(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

schroefjes

hij vloog trouwens prima op 1 rolroer.......maar toch liever twee.
Die flaps omhoog, zou dat werkelijk wat helpen met taxieen op de grond.

Dan zal ik dat instellen en proberen.

Ik heb met een zwever een keer een hele middag met één rolroer gevlogen. Kwam er tijdens het afbreken pas achter dat het stekkertje er nog niet in zat. Ook niks van gemerkt.....

Over die rolroeren omhoog, ik denk niet dat het veel helpt. Normaal gesproken gebruik je de rolroeren tijdens het taxiën om de bovenwindse vleugel omlaag te drukken, en de andere omhoog (je geeft dus vol rolroer naar de kant waar de wind vandaan komt, als je me kunt volgen). Met beide rolreoren omhoog kun je dat niet meer doen.
Je hebt een heel groot vleugeloppervlak waar de wind onder slaat, het gaat niet om echte lift denk ik. De wielen wat wijder gaat meer opleveren lijkt me. En eventueel de staart wat hoger op z'n pootje.

hoi allen,

Metalgear servo's en niet gelockt, puntje voor verbetering....

Al met al een leuke kist, zal er nog een sleephaak opzetten. Kan dat met een metalen pen of beter iets anders te gebruiken?

Mathijs

Tja, dat had ik idd ook. Dat zijn van die dingen die gebeuren (vaak maar 1 keer, maar dan is er de volgende keer wel wat anders). Ik heb vanuit de 1:5 auto racerij wel geleerd (waar je ook ALLES moet borgen) dat je een nieuwe auto na de eerste rit altijd moet checken. Dus dat deed ik bij de biglift ook en toen kwamen we er gelijk achter. Ja, met brandstof motor trilt alles veel en veel meer als met electro.

Wat betreft de sleepkoppeling: kijk in dit draadje op pagina 14 hoe ik het gedaan heb.

Ik heb de wielen inmiddels 6 cm verder uit elkaar. De neus is bij elkaar zo'n 10 cm naar beneden gekomen. Hij zou nog verder uit elkaar kunnen. Er moet nu eigenlijk een ''stabilisator" tussen het landingsgestel, maar ik ga eerst eens kijken wat het effect van deze verandering is. De neus gaat bij de start ook nog wat naar bededen (staart komt eerst los van de grond), dus kijk ik eerst hoe dit gaat.

ik wilde er hier foto's van plaatsen, maar om de 1 of andere duistere reden kan ik hier niet meer uploaden. Nou ja, dan maar niet.

Ik heb met een zwever een keer een hele middag met één rolroer gevlogen. Kwam er tijdens het afbreken pas achter dat het stekkertje er nog niet in zat. Ook niks van gemerkt......

Heb ik ook eens gehad met een hellingzwevertje.
Niets van gemerkt tijdens het vliegen, totdat ik de rolroeren omhoog zette om te remmen tijdens de landing.... :-(

Hendrik:
Stabilisator: een stukje staaldraad (binnenkabel remkabel oid), van de ene wielhas, naar het midden van het landingsgestel onder de romp, terug naar de andere wielas.
Onder de romp bevestig je de staaldraad aan de romp met tussenstaaldraad en romp een motorrubber, begin eens met een 15x15mm type. Oa te koop bij Fabory.

Groet,
Gerben

Hendrik heb jij op jouw zender een flap functie zitten? Je zou deze dan omhoog kunnen sturen zodat jouw Big Lift op de grond blijft staan tijdens de taxi. (met dat idee werd ik vanmorgen wakker, erg he? ;))

Ik kan hier heel dubieus over antwoorden :D

meestal werkt met rol tegenm de wind in sturen ook enigzins ,maar een breder onderstel steunt meer af dat in samenwerking met een lager zwaartepunt (verlagen van toestel naar grond) is wel de beste remedie .

biglift

vandaag weer gevlogen, helaas maar twee vluchten.
motor loopt in ieder geval mooi, servo armpje ( bij het schroefje)afgebroken na de tweede vlucht. EN natuurlijk geen reserve mee.

Het mag van mij snel zomer worden.

Oja, de sleephaak is klaar, nog nooit een sleep gehad.
Bij ons op de club zat mensen die ervaring hebben met slepen maar toch hier ook es de vraag....

Waar moet je op letten als je een toestel de lucht in gaat slepen met de kabel?

Hoor het graag.

Mathijs

Het verbreden van het landingsgestel heeft prima gewerkt. Vanavond weer heerlijk gesleept, en het landen gaat prima zo! Landingsgestel is nog sterk genoeg om geen extra versteviging aan te brengen, dus ik laat het mooi zo.

Zelfs de K38 van Arjan ging lekker omhoog. Wel even wennen met zo'n zak aardappels (zaols een collega sleper het eens noemde). Niet te stijl klimmen, dan wil het prima!

kortom: een heerlijk avond gehad!

Omdat niet iedereen in het zweefvliegen-deel kijkt: hier is de Big Lift in actie.
Zo langzamerhand begint hij echt goed te worden. Landingsgestel is veel beter zo. Ook de aansturing van de carburateur heeft Hendrik verbeterd. Het armpje was nogal kort waardoor het gas met name in het onderste gebied lastig te doseren was. Veel beter nu! En ook de kwiklink vervangen door een nylon ball-link waardoor er geen enkele speling meer op zit is goed geweest. Stationair trimmen gaat nauwkeuriger en daarmee ook het warm starten van de motor.
Het zou mooi zijn als Pé er eens naar zou kijken en de laatste klikjes aan de gasnaalden in zou regelen. :-) (hint, hint)

Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje.... Ik weet niet hoe ik hier van moet leren... het gaat allemaal zo smoooooth. Zie geen 'fauwten' :)

Hmmm over landingsgestellen... zo heb ik de flirtende poot van mijn Calmatootje foolproof in het gareel gekregen. Lugjes, stuurstang clips gesoldeerd aan staaldraad en in de krimpkous... en industrieveren van de Fabory. Zaakje op iets voorspanning aan de wielassen gemonteerd.
Bij te harde impact begeeft de clip het... daardoor blijft de zaak heel. 1x ondervonden. Iets moet kunnen mee geven bij overbelasting.... De zaak houdt het bijzonder goed.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
H. Busking:
Tja, als het werkt zeg ik: prima oplossing.

Arjan:
Gaf jij nog een hint, ik doe hierbij een serieuze oproep aan Pé: ooooohw, kom er eens kij-ken, wat er in mijn big-liffie zit... haha. Pé, ik zou het leuk vinden als jij een keer onze kant op komt, of wij een jouw kant op? Misschien een keer in Boxmeer?

Dat van die gasnaalden: in het middengebied 4-takt ie een beetje (volgens mij noem je dat zo). Zou mooi zijn als je dat er een keer uit kunt stellen. Ik ben bang dat als ik met mijn grote schroevendraaier begin, het eind zoek is....

Laat maar wat weten.

Filmje.... Ik weet niet hoe ik hier van moet leren... het gaat allemaal zo smoooooth. Zie geen 'fauwten' :)
Net als sommige andere bijzonder aangename bezigheden in dit leven kun je het slepen maar op één manier leren: veel doen :-)

En ik moet zeggen dat veel onboard beelden maken en die na afloop bekijken ook erg leerzaam kan zijn.

de koffie misschien....?

Douglas als de narcose helemáál is uitgewerkt even wat omhoog scrollen tot 26 en 27 maart :-)

Back