biglift woog 7,5 kilo met de 26cc MVVS. Perfect met Huckepack en voor het slepen van 3 meter zwevers.
Later ging ik naar 35cc en 43cc voor steeds zwaarder werk. Het gewicht ging naar 8,5 kilo, en de sleep werd steeds onrustiger door het grote motorkoppel, wat eigenlijk voor de BL te veel werd. Vandaar de uitvergrootte versie die nu in jouw bezit is.

Een mooi stukje werk wat je daar geleverd hebt.

Dank u voor dit mooie compliment Pé. Deze weegt nog net geen 6,5 kg (zonder benzine). Deze motor past perfect bij deze kist! Misschien nog een keer een tuned uitlaat eronder?

Jouw grote versie ben ik zeker van plan af te bouwen, maar daar gaat nog weer een paar euro aan motor en apparatuur in, dus dat gaat nog een tijd duren. De grote versie, moet daar een 43 cc op of groter? Als het dan zo ver is, meld ik me bij je voor de motor. (moet ik wel een grotere auto hebben, normale station of zo, want deze past maar nét in de jetta)

Groet Hendrik

Ik moet nog wat kleine dingetjes aanpassen.
Tank vastzetten, accu-plaatsen maken motorkap vastzetten.
En dan, wanneer het weer het toelaat, ben ik er klaar voor!! (ben nogal een koukleum:xmas:)

Dank u voor dit mooie compliment Pé. Deze weegt nog net geen 6,5 kg (zonder benzine). Deze motor past perfect bij deze kist! Misschien nog een keer een tuned uitlaat eronder?

Jouw grote versie ben ik zeker van plan af te bouwen, maar daar gaat nog weer een paar euro aan motor en apparatuur in, dus dat gaat nog een tijd duren. De grote versie, moet daar een 43 cc op of groter? Als het dan zo ver is, meld ik me bij je voor de motor. (moet ik wel een grotere auto hebben, normale station of zo, want deze past maar nét in de jetta)

Groet Hendrik

De 43 is niet meer! het is nu de 50 geworden (48.5cc). Ik had mijn test-43 origineel gepland voor de grote BL. Als de staart afneembaar is past hij in de Jetta!

Precies. Er zat een mechanische schakelaar op de ontsteking. De motor afzetten deden we met een mixer die het gas helemaal dicht trok. Nu is de schakelaar vervallen en kun je met een schakelaar op de zender de ontsteking in- en uitschakelen. Als de ontsteking aan staat knippert die LED. Net als het rode rotating beacon op de rug van 1:1 vliegtuigen wat altijd brandt als het toestel "op scherp" staat.

Ik heb er even een klein filmpje van gemaakt. Schakelaar rechts op de zender schakeld de ontstekingsaccu aan. Het indicatielampje voorin knippert dan 3x kort, dat geeft aan dat de motor gereed is voor starten. Het lampje achter de vleugel blijft knipperen, dat geeft aan dat het spul aan staat en in werking is. Een mooie upgrade!

[/QUOTE]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat wordt langzaam een superprofessionele bak Hendrik. Het is wel prettig om te zien wanneer de ontsteking op scherp staat. Overigens schakelt de MVVS na 90 seconden stilstand automatisch uit.
Hoeveel kanalen heb je inmiddels in gebruik?
Ik heb mijn MPX3030 met Jeti 2.4 module uitgerust, maar de 3030 geeft maar 9 kanalen af. Met flaps en dubbel hoogaansturing blijft er niets meer over voor dit soort uitbreidingen, of ik moet een nautisch module aanschaffen voor de aan/uit zaken. De picolario hoogtemeter heb ik al gedeeld op de sleephaak moeten zetten.

Hier een filmpje van nog een extra optie
http://prme.nl/forum/download/starter.MPG

Ik heb mijn MPX3030 met Jeti 2.4 module uitgerust, maar de 3030 geeft maar 9 kanalen af.

Die SM-schalter kun je ook op het gaskanaal gebruiken (in de handleiding staat dat uitgelegd), dan kost het je geen extra kanaal.
Het mooie is denk ik dat je altijd direct de ontsteking aan en uit kunt schakelen, zonder dat je aan het toestel hoeft te zitten. In noodsituaties kan dat handig zijn. En een mechanische schakelaar minder is ook wel prettig.

Ik heb nu 7 kanalen in de ontvanger in gebruik:

2x rolroer
hoegteroer
richtingsroer
sleepkoppeling
gas
SM schalter

Die starter is ook handig ja! hoe werkt dat/wat is de techniek?

Arjan, leuk om te weten. Maar nu FF geen prioriteit gezien de experimenten met startmotor.

Hendrik,
De startmotor in het filmpje is van een Minarelli scooter (scootparts) De krans is van een peugeot scooter ivm 64T m1.75. De starterkransklok is eigen fabrikaat.
MVVS heeft me een veel leukere starter gestuurd, die eigenlijk alleen met 80cc geleverd wordt. Ook hiervoor heb ik een extra kanaal nodig. Ik moet me iets laten invallen hier, of naar een 14kanaal systeem overstappen. FF doorsparen.

Dank je wel!

Vandaag hadden we het wintertreffen van de Vintage Glijder Group.

Helaas waren de aanwezigen getuige van een biglift ongelukje tijdens de start van een sleep. De eerste vijf sleepjes gingen perfect, de 6e niet. Maarten koppelde zijn zwever aan, maar deze wilde in eerste instantie niet van zijn plek. Hij bleef wat ''haken'' met de ''schaats''. Geen probleem, met twee man de tippen iets gelift en toen gleed hij wel weg. We maakten snelheid, maar toen beging ik twee fouten: 1e: ik kwam al los, terwijl de zwever nog niet los was. De zwever kwam weer wat stroef gras tegen, hetgeen mijn biglift zo afremde dat hij een meter of 2 boven de grond overtrok. Fout twee was dat ik mijn vinger niet op de sleephaak-ontkoppelschakelaar had, dus ik klapte op de grond. Vlak voor dat moment koppelde de zwever volgens mij wel af.

Maarten: we hebben het er op het veld al even over gehad: gelukkig heb jij geen schade en dit soort dingen gebeuren (Ik heb weer geleerd dat ik van te voren alle ''gevaren'' bij het slepen even de ruvu moet laten passeren om in het vervolg beter te handelen bij dit soort situaties). Ik baalde heel erg dat dit gebeurde, maar niet zozeer van de schade aan de biglift, maar wel omdat ik verder niet meer kon slepen. Het was zooooooo mooi weer...

Door schade en schande wordt je wijs zullen we maar zeggen....

Schade: prop kapot en 1 vleugel moet gerepareerd worden. De strud krom getrokken en de achterlijst en een paar gedeelten van ribben kapot. De romp en de staart lijken zo op het 1e gezicht ongedeerd, maar dat moet even goed bekeken worden.
Als ik met herstellen begin, plaat ik wel wat foto's in het draadje van het bouwverslag bij ''sleepvliegtuigen''. Ik schat in dat de schade met 2 avondjes wel weer hersteld is.

Zojuist even kijkoperatie verricht. het valt best mee: 1 rib over de lengte richting stukje gescheurd, 1 capstrip los en de beplanking/achterlijst is dus kapot over een klein stukje. Kost niet veel tijd om dit te herstellen.

Laatst bewerkt:
Ik heb het zien gebeuren, jammer maar het is niet anders.

Maar wel mijn compliment voor de stevige constructie!
Bij deze smakker was een ARF kist behoorlijk aan diggelen geweest.

Succes met de reparatie.

Johannes

Back