(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Waarom aspen ipv ron95 met 1 op 50 belray olie. Aspen levert 20% minder vermogen als benzine.
En aspen is ook nog duurder.

MVVS keurt 1:50 niet goed. 1:40 wel.
Belray staat er om bekend dat bij hogere motortemperaturen koolvorming optreedt. Verder is het wel goede olie. Mobil1 en Motul800 zijn beduidend beter. Castrol TTS en Putoline RS959 ook.

Aspen ontbrand minder explosief(langere ontbrandingsduur) als benzine.
Het voordeel is dan wel bij lagere toeren motoren dat in het modernistischer koppel aanwezig is.dus als je net met één te grote prop vliegt merk je geen verschil.

Aspen heeft wel één lagere ontbrandingstemperatuur ,wat dan wel gunstiger is voor mvvs motoren ivm koeling.

Maar puur ontbrandingstechnisch bekeken zou ik voor benzine gaan.

Nu zit er in benzine van de Tango of één BP ook één wezenlijk verschil.

Aspen ontbrand minder explosief(langere ontbrandingsduur) als benzine.
Het voordeel is dan wel bij lagere toeren motoren dat in het modernistischer koppel aanwezig is.dus als je net met één te grote prop vliegt merk je geen verschil.

Aspen heeft wel één lagere ontbrandingstemperatuur ,wat dan wel gunstiger is voor mvvs motoren ivm koeling.

Maar puur ontbrandingstechnisch bekeken zou ik voor benzine gaan.

Nu zit er in benzine van de Tango of één BP ook één wezenlijk verschil.

Aspen, indien goed afgesteld geeft niet meer dan 2% verschil in vermogen. Nauwelijks merkbaar door Jan Alleman.
De rest is fabeltjesrijk.
Energie inhoud en verbrandings mengsel gewichtsverhoudingen zijn nagenoeg gelijk, en de verbranding bij mijn metingen aan de motor was niet koeler. Ook hoefde de onsteking niet vesteld te worden. De afstel range waarin de motor goed liep was smaller, dus de naalden moeten nauwkeuriger afgesteld worden.
Bij sommige carburateurs (op dezelfde motor) wil de warme start absoluut niet lukken. Als de motor volledig koud is gaat het starten dan gewoon weer goed.

In ieder geval ligt er een lager uit, we gaan eens kijken welke precies. Mooie gelegenheid om de motor te kantelen en de reso pijp te monteren.

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar de discussies over olieën brandstoffen zijn al zo talrijk op dit forum....voor mij hoeft het niet.
Voor Hendrik was de belangrijkste reden om te kiezen voor Aspen het ontbreken van de geur bij transport en opslag in huis - en daar kan geen discussie over bestaan volgens mij :-)

Heb je één goed punt Arjan.

Blijkt maar weer dat het net vol fouten zit ,bedankt voor de info pe.

Waarschijnlijk ligt het bigend lager eruit(onderste drijfstanglager)

Gaan jullie zelf het lager vervangen? Ik zou het niet erg vinden als er dan een (foto)verslag van gemaakt wordt.

Ik heb namelijk ook een MVVS 26 met één of ander lager eruit. Ik zie er tegenop om ermee aan de gang te gaan. Plaatjes helpen bij mij meestal wel,

Frank.

Hoi Frank, ik zal morgen wat foto"s maken. Het probleem wat jij hebt, heb ik ook. Met een tekening en hout kan ik prima vooruit, maar van motoren heb ik geen verstand. Ik zal morgen eea uitleggen wat de status is.

Motor is weer klaar. Zoals gezegt: bigend lager kapot. Pé heeft de drijfstang en de krukas vervangen. Beter gelijk doen als ie toch open ligt en anders grote kans dat het binnenkort weer fout zou gaan omdat de lagers anders niet op elkaar zijn ingelopen (met name op de ronde meenemer op de krukas).

De zuiger zag er mooi uit, ook de kleur van zuiger en cilinder, wat inhoud dat de motor in elk geval nooit te warm is geweest.

Hij loopt weer helemaal super, LANG LEVE MVVS.

Nu het blok er weer afhalen en de tuned pipe monteren. Hiervoor moet de motor iets gedraaid worden, maar goed, daar maak ik wel weer foto's van :D

Aspen levert 20% minder vermogen als benzine.
En aspen is ook nog duurder.

Het klopt dat Aspen iets duurder is , maar ik heb er ook meer gemak van .
Het stinkt niet en het word niet schlecht (10 jaar garantie)

Normaal gemixte benzine word na 3 maanden schlecht.

En dat Aspen 20% minder power zou afgeven is een fabeltje .;)

Mvg Johan

Ik had de Aspen alleen met Castrol TTS bijgemengt. Het had beter geweest als ik met Aspen olie had bijgemengt, die heb ik nu, dus ik blijf gewoon bij aspen. grootste reden is idd dat ie niet stinkt in huis en in de auto

De motor heeft zijn nieuwe plek gevonden (uiteraard is de positie tov de centraallijn hetzelfde gebleven, de motor is alleen gedraaid).

Ik heb net even de vleugels bevestigd en proef gedraaid. Klinkt en voelt Lekker Hoorrrr, haha.

Nu de pijp aan de achterzijde nog aan de romp bevestigen en de neus en onderzijde weer dichtmaken.

Back